2-jarige aanschaffen? Of niet doen? tips en adviezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:27

Ik heb meerdere paarden van verschillende leeftijden gekocht en ook zelf gefokt en later mee aan de slag gegaan. De band opbouwen maakte gezien de leeftijd niet uit.
Na mijn pony kocht ik een jaarling en met 4 jaar heb ik haar zelf beleerd. had ik nooit eerder gedaan, ging heel goed. Echter ook wel eens een dipje met haar gehad.
Als je het leuk vindt om een jong paard te kopen en zelf( eventueel met hulp) te gaan opleiden, zou je kunnen kiezen van af veulen tot welke leeftijd je zelf wilt. Heb je geduld en wil je het paard de tijd geven, dan kan je kopen vanaf heel jong.
Wil je graag aan de slag en ook zelf opleiden, dan zou ik voor een driejarige gaan eventueel al zadelmak om daar verder mee aan de gang te gaan. Ik zie om mijn heen wel vaker dat iemand een jong paard koopt en dan toch niet kan opbrengen om te wachten en dan met 2 en half toch vast aan de slag gaan onder het mom van ze is zo braaf, kan al alles met haar.
Ik zelf heb meestal geen haast met mijn paarden en laat ze rustig tot 4, 5 jaar staan voordat ik echt met ze ga werken. Dan bv vanaf 3 en half grondwerk en zo steeds een beetje verder uitbouwen.
Veel succes met je keuze.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:31

Ik heb vorig jaar een veulen gekocht.
Wij hadden al meerdere paarden gehad (redelijk veel geld voor neergelegd) en steeds was er iets mis mee.
Problemen uit het verleden waar wij niets aan konden doen.
De reden dat wij een veulen kochtten was omdat we het beu waren nog een keer veel geld neer te leggen voor de rotzooi van een ander.
En als ik eerlijk mag zijn, ik heb nog geen seconde spijt gehad.
Ik heb nu een prachtige 2jarige haflinger met veel respect naar ons allen toe.
Luistert geweldig, en een superlief dier.
Bij ons ontbrak ook de ervaring met jonge paarden, maar het is helemaal goed gegaan.
Ik kan het je aanraden, als je niet bang bent om hulp te vragen indien het nodig is. :)
Succes!

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:38

vraag me af waarom niet? heb die van mij ook gekocht toen ie 2 was, er gaat wel heel veel tijd in zitten maar je word er ook voor beloond ;) ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:51

pol013 schreef:
Als mensen zeggen 'ik wil een jong paard omdat ik er dan een band mee op kan bouwen' zeg ik: nee, niet doen

Als je daarentegen zegt 'ik wil een jong paard omdat ik die de grondregels van de omgang met mensen nog wat beter kan leren en het dier een goede (vertrouwens)basis mee kan geven waar hij de rest van zijn leven op kan teren' zeg ik : ja

In jou geval, Nee dus. Een band opbouwen kan prima met een 2 jarige, 6 jarige en 15 jarige.

Een jong dier opleiden en een goede basis meegeven is niet voor iedereen weg gelegd.

_/-\o_
Daarbij hangt er nog veel af van het paard, sommige zijn zó lief en niet snel onzeker te krijgen....terwijl de ander snel gefrustreerd raakt bij onduidelijke/tegenstrijdige signalen.
Helaas teveel paarden die "als moeilijk" betempeld zijn, terwijl de basis gewoon is verziekt door mensen die dáchten dat ze het wel konden of zelfs al eerder een paard zadelmak gemaakt hadden maar wat gewoon een vreselijk makkelijk paard was....

BaieRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:06

Hallo!

Mijn ervaring met een 2 jarige is heel leuk. Ik had hetzekfde als jij... ik was op zoek naar een paard en wilde ook graag een jong paard waar ik een band mee kon opbouwen. In 2008 heb ik Baie Rose gekocht ( Gribaldi x Kennedy x Rubinstein )...toen was ze bijna 2. Echt heel leuk, ik zag haar opgroeien in de opfok, als 3 jarige heb ik haar op stal gezet en langzaam begonnen met zadelmak maken. Gelukkig had ik goede hulp. Inmiddels is ze nu bijna 4 en ben ik al in de L gestart met winst! Ook ik had geen ervaring met jonge paarden, maar het is hartstikke goed gegaan!

