welke kleur krijgt mijn veulen???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:33

greetje schreef:
Ik meende te weten(is dus niet zeker) dat Linards de aanstamper was. Vader van Linards was volgens mij een vos.

In alle verslagen van die tijd stond Gurioso die stond daar ook op stal, maar Linnards mag ook hoor

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 19:58

Even weer terug on topic:
Dat er meer bruinen dan zwarten zijn is logisch. Voor zwart heb je een recessief koppel A nodig, plus iig 1 dominant gen op B.
Om een homozygoot koppel (= 2 genen van dezelfde sterkte, dominant of recessief)te krijgen in een populatie die niet streng geselecteerd wordt op kleur blijft lastig.

De verschillende bruinkleuren liggen op 2 loci (A en B) die elkaar beïnvloeden.

Even wat genetica:
alle uiterlijke kenmerken liggen opgeslagen in genen. Die genen liggen verdeeld op chromosomen. Deze chromosomen liggen in paren gerangschikt.
Ieder dier heeft zijn eigen aantal chromosomenparen.

Bij geslachtelijke voortplanting (combinatie van zaadcel met eicel voordat er een nakomeling kan groeien) krijgt de nakomeling de helft van de chromosomen van de moeder en de andere helft van de vader.
Bij het ontstaan van een ei- of zaadcel splitsen de chromosomenparen (worden dus 2 losse chromosomen), die later, bij versmelting van ei- en zaadcel weer nieuwe paren kunnen vormen, aangevuld door de andere cel.

terug gaan naar de genotypes van de verschillende kleuren bij het paard:
Stel, je kruist 2 bruine paarden die allebei heterozygoot zijn voor beide loci. (ik vergeet de E even, deze speelt geen rol)
Ik kijk nu eerst alleen naar A.
Dan krijg je bij de merrie Aa
Bij de hengst krijg je Aa

In het veulen komt 1 gen van de vader en 1 gen van de moeder.
Dan heb je de volgende combinaties die kunnen optreden:
AA
aA
Aa
aa

Hetzelfde geldt voor B:
BB
bB
Bb
bb

Hieruit blijkt:
25% AA 50% Aa en 25% aa
Idem voor B:
25% BB 50% Bb en 25% bb

Deze paren kan je op alle mogelijke manieren combineren. Maar het blijkt wel dat je het meest heterozygote paren hebt. Een paar voorbeelden: AA BB (=bruin)
Aa BB (=bruin)
aa BB (=zwart)
aa bb (=vos)
In het wild is er geen mens die z'n best doet bepaalde kleuren wel of niet te fokken. Dan krijg je dus vanzelf een verdeling waarin veel bruine dieren zijn.

Omdat je hier met 2 loci te maken hebt die voor de kleur coderen, hebben die ook invloed op elkaar. Dus koppel A op B en andersom.
Vandaar dat je bij een homozygoot recessief koppel aa toch zwart krijgt (bij een dominant gen in koppel B (B.) ) en geen bruin.
Andersom krijg je bij een homozygoot koppel bb altijd een vos, ongeacht of er dominante genen in koppel A zitten.
Bruin is in zoverre dominant dat je daarvoor maar 2 dominante genen nodig hebt, alleen moeten er wel in ieder koppel 1 zitten.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 00:18

Oke, ik weet niet hoe vaak dit er al staat, maar:

Vos is de meest recessiefe kleur, dit betekend het minst dominant.
Bruin is dus dominant over vos.
Zit er achter de bruine ook een vosgen? Dan zijn er maar 2 mogelijkheden; namelijk bruin en vos.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 09:35

Is een net-geen-hitzwarte dan genetisch ook gewoon een bruine, of is er ook zoiets als een "tussengen" die ze net niet hitzwart maakt? Mijn pony is énorm donkerbruin, eigenlijk zwart met in 'r liezen iets lichter (bruinig) kleuring nl ... (of hoe kom je dan aan de variaties waarin de zwarte kleur overheerst maar toch een hint van bruin voorkomt)?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 10:41

Bruin is een zwart paard dat genetische wijzigingen heeft ondergaan.
Beide kleuren bestaan uit het pigment eumelanine.
Een zwart paard dat op de weke delen bruin gekleurd is, noemen we overigens een donkerbruin paard of zwartbruin.
Een echt zwart paard, is geheel zwart, dus geen bruine flanken of neus.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:57

ZWARTBRUIN!!!!! Die klinkt gaaf!! Thanx ... Ik begrijp het nu helemaal (denk ik Haha!). Ze heeft trouwens geen bruin op 'r neus, alleen 'r billen zien ietsje bruinig en 'r liezen héél lichtjes ook. Nu ja ... het mag wel duidelijk wezen, t'is gewoon een supergave pony Knipoog