Welke koudbloed hengst voor een kwpn merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:42

De meeste emilion nakomelingen zijn superbraaf!
Ik ken alleen maar brave nakomelingen die leuk en stevig van bouw zijn!
Kijk ook eens bij van Gogh. Ook superbrave hengst met goede gangen. Als je met een koudbloed kruist is het ook maar de vraag wat het gaat worden........
Fokken is ook gokken. Zeker met een onbekende hengst kan ook een verkeerde gok zijn die geld (gaat) kosten en tegenvalt!
Een hengst die goed vererft is dan zeker zijn geld dubbel en dwars waard!
Mocht je het paard ooit moeiten verkopen, heb je in iedergeval een paard met papier.
Op mp wordt je overspoeld met kruisingen die men aan de straatstenen niet kwijt raakt........... :n
Een leuke alrounder doet het altijd goed. :j

sefanja

Re: Welke koudbloed hengst voor een kwpn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:17

Misschien toch Willem van Nassau, maar dan heb jij net als mij een mengelmoes (mijn veulen is kwpn x fries x tinker x arabier maar tot dus ver goed opgedroogd).... in mijn profiel zie je foto van Willem en Abano

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:42

een merrie met een trauma en fokken is altijd gokken, hoeveel meer onzin krijgen we hier nog.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:43

groninger, gelderlander? kouder zou ik niet gaan..

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:45

wat is een gelderlander

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:47

hihi gelderse!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:48

ok zowel gelders als gronings is geen koud bloed

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:52

oh zeg dat dan
zit ik hier ff alle mensen met groningers te beledigen
er zit heeeel ver weg toch wel iets kouds in..
nja, weet ook niet of de TS dat bedoelde met koudbloed
ik zag alleen een mix van shire met kwpn voor me en dacht 'mmnee' vandaar...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 08:44

We kijken nog rustig verder, via pb hebben een heleboel ideen zich aangeboden. Dank hiervoor!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:36

ik ben wel benieuwd naar de ideeen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:28

Gronings en Gelders is niet koud. Het is vaak wel evenwichtig, althans de meeste. Maar die vind je ook gewoon binnen het juiste stamboek/ type dat het beste past binnen de bloedvoering van de merrie.

Verder kan ik mij echt nog steeds niet vinden in het antwoord. Het is een trauma want dat heb ik gehoord. Maar vanuit ik respecteer het antwoord komt gelijk de volgende vraag in mij op.. Waarom zou dat trauma opeens opgelost zijn door er weer een veulen bij te fokken?.. Dat moet er ook ooit af hoor.

Als je echt dit door wil zetten, het is immers je eigen keuze, neem het advies hier van harte. Kies voor een hengst die er qua bloedvoering op past (en welke moet je dan zelf weten) en niet een koudbloed. Van die kruisingen lopen er zat van rond en waar ze rondlopen is niet altijd het beste voor hun welzijn of in overeenstemming met het idee waarom ze (on)bewust gefokt zijn. Een handje vol treft het, de meerderheid eindigt op een markt/worst of in de manege. En je wil een paard fokken voor jezelf, maar je weet nooit hoe het over een paar jaar gaat met je leven.

Succes :)

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 01:16

Te sneu om een paard wat ook nog een redelijke afstamming heeft, te laten dekken door een koudbloed. En het moet er niet alleen in want het moet er ook weer uit.
Als je een FH-koe laat dekken door een vleesras krijg je gratis garantie op een keizersnede of een kalf laten afzagen.
Dit kun je wel vergelijken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 21:53

Citaat:
Waarom zou dat trauma opeens opgelost zijn door er weer een veulen bij te fokken?.. Dat moet er ook ooit af hoor.

Daar zijn we ook mee bezig, ze in veel opzichten al erg veranderd in haar gedrag.

Citaat:
Te sneu om een paard wat ook nog een redelijke afstamming heeft, te laten dekken door een koudbloed

Te sneu??

Ik kreeg net van een collega te horen, dat er op de "manege" waar hij rijd een paardje geboren is.. Tinker x kwpn.
Deze mensen fokken al jaren met koudbloeden en friezen op warmbloeden, dus ga maar binnenkort even een kijkje nemen.
En alles wat daar in ging, kwam er ook weer uit. (het eerste veulen van dit jaar was met half uurtje geboren, terwijl mams een zeer slanke kwpn is en paps een vrij groffe grote tinker)

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:57

Storm76 schreef:
Is het misschien een idee om er een fries op te zetten? Dan hou je wel je hoogte en stevigheid zodat je vriend erop kan rijden, maar je kan een hengst uitzoeken die lekker nuchter is.

daar zat ik dus ook al aan te denken.
een leuke fries.
of een mooi gebouwde haflinger?

