[KG] Bruin veulen van 10 mnd wordt schimmel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:54

Mooi veulen hoor! Maar of het een schimmel wordt? Mijn ervaring is dat het dan toch meer vanuit het hoofd begint ( het lichter worden), ik bedoel dat het hoofd vaak het eerst "schimmelig" is, en de rest van het lijf wat later

madelein

Re: [KG] Bruin veulen van 10 mnd wordt schimmel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 09:56

hmm oke! Zijn hoofd is wel een stuk lichter aan het worden, met name rondom de mond en ogen. Op de laatste fotos is dat goed te zien. De wintervacht is er daar ook al af... Bedankt voor je reactie!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:17

De 1 jarige bij ons heeft een witte plek op zijn hoofd waar je echt al zijn kleur als schimmel ziet. Die plek wordt ook best snel groter. Als klein veulentje was hij trouwens een koffievos en is toen vrij snel donkerder geworden en nu gaat hij echt een schimmel worden.

JoloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:05

goeroe schreef:
Jolo schreef:
Mijn merrie is een schimmel - vos - geboren.
Haar vader is schimmel - zwart - geboren (Odermus, dezelfde vader als het paard van TS).
De moeder was zwart, en dat was een Wahtamin (schimmel) X commandant (vos).
Dus schimmel zat er aan beide kanten in, vos ver weg bij moeder, maar beide ouders zijn zwart geboren.

Dat is onzin, als een paard geen schimmel is kan het ook geen schimmel doorgeven en het vosgen zat niet ver weg maar in beide ouders want anders was jouw paard geen vos geworden. ;)

mijn reactie was op Tjardy's bericht waar gesteld werd dat als een (of beide) ouders schimmel- zwart geboren zijn, dat het veulen dan ook alleen maar schimmel-zwart geboren kan worden en niet een schimmel die bruin of vos geboren wordt.
Mijn bericht was alleen om te zeggen dat, dat niet zo hoeft te zijn
that's all ;-)
Je hebt mij nergens horen zeggen dat een paard wat geen schimmel is, schimmel doorgeeft.
Alleen dat de ouders zelf niet voskleurig geboren hoeven te worden om een schimmel-vos geboren veulen te kunnen krijgen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:06

Ik gok zelf dat hij zwart blijft maar bij schimmels weet je het nooit. Ik kende een shetlander die op haar tweede nog vrijwel geheel zwart was en toen ineens begon ze steeds meer witte haren te krijgen en werd ze toch duidelijk een schimmeltje.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:25

uhm... zwart? hij is hartstikke bruin :D

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:46

hihi.. klopt, ik was geloof ik al half bezig met het verhaal over het shetje.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:05

Wil je het 100% zeker weten en niet de komende 10 jaar nog misschien moeten gissen, laat hem dan DNA testen op de aanwezigheid van de Grey/Schimmel kleuren gen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 19:21

uhm ja maar heb er geen 75 euro voor over... Dat geld gebruik ik liever voor wat anders. En ik mag aannemen dat ik binnen 10 jaar wel weet of hij bruin blijft....

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:24

Het veulen kan schimmel worden als zij tenminste 1 van zijn ouders ook een schimmel is.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 19:34

ja inderdaad... Papa is schimmel, er staan foto's van hem op de 1e pagina van dit topic. Is wel een erg mooie schimmel vind ik! :D

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:09

nou ben benieuwd wat dat gaat worden :D
wij hebben een bijna 3 jarige van odermus staan uit een Vos moeder
werd geboren als een prachtige aparte koffie vos kleur :j maar na loop van tijd kreeg ze een witte vlek op haar heup! inmiddels zie je duidelijk dat het een schimmel gaat worden :)
veulen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
als 2 jarige
Afbeelding
Afbeelding
als 3 jarige
Afbeelding

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:28

mijn merrie veulen van odermus wordt ook schimmel die is ook 8 maanden in het topic van veulen vrij zie je haar ook op me site staat een 3jarige merrie van odermus gefokt door stal roelofs zelf en of die schimmel of stekelharig word dat weet ik dus niet maar het zijn erg leuk dieren met super karakter grsharon

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:28

Ik heb er ook eentje, vader is schimmel, moeder is zoals op de foto's te zien is donker bruin. Veulen is ondertussen ongeveer 9 maand en zijn ook heel benieuwd of hij schimmel wordt, momenteel denken we dat hij bruin blijft, maar toen hij jonger was had hij witte 'vlek' rond zijn bles, op buikje en op benen.
http://picasaweb.google.com/veraloreste ... 3932395170
Let maar niet op mij op de foto's!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 17:57

Wat een leuke odermus heb jij biertapje! Wel apart dat hij nog zo verkleurd is zeg!
Nou ik zie dus veel veulens die nog op late leeftijd verkleuren... :D
Tot nu toe neemt het aantal witte haren nog niet toe. Hij is wel erg gevlekt ( verschillende kleuren bruin).
Hou jullie op de hoogte!