NRPS keuring 2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:29

Als jij op een regionale keuring een 1ste premie veulen hebt kun je door naar ermelo... En in ermelo kan je merrie voorlopig keur worden... En als ze dat word kun je haar met de abob keur krijgen :)

MelodyT schreef:
Ik zou haar dan nu toch bij de keurmerries op moeten geven?

Nee bij stermerries...

chrisje_83

Re: NRPS keuring 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:13

Een merrie met veulen brengen wij ook niet zelf voor. Het voorbrengen, ook al is het met veulen, is en blijft een vak apart!
Verder moet je je merrie gewoon opgeven bij de stermerries, wanneer haar veulen een eerste premie krijgt kan je naar Ermelo voor het voorlopig Keur. Wanneer ze daarna de ABOP haalt, kan ze pas op voor de Keur.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:35

Vooral het netjes opstellen van een veulen is ook nog knap lastig. Ipv ABOP is sport predikaat ook mogelijk, maar deze moet wel in het jaar dat voorlopig keur behaald is ook behaald worden.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 09:51

Het voorbrengen zitten wij nog even te kijken wie dat gaat doen. Mijn merrie's zijn nog wel eens niet zo braaf met vreemden aan het touw dus misschien dat we het zelf gaan doen.

Over de predicaten daar heb ik tijdje terug het NRPS voor gemaild. Hierbij hun antwoord:

Citaat:
De volgende stappen zou je kunnen nemen. Een merrie kan vanaf 3 jaar worden opgenomen in het stamboek. Zij moet dan worden voorgesteld aan een aantal juryleden op een provinciale keuring. De merrie wordt dan beoordeeld op haar exterieur en bewegingen. Wanneer de merrie dan een 1e premie krijgt wordt de merrie uitgenodigd om aan de Nationale Keuring in Ermelo te komen. Tijdens deze keuring wordt zij nogmaals beoordeeld op haar exterieur en bewegingen en kan zij in aanmerking komen voor het sterpredicaat.

Het volgende predicaat wat behaald kan worden is het keurpredicaat. Ook hiervoor moet de merrie weer eerst deelnemen aan een provinciale keuring. Omdat de merrie dan ster is behoudt zij de rest van haar leven een 1e premie en wordt ze dus ook uitgenodigd voor de Nationale Keuring. De keur is een predicaat voor exterieur, bewegingen en nakomeling. Dat wil zeggen dat de merrie dat ook minimaal 1 nakomeling moet hebben met een 1e premie en zij moet zelf een voldoende ABOP of een prestatatiesport predicaat hebben gehaald.

Het predicaat preferent krijgt de merrie op haar nakomelingen. De merrie moet dan 3 sterwaardige nakomelingen hebben. Het prestatiesport predicaat krijgt ze wanneer ze Z + 1 winstpunt is en het prestatiefok predicaat krijgt ze als drie van haar nakomelingen het prestatiesport predicaat hebben.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:56

Misschien dat ik met mijn jaarlingmerrie (Rubiquil x Whinny Jackson) ga, maar dat laat ik afhangen van hoe ze er over een paar maanden uit ziet :) Als veulen kon ze niet omdat haar moeder niet in de trailer gaat.

Zijn er hier meer die wel eens met een jaarling naar de keuring zijn geweest?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:01

Wij hebben het eens gedaan, vorig jaar hebben we Lady een 2 jarige meegenomen. Het geniet echter niet vaak mijn voorkeur omdat deze dieren vaak erg jeugdig en in sommige gevallen echt overbouwd zijn op de momenten dat het keuring is.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:39

Ze is nog wel behoorlijk jeugdig vind ik, is dat sowieso een nadeel op de keuring? Ze is tot nu toe niet weinig overbouwd geweest.
Ik laat het sowieso wel afhangen van hoe ze er straks uit ziet.

Foto van afgelopen vrijdag, precies 11 maanden oud.
Afbeelding

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:44

Verana zoals ik het begrijp(stukje van nrps):
Word Melody vanwege haar eerder behaalde ster dan zoiezo uitgenodigd voor de nationale keuring om voorlopig keur te worden,klopt dat?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:46

Die uitnodiging is er inderdaad sowieso omdat ze eerste premie merrie blijft. Maar het blijft dan natuurlijk altijd de vraag of ze voorlopig keur kan worden op de nationale.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:12

Ja klopt,maar ze mag het in iedergeval op de Nationale proberen..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:22

MelodyT schreef:
Ja klopt,maar ze mag het in iedergeval op de Nationale proberen..

Ja als je een 1ste premie-nakomeling hebt...

