"De rijkunst achter op de fokkerij ?"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Re: "De rijkunst achter op de fokkerij ?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:57

er zijn topruiters die er geld voor over hebben inderdaad, maar in mijn omgeving zijn het vooral de topbankrekeningen die een paard willen (vb voor de dressuur; ruiter is een leuke vent maar rijden kan hij niet, maar koopt wel zo een jong paard van 70.000 euro dat is een gevalletje topbankrekening).

besita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 23:00

Joki schreef:
er zijn topruiters die er geld voor over hebben inderdaad, maar in mijn omgeving zijn het vooral de topbankrekeningen die een paard willen (vb voor de dressuur; ruiter is een leuke vent maar rijden kan hij niet, maar koopt wel zo een jong paard van 70.000 euro dat is een gevalletje topbankrekening).

ach dat zijn uitzonderingen en, daar maak ik me niet zo druk over :o meestal hebben doe ook nog eens geld te over om zich goed te laten begeleiden
ik maak me meer zorgen over degene die eigenlijk geen geld willen spenderen aan les en begeleiding of denken al alles beter te weten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 23:02

sarabande schreef:
Dat is helemaal niet waar, want vaak zijn degene die weinig willen geven ook degenen die niet weten wat kwaliteit is. Topruiters hebben er geld voor over als ze een echt goed paard tegen komen.

Maar dit is niet een situatie die veel fokkers meemaken, omdat wij ze of als veulen, of als 3 jarigen verkopen, dan weet je nog niet of ze top kunnen presteren.

mee eens ..en als de fokker goed zijn best doet om" een beter veulen "te fokken dan komen die in 90 % van de gevallen goed terecht ..daar ben ik althans niet bang voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:37

sarabande schreef:
Joki schreef:
Kijk en op het moment dat de fokkers (heel terecht in mijn ogen) kiezen voor koper 2 komen toppaarden niet bij topruiters terecht

Dat is helemaal niet waar, want vaak zijn degene die weinig willen geven ook degenen die niet weten wat kwaliteit is. Topruiters hebben er geld voor over als ze een echt goed paard tegen komen.

Maar dit is niet een situatie die veel fokkers meemaken, omdat wij ze of als veulen, of als 3 jarigen verkopen, dan weet je nog niet of ze top kunnen presteren.

Voilà, dat maakt het anders.

Maar wat als ik een (in jouw ogen) getalenteerd maar onbeleerd paard koop, ik heb een budget van laten we zeggen E4000,- en daarnaast een spaarpot om hem (een merrie zal het niet worden bij mij) door een prof te laten beleren, doe je dat?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:03

Yamcha schreef:
Voilà, dat maakt het anders.

Maar wat als ik een (in jouw ogen) getalenteerd maar onbeleerd paard koop, ik heb een budget van laten we zeggen E4000,- en daarnaast een spaarpot om hem (een merrie zal het niet worden bij mij) door een prof te laten beleren, doe je dat?

Daar ik hengstveulens altijd verkoop is eventueel over die prijs nog wel te onderhandelen, afhankelijk van de kwaliteit. 3 jarige hengsten of ruinen heeft bijna geen gewone fokker, alleen de hele grote.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:05

Merries wordt een ander verhaal zeker :D

Maar dank, was even nieuwsgierig :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:29

mo_van_dijk schreef:
Interessante column!

Hetzelfde gelds voor de SGW in de B. Alleen maar positief, die stijljurys. In sommige uitslagen hebben maar weinig een 6 of hoger!

Ja, maar als je dat 2 keer doet wordt je een stuk minder gevraagd, of zegt de organisatie dat wel het grootste deel voldoende moet krijgen.

Kwam met bijscholing ook naar voor. Sommige juryleden geven gewoon geen onvoldoende voor stijl, vraag me af waar het dan voor is....