Heb je al een leuk paard op het oog? Succes he!

groetjes

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:09

Ik heb 2 jaar geleden een jong paard gekocht. Hij was toen bijna 3.
Het is mijn beste aankoop ever! Ik besef me hoeveel geluk ik heb gehad met dit paard, het is een uiterst nieuwsgierig en zelfverzekerd paard maar zo ontzettend lief! Er zit 0,0 kwaad in. Ik heb hem wel door een bekende van mij zadelmak laten maken. Ik heb hier geen ervaring mee en voor hem is t dagelijkse koek. Na 2 weken zat ik er zelf al op.
Aygo is een erg dominant paard dat wel dus hij moet kort gehouden worden, maar mijn pony was ook zeer dominant dus daar heb ik van jongs af aan al ervaring mee.

Momenteel gaan we redelijk goed. Met rijden hebben we momenteel wel eens confrontaties, maar dat komt ook omdat hij begint te puberen. Deels door zijn karakter maar ook mijn nuchterheid heb ik een paard dat nergens bang voor is en indien die ergens bang voor is, makkelijk te overtuigen is dat het betrouwbaar is.

Ik heb hem van jongs af aan met veel dingen geconfronteerd, vreemd terrein bezocht etc.
Het is een gouden paard maar weet niet of ik het nog eens zou doen. Rijtechnisch is het zoveel werk en even snel je paard oppakken zit er zeker in het eerste jaar niet bij.

Mocht je beslissen om een jong paard te kopen kijk goed naar zn voorouders, tuurlijk is het geen garantie maar meestal is er wel het een en ander van af te lijden. Daarnaast besef je dat het een lange weg is en je moet er zeker van zijn dat jij hem een betrouwbare basis qua omgangsvormen kan aan leren.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 21:46

Mizz_mol schreef:
Mocht je beslissen om een jong paard te kopen kijk goed naar zn voorouders, tuurlijk is het geen garantie maar meestal is er wel het een en ander van af te lijden. Daarnaast besef je dat het een lange weg is en je moet er zeker van zijn dat jij hem een betrouwbare basis qua omgangsvormen kan aan leren.

Dat besef ik mij gelukkig wel! En dat heb ik er ook zeker voor over :)

BaieRose schreef:
Hallo!

Mijn ervaring met een 2 jarige is heel leuk. Ik had hetzekfde als jij... ik was op zoek naar een paard en wilde ook graag een jong paard waar ik een band mee kon opbouwen. In 2008 heb ik Baie Rose gekocht ( Gribaldi x Kennedy x Rubinstein )...toen was ze bijna 2. Echt heel leuk, ik zag haar opgroeien in de opfok, als 3 jarige heb ik haar op stal gezet en langzaam begonnen met zadelmak maken. Gelukkig had ik goede hulp. Inmiddels is ze nu bijna 4 en ben ik al in de L gestart met winst! Ook ik had geen ervaring met jonge paarden, maar het is hartstikke goed gegaan

groetjes

Super leuk! :) Bedankt voor je bijdrage! :)

cocktail schreef:
vraag me af waarom niet? heb die van mij ook gekocht toen ie 2 was, er gaat wel heel veel tijd in zitten maar je word er ook voor beloond ;) ;)

:D
Bunga schreef:
Ik heb vorig jaar een veulen gekocht.
Bij ons ontbrak ook de ervaring met jonge paarden, maar het is helemaal goed gegaan.
Ik kan het je aanraden, als je niet bang bent om hulp te vragen indien het nodig is. :)
Succes!

Dat durf ik zeker wel. Gelukkig ken ik ook genoeg mensen die vast willen en ook kunnen helpen! :)

tjady schreef:
Als je het leuk vindt om een jong paard te kopen en zelf( eventueel met hulp) te gaan opleiden, zou je kunnen kiezen van af veulen tot welke leeftijd je zelf wilt. Heb je geduld en wil je het paard de tijd geven, dan kan je kopen vanaf heel jong.
Wil je graag aan de slag en ook zelf opleiden, dan zou ik voor een driejarige gaan eventueel al zadelmak om daar verder mee aan de gang te gaan. Ik zie om mijn heen wel vaker dat iemand een jong paard koopt en dan toch niet kan opbrengen om te wachten en dan met 2 en half toch vast aan de slag gaan onder het mom van ze is zo braaf, kan al alles met haar.
Ik zelf heb meestal geen haast met mijn paarden en laat ze rustig tot 4, 5 jaar staan voordat ik echt met ze ga werken. Dan bv vanaf 3 en half grondwerk en zo steeds een beetje verder uitbouwen.
Veel succes met je keuze.

