cremello hengst marktonderzoek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 10:34

vind het toch typisch zo alles bij elkaar van dat KWPN.

Uiteindelijk zijn we er (toch) allemaal wel op uit om met het veulen dat je wilt fokken of gefokt hebt de mond van de kijkers proberen open te laten staan 8-) .

En uiteraard een mooi gebruiks paard, dat je natuurlijk verbeterd wilt hebben op de eigenschappen van de moeder.
Al hecht ik zelf wel veel waarden aan het karakter, want ik ben er van overtuigt dat sommige karakters niet voor iedereen is weggelegt en dan heb je niks aan een paard wat zo spectaculair loopt als je er niet (relax) op kunt rijden.

En het stamboek maakt mij zelf eigenlijk niks uit, maar als je eerlijk bent en je wilt elk jaar toch een of meerdere veulen fokken, dan kun je ze niet allemaal houden (helaas :(:) ). En als ik zelf een veulen zou moeten kopen en ik kon kiezen uit 2 gelijkwaardige veulens (zelfde hengst zelfde prijs (want zelfde dekgeld) enz) en de ene staat in het veulen boek van ... en de andere is een kruising en heeft geen of een b papier, dan kies ik toch voor het vb. En daarom ga ik er vanuit dat een ander dat ook doet

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 10:40

@ peterina ; wat dekgeld betreft, het blijft hobby, maar als het dekgeld een keer hoog oploopt dan heb je een keer 1 veulen ipv 2, maar het moet wel in verhouding staan. over die 800 euro waar jij het over hebt vind ik eigenlijk echt mee vallen.

maar het moet wel in verhouding staan. wanneer er in nl een lusitano ter dekking zou staan (cremello) en het dekgeld is 800, dan zou ik het teveel vinden omdat het veulen een kruising is, maar voor een lusitano fokker zal het wel in verhouding zijn.

naat_je

Re: cremello hengst marktonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 10:42

en wat verbranden betreft, de huid op de neus en kootholte is zoiezo dunner en bij een paard met een grote bles heb je daar ook last van. Al denk ik dat de huid ook moet wennen aan de zon, de eerste keer dat je zelf weer in de zon gaat moet je huid ook wennen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:53

@ Peterina: ik ben ooit eens op een Duitse website een cremello Peruaanse Paso tegengekomen, kan het dier nergens meer terugvinden. Ik heb zelf een vos Paso, en wil die dit jaar laten dekken. Weet jij of er inderdaad cremello (of perlino) Paso's beschikbaar zijn?

Het maakt mij verder niet uit of er een palo of valk uitkomt, bloedlijnen, uiterlijk en karakter staan uiteraard voorop, maar voordat ik 'gewoon' bij een vos of bruine uit kom wil ik ook wel eens kijken naar een kleurtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:41

Het KWPN heeft als doel topsport, het is geen kleurfokkerij. Dus je hebt een volkomen normaal antwoord gekregen, ik begrijp niet waarom je beledigd bent dat het KWPN geen belang hecht aan kleur.
Als jouw fokdoel is valken of palomino's fokken dan is dat prima maar ik moet de eerste cremello nog tegenkomen die wat voorstelt op topniveau. Dus zul je verder moeten kijken dan het KWPN en accepteren dat je daar niet in kan schrijven, of een apart gekleurde merrie zoeken die bij het KWPN ingeschreven staat en die met een goede hengst dekken.

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 11:50

Het KWPN had natuurljk wel kunnen zeggen dat er een hengst op de keuring loopt op het zangersheide die we wel erkennen.
of dat dekhengsten die in duistland staan wel in erkende stamboeken staan. ipv nee die erkennen we niet en die ook niet.
die hengsten die in duitsland staan lopen ook in de topsport

Wanneer het KWPN mee denkt kunnen zij toch de hengsten adviseren die hun denken dat wel hoog genoeg in de sport presteren

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:06

Het KWPN is een stamboek. Of, in andere woorden, een administratiekantoor. Tenzij je de fokadviescommissie aan de lijn hebt gehad, kan je niet van een administratief medewerker verwachten dat-ie fokadvies kan (of zelfs maar mag) geven.

