waarom haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAlice

Re: waarom haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:26

Het is idd waar dat Haflingers erg sterk kunnen zijn..
Maar dat ze daarom niet voor kinderen zijn is volgens mij onzin, ik ben dertien, klein gebouwd en alles behalve sterk.. Maar wie niet sterk is moet slim is..
Ik kan mijn verzorghaffies prima aan, je moet het alleen een beetje slim aanpakken en ze geen kans geven om hun kracht tegen je te gebruiken :P

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:24

AliceTwingo schreef:
Maar dat ze daarom niet voor kinderen zijn is volgens mij onzin, ik ben dertien, klein gebouwd en alles behalve sterk.. Maar wie niet sterk is moet slim is..
Ik kan mijn verzorghaffies prima aan, je moet het alleen een beetje slim aanpakken en ze geen kans geven om hun kracht tegen je te gebruiken :P

Die term ,wie niet sterk is moet slim zijn, is een juiste benadering... :D
Dat jij de uitzondering bent op de regel wil haflingers helaas niet direct geschikt maken voor kinderen en jongeren onder de 16... ;)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:07

jesme schreef:
AliceTwingo schreef:

Die term ,wie niet sterk is moet slim zijn, is een juiste benadering... :D
Dat jij de uitzondering bent op de regel wil haflingers helaas niet direct geschikt maken voor kinderen en jongeren onder de 16... ;)

Zolang je het een beetje slim aanpakt kunnen ze imo prima geschikt zijn voor kinderen hoor :)

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:34

Karakter: Eigenwijs :+ Erg aanhankelijk <3 En natuurlijk dol op eten :P
(mijn paardje is behoorlijk vlug en heet zo nu en dan, en die van mijn zus is langzaam en sloom :P )
Dressuur: Uhm, ze kunnen wel ver komen in dressuur. Maar die van mij vind het wel moeilijk. Het is wel hard werken :9
Springen: Ligt aan het moderne/luxe type denk ik. En of het hafje er plezier in heeft of niet. Mijne springt 1.30 dus daar is niks van te zeggen :P

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:36

Zijn er hier ook mensen die best lang zijn en een Haflinger hebben? Als ik een paard zou nemen wordt het zeker een Haflinger of Fjord. Maar ik ben 1.78, en weet wel dat ze me kunnen houden maar staat het wel? Niet dat ik er ver onderuit kom met m'n benen. :+

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:59

@Jildau: Je hebt ook grotere fjorden en haflingers hoor, ken er een paar van ongeveer 1.55 dat misstaat niet hoor denk ik.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:01

Reden voor haflinger? Too many;-) Lekker koel en zeeeer eigenwijs. Kunnen idd behoorlijk sterk zijn, maar ja hoort erbij he? En net als bovenvermelde--> dol op eten, haha

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:45

Ja oke maar zou het ook staan op een Haf van gemiddelde lengte? Ik dacht misschien zitten hier mensen die ongeveer net zo lang als mij zijn met een Haf?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:28

Ja, ik ben 1.80 en heb op haflingers gereden variërend tussen de 1.44 en 1.52. Kan wel even een foto sturen als je dat wilt?
Het kan best hoor, die van 1.44 was stevig gebouwd en kwam er wel iets onderuit en die van 1.52 was weer heel slank. Iets groter is toch wel wat fijner.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:34

Ja stuur van beide maar 1 als je wilt? :)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:41

Je hebt pb :)

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:59

Jildau schreef:
Zijn er hier ook mensen die best lang zijn en een Haflinger hebben? Als ik een paard zou nemen wordt het zeker een Haflinger of Fjord. Maar ik ben 1.78, en weet wel dat ze me kunnen houden maar staat het wel? Niet dat ik er ver onderuit kom met m'n benen. :+

Ik ben 1.83 :oo
En mijn hafje 1.45 :+
Maar kan nog net :P

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:04

Heb in je profiel gekeken en de PB gekregen van Henrieke en het kan allemaal prima! :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 07:56

Maikaatje schreef:
Jildau schreef:

Ik ben 1.83 :oo
En mijn hafje 1.45 :+
Maar kan nog net :P

Niet alleen lengte is belangrijk om naar te kijken, maar ook het gewicht vsn de ruiter speelt mee; Over het algemeen is het beter om niet meer dan 1/5 van het gewicht van het paard op zijn rug te leggen; paard van 450 kg max 90 kg ruiter+ zadel. Dan kom je ook een heel eind.
Dat je benen onder die van je paard uitstekken is helemaal niet van belang; kijk naar ijslander ruiters, die herken ik zelfs aan de slungelende benen onder buiken!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 08:48

Ja maar goed voor het plaatje is dat natuurlijk wel minder dan een pony waar je wel goed op past dus ik wilde weten vanaf welke stokmaat ik moest zoeken. En ik neem aan dat een Haflinger mij wel kan houden, hoop ik. :+

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:42

Jildau schreef:
Ja maar goed voor het plaatje is dat natuurlijk wel minder dan een pony waar je wel goed op past dus ik wilde weten vanaf welke stokmaat ik moest zoeken. En ik neem aan dat een Haflinger mij wel kan houden, hoop ik. :+

