Wat voor pony of paard moet ik kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:25

Heerlijk zo'n discussie... En zo als je al een beetje ziet, je kunt alle kanten op, een paard aanschaffen is zo makkelijk nog niet. Een paar tips?

Neem je tijd!!!! Ga meerdere keren naar een paard toe, laat de eigenaar met het paard werken en observeer. Kijk hoe die samenwerking gaat. Blijft het paard stilstaan als tie opgezadeld wordt? Geeft tie netjes voetjes? Opstijgen? Hoe begroet tie zijn eigenaar? Ga met alles mee, van uit de wei halen tot weer wegzetten...
Laat de eigenaar ook een buitenrit maken en observeer, zou mooi zijn als jij dan op een ander paard kan rijden.
Daarna ga je zelf ook eens op het paard rijden.

Het paard zelf... Kijk naar de ogen, daarin kun je bij een paard veel zien. Zoek een paard met een rustige trouwe blik/oogopslag. Let op wanneer de witte rand van de oogbol veel te zien is.

Met wat je wensen zijn zou ik ook adviseren een wat ouder paard te nemen. 10/15 jaar kan een hoop schelen wanneer het aankomt op rust, ervaring in verkeer etc etc.
Daarnaast wat ik nog niet heb gelezen. Een ruin kan echt je vriendje worden, kan echt een beetje verliefd op zijn baas worden. Ikzelf vind om die rede ruinen dus echt heel prettig om op te rijden. Een ruin is je partner... Een merrie is meer als een goede vriendin die zo haar nukken kan hebben en die niet onder stoelen en banken steekt. (ook leuk hoor... Ik heb niet voor niets twee merries en een ruin)
Daarnaast zijn ruinen speels (mannen worden nooit volwassen hahaha), maar zoals altijd gaat dat niet altijd op. Ik heb bijvoorbeeld ook een hele speelse merrie, speelser dan mijn ruin.

Jammer dat je niet in Texas woont, je zult achterover slaan van het verschil in prijzen? Een trailhorse, wat jij zoekt, voor 2000 euro heb je hier dus echt een top paard! Eentje waar de complimenten je om de oren vliegen... Voor 250 euro koop je hier namelijk al een leuk paard... Maar het is dan ook niet voor niets dat er veel paardenvluchten van de US naar Nederland gaan....

Succes met het zoeken van een paardenvriend... En Shetlanders? Ik heb als kind een shetvriendje gehad en nog altijd heb ik een zeer warm hart voor dit ras. Yep ze zijn eigenwijs, maar (over het algemeen) ook heel zuiver in hun paardentaal, een kind er veel van leren en met de goede begeleiding is kind/shet heel goed te doen!

DaphneLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:54

je moet gaan kijken wat je zelf een leuke pony vind, ikzelf vind haflingers heel erg leuk omdat ze niet al te groot zijn, en ze rijden heel erg fijn! ook aangespannen!