[TI] 2 jarige laten dekken JA of NEE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:53

Mijn paardje (ook merrie) heb ik als 2 jarige gekocht. Dag en nacht in de wei met een schuilstal, samen met haar weidegenootje. Ook in de winter, lekker buiten. Is gezond voor lichaam en geest van het paard. Niet te dik of te dun, geen bevangenheid of andere ongein. Laat 'r lekker jong kunnen zijn en goed kunnen groeien.

En nu al laten dekken, daar is geloof ik al genoeg over gezegd.

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:53

NIET DOEN
IS NIET GOEDVOOR DE MERRIE ECHT NIET!!

Mayflower18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:56

als en kind van 10 en baby krijg is ook niet goed je paardje is zelf nog (veulen)
ik zou pas laten deken als ze helemaal is uit gegrooid !! vind echt dierondvriendlijk als jij
hem met 2 jaar laat dekken maar denk dat je dat zelf ook wel kunt snappen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:57

Als ik het profiel zo bekijk, dan is TS een fokker van tinkers.
Ze heeft n.l regelmatig veulens en jonge paarden te koop staan.
Beetje rare vraag lijkt mij dus,als je zelf al zo veel veulens hebt gefokt. Dan zou je ook moeten weten wat een dracht doet bij een paard en zeker op zo'n jonge leeftijd.

newmom

Re: 2 jarige laten dekken JA of NEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:00

dat viel mij idd ook op..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:04

Inderdaad, viel mij ook op.

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:05

Ik zou het niet doen hoor! laat haar lekker uitgroeien!

ik snap niet helemaal wat je bedoeld met

Citaat:
Nu dacht ik er zelf over om haar te laten dekken zodat ze volgend jaar (dus als 3jarige) een veulen aan de voet heeft die haar ''in conditie'' zal houden.

je merrie zal waarschijnlijk juist helemaal uit conditie raken , vermageren enzo, doordat ze nog jong is en dit haar eerste veulen word.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:08

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:10

nee, heel simpel. Is er nog niet klaar voor, is zelf nog haast een veulen. Beter een andere manier zoeken om haar de nodige beweging te geven dan dmv. een veulen.

ik zie trouwens ook geen profiel, zal ze wel verwijdert hebben in de tussentijd

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:14

Ik heb al eerder, aan het begin van haar topic in haar profiel gekeken, toen stond er ook niks. Maar je kunt haar geplaatste berichten nagaan ;) Daar vind je wel dat ze paarden te koop aanbied, heb verder niet echt gekeken, dus daar kan ik verder geen uitspraken over doen!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:18

Je kan altijd in iemands profiel, ook wat leeg is, de geschreven berichten opvragen.

En voor mij zie ik daar een duidelijke tegenstelling instaan over dit topic.

Dus meiden en jongens, stop ermee om hier in te reageren.

De topic schrijver "moor" wordt niet door enige kennis en inzicht geremd.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 09-03-10 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:19

mijn merrie is haar carriere als kweekmerrie begonnen op tweejarige leeftijd en dat heeft haar rug geen goed gedaan. De toenmalige eigenaar vond dat ze eruit zag als een 'volwassen' paard en al erg goed ontwikkeld was voor haar leeftijd (de papieren en haar knappe koppie zal ook wel een rol gespeeld hebben) Ik heb ze op vijftienjarige leeftijd gekocht, nog een jaartje mee gereden maar dan moeten stoppen wegens rugproblemen en bekkeninstabiliteit. Ik heb er een osteopaat laten naar kijken en het er ook nog met een andere osteopaat over gehad en men zegt me dat mijn merrie niet volgroeid was, haar lichaam was gewoon nog niet klaar om een veulen te hebben... niet aan te raden dus, laat ze nog maar wat jong zijn, er is nog tijd genoeg, veel te veel risico voor later

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:19

idd, geen profiel maar t ging over de geplaatste berichten bekeken vanuit t profiel.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:29

Ik wil graag de mensen hier oproepen om de toon van de berichten in de gaten te houden. Alleen omdat je het niet eens bent met iemand betekent dit nog niet dat je een denegrerende toon hoeft aan te slaan.

TS: persoonlijk zou ik het ook niet doen. De reden die jij noemt is in mijn ogen niet de goede. Denk ook niet dat het jouw probleem oplost. Ook een drachtige merrie kan vet of hoefbevangen worden. Er zal dus iets aan het weidebeheer gedaan moeten worden.

En daarbij wil ik toevoegen dat ik zelf een merrie heb gekocht die als 2 jarige is gedekt en dus 3 was toen ze beviel. Ze is nu 4 jaar en weer drachtig voor dit jaar. Ze ziet er prima uit en alles is goed gegaan.

