Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Berdien schreef:Een veulen hoeft natuurlijk niet in de opfok te staan om met andere paarden te kunnen staan. Zelf ben ik niet zo voor het opfokprincipe; je paard ergens in een weiland gooien met andere jonge paarden en hem na drie jaar weer ophalen. Ik zie liever een jong paard opgroeien in een meer natuurlijke en dus gemengde kudde.
Er zit weinig verschil tussen een veulen en jaarling. Beide kun je kleine dingetjes mee doen, maar beide moet je ook vooral paard laten zijn en laten groeien en bloeien. Poetsen, voetjes geven, kleien stukjes wandelen e.d. dat wil allemaal wel, maar meer ook niet.
Een band opbouwen doe je net zo makkelijk met een ouder paard als met een jonger dier
Hier sluit ik me bij aan. Opfok leuk...Maar onze voorkeur gaat ook uit naar opgroei in een gemengde kudde. En verschil is er bijna niet tussen jaarling of veulen. Als zich bij ons geinteresseerden melden voor een veulen en dan overgaan tot koop zijn ze totdat het veulen wordt afgespeend altijd welkom om te poetsen te knuffelen etc. Zo bouwen de nieuwe eigenaren al een band op met hun nieuwe "aanwinst" voor het bij hun thuis is.

Ariebren schreef:Wat mij elke keer weer opvalt in dit soort topics dat de reacties komen van heel veel jonge mensen, vaak geen Tinker eigenaar.
Het enige wat ik kan toevoegen is dat een veulen opvoeden tot een volwassen, goed en vriendelijk (rij)paard heel moeilijk is.
Die leeftijd was voor mij eigenlijk perfect, want ik ben rustig aan de slag gegaan met haar om alles te leren en een beetje opvoeding te geven. Dit heb ik dus een jaar gedaan en toen ben ik rustig aan begonnen met zadelmak maken. De band en het vertrouwen was in dat jaar wel gegroeid, dus met een twenter zou het in principe ook kunnen, en daar kan je dan ook na verloop van tijd net ietsje meer mee dan een jaarling of een veulen
Pluis93 schreef:het paardje komt dan wel in de kudde,
maar ik ga natuurlijk wel dagelijks met hem aan de slag,
oefeningetjes doen enzo..