[TI] Tinker met gedragsprobleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:22

Ik heb alles even doorgelezen en er zijn al veel adviezen gegeven.
Want zoals als iemand anders ook al zei jullie hebben zelf ook deels geholpen met het karakter kweken van deze merrie. Puur omdat als ik het zo hoor het een dominante merrie is met een eigenwil en tinkers zijn nou eenmaal vrij grof/stevig gebouwde paarden dus daar zit gewoon veel massa en kracht in. Ik geloof best dat jou dochter prima kan rijden maar als een tinker met een beetje body zijn gewicht in de strijd gooit, dan zullen zelfs sterke volwassenen er moeite mee hebben dus wat moet een meisje van 11 daar tegen beginnen?! ;)
Het gedrag tegen de andere paarden kan ik helaas niet voor je verklaren. Maar inderdaad lijkt mij daarvoor de beste oplossing tijdelijk bij nog zo een dominant paard zetten dan leren ze het gauw zat.

Tuurlijk is het moeilijk als je een band op hebt gebouwd met het dier dus het zou niet makkelijk zijn voor jou en je dochter om dan afscheid te nemen van deze merrie, maar het rijden moet leuk en veilig blijven voor je dochter en dat lijkt mij toch het belangrijkste. Het is ook zeer begrijpelijk dat je graag tinkers wilt want het is een zeer besmettelijk ras :+ Maar even zonder dollen er zijn zat voornamelijk oudere tinker merries/ruinen die geschikt zijn voor kinderen dus kijk een beetje om je heen voor zo een soort tinker. Want als jou dochter plezier wil blijven houden in rijden is dit niet het geschikte paard voor haar als ik het karakter van jullie andere tinker hoor zou die best nog wel is geschikt kunnen zijn maar dat is ook maar afwachten.
Wil je echt geen afscheid nemen van deze merrie zou ik wat professionele hulp in schakelen die haar misschien eerst iets beter voor jullie aan kan pakken onder het zadel voor je dochter er weer mee gaat rijden ;)

Ik wens je in elk geval veel succes en ik hoop dat je de juiste beslissing voor jou, je dochter en de merrie kan nemen. ;) Ik blijf dit topic wel volgen want ben wel benieuwd wat je besluit gaat worden.

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:23

oops lang verhaal en zie dat je er al redelijk uitkomt ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:26

lily_alphen schreef:
Ik denk toch verkopen! Even kijken hoe die ander het op pakt, en dan een ander tehuis zoeken. Ze is naar ons hartstikke lief, al heeft dat zeker een jaar geduurd voor ze zich over durfde te geven. Daarom twijfel ik ook zo, vind het zo zielig voor haar om weer opnieuw te moeten beginnen. Maar ja, haar gedrag t.o.v. andere paarden/ponys vind ik heel vervelend. Wil graag dat alles goed met elkaar op kan schieten. Maar ja, ik moet er niet aan denken dat we gisteren niet thuis waren toen ze zo tekeer ging! En als alles om Britt gaat draaien, lijkt me ook niet de bedoeling.
bovendien ben ik zo bang dat er qua rijden een keer wat gebeurt wat ik mezelf niet vergeef ...

Ik denk een verstandige keuze. En persoonlijk zou ik er niet te lang mee wachten. Een klein meisje met dat karakter gaat niet. Om eerlijk te zijn lijkt het erop dat jullie als volwassenen ook niet in staat zijn haar kuren in te tomen.
Dat nieuwe begin komt wel goed als ze ergens staat waar ze haar lief vinden, maar ook vanaf de eerste dag op haar plek wijzen. Dat geeft duidelijkheid voor het paard en dat is wat ze vaak nodig hebben.

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 10:33

Het probleem is inderdaad denk ik haar start geweest. Ik ben niet zo groot en fysiek ook niet bij machte haar goed in toom te houden, zeker in het begin niet. Door veel te lezen en te oefenen gaat dat steeds beter, kracht kan je ook op een andere manier uiten.

Denk ook zeker dat deze tinker niet de meest geschikte tinker is voor mijn dochter, daar hebben we ons zeker in vergist. We zijn bij de ponyclub bij ons in het dorp gaan rijden, en daar rijdt iedereen op een "gewoon" paard, en wordt een tinker zeker niet gezien als een potentiele dressuur kampioen, dus op dat vlak kan ik weinig hulp verwachten! Loop er zelf de hele tijd over te piekeren, want soms gaat het een tijd goed, en soms gaat het weer helemaal fout!