Ik ben daar zelf ook een groot voorstander van! Om ze lekker te laten uit groeien en daarna pas te gaan beginnen. :) Zie het liefst een paard pas onder het zadel met een jaar of 4..

marije1987 schreef:
Ik heb ook een aantal paarden als enter of twenter gekocht en het bevalt mij heel goed. Ze kunnnen eerst rustig aan je wennen en eventueel kun je ze nog een jaartje in de opfok zetten. Dan rustig zelf beginnen met poetsen, longeren, hoofdstel in, zadel op, etc. Als je niet zoveel ervaring hebt, kun je hem/haar misschien het beste wegbrengen om te beleren en dan met begeleiding zelf (helpen met) doorrijden.
Met 'een goede band opbouwen' voorkom je naar mijn idee niet dat je problemen krijgt met zadelmak maken, dat hangt toch ook echt van het karakter van het paard af.
Succes met je keuze! Er staat in ieder geval genoeg jong spul te koop :)

Er staat zeker genoeg te koop! haha.. dat maakt het niet veel makkelijker.. ;) Zeker niet om te wachten en nog rustig na te denken..

noorah89

Re: 2-jarige aanschaffen? Of niet doen? tips en adviezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:58

Ik heb mijn favoriete paardje, die ondertussen 5 is geworden, als paard van 1,5 jaar gekocht. Ik heb het mij nog niet beklaagd, maar ik zou het zeker ook niet aanraden. Ik was erg groen in omgang met jonge paarden en had niet de nodige ervaring. Nu besef ik pas dat ik er niet correct genoeg ben mee omgegaan en dat ik meer professionele hulp nodig had... Ik zou zeggen; bezint eer ge begint! ;)

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:32

Interessant topic. Zelf wil ik alleen nog maar jonge paarden ( 2/3 jaar ) en het liefste zo groen mogelijk. Ik heb nu een 4 jarig springpaard onder het zadel die ik heb gekocht als jaarling. Hij heeft tot zijn derde toen in het land gestaan, en als 3 jarige weer op stal gekomen. Het verschil met dit paard is dat zijn moeder was overleden tijdens zijn geboorte, en is dus opgevoed door een andere merrie. Hierdoor heeft hij wel extra aandacht gekregen en is hij dus veel in handen geweest als jong paard. Dit kan erg veel verschil uitmaken weet ik uit ervaring!! Hij is als 3 jarige beleerd, en sindsdien niks geen problemen gehad. Ik denk dat je voor dit paard niet zoveel ervaring met jonge paarden moet hebben gehad. Maar ik ken ook veel paarden die wel heel lastig zijn in het begin. Maar het is inderdaad wel fijn dat je het paard heel goed kent als je ze al vanaf jongs af aan meemaakt. Maar een band kun je met veel paarden krijgen dat heeft niet met leeftijd te maken!
Wel zou ik aanraden, als je geen ervaring hebt met jonge paarden, kun je er beter nog even mee wachten. Jonge paarden kunnen apart reageren, en lopen niet gelijk volgens het boekje. Er is ervaring voor nodig om ze zo ver te krijgen dat iedereen erop weg kan rijden (en bij sommige gevallen zal dit wel heel moeilijk worden, met het lijkt me uiteindelijk wel de bedoeling om je paard zo fijn mogelijk af te richten).

Onder mij wordt ook gezegd over (voor)ouders. Ik ben zelf van mening dat je hier weinig over kunt zeggen. Ik heb tegelijkertijd twee Ovidiussen gehad, de een was een link miegel en wilde je er het liefste afsmijten, al moest ze zich daarvoor achterover laten vallen. En de ander was zo werkwillig, en wilde alles wel voor je doen. Daarom zou ik dus gewoon een beetje kijken hoe het paard overal op reageert, hoe kijkt hij uit zn ogen, komt die bij je of is hij erg angstig.. Zulke dingen spelen voor mij wel een belangrijke rol. Maar onthoud dat een jong paard vaak een gok is! Je kunt wel zien of hij goed kan springen of niet, maar onder het zadel blijft het toch weer een verrassing..

Mijn ervaring is in iedergeval goed om een jong paard te kopen, en als het goed uitpakt is het natuurlijk helemaal leuk. Toen ik voor het eerst op Bruce zat, die ik dus als jaarling gekocht hebt, dacht echt aaaaah nu zit ik dus op mijn kleine vent. Dat is wel heel leuk :P