Niet goedkeuren op merriestam.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:35

@uletje, hannnover staat daar al ver mee, maar sf: heel weinig historiek in predikaten, sbs: niet mee bezig, irish sporthorse: niet mee bezig, holstein: exterieur slechts redelijk recent aan belang toegenomen, bwp:recent mee begonnen, maar heel andere kriteria dan kwpn. Dat zijn toch stamboeken waar als een interessante hengst van kan komen.

Wat betreft de chaccoblue: die kwam uit een latano (internationaal springpaard), melchior X (veredelaar die nationaal kampioen is geworden), en dan de goeden combi: lugano*flugel (denk aan egano). Ik veronderstel dat er dus ook wel een andere reden is geweest om hem niet te nemen (volgens sarabande is er sprake van OCD, maar dit staat nergens officieel bevestigd, dus daar durf ik geen uitspraken over doen, is ook niet belangrijk, de jury zal haar redenen wel hebben, als hij correct is zal hij wel snel elders gekeurd worden)

fokfanaat

Re: Niet goedkeuren op merriestam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:40

merel, het gaat niet zozeer om de vaders, maar wat moeder en oma en tantes enzo gebracht hebben.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:50

LDRD schreef:
Zeker, alleen blijven er genetisch gezien wellicht kansen liggen, omdat de weg dan lang is.
Zo zal op die manier nooit een hengst uit een pakweg 4 jarige stamboekmerrie genomen worden, terwijl dat wellicht toch een gemiste kans zou kunnen zijn.

??????4 jarige merrie?

Meer in het algemeen; wel eens in de h.k. catalogus voor de tweede bez. gekeken bij de informatie van de moeder(lijn)?
Bij sommige hengsten niets of een enkele regel, deze hengsten halen in de regel de derde bez. niet.
Bij anderen is één pagina bijna te klein, die informatie is bizonder belangrijk in de verdere selectie.
En dan is er nog alle informatie die is ingewonnen over de moeder, m.moeder en meestal nog verder, vaak door een bezoek bij de fokker thuis.
In de periode tussen de eerste en tweede bezichtiging in.
De hengstenkeuringscie. beschikt dus over alle relevante en beschikbare informatie die van belang kunnen zijn voor de hengstenselectie.
En daar wordt uiteraard ook gebruik van gemaakt.
Dat is niet alleen een wens van de fokkers, dat verwachten we ook, en met die opdracht is de cie. op pad gestuurd.
Gelukkig wel, om al die informatie, vaak in de vorm van sportresultaten en predicaten, bij elkaar te krijgen, hebben veel fokkers kosten noch moeite gespaard.
Uiteraard in de eerste plaats om te weten of ze zelf wel goed bezig zijn, nl. met een goede merrie fokken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:53

merelhof schreef:
(volgens sarabande is er sprake van OCD, maar dit staat nergens officieel bevestigd, dus daar durf ik geen uitspraken over doen, is ook niet belangrijk, de jury zal haar redenen wel hebben, als hij correct is zal hij wel snel elders gekeurd worden)

Misschien de keuring zelf bezoeken of de Nederlandse media raadplegen. Is een uitspraak van de voorzitter van de HK commissie de heer Hamoen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:03

misterA schreef:
??????4 jarige merrie?

Oké, ik zeg het wat onhandig. Wat ik bedoel in z'n algemeenheid een hengst uit een stamboekmerrie waarvan het het eerste veulen is. Als de hengst ter keuring gaat is de moeder natuurlijk iets ouder inmiddels.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:02

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:15

@sarabande, ik was op de keuring en ik heb alles van Hamoen nagelezen, hij heeft het nergens over ocd. Hij heeft het over andere elementen. Dat kan ocd zijn, maar spijtig genoeg is dat niet het enige dat aan een paard kan mankeren. Het zou ook etisch laakbaar zijn mocht hij zeggen wat de andere elementen waren. Juridisch gezien mag dat ook simpelweg niet, en de man heeft nu eenmaal het fatsoen gehad tov de eigenaars om dit niet kenbaar te maken. Spijtig genoeg komen er dan indianenverhalen. :(:)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:32

gewoon ter info: “Alle informatie die wij over een paard binnenkrijgen wordt meegenomen in de beslissing om een paard aan te wijzen of niet. Daar hoort ook het veterinaire rapport bij”, gaat hij verder en daar komt publiekslieveling 71 (Chacco Blue x Ircolando) om de hoek kijken. “Deze hengst had wat te compenseren”, vertelt Hamoen. “Dat deed hij qua springen wel – dat was fantastisch –, maar qua pedigree niet.”

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:38

Ik zal het maar weer eens plaatsen, deed dit al in een eerder topic, maar ondanks dat wordt ik dus bij herhaling voor leugenaar uitgemaakt.

