Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

LDRD schreef:Van de faculteit diergeneeskunde Utrecht heb ik vernomen dat een veulenprik geen enkele zin heeft.
Door de werking van de afweerstoffen in de biest worden de werkzame stoffen namelijk onmiddellijk weer afgebroken.
En veeartsen prikken graag natuurlijk.

. JaBa schreef:Bepaling van antistoffen is in mijn ogen zeker geen onzin. Als je veulen geen antistoffen binnen heeft, om wat voor reden dan ook (te weinig gedronken, slechte biest, enz...), dan is hij ten dode opgeschreven. Het kost 25 euro om de antistoffen te bepalen. Als hij er geen heeft, dan gaat er plasma in. Meestal hebben ze er twee nodig, aan 150 euro per zak, dus best wel prijzig, maar hé, een dood veulen of een doodziek veulen kost vele keren meer. De veulenprik is preventief, voor het geval er geen antistoffen genoeg zijn en bevat antibiotica. Het gehalte aan antistoffen weet je namelijk maar een 48u later. Stel dat het te weinig was, dan kan die antibiotica prik je veulen gered hebben. Dus hier gebeurt beide, zowel veulenprik direct na geboorte als antistoffen bepaling 24u na geboorte.
JaBa schreef:Bepaling van antistoffen is in mijn ogen zeker geen onzin. Als je veulen geen antistoffen binnen heeft, om wat voor reden dan ook (te weinig gedronken, slechte biest, enz...), dan is hij ten dode opgeschreven. Het kost 25 euro om de antistoffen te bepalen. Als hij er geen heeft, dan gaat er plasma in. Meestal hebben ze er twee nodig, aan 150 euro per zak, dus best wel prijzig, maar hé, een dood veulen of een doodziek veulen kost vele keren meer. De veulenprik is preventief, voor het geval er geen antistoffen genoeg zijn en bevat antibiotica. Het gehalte aan antistoffen weet je namelijk maar een 48u later. Stel dat het te weinig was, dan kan die antibiotica prik je veulen gered hebben. Dus hier gebeurt beide, zowel veulenprik direct na geboorte als antistoffen bepaling 24u na geboorte.