Fokken tijdens economische recessie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 10:02

MissHIS schreef:
Vriendjespolitiek...ja dat is weer een heel ander verhaal. Ik hoor er steeds meer mensen over die vóór het keuren van paarden zijn, waarbij de namen van de fokker/eigenaar niet wordt vrijgegeven, vóór de beoordeling. Dan wordt het natuurlijk pas echt objectief beoordelen, zoals het hoort. Toch denk ik dat er ook veel tegenstanders hiervoor zouden zijn (en niet alleen de grote namen).

Hier werd al voor jouw geboorte over gediscussieerd. Zal er nooit van komen. Maar waarom denk je dat Wiepke om maar een voorbeeld te noemen zijn merries helemaal naar Deurne laat slepen, inplaats van naar Drachten bij hem om de hoek.

Als je bij de EPTM test de slechte ruiters, en ook dat moet gezegd de goede begeleiding van Leo, hebt doorstaan krijg je als toetje de jury nog en om de een of andere reden is dat nog steeds Van Rijswijk.

Zeker bij dat systeem zou de jury niet moeten weten van wie de paarden zijn.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 10:50

Toch heeft mijn hoefsmid dit jaar weer twee veulens verkocht aan de familie Gordijn voor +/- 10.000 het stuk.
Ook worden er op de vele veulenveilingen nog grote bedragen neergeteld.
Ik ben dit jaar ook begonnen met het fokken van een veulen. In eerste instantie is het dier om aan te houden en dient het als opvolger voor mijn andere paard die wegens fysieke beperkingen niet zo ver in de sport zal kunnen komen. Dus het is niet meteen bedoeld voor de verkoop. Maar als er voldoende vraag naar is dan zal dat we gebeuren. OM die reden laat ik mijn merrie in ieder geval volgend jaar ook weer dekken en ik weer dat ik dan het risico loop om dat veulen niet snel kwijt te raken. OM die reden is het belangrijk dat je heden ten dage met goede merries en hengsten moet fokken anders raak je ze aan de straatstenen niet kwijt!
Mijn vriend en ik hebben dan ook bewust gekozen om te fokken met een stermerrie (Belisar X Marinier) en daar een gerenomeerde hengst op te zetten: Jet Set (Zirkoon X Le Mexico). Dat zijn bloedlijnen die makkelijker verkopen en die je ook nog eens op de veiling kunt aanbieden.
De economie blijft wel draaien en zolang er geld is zullen mensen het blijven uitgeven. Als ik nog steeds zie hoeveel mensen er nog 3X per jaar op vakantie gaan en dan ook nog een nieuwe auto kopen, dan valt het allemaal nog wel mee denk ik.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:16

Zwelgje schreef:
Toch heeft mijn hoefsmid dit jaar weer twee veulens verkocht aan de familie Gordijn voor +/- 10.000 het stuk.
Ook worden er op de vele veulenveilingen nog grote bedragen neergeteld.
gerenomeerde hengst op te zetten: Jet Set (Zirkoon X Le Mexico). Dat zijn bloedlijnen die makkelijker verkopen en die je ook nog eens op de veiling kunt aanbieden.

Heeft die hoefsmid toevallig De Crom?

Kijk eens naar de prijzen die in Hellendoorn op de veiling betaald zijn 3400 voor het duuste jaarling

Wanneer is er een Jet Set heel duur verkocht op een veiling???

O ja en de andere opmerking, over het algemeen heb je een auto nodig om naar je werk te gaan, de tijd dat dat te paard ging ligt al geruime tijd achter ons

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:24

sarabande schreef:

O ja en de andere opmerking, over het algemeen heb je een auto nodig om naar je werk te gaan, de tijd dat dat te paard ging ligt al geruime tijd achter ons

Hahaha Haha!

Over dat wel of niet laten beoordelen van paarden zonder vermelding van fokker en/of eigenaar, ik zie dat zo 1,2,3 ook nog niet gebeuren hoor. En ik weet dat daar al heel lang grote voorstanders van zijn.

Laatst sprak ik met iemand die zei dat hij het jammer zou vinden wanneer de namen van (met name) de fokker niet meer zou worden vrijgegeven, in elk geval bij de eerste rondes (op bv. HK). Volgens hem krijgt de fokker dan namelijk nog minder eer, omdat mensen dan niet weten dat híj de gene was die dat paard fokte.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 15:19

MissHIS schreef:
[
Over dat wel of niet laten beoordelen van paarden zonder vermelding van fokker en/of eigenaar, ik zie dat zo 1,2,3 ook nog niet gebeuren hoor. En ik weet dat daar al heel lang grote voorstanders van zijn.

Laatst sprak ik met iemand die zei dat hij het jammer zou vinden wanneer de namen van (met name) de fokker niet meer zou worden vrijgegeven
[/quote]

Ach ja zoals de grote 20e eeuwse filosoof J. Cruijff al zei:

"Ieder voordeel heb z'n nadeel".

Maar op keuringen en eptm etc eerst gewoon keuren met een groep wisselbaren voorbrengers c.q. ruiters en naderhand de afstamming en eigenaren bekend maken.

Lijkt me erg spannend Tong uitsteken

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 15:41

sarabande schreef:

Hoeft niet noodzakelijk!!! Er zijn ook nog andere optie's, zoals het openbaar vervoer bijvoorbeeld!!! Er zijn dagelijks duizende mensen die dat doen!!!

