Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

pol013 schreef:Als mensen zeggen 'ik wil een jong paard omdat ik er dan een band mee op kan bouwen' zeg ik: nee, niet doen
Als je daarentegen zegt 'ik wil een jong paard omdat ik die de grondregels van de omgang met mensen nog wat beter kan leren en het dier een goede (vertrouwens)basis mee kan geven waar hij de rest van zijn leven op kan teren' zeg ik : ja
In jou geval, Nee dus. Een band opbouwen kan prima met een 2 jarige, 6 jarige en 15 jarige.
Een jong dier opleiden en een goede basis meegeven is niet voor iedereen weg gelegd.
Mizz_mol schreef:Mocht je beslissen om een jong paard te kopen kijk goed naar zn voorouders, tuurlijk is het geen garantie maar meestal is er wel het een en ander van af te lijden. Daarnaast besef je dat het een lange weg is en je moet er zeker van zijn dat jij hem een betrouwbare basis qua omgangsvormen kan aan leren.

BaieRose schreef:Hallo!
Mijn ervaring met een 2 jarige is heel leuk. Ik had hetzekfde als jij... ik was op zoek naar een paard en wilde ook graag een jong paard waar ik een band mee kon opbouwen. In 2008 heb ik Baie Rose gekocht ( Gribaldi x Kennedy x Rubinstein )...toen was ze bijna 2. Echt heel leuk, ik zag haar opgroeien in de opfok, als 3 jarige heb ik haar op stal gezet en langzaam begonnen met zadelmak maken. Gelukkig had ik goede hulp. Inmiddels is ze nu bijna 4 en ben ik al in de L gestart met winst! Ook ik had geen ervaring met jonge paarden, maar het is hartstikke goed gegaan
groetjes
Bedankt voor je bijdrage! 
cocktail schreef:vraag me af waarom niet? heb die van mij ook gekocht toen ie 2 was, er gaat wel heel veel tijd in zitten maar je word er ook voor beloond![]()

Bunga schreef:Ik heb vorig jaar een veulen gekocht.
Bij ons ontbrak ook de ervaring met jonge paarden, maar het is helemaal goed gegaan.
Ik kan het je aanraden, als je niet bang bent om hulp te vragen indien het nodig is.
Succes!

tjady schreef:Als je het leuk vindt om een jong paard te kopen en zelf( eventueel met hulp) te gaan opleiden, zou je kunnen kiezen van af veulen tot welke leeftijd je zelf wilt. Heb je geduld en wil je het paard de tijd geven, dan kan je kopen vanaf heel jong.
Wil je graag aan de slag en ook zelf opleiden, dan zou ik voor een driejarige gaan eventueel al zadelmak om daar verder mee aan de gang te gaan. Ik zie om mijn heen wel vaker dat iemand een jong paard koopt en dan toch niet kan opbrengen om te wachten en dan met 2 en half toch vast aan de slag gaan onder het mom van ze is zo braaf, kan al alles met haar.
Ik zelf heb meestal geen haast met mijn paarden en laat ze rustig tot 4, 5 jaar staan voordat ik echt met ze ga werken. Dan bv vanaf 3 en half grondwerk en zo steeds een beetje verder uitbouwen.
Veel succes met je keuze.
Zie het liefst een paard pas onder het zadel met een jaar of 4..marije1987 schreef:Ik heb ook een aantal paarden als enter of twenter gekocht en het bevalt mij heel goed. Ze kunnnen eerst rustig aan je wennen en eventueel kun je ze nog een jaartje in de opfok zetten. Dan rustig zelf beginnen met poetsen, longeren, hoofdstel in, zadel op, etc. Als je niet zoveel ervaring hebt, kun je hem/haar misschien het beste wegbrengen om te beleren en dan met begeleiding zelf (helpen met) doorrijden.
Met 'een goede band opbouwen' voorkom je naar mijn idee niet dat je problemen krijgt met zadelmak maken, dat hangt toch ook echt van het karakter van het paard af.
Succes met je keuze! Er staat in ieder geval genoeg jong spul te koop
Zeker niet om te wachten en nog rustig na te denken..