Citaat:
Van Horses.nl

Arie Hamoen, juryvoorzitter van de KWPN-hengstenkeuringscommissie, noemt alle zestien aangewezen springhengsten op woensdag ‘interessant genoeg qua pedigree’. “Alle informatie die wij over een paard binnenkrijgen wordt meegenomen in de beslissing om een paard aan te wijzen of niet. Daar hoort ook het veterinaire rapport bij”, gaat hij verder en daar komt publiekslieveling 71 (Chacco Blue x Ircolando) om de hoek kijken. “Deze hengst had wat te compenseren”, vertelt Hamoen. “Dat deed hij qua springen wel – dat was fantastisch –, maar qua pedigree niet.” Osteonchondrose klasse A, B of C is tegenwoordig toelaatbaar binnen het KWPN, maar daar moeten wel sterke foktechnische gegevens tegenover staan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:45

LDRD schreef:
Oké, ik zeg het wat onhandig. Wat ik bedoel in z'n algemeenheid een hengst uit een stamboekmerrie waarvan het het eerste veulen is. Als de hengst ter keuring gaat is de moeder natuurlijk iets ouder inmiddels.

Voor een springpaard misschien iets minder van belang maar voor dressuurpaarden vind ik een exterieurpredikaat al iets belangrijker. De hoefslag heeft ooit een alternatieve index gepubliceerd en daar bleek dat als je kijkt naar de Subtop paarden dat die vrijwel allemaal uit een moeder kwamen die tenminste het sterpredikaat hadden.

En dat is ook logisch vindt ik. Een paard met een functioneel en aansprekend exterieur en goede beweging heeft het makkelijker dan een paard wat minder funtioneel gebouwd is en niet zulke goede bewegingen heeft.

En waarom is de merrie destijds stamboek gebleven? Miste ze nog kracht en/of was ze te jeugdig of had deze merrie ongelijke voeten? (ja ik heb een merrie gehad met iets ongelijke voeten die gehad die gewoon stamboek werd)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:47

@sarande: niemand zegt dat je een leugenaar bent, maar in dit citaat staat nergens dat Hamoen zegt dat hij ocd heeft, je hebt het fout gelezen. Dat over ocd behoort niet tot de quote. Men legt die man woorden in de mond die hij niet gezegd heeft, en er zijn zelfs lezers het fout begrijpen, door de onduidelijkheid. :(:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:49

Jawel merelhof...het staat er wel.

Citaat:
Arie Hamoen, juryvoorzitter van de KWPN-hengstenkeuringscommissie, noemt alle zestien aangewezen springhengsten op woensdag ‘interessant genoeg qua pedigree’. “Alle informatie die wij over een paard binnenkrijgen wordt meegenomen in de beslissing om een paard aan te wijzen of niet. Daar hoort ook het veterinaire rapport bij”, gaat hij verder en daar komt publiekslieveling 71 (Chacco Blue x Ircolando) om de hoek kijken. “Deze hengst had wat te compenseren”, vertelt Hamoen. “Dat deed hij qua springen wel – dat was fantastisch –, maar qua pedigree niet.” Osteonchondrose klasse A, B of C is tegenwoordig toelaatbaar binnen het KWPN, maar daar moeten wel sterke foktechnische gegevens tegenover staan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:54

merelhof schreef:
@sarande: niemand zegt dat je een leugenaar bent, maar in dit citaat staat nergens dat Hamoen zegt dat hij ocd heeft, je hebt het fout gelezen. Dat over ocd behoort niet tot de quote. Men legt die man woorden in de mond die hij niet gezegd heeft, en er zijn zelfs lezers het fout begrijpen, door de onduidelijkheid. :(:)

Dus je beweert zelfs dat ik in een quote lieg :n

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:58

@natasja, die zin staat erbij, maar is geen quote van hamoen.na de niet van pedigree staat er een sluitingsteken " van de quote. Het zinnetje over de ocd komt dus van de journalist niet van Hamoen. Heel verwarrend.
@sarabande: ik heb al gezegd dat je niet liegt, maar dat het stuk verwarrend is. Draai het even om: jij zegt dat Hamoen zijn eigen reglementen en de wet met de voeten treed en moedwillig een eigenaar met een waardeverlies opzadelt van hier tot in singapoor door verklaringen over de gezondheidstoestand van zijn hengt. Wel dat doet hij niet. Een beetje respect voor de man, keuren is het moeilijkste wat er is en je beslissing uitleggen nog moeilijker. Dat heeft hij hier heel correct gedaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:09

nou Merelhof..ik weet niet of ik het hem bij deze hengst heb horen zeggen maar ik heb het in de hengstenkeuringscommissie een aantal keer horen zeggen in Den Bosch. Precies zoals het daar staat.