In mijn omgeving kan niemand goed advies geven, vandaar dit topic en ben ik blij met alle reacties!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:40

Op zich wel raar van de ponyclub, want de basis, het begin, is altijd hetzelfde, welk ras ook.
En ook bij andere rassen heb je lompe doordouwers of brutale paarden.
Over het algemeen vind ik een jong paard geen goed begin voor een jonge ruiter, welk ras dan ook.
En persoonlijk heb ik dan ook nog mijn vraagtekens of het slim is je 3 jarige voor je dochter te laten staan. Of kan ze er zo aan de hand ook al alles mee? Dus over het erf lopen en dat de pony helemaal naar haar luistert, stilstaat als zij dat ook doet, loopt al zij loopt. Kan ze de voetjes uitdoen zonder problemen? Kan ze hem zelf binnen en buiten zetten? Allemaal graadmeters hoe het met de verhoudingen gesteld is. Want zijn die verhoudingen zo al niet goed, dan weet je dat het rijden ook niet gaat lukken.
Welke omgeving woon je? Mischien zijn er bokkers die nog wel een handje kunnen helpen als ze in de buurt wonen. :)
Laatst bijgewerkt door _sparta_ op 12-03-10 10:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:40

lily_alphen schreef:
Het probleem is inderdaad denk ik haar start geweest. Ik ben niet zo groot en fysiek ook niet bij machte haar goed in toom te houden, zeker in het begin niet. Door veel te lezen en te oefenen gaat dat steeds beter, kracht kan je ook op een andere manier uiten.

Denk ook zeker dat deze tinker niet de meest geschikte tinker is voor mijn dochter, daar hebben we ons zeker in vergist. We zijn bij de ponyclub bij ons in het dorp gaan rijden, en daar rijdt iedereen op een "gewoon" paard, en wordt een tinker zeker niet gezien als een potentiele dressuur kampioen, dus op dat vlak kan ik weinig hulp verwachten! Loop er zelf de hele tijd over te piekeren, want soms gaat het een tijd goed, en soms gaat het weer helemaal fout!

In mijn omgeving kan niemand goed advies geven, vandaar dit topic en ben ik blij met alle reacties!

Is ook heel goed en slim dat je dit topic opent en je luistert ook goed naar al die adviezen ;)
Ik denk dat jij nuchter op de zaak kijkt en prima een goed besluit kan nemen en dat is gewoon belangrijk.
Waar in de omgeving woon je misschien dat iemand hier dan wel een persoon voor je weet die je kan helpen met je andere tinker beleren ;)
zoals sparta hierboven wel zegt hoe zijn de verhoudingen nu met je dochter en de andere tinker?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:42

lily_alphen schreef:
De driejarige is bomproef, schaapmak en doet geen vlieg kwaad!

De driejarige is nog niet aan het puberen en er wordt niets van gevraagd. Denk erom dat élk paard (want kuddedier) gaat uitproberen en grenzen opzoeken. Voor jonge kinderen kun je beter een oudere leermeester zoeken, die zijn sporen heeft verdiend en zich niet gek laat maken. Dat is ook wel zo eerlijk naar de jonge paarden toe, die nog zoveel moeten leren en recht hebben op een duidelijke leider.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:45

Ariebren schreef:
Een Tinker / Irish Cob is van oorsprong een karrenpaard.
Dressuur hebben de meeste een hekel aan, ik heb het over het Cob type.
Western doen ze graag.
Wil je echt plezier gaan beleven aan Britt, zet ze over op de western.
In de western mag een paard op eigen benen lopen.

Hier ben ik het overigens absoluut niet mee eens..

Een Tinker is over het algemeen een werkwillig en goudeerlijk paard. En als je eerlijk bent in je rijden als ruiter en weet waar de grenzen van je paard liggen en hoe je deze samen kunt verleggen, is een Tinker net zoals eender ander ras geschikt voor elke discipline!

In de engelse dressuur is het ook zeker de bedoeling dat je paard op eigen benen loopt :+

_sparta_

Re: Tinker met gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:47

Western is ook gewoon braaf zijn onder het zadel en luisteren naar de “opdrachten” dat het krijgt, dus ook gewoon dressuur.
Mensen die menen dat je met Engelse dressuur in de mond moeten gaan hangen of met elke pas moeten drijven moeten opzoek naar een andere instructeur. :)

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 10:58

Mijn dochter kan inderdaad alles met die andere tinker. Overigens is ze niet 100% tinker, is nu al meer dan 1.65! Ze loopt ermee naar de wei, poetst haar, doet eventueel een deken om. Hoefjes krabben gaat ook.
Toen we Najien, zo heet ze, net hadden, wachten we volgens onze dochter te lang om de ponys uit te wei te halen. Ze ging zelf wel1 Negen jaar oud, liep ze over straat met een tinker veulen en drie shetjes erachter geknoopt! Heb toch wel even gezegd dat dat niet de bedoeling was ....

We hebben er ook al een zadel opgehad, hoofdstel in, gewoon voor de lol. Kind erop en lopen maar, geen probleem, ook over straat. Overigens maar een keer of 2 gedaan! In de bak ook al gelopen met zadel, maar ze loopt de hele tijd achter me aan, snapt het nog niet zo! inderdaad hebben we daar hulp bij nodig.
Ik woon in Gameren, in de buurt van Zaltbommel.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:01

Dat klinkt wel erg goed!
Zadelmak maken hoeft dan al niet meer. Gewoon mee gaan lessen aan je huis van iemand die weet hoe je een jong paard verder rijd.