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 12:07

In dat geval hed ze beter kunnen zeggen dat ik iemand anders om advies moet vragen of door verbinden oid

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:12

Sorry, maar jouw fokdoel strookt TOTAAL niet met die van het KWPN. Ik zou in jouw geval eens bellen met dat stamboek in België en het KWPN en ook het NRPS loslaten. Ik denk dat dat veel beter past bij wat jij voor ogen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:09

naat_je schreef:
Het KWPN had natuurljk wel kunnen zeggen dat er een hengst op de keuring loopt op het zangersheide die we wel erkennen.
of dat dekhengsten die in duistland staan wel in erkende stamboeken staan. ipv nee die erkennen we niet en die ook niet.
die hengsten die in duitsland staan lopen ook in de topsport

Wanneer het KWPN mee denkt kunnen zij toch de hengsten adviseren die hun denken dat wel hoog genoeg in de sport presteren

Sorry hoor maar hoe naief ben je?
Waarom zou het KWPN zich bezig houden met Zangersheide hengsten? Waarom zouden ze iemand een fokadvies geven die een totaal ander fokdoel heeft dan het stamboek waar ze mee belt? Je gaat toch ook niet met het shetlanderstamboek bellen en vragen wat voor haflinger je moet gebruiken?
Trouwens, je hebt een eerlijk antwoord gekregen: ze hebben geen dekhengsten met verdunning.
De lijst van erkende stamboeken door het KWPN staan gewoon op de site.

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 13:51

er liep op dat moment 1 op de keuring
en het KWPN heeft toch warmbloed hengsten of ben ik nou gek.
oh ja en het ligt natuurlijk ook aan mij dat die eu erkende stamboeken wordt gezegt dat die niet erkend worden.

en ja een kwpn is natuurlijk geen recreatie/gebruikspaard, maar enkel weggelegt voor topsporters.
dus in dat geval heb ik er nog 2 in de aanbieding

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 13:54

oh en weet je trouwens hoe ik de creame on top zangersheide hengst heb gevonden?
ik had ook bij het nrps gevraagt en deze gingen het wel even opzoek.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:56

Tja, dus? Je hebt aangetoond dat het KWPN niet klantvriendelijk is en het NRPS wel. Heb je daar verder wat aan?

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 14:04

volgens mij is dat niet de discusie en schieten we er allemaal niks mee op als dat wel of niet zo is. Maar ik ben toch niet lid van het KWPN om niks wijzer te worden, je kan niet verwachten dat iedereen alles zelf weet.

En dat ik verder kijk voor een kleurtje en me probeer te orrienteren, ik weet zeker dat wanneer er een hengst wordt goedgekeurd op het kwpn dat er bergen mensen zijn met interesse.

en om dan maar te zeggen dat ik een ander doel heb als het kwpn, vind ik wel makkelijk zeggen en valt denk ik niet over te discuseren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:08

naat_je schreef:
er liep op dat moment 1 op de keuring
en het KWPN heeft toch warmbloed hengsten of ben ik nou gek.
oh ja en het ligt natuurlijk ook aan mij dat die eu erkende stamboeken wordt gezegt dat die niet erkend worden.

Het KWPN heeft een lijst van stamboeken die ze erkennen, maar ze erkennen niet alle EU stamboeken, alleen die stamboeken die binnen het fokdoel topsport vallen. Dat is toch niet zo moeilijk?

Als je gewoon cream on top hengst intikt op google krijg je gewoon de site van zangersheide ervoor. Daar hoef je toch het KWPN niet voor lastig te vallen? Bovendien, in het boekje van de HK staat gewoon de naam en woonplaats van de eigenaar, dus die had je zo kunnen bellen hoe het met de hengst zit. Of de media wat volgen, want het heeft overal ingestaan incl. naam eigenaar en dat hij eerst naar Zangersheide is gegaan het weekend voor de HK in Den Bosch.

