De nieuwe hype, cremello enzo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:04

Mijn paard staat in Groenekan in de provincie Utrecht. Op een pensionstal met 50 paarden.
Maar er zijn in de regio Utrecht nog veel grotere stallen te vinden.

En het is makkelijk narekenen. Het KWPN is verreweg het grootste stamboek in Nederland. Er word nu wat minder gedekt maar gemiddeld zo'n 12000 veulentjes per jaar. De meeste worden helemaal niet gedekt.
Er zijn ook behoorlijk wat NRPSers in Nederland. In de minderheid in Nederland(vergeleken met het KWPN) zijn de BWPer, Zangersheide paarden, Holsteiners, Westfalers Hanovraners, Trakheners etc etc.

Dat zijn allemaal sportstamboeken die als fokdoel hebben paarden fokken die op het hoogste nivo kunnen presteren.
Dat ze dat niet allemaal halen klopt, dat de meeste eigenaren dat ook helemaal niet willen klopt ook.

Maar het feit dat er zo ongeloofelijk veel sportwarmbloeden zijn kan maar een ding betekenen.. Er is een markt voor ergo...de meeste mensen willen een sportwarmbloed.

In Nederland is er nooit gefokt op kleur bij de paarden. De meeste palomino's waren pony's. Een paard met een cremeverdunning was echt een unicum.
Natuurlijk wordt er wereldweid al eeuwenlang op kleur gefokt...maar in Nederland waar we 2 rassen (zeeuws trekpaard en Fries)en 2 Landbouwwarmbloedpaarden( Groninger en Gelderse) hadden was kleur nooit een issue

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:18

ik snap niet dat je zegt 'jammer'.
wij hadden bijvoorbeeld 7 veulens gefokt bij mijn nwr pony.
ze is dan palomino, maar hebben er altijd hengsten op gezet met gewone kleuren.
veulens allemaal 1e premie en o.a. nl kampioen, regionaal kampioen ga zo maar door.
3 palomino's van de 7 veulens en rest normale kleuren.
toen heb ik eens nagedacht en ik kwam tot de conclusie, dat we altijd toppers hebben gefokt en dacht bij mezelf ... wil je liever een topper met standaard kleur?
of topper met aparte kleur, zodat het paard extra apart word ...
dus vorig jaar een valk op gezet en tadaaa nu hebben we een perlino veulen.
als hij net zo'n topper word als de rest van de veulens, dan zou dat super zijn.
ik denk dat veel mensen liever een top pony willen fokken met ook nog eens een super kleur, dan een top pony die nog net dat ene mooie kleurtje mist

NatasjavE

Re: De nieuwe hype, cremello enzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 07:29

Euhm...zeg ik jammer???

stalmiracle...natuurlijk is een goed, gezond en correctpaard nog net even aantrekkelijker dan een in een minder aantrekkelijke kleur.

En ook bij het KWPN wordt op kleur gefokt. Alleen daar is zwart de mode.

Ik verwacht ook wel dat Cream on Top het nog wel druk gaat krijgen. De nakomelingen kunnen A geregistreerd worden.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 07:55

De bovenste hengst, cream on top, in levende lijve gezien.. Een hengst met een mooi exterieur, goede galoppade en daarnaast een springkanon met een goede techniek.
En dan als een leuk extraatje, een leuke kleur :)

Ik vind het juist wel leuk! Natuurlijk moet de kleur wel een extraatje blijven, maar Zangersheide wordt niet zomaar goed gekeurd. Dat is bijna even streng als bij het Kwpn.

Zolang exterieur, techniek, beweging en karakter bovenaan staan.. Vind ik het leuk als er ook een leuk kleurtje bij zit.

Als ik naar mijn paard kijk, die heeft veel mee.. Techniek,karakter en exterieur.. Maar daarnaast ook een bijzondere kleur, ik krijg op wedstrijd altijd wel wat te horen. Ik vind het een heel leuk extraatje :)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:19

NatasjavE schreef:
Maar een hengst gebruiken met zo'n matige achterbeen...nee dat zou ik niet doen.
Zo'n achterbeen krijgt geeneen fotograaf goed op de foto :Y)

Gelukkig staat Cream on Top er wel mooi op :D
Hij sprong inderdaad goed. In den Bosch wat minder, maar in Deurne was hij echt apart.
De hengstenhouder waar hij nu staat vertelde mij dat hij erg veel dekt op dit moment.
Vanwege zijn afstamming zou ik hem nooit gebruiken op mijn KWPN merrie. Je weet nooit op wat voor manier dat tuigpaardbloed nog een keer terugkomt bij zijn nakomelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:54

Tuigpaardbloed vind ik geen probleem, zeker niet als het al 4 generaties achterop zit. Er zijn heel veel KWPNers waar je na een paar generaties nog tuigpaardenbloed tegenkomt.
Hij heeft het weekend voor Den Bosch in Zangersheide op de keuring gelopen, beetje veel allemaal voor een jonge hengst.