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:43

Alle ster merries mogen terug komen op de nationale, (ook als ze niet voldoen aan de eisen voor keur of het nuttig is, is ten tweede), omdat zoals Chrisje ook zegt ze blijven 1e premie merrie voor het leven. Maar ze moeten wel eerst op de regionale voorgesteld worden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:55

Vadisha schreef:
Alle ster merries mogen terug komen op de nationale, (ook als ze niet voldoen aan de eisen voor keur of het nuttig is, is ten tweede), omdat zoals Chrisje ook zegt ze blijven 1e premie merrie voor het leven. Maar ze moeten wel eerst op de regionale voorgesteld worden.

Ik zag net dat mijn zin een beetje scheef was :7
Maar idd als ze geen eerste premie veulen heeft gehad dan heeft het naar mijn idee weinig nut om naar de nationale te gaan omdat ze dan geen keur word...

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:57

Nee dan kun je na mijn weten ook beter de moeite besparen. Tenzij je graag wilt zien hoe je merrie staat ten opzichte van andere stermerrie's maar zelf vind ik het geen toegevoegde waarde hebben.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:01

Vadisha schreef:
Nee dan kun je na mijn weten ook beter de moeite besparen. Tenzij je graag wilt zien hoe je merrie staat ten opzichte van andere stermerrie's maar zelf vind ik het geen toegevoegde waarde hebben.

Vind ik ook! En daarbij is ieder jaar het rijtje van zulke merries net iets anders naar mijn idee :7 Ik heb ook meegemaakt dat mijn merrie zowel voor als achter een andere merrie heeft gestaan op de regionale :7 Net hoe ze er op dat moment voorstaan en wat ze laten zien :)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:34

ja precies ! sommige merries kunnen door een veulen een beetje "leeggezogen" zijn, terwijl een merrie die een jaar gust is geweest er helemaal op en top uit kan zien.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:09

marjolein88 schreef:
sommige merries kunnen door een veulen een beetje "leeggezogen" zijn, terwijl een merrie die een jaar gust is geweest er helemaal op en top uit kan zien.

Precies! En sommige merries kun je makkelijk dikker voeren en andere weer niet met een veulen aan de voet... Het blijft altijd afwachten!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:24

Dat klopt Marjolein! Dat hadden wij toen Donna Lady aan de voet had.... Ze stond ook direct achteraan in de rubriek, zelfs arabieren met een puntkruis stonden boven haar :o

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:27

Altijd wel jammer dat sommige merries er zo leeggezogen uit kunnen zien :(:)

En ook zonde dat het nrps er op zo'n moment niet meer doorheen kan kijken... Maar goed het is maar goed dat er ieder jaar keuringen zijn want dan kun je het jaar erop weer gaan :D Ook wel zo gezelig want ik zie het ook als een gezellig dagje uit :o

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:58

Ach het bewijst ook maar weer dat het een moment opname is. En zeker is het gezellig, en interessant om andere merrie's en veulens te zien!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:19

Vadisha schreef:
en interessant om andere merrie's en veulens te zien!

Dat zeker! Ben altijd nieuwsgierig hoe andere veulens zich ontwikkeld hebben en welke afstamming er achter zit etc etc. En maar in dat boekje bladeren :+

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:38

Rianneke schreef:
Altijd wel jammer dat sommige merries er zo leeggezogen uit kunnen zien :(:)

En ook zonde dat het nrps er op zo'n moment niet meer doorheen kan kijken... Maar goed het is maar goed dat er ieder jaar keuringen zijn want dan kun je het jaar erop weer gaan :D Ook wel zo gezelig want ik zie het ook als een gezellig dagje uit :o

Dat is helemaal waar. Het is niet anders.... Wij zijn pas 2 jaar na Lady weer naar de Nationale gegaan met Donna.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:02

Heey!

Ben nog aan het twijfelen of ik mijn veulen aanbied bij het NRPS!
Mijn merrie is een stamboekmerrie en heeft een 2de premie (heeft te weinig NRPS uitstraling)
Voor het Kwpn heeft ze een mindere moederlijn. (vader is niet Kwpn goedgekeurd)

Vraag me af wat ik ermee opschiet mocht mijn veulen een 1ste premie krijgen? Wat heeft dat als voordeel voor mijn merrie? De bedoeling is haar nog 1x te dekken en daar nogmaals Apache voor te gebruiken! Wie kan mij hiermee helpen?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:03

voor je veulen zelf is het natuurlijk wel weer een meerwaarde als die een 1e premie krijgt.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:16

marjolein88 schreef:
voor je veulen zelf is het natuurlijk wel weer een meerwaarde als die een 1e premie krijgt.

:o
Veulen wordt verkocht. De hh wil hem kopen. Mocht van hem zelf kiezen waar ik hem inschrijf!