Nogmaals het is niet mijn voorkeur, maar ik schrik er ook niet enorm van. Het gebeurt vaker idd. En nou is dit geen reden om iets te doen, maar het geeft je wel inzicht in of het goed gaat of niet. Volgens mij zijn de meeste gevallen gewoon prima afgelopen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:38

In de natuur gebeurd het ook niet anders natuurlijk en ook vroeger was het meer gewoon als ongewoon om een 2 jarige te laten dekken.
Tegenwoordig zijn we iets wijzer en weten dat het een behoorlijke inpact heeft op de groei van het jonge dieren en je beter een jaar kan wachten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:52

Ik raad het je ook zeker af. Zeker vanwege de reden die je noemt. Een tweejarige hengst/ruin kun je immers ook niet zwanger maken om te voorkomen dat ze te vet worden ;)
Mijn tweejarige ruin heeft altijd 24/7 op grote weides gelopen, maar is nooit té vet (wel goed doorvoed :+ ) of wat dan ook geweest.

Nou is de ene tweejarige de andere niet, maar over het algemeen vind ik ze nog veel te jong. Zowel lichamelijk als geestelijk. Je vraagt dan aan een kind om een kind op te voeden. Geef je merrie de tijd om in alle fronten volwassen te worden, en ga er dan eens mee richting de hengst.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:08

aerdenhout1 schreef:
Als ik het profiel zo bekijk, dan is TS een fokker van tinkers.
Ze heeft n.l regelmatig veulens en jonge paarden te koop staan.
Beetje rare vraag lijkt mij dus,als je zelf al zo veel veulens hebt gefokt. Dan zou je ook moeten weten wat een dracht doet bij een paard en zeker op zo'n jonge leeftijd.

Nou haar profiel is leeg hoor, ze leest dus gewoon mee
Maar Het is echt superslecht voor de merrie, en ik snap uberhaubt niet waarom je dit plaatst als je toch alleen maar wil horen dat het GOED is terwijl het dat ABSOLUUT niet is , beetje vaag.
En als je in de fokkerij zit moet je beter weten...
Maaarja ook begrijp ik niet helemaal waarom je nou zo raar doet, er staan hier TIG goeie onderbouwde arumenten , dus waar slaat dat op

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 00:34

Het geeft jou meer rust komende zomer, omdat je zelf erg druk zult zijn met je eigen bevalling en baby. Toch zou ik het niet doen.
Het is toch geen heel vet bemest weiland waar je paardjes in staan? Ik neem aan dat je nog staat waar je 2 jr geleden stond?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 00:41

Een tweejarige laten dekken zou ik niet doen. Het lichaam zal het misschien aankunnen, want anders zouden ze niet drachtig worden, maar dat koppie niet...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 00:46

Nee.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:01

Ts, wat vind je zelf van de reacties tot nu toe, kun je daar wat mee?

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:10

in de natuur gaat het vanzelf....ook een 2 jarige...je moet ze natuurlijk niet vast zetten enzo maar lekker los in de bak....tja het is voor de hengst niet lekker dat klopt maar hadden het nu over de merrie.
verder moet je er dan wel rekking mee houden dat ze geen werk moeten gaan verrichten. ik ken zelfs adressen waar ze op 2 al ingereden worden
en het stopt de groei....(daar zijn de meningen erg over verdeeld)..maar vraag het eens aan de dieren arts die thuis is in paarden.
kijk eens naar andere culturen.
en nee wil niemand tegen zeren been trappen.
maar toevallig heb ik hengst van 2 en merrie van twee in dezelfde weide gehad...als ze er nog niet klaar voor zijn word ze niet drachtig.
en ja advies van dierenarts althans dat heb ik wel vooraf gevraagd 8-)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:15

het lijkt mij voor je merrie niet verstandig om haar zo vroeg al te laten dekken, omdat ze nog niet uitgegroeid/volgroeid is..

mss wisselend in land? ik bedoel gedeeltelijk op gras en gedeeltelijk op een karige wei? Of een stuk agzetten zodat ze niet alles in een keer leeg kan eten? ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie geregeld is ;)

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:55

Caira schreef:
Volgens mij wil jij helemaal geen meningen van ons, je wilt enkel horen dat het de juiste keuze (die je voor jezelf al gemaakt heb) is. Sorry meid, dat is het in mijn ogen gewoon echt niet! Het kan volgens mij niet de bedoeling zijn om een peuter te laten dekken.

Kan niet meer als hier mee eens zijn....
Zag in je berichten dat de keuze hiervoor al jaartje eerder gemaakt is en ook dat topic staan soortgelijke berichten als hier.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:56

Ik neem altijd de richtlijn: 1 paardenjaar = 4 jaar.
Dan dek je dus een paard met een mensenleeftijd van 8.
Hoera! :\