een veulen kost alleen maar geld.!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eierhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 01:50

Veulen kost inderdaad alleen maar geld. Maar dat doet eigenlijk elk paard dat niet meedoet voor wedstrijden waarmee je (grotere) geldprijzen kunt winnen, toch?

Ik vind het altijd zo'n onzin... een brommer kopen is niet meer dan normaal, maar bij een paard wordt opeens de geldkwestie aangehaald... En dat terwijl het gezonder is in alle opzichten dan een brommer ;)

Sja... in geld kost het wat, maar het levert je op in conditie, in geluk, in de band en nog zoveel meer 8-)

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 01:52

Je krijgt er wel degelijk iets voor terug...
Namelijk een paard wat je van jongs af aan, door en door kent.
Wat je zelf opvoedt, wat je geheel naar je eigen hand kunt zetten.
Geen gedonder met verborgen trauma's want je kent het paardje van jongs af aan.
Je kunt zo'n beestje maken & breken... en dat doe je allemaal zelf :)

kitag1rl

Re: een veulen kost alleen maar geld.!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:10

het kost geld, dat zeker maar je krijgt er indd iets moois voor terug.

Ik heb het ook gedaan.. 1 jarige gekocht.. Heel leuk om eens mee te maken maar ik doe het nooit meer!!! ik was niet zo bekend met inrijden en door rijden van een jong dier.. dat heeft veel tijd en energie gekost...

weet waar je aan begint... ;)
Ik heb nu wel echt een mega goede band met mijn inmiddels bijna 6 jarige merrie :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:17

Ik fok veulens zodat mensen veulens kunnen kopen om naar hun eigen hand te zetten :7
Maar nu even iets serieuzer. Ik snap het idee wel hoor! Maar zelf koop ik toch liever 2 jarigen omdat ze dan ook nog niet verpest zijn en je ze deels toch nog naar je eigen hand kunt zetten. En je kunt er sneller meer mee doen in de zin van fokken of rijden...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:22

Persoonlijk zou ik nooit een veulen kopen.. Je weet niet hoe hij/zij opdroogt.

Heb al verschillende paarden groot zien worden en sommige vind ik echt lelijk geworden. En sja, voor mij geldt toch wel een beetje dat het oog ook wat wilt.

Voordeel is misschien dat je ze naar je eigen hand kan zetten, maar de 1e 3 jaar staan ze in de opfok, dus zoveel ben je er dan helemaal niet mee bezig. Dan kan je beter een 2,5 jarige uit de opfok kopen.

Nee, ik snap het voordeel niet om een veulen te kopen.. Doe mij maar een paard die klaar is voor het werk.. :)

Ik heb ook een mega goede band met mijn paard, dat kan je ook krijgen als je hem op een latere leeftijd hebt gekocht.

Moon schreef:
Wat je zelf opvoedt, wat je geheel naar je eigen hand kunt zetten.

Maar een veulen wordt, naar mijn mening, opgevoed in de kudde.. in de opfok :) Niet door de mens.. Tenminste, misschien dat je al wat kleine dingentjes kan leren, maar dat begint toch vaak met 2,5 jaar en niet met 6 maanden. Een 2,5 jarige kan je toch ook naar eigen hand zetten?
Laatst bijgewerkt door Nessah op 13-03-10 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:23

Nessah schreef:

Heb al verschillende paarden groot zien worden en sommige vind ik echt lelijk geworden. En sja, voor mij geldt toch wel een beetje dat het oog ook wat wilt.

Voordeel is misschien dat je ze naar je eigen hand kan zetten, maar de 1e 3 jaar staan ze in de opfok, dus zoveel ben je er dan helemaal niet mee bezig. Dan kan je beter een 2,5 jarige uit de opfok kopen.

Nee, ik snap het voordeel niet om een veulen te kopen.. Doe mij maar een paard die klaar is voor het werk.. :)

Ik heb ook een mega goede band met mijn paard, dat kan je ook krijgen als je hem op een latere leeftijd hebt gekocht.

Niet ieder jonkie staat 3 jaar in de opfok, ik zelf zou juist weer geen veulen in de opfok willen hebben.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:25

Oké, dat kan. Ik vind de opfok ( uiteraard wel een goede) heel vriendelijk.. Kunnen ze lekker jong zijn met de andere veulens.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:27

Ik heb een veulen thuis gehad, en er nu een in de opfok staan en de opfok bevalt me veel beter als ik eerlijk ben.

