[H] [KWPN] 10 jarige palomino merrie v. Burggraaf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:36

Op zich niet gek dat hij nog geen stamboekmerries of stermerries heeft gebracht, dit jaar komen zijn eerste nakomelingen op de keuring. ;)

Dus we zullen af moeten wachten hoe die het gaan doen.....

Zelf zou ik de hengst niet kiezen voor de Burggraaf als je maat en beweging en ras wilt fokken/vasthouden.

Tara_13

Re: [H] [KWPN] 10 jarige palomino merrie v. Burggraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 12:38

Ik ga vanvond naar de hengstenkeuring, er lopen een paar leuke hengsten mee waaronder Zapatero, Warrant, Vleut en Harley.
Ben erg benieuwd naar deze paarden! Vandaag is er ook iemand kijken bij de nakomelingen, dus ben benieuwd naar zijn mening over de 3 jarigen van Vleut :)

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:53

pajidin schreef:
Op zich niet gek dat hij nog geen stamboekmerries of stermerries heeft gebracht, dit jaar komen zijn eerste nakomelingen op de keuring. ;)

Dus we zullen af moeten wachten hoe die het gaan doen.....

Zelf zou ik de hengst niet kiezen voor de Burggraaf als je maat en beweging en ras wilt fokken/vasthouden.

Vleut is geboren in 2002 en deed zijn verrichtingsonderzoek in 2005. Hij heeft dus in 2005 voor het eerst gedekt. Dat betekent dat zijn oudste nakomelingen dit jaar 5 worden. Zijn eerste nakomelingen zijn dus al twee jaar geleden op de keuringen gekomen.

Ik heb de nakomeling van Vleut gezien vandaag op de hengstenkeuring, hij is niet door, commentaar van de jury: weinig atletisch. (Vleut x No Sky xx, volbloed ook nog eens). Hij had dezelfde beroerde voorbeentechniek als zijn vader. Dat was het algemene commentaar op de tribune.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:02

Excuus, dan heb ik het misschien wel verkeerd. Op paardenfokken zag ik alleen nakomelingen vanaf de C-jaargang vandaar.
Zie nu trouwens dat hij in 2005 het najaarsonderzoek heeft gelopen. Dus in 2005 zal hij vast niet veel gedekt hebben, als hij dat al heeft.
In 2006 is zijn eerst officieel dekseizoen, de veulens zijn dan in 2007 geboren en komen dit jaar voor het eerst op de keuring.

Was er nog nafok die opviel?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:14

pajidin schreef:
Afgelopen jaar hebben wij ook een Zappatero veulen gehad, die hengst fokt duidelijk verbeterend!
Het was een luxe veulen met veel front en kon goed bewegen. Als je voor Chin Chin bloed wil gaan, zou ik zijn zoon Zappatero zeker nemen!

Uit mijn Burggraaf merrie heb ik 2x een Cantos gefokt, het hengstje was wat degelijk en mocht meer ras hebben. De merrie is een stuk moderner, maar mist wat lengte en is wat kortbenig. Ook heeft de hengst niet vergrotend gewerkt....

Met Vleut zul je denk ik geen maat gaan fokken, hij is ook maar 1.63m.

Up to Date geeft ook mooie nakomelingen!

Even off-topic. Wij hebben een 2,5 jarige Cantos staan die beduidend groter is dan zijn moeder. Ondanks dat het een resusveulen was met een slechte start meet hij nu ruim 1,75. Het is een grote slungel, maar heeft veel kracht en lossigheid.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:21

Lithya schreef:
pajidin schreef:
Afgelopen jaar hebben wij ook een Zappatero veulen gehad, die hengst fokt duidelijk verbeterend!
Het was een luxe veulen met veel front en kon goed bewegen. Als je voor Chin Chin bloed wil gaan, zou ik zijn zoon Zappatero zeker nemen!

Uit mijn Burggraaf merrie heb ik 2x een Cantos gefokt, het hengstje was wat degelijk en mocht meer ras hebben. De merrie is een stuk moderner, maar mist wat lengte en is wat kortbenig. Ook heeft de hengst niet vergrotend gewerkt....

