[H]Dekadvies Gribaldi merrie en Junior merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 18:43

Wie kan mij wat vertellen over Spielberg? Is dat een optie voor de Junior merrie?

Trudy_dJ

Re: [H]Dekadvies Gribaldi merrie en Junior merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:33

Al een advies gehad van het KWPN?

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:18

Ja, dat vroeg ik mij ook af?
Ben je er al uit?

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 23:04

Ja heb toevallig vandaag een advies gehad. Voor Una (Gribaldi) adviseren ze: Negro, Rhodium, Uphill, Andretti en Apache. Echt heel leuk, want de 1e 2 had ik al in mijn hoofd en de laatste 3 noemde mijn collega gister op. (we maken er een hele studie van)
Het wordt Negro of Rhodium.

Voor Pompidou (die ze niet erg geschikt vinden voor de fokkerij :D ) maar ik fok dat veulen puur voor mijzelf, adviseren ze Tango, Rhodium en Uphill.
Voor haar had ik eigenlijk Royal Diamond in gedachten.

We zijn al een heel eind op weg!

We wachten de hengstigheid van beide dames af en dan gaan we scannen.

Spannend!

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:12

Hartstikke leuk!
Negro lijkt me een fantastische hengst voor je Gribaldi!

Weet je al wat je op je Pompidou gaat zetten? Hou je het bij jou gedachte of ga je voor een advies van het KWPN?

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:55

Voor de Gribaldi zou ik voor Vivaldi gaan. Een heel goed paard, met tritt in de benen. Wel even op de hals van je eigen paard letten.

voor het schimmeltje zou ik kijken naar Westenwind. Een paard met lengte, maat, kracht en werkwilligheid.

Andere tip: niet zomaar een willekeurige duitse hengst kiezen omdat ie wel mooi lijkt. In duitsland stellen ze andere eisen aan keuringen. Hou daar rekening mee. Als je goed wilt fokken moet je het goed aanpakken. Ook even advies aan het KWPN vragen.

succes

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:05

SantaCruz schreef:
Voor de Gribaldi zou ik voor Vivaldi gaan. Een heel goed paard, met tritt in de benen. Wel even op de hals van je eigen paard letten.

voor het schimmeltje zou ik kijken naar Westenwind. Een paard met lengte, maat, kracht en werkwilligheid.

Andere tip: niet zomaar een willekeurige duitse hengst kiezen omdat ie wel mooi lijkt. In duitsland stellen ze andere eisen aan keuringen. Hou daar rekening mee. Als je goed wilt fokken moet je het goed aanpakken. Ook even advies aan het KWPN vragen.

succes

Advies Kwpn is al binnen, zie bovenstaand :D

Royal Diamond vind ik behalve mooi, ook goed bij de Junior passen. Hij schijnt goede karakters te vererven, en qua gangwerk kan hij wel wat verbeteren. De Junior wilt soms nog wat stekerig zijn.

Een van de belangrijkste dingen vind ik het achterbeen, het valt me op dat veel duitse hengsten dit wel missen. Er zijn sowiso niet veel hengsten die dit echt sterk hebben, en daar focus ik me behoorlijk op.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:32

sorry had het daarboven niet gelezen.

Rhodium zou misschien ook goed op schimmeltje passen. Verhoogt zeker en heeft Ferro bloed. Kan net dat extra achterbeen meegeven. En Rhodium kan ook wat lengte doorgeven aan jouw schimmel. Ook niet onbelangrijk.

Heeft het KWPN een advies gegeven over de telefoon of hebben ze jouw merrie gezien?
Als het telefonisch is dan zou ik ook iemand vragen een keer te komen kijken.

Waarom vinden ze schimmeltje niet geschikt? Vanwege de maat?
Want als dat zo is, het gaat om de bouw van een merrie of ze een grotere kan geven en de hengst die je erop zet. Een paard van 160 kan bv makkelijk een paard van 172 geven. Daar zijn genoeg voorbeelden van. Sla de IDS er maar op na. Wel een hengst kiezen natuurlijk met voldoende maat, lengte en bot. En het klinkt gek, maar niet te veel willen veranderen in 1 x. Kan soms een generatie overslaan. Kies een hengst die niet alleen de tekortkomingen compenseert maar ook echt past bij jouw merrie!

succes

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 10:45

SantaCruz schreef:
sorry had het daarboven niet gelezen.

Rhodium zou misschien ook goed op schimmeltje passen. Verhoogt zeker en heeft Ferro bloed. Kan net dat extra achterbeen meegeven. En Rhodium kan ook wat lengte doorgeven aan jouw schimmel. Ook niet onbelangrijk.