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:32

Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar het lijkt me heel leuk om vanaf dag 1 bezig met een jong paard bezig te zijn. Volgens mij moet je wel beschikken over eindeloos geduld, iets wat ik niet heb...
Vandaar dat ikzelf voor de iets oudere cq beleerde paarden zou gaan.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:36

Charaz schreef:
Ik heb een veulen thuis gehad, en er nu een in de opfok staan en de opfok bevalt me veel beter als ik eerlijk ben.

Een veulen "alleen" vind ik persoonlijk ook niks. Hij moet toch minstens 1 leeftijdgenootje hebben :)
Maar ik moet ook zeggen dat ik die grote massale opfokken ook niks vind... Heb er teveel terug zien komen die direct naar de slacht konden omdat ze blijvende schade hadden overgehouden...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:11

Mijn veulen thuis stond niet alleen, had nog een jonge dame van zijn leeftijd staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:24

Ik zou gerust een veulen kopen , inderdaad zodat je er zelf over kunt waken dat het dier geen kronkels in de kop krijgt door allerlei rare ervaringen. Het is juist de uitdaging om met verschillende karakters op een leuke manier om te kunnen gaan , en zo'n jong dier kun je mooi opvoeden naar je eigen zin :)

Ik vind het van die onzin-verhalen dat mensen geen veulen willen omdat het teveel kost / je er niks mee kan / men ze niet op een veulen-waardige manier kan houden.

Sowieso kost ieder dier geld. Dat geef je eraan uit omdat je het leuk vindt om zo'n dier in je leven te hebben , en er iets mee op te bouwen. Wil je alleen maar rijden dan is het imo. zeer egoïstisch om aan een paard te beginnen en getuigd die hele insteek zeker niet van dierenliefde , maargoed , dat is een andere discussie ;)

En als je een veulen geen goed leven kunt bieden met veel lekker buiten lopen en sociaal opgroeien enzo , dan kun je dat bij een volwassen paard ook niet. Een volwassen paard heeft namelijk net zoveel recht op die dingen.

Heel erg maf weer dat mensen een veulen wel een eigen leven gunnen naast het belang van de eigenaar , maar een volwassen paard verliest ineens elk recht daarop ofzo :P

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:35

Nessah schreef:

Misschien heeft dat te maken met er oog voor hebben , ik heb geen idee hoor, ik roep maar wat ,maar mede omdat mijn ervaring is dat al mijn jonkie's uitgegroeid zijn tot echt prachtige dieren
allemaal stuk voor stuk aparte schoonheden op zich,die uniek waren in hun uiterlijk (krijg er altijd veel komplimenten over) en die waren als veulens echt lelijk joh :+

overigens had ik mijn jonkie's nooit in de opfok en altijd super goed gegaan, en nu dit keer besloot ik het anders te doen omdat iedereen roept dat opfok zoooo goed is (ahum) en hem dus in de opfok gezet....heb hem na een aantal maanden terug gehaald met hele grote spijt, (ik praat over vol met wormen en wonden,manenkaminfectie,vierkante hoeven en een "slomige" pony die totaal niet happy in zijn vel zat)

nee ik zorg er zelf wel voor :Y) weet ik tenminste dat het goed gaat, en ook ik zorg voor sociaal contact met diverse leeftijden en vooral jonkie's en goed voer en veel beweging ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:42

Ik zou eerder een 3 jarige kopen die nog niet ingereden is dan een veulen. Ik heb nu ook een paardje op het oog dat bijna 3 is hahah en mn vriendin die heeft dus een veulen gekocht en zit nou heel vaak ze zeuren vn kon ik maar rijden enzo ... Dus nee voor mij geen veulen