Met Vleut zul je denk ik geen maat gaan fokken, hij is ook maar 1.63m.

Up to Date geeft ook mooie nakomelingen!

Even off-topic. Wij hebben een 2,5 jarige Cantos staan die beduidend groter is dan zijn moeder. Ondanks dat het een resusveulen was met een slechte start meet hij nu ruim 1,75. Het is een grote slungel, maar heeft veel kracht en lossigheid.

Zo dat is een joekel!!!!
Cantos schijnt wel vergrotend te fokken volgens de indexen!!! Maar elke hengst geeft af en toe en kleinere...onze 2,5 jarige Cantos is nu 1.60. Ze kan wel erg goed lopen en als 1,5 jarige sprong ze ook apart!

Dus TS, Cantos ook nog in t lijstje zetten? Concorde geeft wel beweging!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:29

pajidin schreef:
Zo dat is een joekel!!!!
Cantos schijnt wel vergrotend te fokken volgens de indexen!!! Maar elke hengst geeft af en toe en kleinere...onze 2,5 jarige Cantos is nu 1.60. Ze kan wel erg goed lopen en als 1,5 jarige sprong ze ook apart!

Dus TS, Cantos ook nog in t lijstje zetten? Concorde geeft wel beweging!

Heb van laatst van Marc Houtzager ook gehoord dat Cantos wel veelal grotere paarden geeft. Al vond hij die van ons ook wel erg groot.

Stal HBC heeft ook altijd wel hengstenshow in april. Is wel een aanrader voor het bekijken van Cantos. http://hbcstal.nl
Tewis heeft ook wel een stel leuke hengsten, misschien is dat het kijken nog waard.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:27

Volgens mij is Ukato nog niet genoemd?
Die vind ik zo'n fijne nafok hebben en wat ik er van weet heeft hij grootramige merrie's nodig met bot. Zijn nakomelingen vond ik echt opvallen wat betreft karakter, beweging en (voor zover ik er verstand van heb) springmanieren.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:03

Ukato heeft het erg goed gedaan op de hengstenkeuring! :))

Maar ook denk ik dat deze hengst een merrie moet hebben met een scheutje bloed, dat heeft paard van TS totaal niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:13

ladydarkness schreef:
Vleut is geboren in 2002 en deed zijn verrichtingsonderzoek in 2005. Hij heeft dus in 2005 voor het eerst gedekt. Dat betekent dat zijn oudste nakomelingen dit jaar 5 worden. Zijn eerste nakomelingen zijn dus al twee jaar geleden op de keuringen gekomen.

Euhm ik wil niet mieren***** maar als hij in 2005 voor het eerst gedekt heeft zijn zijn oudste nl 4 De eerste zijn nl in 2006 geboren. Detail.. :+ ;)

Voor overige...geen mening.

Ah ik zie nu zelfs in een vorge post dat hij in 2005 waarschijnlijk niet gedekt heeft.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:39

Om nog even op Vleut terug te komen: wij hebben wel een aantal zeer beste nakomelingen gezien, en met een goede stokmaat.... Hij mag dan zelf niet groot zijn, hij fokt het wel degelijk. En dat hangende voorbeen neem ik met een korreltje zout. Van der Vleuten gaat geen peerden rijden met hangende voorbeentjes, niet zo handig in het parcours :D
In mijn eerdere bericht heb ik Lucky Boy genoemd, heb je daar al eens naar gekeken? Deze hengst voert heel erg veel bloed en geeft dat ook goed door. Hij geeft erg mooie types die goed over het hout gaan. Hengst heeft voordat hij in Nederland ter dekking kwam al veel nakomelingen gegeven in Italie. Deze komen zeer goed mee.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 18:16