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:04

Ja maar, ze kan alleen maar stappen, ben als de dood wat er gebeurt als ze gaat draven en haar kont omhoog gooit, om over de galop maar te zwijgen! Longeren gaat al goed, maar durf er nog niet te veel mee te doen omdat ze nog zo jong is ....

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:30

Dat is 2 keer de instructrice er op. :)
Maar rustig aan doen is zeker wel belangrijk. 3 keer in de week en dan niet langer dan een half uurtje met veel stap werk er tussen door.

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:46

Is het echt zo makkelijk? Eerlijk gezegd denk ik er net zo over, maar alle verhalen over inrijden, aanrijden en wat nog meer maken me onzeker over mijn eigen manier van denken ....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:50

Over inrijden moet je niet te moeilijk denken, kwartje valt snel. De uitdaging zit 'm echt in de maanden en jaren erna.
Als het paardje het kunstje kent, zal het grenzen gaan opzoeken en zoeken hoe het onder het werk uit kan komen.
Dán moet je als ruiter sterker in je schoenen staan en duidelijk een consequente leider kunnen zijn.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:52

Bij een braaf paard noem ik het opstappen en weg rijden. En dat doe je ook letterlijk zo. :) Hij heeft bij jullie al geleerd dat het goed is, dat een zadel niet eng is enz.
Een paard wat banger is van karakter daar doe je wat langer over. Maar dan ben je meer bezig met laten wennen dat een singel niet eng is, dat een ruiter daarboven niets doet. Maar ook bij een ervaren persoon en een paard dat nog geen negatieve ervaringen heeft gehad rijd je daar alle gangen mee in een maand tijd. En dat met 3 keer in de week even rijden. Mensen die gaan lopen stressen over zadelmak maken en dat het allemaal zoveel ellende geeft, daar moet je bij uit de buurt blijven. Want ergens doen die ernstig wat verkeerd. Natuurlijk zit er wel eens een uitzondering van paard bij, maar met goede vooraf begeleiding gaat een paard algemeen gezien niet bokkend door de baan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:28

inianen verhalen ;)
vaak is het niet zo moeilijk,
en als ze al bokken of stuiteren is het vaak alleen op de singel... :P

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:30

Klopt, lily_alphen heeft zelf het moeilijkste gedeelte al gedaan, de singel en de eerste keer een ruiter erop.
Natuurlijk is nu goede begeleiding wel noodzakelijk voor het fijn en goed aanleren van de hulpen. En dat het paard ook braaf blijft.

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 13:31

Maar loop ik nu niet weer tegen het probleem jong paard/jong kind op, ondanks dat we dit paard veeeeel beter kennen en een heel ander karakter heeft?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:34

Die kans is aanwezig. Daarom is juiste en vooral ervaren begeleiding zoeken met jonge paarden wel iets dat je nu moet doen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:42

Ik ben juist wel weer voor in laten rijden. Beter voorkomen dan genezen, het is toch je kindje die er op moet. Bij mij komt er over 2 jar een die ingereden moet worden. Maar die breng ik weg daarvoor ik ben gewoon niet kundig genoeg en daar loop ik in mijn huidige rijden met mijn paardje ook tegenaan. Als ik meer zou weten en kunnen was het een stuk minder ingewikkeld geweest.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:53

Ik ben daar normaal ook voor. Maar de moeilijke dingen waar de meeste kans is waar het op mis gaat hebben ze al gedaan. Heeft niet mijn voorkeur, maar het is al gedaan.

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 14:06

Waarom heeft dat niet jouw voorkeur? We hebben d'r aan alles rustig kunnen laten wennen, zonder druk en verspreid over 2 en een half jaar opgebouwd?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:11

Omdat uit alle berichten op te maken is dat jullie geen verstand hebben van een paard zadelmak maken. Nu is het goed gegaan. Maar wat had je gedaan als het paard helemaal uit zijn plaat was gegaan van het zadel?
Waar hebben jullie dat de eerste keer erop gelegd? Heb je dat met een bewuste reden gedaan op die plek? Hoe had je het paard toen vast? Hoe is de ruiter de eerste keer op het paard gegaan? Hangen, meteen zitten? Dat zijn dingen die iemand met ervaring allemaal weloverwogen uitkiest.

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:14

ik zou toch kiezen voor iemand anders met ervaring haar in te laten rijden en dan in het begin jou dochter met begeleiding erop laten rijden.

Ook al is het moeilijke werk gedaan maar een paard moet ook leren op zijn eigen benen te lopen en als ze inderdaad de lucht in schiet heb je liever niet je dochter erop zitten ;)