Maar goed het gaat nu niet alleen maar om Chacco blue in dit topic.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:12

Dit is de hele quote van Hamoen. Hij legt hierbij, in helder Nederlands, uit dat er verschillende overwegingen, de moederlijn en de veterinaire bemerking, zijn waardoor de hengst niet in aanmerking komt voor de Nederlandse fokkerij.

Daar kan trouwens geen jurist wat tegen doen, hij mag dat zeggen omdat iedereen die zijn paard aan de jury voorstelt zich over geeft aan het oordeel van die jury.

Je hebt hier in het vorige topic ook al een hele zaak van gemaakt en komt ook nu weer aandragen met een rits hengsten terwijl het in dit topic en bij deze hengst, over de moederlijn gaat.
Ter verduidelijking dat zijn de vrouwelijke paarden achter de hengst :)*

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:22

ik kom helemaal niet aandraven met een hele rits hengsten. Jij komt met de chacco blue en ik wijs je op het feit dat er een leesteken staat. Een leesteken is redelijk universeel. Nu de aarde is plat en de zon vierkant, als je daar zelf gelukkiger van wordt. Ik heb altijd gezegd dat hij het had over bemerkingen maar niet over ocd. En hij heeft het niet over ocd (in dermate helder nederlands dat zelfs een belg het verstaat).

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:42

Euh mensen, Even over het paard in kwestie. Dat gaat niet over OCD maar over OC (afvlakking).

Verder ga ik me niet in deze discussie mengen,want de meeste weten toch wel wat ik van de KWPN hun hele keurings fiasco vind. ;)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:21

NatasjavE schreef:
Jawel merelhof...het staat er wel.

Citaat:

Laatste zin is sowieso heel merkwaardig, of eigenlijk (een) onzin, klasse A is nl. géén oc-ocd, klasse B is nauwelijks waarneembaar, in beide klassen was en is dus geen sprake van "toegestaan", maar van "vereist".
Deze zin is m.i. een toevoeging van de journalist ter verduidelijking van het vorenstaande.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:50

Moderatoropmerking:
Zullen we van begrijpend lezen teruggaan naar het topic onderwerp, hengsten naar huis sturen vanwege niet genoeg bewezen kwaliteit in de moederlijn? En waarom deze hengsten nu toch door gaan t/m de 2e bez, terwijl die moederlijn vanaf het begin al bekend is

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:51

Annemeik schreef:
Vaak worden die hengsten er dan na de 2e of 3e bezichtiging op die reden uitgegooid.

Op dat moment hebben ze wel punten verdiend voor hun merriestam waardoor toekomstige hengsten van die stam daar weer van kunnen profiteren.

Het heeft dus wel nut, om door te laten gaan. Als er nou meerdere hengsten tot 2e bezichtiging komen geeft dat voor het stamboek aan dat die merrielijn misschien wel interessant is.

Of heb ik dit nou ontzettend fout?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:36

Even een reactie op de moderator,
begrijpend lezen is wel zo belangrijk, dan hoeft het niet......tig keer te worden herhaald in een topic.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:47

@mister A: :)

@annemeik, vind het een heel goede vraag: helpt dat in de positieve perceptie van de merrielijn, of net omgekeerd, want je zou net zo goed kunnen zeggen, er zijn al X aantal hengsten uit die lijn op de keuring geweest en er heeft er geen enkele de streep gehaald. Ik weet het niet, maar ben benieuwd naar de antwoorden.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:39

merelhof schreef:
@mister A: :)

@annemeik, vind het een heel goede vraag: helpt dat in de positieve perceptie van de merrielijn, of net omgekeerd, want je zou net zo goed kunnen zeggen, er zijn al X aantal hengsten uit die lijn op de keuring geweest en er heeft er geen enkele de streep gehaald. Ik weet het niet, maar ben benieuwd naar de antwoorden.

Nee hoor, Annemeik heeft gelijk, een tweede/derde bez. hengst steekt nl. ver boven het gemiddelde van de populatie uit.

Vroeger, tot ongeveer 3 jaar geleden, werden een aantal hengsten ná de eerste bez. ster verklaard.
Dat waren eigenlijk de hengsten die er nu in de tweede bez. uitgaan vanwege de moederlijn.
Dat ze ster werden was uiteraard positief voor de moeder waardoor deze eerder preferent kon worden.
Daarna is besloten om alle ster-waardige hengsten door te laten gaan naar de tweede bez. en nam het aantal tweede bez.hengsten ook toe.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:18

helder, merci! Dus tweede bezichtiging is nu zo een beetje een sterverklaring van een hengst van vroeger?