geertje3 schreef:hoi.
ik zou ook eerder een veulen kopen of een jaarling, dan er zelf 1 fokken bij mijn merrie.
er zitten risico's aan het fokken van een veulen, en ik heb maar 1 paard. gaat het verkeerd, dan heb je niks meer.
als je een veulen koopt, dan heb je die problemen allemaal niet. naar mijn idee is een veulen kopen ook goedkoper dan een veulen te fokken.
ik heb een friese merrie, en die is over het algemeen goed gebouwd voor een fries, wil ik er een hengst bij doen die de beste dingen niet verslechterd, en de mindere puntjes wel verbeterd, dan ben ik al bijna 1000 euro kwijt voor een rietje met sperma, dan komt de rest er nog overheen.
Ik ben het met je eens dat een veulen kopen goedkoper is dan een veulen fokken, maar een jarige of 2 jarige kopen is nog goedkoper...
Je weet wat je krijgt, je de kleur en het geslacht zelf uitzoeken, de maat en je ziet al veel terug voor de toekomst, alhoewel dat ook geen garantie is, maar meer kans dan zelf een veulen fokken, en je loopt minder risico...
voor een veulen heb je ruimte nodig, veel ruimte, zonder ruimte zal het veulen niet kunnen groeien (in de breedste zin van het woord)... heb je die ruimte niet of kun je niet zorgen voor voldoende ruimte dan geen veulen kopen.