Terug naar de definitie:
Citaat:
1. Fokken is een kansspel spelen om geld
Fokken is dus een kansspel spelen om geld? Er zijn maar heel weinig fokkers op deze wereld die geld aan de fokkerij verdienen. Het geld gaat allemaal heel netjes naar handelaren.
Citaat:
2. Fokken is speculeren, handelen in de hoop dat dat zal gebeuren -
Hmm, rare gedachte, maar misschien het dichtst bij de waarheid.
Citaat:
3. Fokken is een kans wagen, zijn geluk beproeven
Arm veulen.
Citaat:
4. Fokken is het houden op.., raden.
Dit slaat nergens op in deze context.
Ik ben overigens bang dat we hier te maken hebben met de eigen beleving van mensen. Ten eerste zijn er cultuurverschillen in de regio's. Dat betekent dat gokken op verschillende plaatsen anders geïnterpreteerd wordt.
Ten tweede halen we twee dingen door elkaar. In mijn beleving is fokken het uitvoeren van een jaren durend fokprogramma. Voor anderen is fokken het ter wereld brengen van een individueel veulen.
Een langdurend fokprogramma heeft niks te maken met gokken, tenzij de kennis van de uitvoerder van het fokprogramma op een uitermate bedroevend niveau ligt. Helaas ben ik bang dat er daar velen van rondlopen.
Iemand die het leuk vindt om eens een veulentje op de wereld te schoppen valt mijns inziens onder categorie 2. en heel misschien onder categorie 3. Kunnen we die iemand een fokker noemen? Dat laat ik aan de lezer over.