Heeft het KWPN een advies gegeven over de telefoon of hebben ze jouw merrie gezien?
Als het telefonisch is dan zou ik ook iemand vragen een keer te komen kijken.

Waarom vinden ze schimmeltje niet geschikt? Vanwege de maat?
Want als dat zo is, het gaat om de bouw van een merrie of ze een grotere kan geven en de hengst die je erop zet. Een paard van 160 kan bv makkelijk een paard van 172 geven. Daar zijn genoeg voorbeelden van. Sla de IDS er maar op na. Wel een hengst kiezen natuurlijk met voldoende maat, lengte en bot. En het klinkt gek, maar niet te veel willen veranderen in 1 x. Kan soms een generatie overslaan. Kies een hengst die niet alleen de tekortkomingen compenseert maar ook echt past bij jouw merrie!

succes

Bedankt voor je reactie!

Kwpn heeft advies gegeven via mail aan de hand van foto's, erg nette en uitgebreide mail.

Schimmeltje omdat ze qua moederlijn weinig predikaten heeft, en zelf behalve Ibop en Prok nooit een hoger predikaat kan halen. Ook heeft ze niets gepresteerd in de sport. Daarbij is ze ook nog eens erg klein dus voor het Kwpn niet bepaald de perfecte fokmerrie.
Ze is wel 2x dagkampioen geweest op de plaatselijke keuring.
Ik zie er zelf wel wat in, ik vind het een mooi type, dus ik ga sowiso met haar fokken dit jaar, en dan eens afwachten wat ze geeft.
Tango schijnt wel echt vergrotend te fokken, dus mischien is dat een optie?

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:58

Zijn de merrie's al drachtig?
En welke hengsten is/zijn het geworden??

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:18

Ja, ben ook benieuwd!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 09:22

De Gribaldi merrie is geinsemineerd met Negro en de Junior met Oscar! Ben zooooo blij met mn keuze's!
Over een paar dagen moeten we scannen en zien we of het gepakt heeft.
Spannend!!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:00

Anneke schreef:
De Gribaldi merrie is geinsemineerd met Negro en de Junior met Oscar! Ben zooooo blij met mn keuze's!
Over een paar dagen moeten we scannen en zien we of het gepakt heeft.
Spannend!!

voor junior heb je precies advies van Kwpn niet van harte genomen. maar toch wel goeie keuze die oscar! veel succes!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 08:21

Ja inderdaad, daar zat ik later ook naar te kijken :D
Heb Oscar gekozen omdat hij maat en werkwilligheid vererft. Ook is hij iets ouderwetser, wat mij wel erg mooi lijkt bij de Junior. Ze is nu wat dik omdat ze weinig training krijgt momenteel, maar ze is fijn gebouwd. Ik wil daar graag een wat forser veulen uit fokken (niet té fors ;) )
En zijn nakomelingen doen het erg goed, ook niet verkeerd.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 10:25

Woensdag gescand en was de Gribaldi drachtig van een tweeling. Hij heeft er meteen een weggeknepen, en vandaag moesten we weer scannen. Hij is blijven zitten!
Ze is dus drachtig *\o/*
De Junior is ook gescand en is helaas niet drachtig. Die wordt dinsdag weer geinsemineerd, hopelijk dit keer wel raak!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:37

proficiat voor de gribaldi! wel spijtig voor die junior. tweede keer mss goede keer? duimen duimen!

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:35

Super Anneke!
Op naar een mooi veulen!!!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 07:01

Una (de Gribaldi) is inmiddelsvoor de laatste keer gescand, en we hebben het hartje van de vrucht kunnen zien kloppen. Gaat helemaal goed, echt top!
Pom (Junior) moet volgende week gescand, ik ben erg benieuwd of het bij haar is blijven zitten.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 07:51

Mooi zo! Spannende maanden, op naar 2011!

Nog even duimen voor Pom....

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 07:45

Nou ook Pompidou (Junior) is drachtig gescand gister! Zo blij, want ze hadden er een hard hoofd in :)
Dus nu 2 drachtige merrie's <3

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:15

Gefeliciteerd!
Ik ben zelf vooral weg van je junor, juist vanwege de maat.. :))
Geef mij maar een kleintje!

Mooie keuzes gemaakt qua hengsten, ik ben benieuwd wat eruit gaat komen!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:14

Gefeliciteerd! Dan zien we volgend jaar graag je topic met veulenfoto's op KS-ITP :)
Omdat dit topic al ouder was en de hengstenkeuze duidelijk al gemaakt is hier een slotje