NatasjavE schreef:
Nou mijn ervaring is dat de meeste mensen zo'n paard willen waar ze hoog mee in de sport kunnen komen.
De meeste die ik ken hebben geen interesse in keuringen of fokkerij(en hebben daar over het algemeen ook totaal geen verstand van)
Maar verreweg de meeste bij ons op stal hebben een echt warmbloedsportpaard.

Maar daar gaat de discussie ook niet over. Die gaat over het feit of een kleur fokkerij gerechtvaardigd is of dat je beter op een correct exterieur kan fokken.

Natasja: ik snap niet zo goed wat je probeert te zeggen. Waarom zou een warmbloedsportpaard niet bont of palomino kunnen zijn? Jij bent erger kleurenblind dan de meeste kleurfokkers denk ik. Ik zou niet weten waarom je niet op een correct exterieur en andere goede eigenschappen kan fokken als het paard toevallig ook een aparte kleur heeft, het éne sluit het andere totaal niet uit.
Bovendien zit je ook mis met de stelling dat er 12000 sportpaarden worden geboren elk jaar. Het gros wordt niet eens voor de sport gebruikt, en een heel bosje is er niet geschikt voor. Jij zegt dat bij jou op stal iedereen een warmbloedpaard heeft, jouw persoonlijke ervaring is geen afspiegeling voor heel nederland. Wij hebben hier 800 paarden en daarvan worden er hoogstens 10 voor dressuur gebruikt, maar dan ga ik ook niet gelijk denken dat het in de hele wereld zo werkt.
En dat er 12000 veulens worden geboren bewijst helemaal niet dat daar het meeste vraag naar is. Dan zouden de fokkers hun veulens en jonge paarden wel beter kwijt kunnen. Er staan duizenden jonge KWPNers voor een appel en een ei te koop, er is een enorme overproduktie aan gewone paarden en dat verklaart ook precies waarom de tijd nu rijp is voor veel fokkers om een extraatje aan het fokdoel toe te voegen.

Palomino en valk zijn helemaal geen uitzonderingen of 'unicum' zoals jij dat stelt.
Voor de omvorming naar het rijpaard kwamen aparte kleuren als valk, palomino en sabino's veelvuldig voor bij de basispaarden. Pak de oude foto's er maar bij, of download het boek van Wiersema.

Het is ook helemaal geen hype, bij de shetlanders is een palomino dekhengst al jaren de meest dekkende shet, bij welshpony's is palomino ook gewoon een kleur, er zijn barokke paarden met verdunning, bij quarters is het een normale kleur. Ik denk dat die mensen allemaal raar op zouden kijken als je zegt dat die alleen maar op kleur fokken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:41

In 1998 liepen er in Nederland 80.000 paarden rond. Aan het kleine wereldje in de warmbloedsport zie je wel hoe weinig paarde er daar zijn. Hoe hoger je komt, hoe minder paarden geschikt zijn. Net als bij mensensport.

Nederland is gewoon een erg klein land, geen wonder dat er weinig 'specials' goedgekeurd worden; er zijn er simpelweg niet zo veel.

Maar dat het nieuw is dat mensen iets speciaals willen is natuurlijk onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:12

sallandval schreef:
In 1998 liepen er in Nederland 80.000 paarden rond.

Dat lijkt me stug. Moeten er veel meer zijn.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:01

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:15

Ik vind het juist leuk, wat meer kleur bij de warmbloeden. Een stal vol met donkerbruine, zwarte en vossen is ook zo saai :D
Kleur mag alleen niet het enige criterium zijn voor de keuze van de dekhengst. Maar durf je kop boven het maaiveld uit te steken en verschijn eens met een apart gekleurd paard in de dressuurring!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:23

dat is waar, tegenwoordig is je paard al een topper als hij zwart is bij wijze van spreke :+

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:31

Zwart is nog steeds een hele commerciële kleur.
En er zijn ook genoeg fokkers die proberen om geen vos te fokken. Dus in die zin zijn zij net zo goed met het fokken op kleur bezig.
Ik hou ook wel van een aparte kleur, maar ik laat bij mijn hengstenkeuze de kleur van de hengst nooit een criterium zijn.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:53