Ja, dat heb je goed. Je moet niet zo'n 'keukentafeltje' nemen zoals mijn eerste hafje (1.38 en ik 1.70) Nu heb ik een haf van 1.48 en dat scheelt heel wat.
Met je 1.78 raad ik je aan tegaan kijken naar haffen van 1.45 en hoger. Als ze dan ook nog breed zijn, misstaat het plaatje niet.
Haflngers zijn sterk, maar je moet het niet te erg maken. Geen 120 kg op een pony van 1.40 bijv.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:50

Nee precies ik schat mezelf ong 74 kilo? Weet het eigenlijk niet want we hebben thuis geen weegschaal, wordt m'n moeder depressief van zegt ze. :+ Maar ik had zelf ook in gedachten dat hij sowieso groter dan 1.45 moest zijn! Aah kan niet wachten tot ik een eigen paard kan aanschaffen. :D

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:21

Jildau schreef:
Nee precies ik schat mezelf ong 74 kilo? Weet het eigenlijk niet want we hebben thuis geen weegschaal, wordt m'n moeder depressief van zegt ze. :+ Maar ik had zelf ook in gedachten dat hij sowieso groter dan 1.45 moest zijn! Aah kan niet wachten tot ik een eigen paard kan aanschaffen. :D

Joh dat is toch prima, maak je geen zorgen. Haffen trekken het allemaal. Wanneer/waar ga je kijken? Neem je iemand mee die er 'verstand' van heeft? Dat vraag ik omdat je je goed moet realiseren WAT je met hem/haar wil gaan doen? Wil je voornamelijk dressuur gaan rijden, dan raad ik je af een oud type te kopen, maar een hoger/nieuwer type. Uit de A-lijn misschien? Wil je - net als ik- recreatief gaan rijden af en toe een balletje trappen, op een buitenrit gaan en aan spelletjes meedoen? Dan kan je met een 'Lomper' tiepje zoals mijn knollie ook heel gelukkig zijn. Ik rijd actief en fanatiek 4-daagses, dáár heb ik speciaal op geselecteerd, voor de kar met dat paard!

Afbeelding

Maar ook:
Afbeelding

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:27

Ik moet sowieso wachten tot volgend schooljaar omdat ik dan weet wat mijn rooster wordt, hoeveel ik naar school moet en of ik dus m'n baan ernaast kan houden. Ik werk namelijk bij de manege waar ik m'n paard ook wil stallen. :D Ik wil wel graag een luxe type. Ik zoek een paard waar ik wel dressuurles mee kan nemen maar die ook een beetje bom-proof is. Ik vind buitenritten namelijk net zo belangrijk (misschien nog wel belangrijker) en ben het zat om paarden te rijden die bij elk blaadje helemaal panisch worden. :+ En het lijkt me leuk om weer wat te gaan springen, lage hindernissen hoor want ik ben niet zo'n held. Eigenlijk wil ik er vanalles mee doen want het lijkt me ook leuk om samen met m'n vriend te gaan mennen. Maar m'n voorkeur gaat wel uit naar een luxer type al vind ik die van jou wel echt een schatje!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:43

Luxe is mijn schatje alles behalve. Maar je kunt al wel gaan zoeken, toch....?
Veel plezier met de zoektocht.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:38

Niet alleen lengte is belangrijk om naar te kijken, maar ook het gewicht vsn de ruiter speelt mee; Over het algemeen is het beter om niet meer dan 1/5 van het gewicht van het paard op zijn rug te leggen; paard van 450 kg max 90 kg ruiter+ zadel. Dan kom je ook een heel eind.
Dat je benen onder die van je paard uitstekken is helemaal niet van belang; kijk naar ijslander ruiters, die herken ik zelfs aan de slungelende benen onder buiken![/quote]

Ooh mijn zadel weegt zowat niks en ik kom ook nog lang niet tot de 90 kg haha

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:50

Een Haf, hoe vaak heb ik hem niet vervloekt maar ook lief gehad.

Ik heb echt geen makkelijk portret maar nu ik hem eenmaal onder de duim heb is hij wel heel goed te doen hoor en zou ik hem niet meer kwijt willen maar hoe vaak ik de keuze niet heb vervloekt dat wil je niet weten.

Vwb gewicht ik ben ook geen slanke den maar pas prima op mijn monster van 1.44.

Ik zou Doos nu echt niet meer kwijt willen we hobbelen lekker op wedstrijden rond, hebben lol en doen een sprongetje op zijn tijd.

Ik zou nooit meer een ander ras willen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:00

Maar hoe zwaar zal een beetje grote Haflinger ongeveer zijn dan? Ik heb echt geen idee..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:24

De 'kleine' en de 'grote' waren hier beide gemeten op 550 kg. De 'kleine' is veel groffer gebouwd en de 'grote' slank maargoed die weegt dus weer meer door de lengte.
Ik weet zeker dat de meeste mensen het onderschatten en denken dat ze rond de 450 kg wegen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:50

Mijn kleintje woog (Helaas al overleden) oud type 1.38m. 400 kg. Mijn grote haf 1.48 weegt 500kg.