Het feit dat mensen zich zulke luxegoederen, en vaak zelfs nog een tweede, kunnen permiteren is een teken dat het economisch nog niet ZO slecht gaat!!! Er is momenteel een stagnatie, maar dat is een normale golflijn die de economie al eeuwen vertoont!!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 16:12

Woon jij in Nederland Jan VT, want nergens is de resessie zo erg als in Nederland.
Trouwens dat openbaar vervoer.
De meeste mensen met paarden wonen niet in een stad.
Probeer jij maar eens van een dorp of buitengebied met het openbaar vervoer naar je werk te komen. Dat haal je niet in een dag. Haha!

Ja die golfbeweging duurde de vorige keer ook ruim 10 jaar dus als je nu veel veulens fokt, heb je de volgende jaren wat om op te rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:04

sarabande schreef:

Wanneer is er een Jet Set heel duur verkocht op een veiling???

Die doen het meestal pas goed als ze drie zijn geweest, zijn geen keuringspaarden, zijn echt goede sportpaarden. Kijk naar On Top van Judith Scholte, en tijdens de pavo cup lopen ze iedere keer weer voorop.

Er is nog steeds een te groot verschil tussen een paard wat het goed doet op de keuring en een paard wat het goed doet in de sport. Zolang daar geen verandering in komt. Zullen nog steeds een aantal dieren het apart goed doen op de keuring, waar je vervolgens nooit meer wat van hoort.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:33

Ik reageerde op de bewering dat je die op de veiling kunt aanbieden, als zijnde een reden om ermee te fokken. Dat is dus niet waar. Mijn eigen keuzes van hengsten zijn trouwens ook geen veulenveiling toppers, ook ik fok meer voor het gebruik als ze volwassen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:43

Dan ben ik met je eens, die zou ik niet op veilingen aanbieden.

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:10

Citaat:
Voor de goede paarden is er geen probleem, die blijven zeldzaam en gevraagd
Het zijn de gewone waar geen afzet voor is en die zijn nog steeds in de meerderheid.

En zo is het!

Maar goed, de handel in goede paarden ligt zeker niet op zijn gat, er is vraag genoeg.

Voor de fokkers ligt het wellicht ook anders, maar die zijn zelf ook niet slimmer, als veulen allemaal veel willen krijgen en dan niet verkocht. Nu staan er 5 2-jarigen , 4 jaarlingen en zometeen weer een paar veulens.
Hier in de buurt verkocht een man zijn pas geboren veulens samen (2 stuks) voor € 5200,-. Dat is gewoon super gewerkt, weinig risico, je kunt ze wel weer gaan houden tot de 3 jaar, dan moet je weer keuren etc. Veel fokkers zien niet in dat verkopen als veulen het beste is en staren zich blind op de prijzen op de veilingen, maar 90% niets van waar is. Zie esbeek, € 20.000,- voor die JAZZ, niets van waar, was vantevoren al verkocht aan Nico Witte. Zulke dingen is gewoon slecht voor de handel, en fokkers trekken zich daaraan wel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 21:53

ER zijn ook fokkers die hun veulens niet eens te koop aanbieden. En als twee en driejarigen ook niet. Die fokkers laten de driejarigen eerst onder het zadel gaan, bij sommige fokt hij een veulentje. En de anderen worden pas verkocth als ze fijn te rijden zijn.

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 21:59

Ok, maar dan nemen die fokkers zelf een hoop risico, dat is hun keuze.... Dat ze daar later geen profijt van te zien krijgen in de verkoopprijs kan niemand wat aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 22:21

_Rick schreef:
Ok, maar dan nemen die fokkers zelf een hoop risico, dat is hun keuze.... Dat ze daar later geen profijt van te zien krijgen in de verkoopprijs kan niemand wat aan doen.

Tot nu toe is dat nog niet voorgekomen. Fijn gereden paarden zijn makkelijker te verkopen dan een veulen, of een jaarling. Daarnaast ligt het ook aan de accomodatie die de fokker heeft. Heb je alles aan huis, dan kost het allemaal een stuk minder dan je alles in de opfok moet doen.

Maar meestal is het inderdaad zo, dat het geld kost ipv opbrengt. Sommige hebben geluk dat het opbrengt.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 22:49

Ik denk toch ook wel dat het gemakkelijker is om een gereden paard te verkopen dan een veulen!!! Ik denk dat er toch wel meer mensen zijn die een gereden paard zoeken, dan dat er mensen zijn die een veulen zoeken!!!

Of het nu meer opbrengt dat is natuurlijk de vraag!!! Dat zou wel eens minder positief kunnen uitvallen!!!

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 22:54

Citaat:
Fijn gereden paarden zijn makkelijker te verkopen dan een veulen, of een jaarling.

Als veulen is het goed verkopen hoor, mits je interessant gefokt hebt. En de kostprijs is veel lager, als je als veulen 2500 euro zou kunnen krijgen moet je als 3 jarige die getraind is, en foto's , en het risico toch al gauw zo'n 7500 - 10.000 euro beuren, en dat halen er maar weinig. Als je maar een doorsnee paard hebt kom je uit op 4000-5000 euro en dan is het niet rendabel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 23:27

Probleem is dat sommige paarden gewoon niet tonen in hun opgroeitijd en dat er maar weinig mensen zijn die de potentie van zon jong paard zien, ondanks dat veel toppers aan zon verhaal voldoen.
Ook de recessie werkt daar aan mee.
Waarom zou je een "misschien" veulen kopen terwijl een bijna "zekere" net zo duur is.
Feit is dat je wanneer je als fokker de huidige markt bagataliseerd en dom alles door dekt, tot 2 jarigen toe, straks flink in de problemen komt.
Als je op een drukke autoweg 120 rijdt begrijp je ook niet waar opeens die file vandaan komt.
Deze file zien we aankomen het is een questie van vooraan gaat het langzaam en achter schuift het in elkaar.