Sorry maar als je al moeite hebt met dit soort zaken dan hoef je ook geen hengst op te halen en te exploiteren, dat wordt niks.

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 14:11

Ik heb het kwpn daar niet voor gebeld,
trouwens ik ga er niet eens meer over in discusie.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:51

[***] schreef:
Het KWPN heeft een lijst van stamboeken die ze erkennen, maar ze erkennen niet alle EU stamboeken, alleen die stamboeken die binnen het fokdoel topsport vallen. Dat is toch niet zo moeilijk?.

Ze erkennen alleen die erkende stamboeken die op de A-lijst van het WBFSH voorkomen ... en nemen alleen fokprodukten op in het A-register van hengsten uit die A-lijst stamboeken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:49

Ibbel schreef:
@ Peterina: ik ben ooit eens op een Duitse website een cremello Peruaanse Paso tegengekomen, kan het dier nergens meer terugvinden. Ik heb zelf een vos Paso, en wil die dit jaar laten dekken. Weet jij of er inderdaad cremello (of perlino) Paso's beschikbaar zijn?

Het maakt mij verder niet uit of er een palo of valk uitkomt, bloedlijnen, uiterlijk en karakter staan uiteraard voorop, maar voordat ik 'gewoon' bij een vos of bruine uit kom wil ik ook wel eens kijken naar een kleurtje.

RDLF Fantasma Blanco ???? Maar ik weet niet waar hij staat.

shine2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:38

wij hebben momenteel een cremello hengst ter dekking staan,hij is 1.58m maar is GEEN goedgekeurde dekhengst

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:54

Als hij niet goed genoeg is om gekeurd te worden waarom stel je hem dan ter beschikking als dekhengst?

Kleur bepaald niet kwaliteit en broodfokkers zijn er genoeg op de wereld om zalami veulens te maken.

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 23:36

@ shine2; is dat de hengst Vanilla ice?

shine2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:13

ja,dat klopt hij staat voor 2 maanden bij ons op stal en de eigenaar stelt hem ter dekking.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:35

@Peterina: die niet ggk hengst heeft blijkbaar papieren bij het RBPS. Is hij afgekeurd of gewoon nooit aangeboden?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:10

SuSEQ schreef:
@Peterina: die niet ggk hengst heeft blijkbaar papieren bij het RBPS. Is hij afgekeurd of gewoon nooit aangeboden?

Hij is idd R.B.P. geregistreert, is naar mijn weten maar 1 keer voorgebracht voor keuring en is nooit terug aangeboden geweest. Hij heeft de laatste 3 jaren geen dek liecentie gehad dus is op dit moment niet GGK.
Mocht iemand hem gebruiken dan moet een dekbewijs aangevraagt worden voor een niet ggk hengst = 100 euro per bewijs, en het veulen krijgt NS-register papieren.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:20

Alhoewel het niet de bedoeling is om een hengst hier te adverteren, wil ik wel wat nieuws 'verspreiden'.

Ik heb gisteren het nieuws ontvangen dat 'Milky Way GF' aangeboden wordt met een sterk verminderde dekgeld, nu voor 500 euro (normaal 800 euro).

EN indien er genoeg interesse is (minstens 10 reservering voor een dekking) dan komt hij naar Belgie (noord) of net over de grens in Nederland te staan!!!

Mensen die hun veulen registreren bij het R.B.Palomino stamboek krijgen een rebat van 100 euro (dwz 100 euro terug naar registratie van hun veulen). Uiteindelijk betekend dit dan een 50% reductie aan het dekgeld!

De hengst zal alleen natuurlijk dekken voor deze prijs (verssperma of diepvries is niet beschikbaar), LFG (levend veulen garantie).

Enige voorwaard: er wordt absoluut geen dekkingen toegestaan op 'dilute' merries = dragers van creme gen.

Helaas vak ik buiten de kansen omdat ik 'maar' palomino of cremello gekleurde merries heb |(