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:13

Citaat:

Daar gaan ze bij mij niet voor weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:37

Whahaha, eerlijk :D

Je hebt groot gelijk :)

Een goed paard mag wat kosten :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:24

Yamcha schreef:
Whahaha, eerlijk :D

Je hebt groot gelijk :)

Een goed paard mag wat kosten :)

Gezien alle kosten die je eerst in de moeder en vervolgens in het veulen stopt, en in jouw optie ook nog in een goede opfok, is het totaal ondenkbaar dat EEN GOED paard, en dan ga ik uit van echt een goed paard dat ook gezond is etc, zo weinig opbrengt.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:28

Idd,daar ben je niet voor uit de kosten!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:32

Ik heb het eens uitgerekend. Als je een leuk veulen met een mooi papier koopt, deze bij de opfok (waar ik nu in pension sta) 3 jaar neerzet en laat beleren, kan ik beter een 4-jarige voor €11000 kopen. Een hoop minder risico!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:39

Beleren doe je toch zelf..daar geef je toch geen 600/mnd aan uit..Je leert elkaar dan ook direkt beter begrijpen .i.p.v. dat een andere er bepaalde knoppen heeft opgezet ( inprinting) die jij of het paard eventueel niet kunt volgen. :(:)p.s. Beleren is wel iets anders dan zadelmak maken..maar met een goed karakter kan men dat ook zelf.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 23-02-10 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:43

ceasario, beleren zou ik niet zelf willen doen. Puur omdat ik het nog nooit gedaan heb en ik denk dat mijn baas het ook niet zo leuk vind! Ik heb nu een 4-jarige gekocht waar de beginselen al op zitten.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:44

ceasario schreef:
Beleren doe je toch zelf..daar geef je toch geen 600/mnd aan uit..Je leert elkaar dan ook direkt beter begrijpen .i.p.v. dat een andere er bepaalde knoppen heeft opgezet ( inprinting) die jij of het paard eventueel niet kunt volgen. :(:)

Daar moet je net toe in staat zijn!!!
Dat is niet vanzelfsprekend vind ik.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:45

Eilander, Ik kan aardig rijden, maar dat zie ik mij inderdaad niet doen!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:45

Dat laatste betaal je voor..zo simpel.

mo_van_dijk schreef:

Blijkbaar niet genoeg..of het heeft met angst te maken..
Laatst bijgewerkt door ceasario op 23-02-10 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:46

Dat hangt wel van je paard af ,Ceasario.(en je leeftijd!!! ;) )

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:46

mo_van_dijk schreef:

Heel verstandig, nooit bezuinigen op wat voor de toekomst zo belangrijk is.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 11:47

helaas koop je een echte goeie 4 jarige niet meer voor 10.000 E dan zijn ze meestal al gespot en zit je aan het dubbele ..tegenwoordig moet je ze zo jong mogelijk kopen met inderdaad misschien een jaartje of twee meer risico

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:47

eilander schreef:
Dat hangt wel van je paard af ,Ceasario.(en je leeftijd!!! ;) )

Ja hoe ouder hoe minder angst. :D

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:47

ceasario schreef:
Dat laatste betaal je voor..zo simpel.

mo_van_dijk schreef:

Blijkbaar niet genoeg..of het heeft met angst te maken..

Of iemand met genoeg zelfkennis!
Wat nog wel eens ontbreekt in paardenland zoals dit topic begon met het artikel van Swaab

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:48

Bovendien ,wat is nou 750 euro voor zadelmak maken op een het bedrag van een "goed "paard??

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:49

Die Swaab heeft gewoon gelijk...Men komt uit het caviatijdperk en dan begint men aan een paard.. :(:)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:50

Besita, Ik was ook niet op zoek naar een echt goede 4-jarige. Mijn rijkunsten rijken tot 3xM en met dit doel heb ik ook het paard gekocht. Ik ben gewoon een amateur die wil dressuren, springen, crossen en buiten rijden op een fijn te rijden paard wat een foutje mag maken. Naar mijn idee zit sowieso bij bijna elke amateurruiter het plafond van de ruiter lager dan dat van het paard.