MelodyT schreef:Ik zou haar dan nu toch bij de keurmerries op moeten geven?
Nee bij stermerries...
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:De volgende stappen zou je kunnen nemen. Een merrie kan vanaf 3 jaar worden opgenomen in het stamboek. Zij moet dan worden voorgesteld aan een aantal juryleden op een provinciale keuring. De merrie wordt dan beoordeeld op haar exterieur en bewegingen. Wanneer de merrie dan een 1e premie krijgt wordt de merrie uitgenodigd om aan de Nationale Keuring in Ermelo te komen. Tijdens deze keuring wordt zij nogmaals beoordeeld op haar exterieur en bewegingen en kan zij in aanmerking komen voor het sterpredicaat.
Het volgende predicaat wat behaald kan worden is het keurpredicaat. Ook hiervoor moet de merrie weer eerst deelnemen aan een provinciale keuring. Omdat de merrie dan ster is behoudt zij de rest van haar leven een 1e premie en wordt ze dus ook uitgenodigd voor de Nationale Keuring. De keur is een predicaat voor exterieur, bewegingen en nakomeling. Dat wil zeggen dat de merrie dat ook minimaal 1 nakomeling moet hebben met een 1e premie en zij moet zelf een voldoende ABOP of een prestatatiesport predicaat hebben gehaald.
Het predicaat preferent krijgt de merrie op haar nakomelingen. De merrie moet dan 3 sterwaardige nakomelingen hebben. Het prestatiesport predicaat krijgt ze wanneer ze Z + 1 winstpunt is en het prestatiefok predicaat krijgt ze als drie van haar nakomelingen het prestatiesport predicaat hebben.
Als veulen kon ze niet omdat haar moeder niet in de trailer gaat.Vadisha schreef:Alle ster merries mogen terug komen op de nationale, (ook als ze niet voldoen aan de eisen voor keur of het nuttig is, is ten tweede), omdat zoals Chrisje ook zegt ze blijven 1e premie merrie voor het leven. Maar ze moeten wel eerst op de regionale voorgesteld worden.
Vadisha schreef:Nee dan kun je na mijn weten ook beter de moeite besparen. Tenzij je graag wilt zien hoe je merrie staat ten opzichte van andere stermerrie's maar zelf vind ik het geen toegevoegde waarde hebben.
Ik heb ook meegemaakt dat mijn merrie zowel voor als achter een andere merrie heeft gestaan op de regionale
Net hoe ze er op dat moment voorstaan en wat ze laten zien
marjolein88 schreef:sommige merries kunnen door een veulen een beetje "leeggezogen" zijn, terwijl een merrie die een jaar gust is geweest er helemaal op en top uit kan zien.
Ook wel zo gezelig want ik zie het ook als een gezellig dagje uit
Rianneke schreef:Altijd wel jammer dat sommige merries er zo leeggezogen uit kunnen zien![]()
En ook zonde dat het nrps er op zo'n moment niet meer doorheen kan kijken... Maar goed het is maar goed dat er ieder jaar keuringen zijn want dan kun je het jaar erop weer gaanOok wel zo gezelig want ik zie het ook als een gezellig dagje uit