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 02:15

Ik heb gekozen voor een veulen.
Had al een ruintje van nu 7 jaar,en vond het erg jammer dat ik zijn prille jaren niet heb meegemaakt.
Dus toen ik een advertentie hier op bokt zag van een prachtig merrie
veulentje,heb ik geen moment getwijfeld :D
Dat ik er bv niet op kan rijden is geen enkel probleem(heb minishetten,dus rijden is zowieso niet aan de orde voor mij) ;)
Ik heb ze aan huis staan,dus veel aan stalling of land ben ik niet kwijt.
Dat een veulen veel geld kost,ligt er ook maar net aan.
Heb haar laten chippen,de basisentingen laten geven,en ontworm regelmatig,maar ben er verder geen giga bedragen aan kwijt.
Natuurlijk kan een veulen ziek worden,maar dat kan ook met een volwassen pony gebeuren!(het lijkt soms alsof een veulen geheid ziek moet worden,of spontaan dood neervalt van elk zuchtje wind).
De voordelen van een veulen vind ik...ze staan nog helemaal open voor alles,en ze zelf alles leren is heel leuk.
Het is ook heel leuk ze te zien veranderen van kleine spring in het veld,tot een steeds zelfstandiger paardje.
De band en het vertrouwen is inderdaad heel sterk.
Enige wat ik als nadeel zou kunnen bedenken....je kan met een veulen geen grove fouten maken(jij legt de basis voor de toekomst,en dat is wel een hele verantwoording!).
Je kan een veulen heel veel leren,maar dus ook een hoop verpesten...
Ik heb er nog geen dag spijt van gehad,maar vind ook dat je er niet te lichtzinnig over moet denken.

Black_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 02:19

elk paard kost geld .. en het is maar net wat je zelf wilt.
ik heb het zeker over voor mijn veulen !!
je bouwt zo`n goede band op met je paard .. en daar heb je met rijden veel voordeel van !

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 02:23

Ïk heb ooit drie veulens gekocht, eentje heeft, wegens ziekte drie jarige leeftijd niet gehaald en de tweede heeft een schuiver in het land gemaakt waarbij hij zijn rug dusdanig heeft beschadigd dat hij nooit bereden kan worden, dat was dus niet wat ik in gedachte had. Nu, 15 jaar later, staat hij nog steeds heerlijk in het land te lanterfanten en ja, hij heeft mij alleen maar geld gekost, maar hij is mijn maatje en dat heb ik er voor over. Derde veulen is naar mijn broer gegaan, die qua rijden veel meer met het dier had.

Nu wel opzoek naar een paard om zelf op te leiden, maar ik zoek nu dus wel vanaf drie jaar (ouder mag ook, maar nog niet ingereden ;) )

Voor alles is wat te zeggen, in vind veulends ontzettend schattig en lief en de rest, maar ik wilde graag een toekomstig rijpaard, beide veulens hebben/hadden goed stamboek, waren prijzige veulens, ik heb mijn lesje wel geleerd. :o

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 02:43

een opfok met alleen leeftijdsgenoten, daar zou ik geen veulen heen brengen... kleuters kunnen geen kleuters opvoeden.

veulen nee, het eerste jaar is voor zo'n dier erg kostbaar..,

vanaf 1.5 jaar dan ben ik er wel voor te porren...
dan kunnen ze ook thuis staan en in de optocht mee met de oudere paarden, oudste is hier 7.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:10

ik wil zelf mijn veulen opvoeden. Ik ben geen voorstander van opfok, ik ben het in dat opzicht eens met alane dat kleuters geen kleuters op kunnen voeden.

Dat het kostbaar is.. ja natuurlijk is het kostbaar maar ik vind het afhankelijk wat je ermee wilt. Heb je de intensie het paardje voor altijd te houden?? Dan is het voor mij de moeite waard om het te zien opgroeien en een band op te bouwen en dan maakt het mij niet uit dat het geld kost!!

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:55

hoi.

ik zou ook eerder een veulen kopen of een jaarling, dan er zelf 1 fokken bij mijn merrie.
er zitten risico's aan het fokken van een veulen, en ik heb maar 1 paard. gaat het verkeerd, dan heb je niks meer.
als je een veulen koopt, dan heb je die problemen allemaal niet. naar mijn idee is een veulen kopen ook goedkoper dan een veulen te fokken.
ik heb een friese merrie, en die is over het algemeen goed gebouwd voor een fries, wil ik er een hengst bij doen die de beste dingen niet verslechterd, en de mindere puntjes wel verbeterd, dan ben ik al bijna 1000 euro kwijt voor een rietje met sperma, dan komt de rest er nog overheen.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:49

Binky_Zephyr schreef:
ik hoor steeds vaker van mensen : waarom een veulen kopen ? zo`n beest kost alleen maar geld.. en je krijgt er niets voor terug.

hoe denken jullie hierover ?

ik heb voor een veulen gekozen omdat ik met mijn vorige fjordje een hele rot tijd heb gehad..
was zwaar verkl**t, sloeg steeds aan de kletter op het strand omdat ze altijd gingen racen op het strand.
ik heb nu gezegt ik kies voor een veulen omdat ik hem dan lekker naar mn eigen hand kan zetten...

waarom hebben jullie voor een veulen gekozen, of waarom zouden jullie noooit voor een veulen gaan..