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:00

Dit kwam ik tegen op marktplaats..... Met de nadruk op de laatste 4 woorden.

'zoek dekhengst in oss ofdirect omg.moet min. 140 hoog zijnvoor fjod merrie ras maakt niet uit'

_O- _O-

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:30

Is het niet mogelijk om er een kruising koudbloed op te zetten? Een hengst die minder zwaar is dan een volle koudbloed maar die wel een koel karakter heeft?
Anders zou ik inderdaad voor een barokke Fries gaan (bij mijn weten was dat ook altijd een koudbloed! Maar tegenwoordig blijkbaar warmbloed? Is dat omdat het ras zonodig 'luxer' gemaakt moest worden?)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:59

Fries is sowieso geen koudbloed, maar ze noemen het wel zo ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:44

stoffel schreef:
wat is een gelderlander

Een krant toch??? :D ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:50

Sammie schreef:
Gronings en Gelders is niet koud. Het is vaak wel evenwichtig, althans de meeste.

Precies. Gelders = koud in de kop en warm in het werk.
Je krijgt een een paard wat wat zwaarder is en meer bot. Maar wel met een rijtypisch exterieur. Gebouwd en gefokt voor veelzijdigheid. Werkwillige brave paarden. (maar inderdaad de meeste dan)

Wil je een echte brave fokken zou ik gaan voor Ahoy of Laurentz. Zeker Laurentz fokt prachtig klassiek. Beide fokken een super karakter door. Ahoy is ook klassiek maar fokt ietsjes minder massa door.

Elegant kan ook een optie zijn super karakter en klassiek van type. Ietsjes heter heb ik het idee maar wel eerlijk.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 14:54

Qua karakter zijn ze zeker leuk, alleen bouwtechnisch vind ik ze wat minder.

Een fries... Tja Niet onze eerste keuze

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:58

als je aan een haflinger zit te denken zou ik zoiets als alcantara doen die heeft een super karakter en is mooi aan de maat,
heb zelf ook een zoon van hem en dat is echt een super fijn paard :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:05

annebe schreef:
Qua karakter zijn ze zeker leuk, alleen bouwtechnisch vind ik ze wat minder.

Een fries... Tja Niet onze eerste keuze

Snap ik niet.(niet banketstaaf bedoeld hoor :) ) Wat vind je er exterieurmatig niet leuk aan. Je wil een paard met massa...maar je wil er toch geen koudbloedhalsje voor?
Wat de hoofd hals verbinding van een koudbloed is echt heel slecht hoor..(voor een paard die je gaat berijden dan he)

Ze hebben een korte nek en een zware kaak. Een korte hals die er voor staat. Dat rijdt echt heel ongelukkig paard. Ze ziijn nl niet flexibel in de hals.

Dat is bijvoorbeeld het voordeel als je voor een Friese hengst kiest. Die hebben net als een Gelderse juist een zeer goede hals en nek. Met veel oprichting.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:11

Toch effe een foto als voorbeeld van Laurentz :P

Afbeelding

en onder het zadel
Afbeelding

Laatst weer onder het zadel gezien...Niet gek te krijgen die hengst. Publiek ging helemaal uit z'n dak en hij keek echt van...ja en...moet ik bang worden ofzo :D

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 15:18

Citaat:
Ze hebben een korte nek en een zware kaak. Een korte hals die er voor staat. Dat rijdt echt heel ongelukkig paard. Ze ziijn nl niet flexibel in de hals.

Haghahahaha pas op hoor met deze opmerking..Dat zou betekenen dat alle koudbloeden heel ongelukkig rijden.
Er zijn genoeg tinkers, haflingers, fjorden, shetlanders enz die wel degelijk flexibel zijn.
Ik ben het met je eens dat een koudbloed vaak een grotere concave boog heeft en een kleinere convexe boog heeft.
Dit is iets wat je bij veel barokke paarden ook ziet.

Maar dit maakt mij nog het minst uit, een paard wat goed gegymnastiseerd word is overal flexibel.

Overigens is bij ieder paard de hoofd/hals verbinding hetzelfde.
Van de occiput, naar de atlas, draaier en de rest van de cervicale wervels.
Laatst bijgewerkt door annebe op 20-03-10 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:23

ik zou niet een te grove hengst uitkiezen voor je merrie maar mischien iets van een slanke thinker moet toch te doen zijn.