Het lijkt soms ook wel of mensen allergisch zijn voor een apart kleurtje, alsof zo'n hengst dan wel minder goed zal zijn. Onzin natuurlijk, een hengst als deze Cream on Top is gewoon Z ggk en voldoet daarmee aan de eisen waaraan de andere Z hengsten ook moeten voldoen. Het kleurtje is extra en 'een goed paard heeft geen kleur' werkt evengoed de andere kant op, een goed paard is nog steeds goed, ook als hij toevallig een apart kleurtje heeft.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:39

NatasjavE schreef:
Euhm...zeg ik jammer???

stalmiracle...natuurlijk is een goed, gezond en correctpaard nog net even aantrekkelijker dan een in een minder aantrekkelijke kleur.

En ook bij het KWPN wordt op kleur gefokt. Alleen daar is zwart de mode.

Ik verwacht ook wel dat Cream on Top het nog wel druk gaat krijgen. De nakomelingen kunnen A geregistreerd worden.

rivaldo zei jammer

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:31

tjah als je kijkt waaruit het duitse pony EK bestond, voornamelijk palomino pony's ! De laatste 10 jaar was ook meerendeel van de gouden medailles voor palomino's (en geloof mij,... je wint niet zomaar EK goud... dat betekend echt wel kwaliteit!). Dus als je dan zo'n EK kampioen (palomino) gebruikt op jouw palomino merrie (Keur, Prest. Sport) Z2 dressuur, Nationaal kampioen 3 jr. eo merries.

en er komt uit zo'n combinatie dan toevallig een prachtige cremello uit.... dan ben je dus zoals hier wordt gesuggereerd maar een beetje aan het kleurenfokken?

Afbeelding
Ik ben nog steeds super blij met deze fantastische hengst ! inmiddels zijn de eerste nakomelingen geboren en ook deze beschikken over veel kwaliteit ( en over een mooi kleurtje ;) )

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:37

ik vind ook echt dat de meeste maar doen alsof een paard met een mooie kleur onder een paard zonder mooie kleur doet ofzo ...
alsof een paard met mooie kleur niet zo goed kan bewegen en niet zo'n mooi exterieur heeft dan een paard zonder mooie kleur.
kijk naar de veulens van mijn pony dus 2x bruin 1x vos 3x palomino 1x zwart en 1x perlino ... de 2 palomino veulens hebben het meeste bereikt op de keuring ... nl en regionaal kampioen, dus dat zegt ook maar weer dat ze door die kleur zeker NIET minder zijn dan paarden met een gewone kleur :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:43

Waarom jammer?
Is toch leuk, een beetje variatie ;)
Er wordt echt niet alleen maar op het kleurtje gefokt,
het kleurtje is ook een extra. krijg er ook altijd leuk commentaar op, juist op dressuurwedstrijden.

Vind Mc Jonnas een erg correct paard, ook als hij simpel bruin of vos was geweest was hij ook prachtig geweest.
Het kleurtje geeft hem net dat extra.

Vind toch die speciale kleurtjes meer bij pony's voorkomen,
wat ik toch echt superleuk vind. Bijv. Power and Paint, Golden Dancer, Don Carino du Bois,
en dat zijn toch echt wel allemaal toppony's hoor ;) Echt geen sprake van alleen fokken voor het kleurtje.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:52

Mwah, zeker op stand heb ik echt wel twijfels over het achterbeen van Mc Jonnas.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:12

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele berichten verwijderd. Het gaat hier over het wel of niet fokken met apart gekleurde paarden, de geschiedenis van de goedkeuring en eigenaren van individuele paarden hebben hier niets te zoeken en de discussie hierover kan beter via PB gevoerd worden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:17

zelf commentaar verwijdert nav moderator melding

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:27

mijn criteria voor dekkingen...wat verbeterd mijn merrie, en ook niet onbelangrijk karakter!!, als ik dan de keus hen vind ik het wel leuk om een ander kleurtje te fokken, voor mij puur hobby en geen geldkwestie.
(vind het wel jammer dat je cream on top in dit rijtje hebt gezet, deze heeft toch een goede pedigree en inderdaad z gekeurd niet voor niets.?, en een suprkarakter maar das persoonlijke voorkeur)
trouwens een beetje tuigpaardbloed ben ik wel weg van, deze hebben vaak net een extraatje met springen

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:55

ach in ieder paard zitten wel meerdere rassen, maar dat is weer een andere discussie!
ik zelf vind een apart kleurtje ook wel leuk, maar als ik om me heen kijk heeft een goed paard geen bepaalde kleur!