Mijn eerste gedacht ging ook uit om mijn merrie naar eigen hand op te voeden, ik heb haar als drie maanden oude veulen gekocht. De werkelijkheid is heel anders. Ik heb er goed aangedaan om haar met 6 maanden oud naar opfok te doen om op te groeien met leeftijdsgenoten etc.... Ik had geen land voor haar waar zij 24 uur per dag buiten kon staan (voor een veulen erg belangrijk) en weinig leeftijdsgenoten.

het is denk afhankelijk van je positie en situatie waarin jij verkeerd.... Zelf zou ik het niet weer opnieuw willen doen en daarom is het veulen van mijn merrie direct toen hij 6 maanden oud naar een opfok gegaan...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:28

ik heb een paar keer een veulen gekocht omdat ik ze helemaal leuk vond. Voor mij maakt leeftijd niet zoveel uit :P

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:24

geertje3 schreef:
hoi.

ik zou ook eerder een veulen kopen of een jaarling, dan er zelf 1 fokken bij mijn merrie.
er zitten risico's aan het fokken van een veulen, en ik heb maar 1 paard. gaat het verkeerd, dan heb je niks meer.
als je een veulen koopt, dan heb je die problemen allemaal niet. naar mijn idee is een veulen kopen ook goedkoper dan een veulen te fokken.
ik heb een friese merrie, en die is over het algemeen goed gebouwd voor een fries, wil ik er een hengst bij doen die de beste dingen niet verslechterd, en de mindere puntjes wel verbeterd, dan ben ik al bijna 1000 euro kwijt voor een rietje met sperma, dan komt de rest er nog overheen.

Ik ben het met je eens dat een veulen kopen goedkoper is dan een veulen fokken, maar een jarige of 2 jarige kopen is nog goedkoper...
Je weet wat je krijgt, je de kleur en het geslacht zelf uitzoeken, de maat en je ziet al veel terug voor de toekomst, alhoewel dat ook geen garantie is, maar meer kans dan zelf een veulen fokken, en je loopt minder risico...

voor een veulen heb je ruimte nodig, veel ruimte, zonder ruimte zal het veulen niet kunnen groeien (in de breedste zin van het woord)... heb je die ruimte niet of kun je niet zorgen voor voldoende ruimte dan geen veulen kopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:53

Als je geen ruimte voor een veulen hebt , heb je ook geen ruimte voor een volwassen paard :)

Een volwassen paard heeft net zoveel recht op vrije beweging en een sociale kudde , als een veulen :)

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:03

Ik had zelf een 8mnd veulen gekocht tijdje terug. En ik vind het niet alleen maar geld kosten.
Ik krijg namelijk een hoop van hem terug. Zoals samen lekker wandelen, of samen spelen in de bak.
En het is gewoon een genot om alleen maar naar hem te kijken!

Heb precies hetzelfde met mijn paard, ik rij daar ook niet dagelijks op! Kan soms een paar weekjes tussen zitten.
Maar dat heeft bij mij te maken dat ik het rijden niet belangrijk vind.
Ik vind de omgang veel leuker en belangrijker! Kan namelijk met alleen naar ze kijken al uren zitten!
En zij kost bij mij ook niet alleen maar geld.

Het is gewoon puur hoe een persoon met het dier omgaat!
De 1 koopt een kleine, gooit hem in de opfok. En kijkt er verder niet veel naar om, en betaald alleen maar.

De ander koopt een kleine, gooit hem ook in een opfok, en is er sowieso 1 tot 2x in de week bv mee bezig (met wandelen, of samen ravotten in de bak)

Ik vind iig een jong paard niet zonde van mijn geld. Maar dat is omdat ik gewoon zoveel van hem terug krijg :)