Ik heb Vleut gister en vond hem zelf wat tegenvallen. Het blijft natuurlijk een goed paard en ik vind het ook jammer dat sommigen hem zo afkraken.
Ik heb eigenlijk niet zulke passende hengsten gezien gister. Welke hengst mij wel aansprak was Warrant (v: Numero Uno) maar als ik dan voor een Numero Uno nakomeling ga, ga ik liever voor Van Gogh.
Ik heb Lucky Boy bekeken, maar dat is een schimmel en qua kleurencombinatie met een palomino wil ik niet.
Ik zit toch ook aan een hengst te denken die wel een goede beweging doorfokt en misschien is Solitair (v: Voltaire) ook wel wat voor mijn merrie!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:51

(bijna) Alle paarden bij Hans Horn vind ik fijn bewegen. Ik denk dat je daar best eens op de hengstenshow kunt gaan kijken.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:55

misschien een gek idee. Ik zou voor een dressuurhengst gaan. Burggraaf geeft vaak een sterk achterbeen mee. Met Jazz fok je een sterk gelijnd paard met iets meer bloeduitstraling (kan deze merrie hebben denk ik). Jazz is een vos, kan een palomino nageven en ik denk dat er ook veel vraag naar is. Zeker in combinatie met de afstamming van jouw merrie.

Als je kleur wilt 'loslaten' dan blijven er gnoeg opties over.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 18:41

Hmm, Jazz nakomelingen heb ik niet zulke goede ervaringen mee.... Maar ik snap op zich jouw idee wel. Ik sta best open voor een dressuurhengst, alleen zou ik dan wel willen dat deze hengst ook een leuk sprongetje kan maken!

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:11

hmm. ok geen jazz. Al moet ik zeggen dat Jazz heel goed op Burggraaf past. Jouw paard geeft waarschijnlijk een goed karakter mee en jazz kan veredelen. Trouwens als je de Jazz veulens veel in handen hebt dan kun je er makkelijk een brave aan overhouden. Ik ken voldoende brave jazz paarden.

Wat dacht je Van Gogh? ik heb hier hele mooie paarden van gezien, goed bewegen, goed springen. Echt allround, hetzelfde voor Lupicor. Maar als je het palomino wil houden (vind ik gaaf) dan kun je het beste voor een vos kiezen.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 23:28

Ja ik zit nu sterk aan Van Gogh te denken. Vind het alleen jammer dat er Burggraaf bloed in zit....
Ja het palomino kleurtje is wel super gaaf, maar haar vader en opa zijn ook gewoon bruin, dus dat wilt ook niet alles zeggen!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:33

Als je wilt veredelen zou ik niet op Burggraaf terug fokken.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 23:38

Het is wel jammer dat ik nog niet weet hoe de merrie doorfokt... dat zou al een stuk makkelijker worden. Maar ja, ik denk dat ik voor een Numero Uno zoon ga. Warrant, Unaniem of Van Gogh

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:39

Warrant geeft beste veulens, ik weet verder niet veel over hun springmanieren.
Unaniem is een hele fijne springer, ik denk dat we daar nog veel over gaan horen.
Van Gogh vind ik niet bijzonder, zelf niet, en zijn nakomelingen ook niet...

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:41

Van Gogh vind ik ook de minst aansprekende van de 3 uno's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:52

Van Gogh is de zwaarste.
Als je een springpaard wilt fokken met een merrie als deze dan moet je op zoek naar een bloederige hengst met een mooi model. De eerder genoemde Ukato is een goede optie. Een hengst als Phin Phin misschien ook.
Heb je al een dekadvies gevraagd aan het KWPN?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:30

Ukato is heel goed. De maat moet wel van de merrie komen, die zal hij niet meegeven maar hij zal ook niet verkleinen.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 17:30

Het probleem is dus dat de merrie officieel uit een pony stam komt en de moeder van mijn merrie heeft ook weleens een e-pony gekregen. Puur voor de maat hebben ze Burggraaf gekozen om mee te fokken. En de maat is zeker gelukt. Het zal dus afwachten zijn hoe mijn merrie doorfokt....

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:43

Ik denk dat je met Warrant nog wel een leuk veulen kan fokken.