Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:ik wil weten waarom mensen achter een mode hengst aan rennen..
Dat dit niet altijd een goede gedachte is mag duidelijk zijn en resulteert helaas ook in hittepetitterige paarden die door de gemiddelde amateur-ruiter niet meer 'gehandeld' kunnen worden. amaze schreef:Dr index tenminste 120 en ex en bew tenminste 100 :Briar ,Biotop ,Democraat ,Florencio,Houston,Inspecteur,Jetset D,Junior,Kennedy, Kimberley,Kroonjuweel,Lancet,
Metall , Montecristo,Negro ,00 seven, Oscar,Rhodium,San Remo,
*edit : Er zijn er trouwens nog meer , ik heb ,zie ik achteraf ,90% betr aangehouden...maar die ga ik niet meer opzoeken![]()
Jannepauli schreef:[veel mensen kijken niet verder dan hun neusje lang is en hopen daarmee andermans sucessen (uiterlijk, centjes, roem en succes) te evenarenDat dit niet altijd een goede gedachte is mag duidelijk zijn en resulteert helaas ook in hittepetitterige paarden die door de gemiddelde amateur-ruiter niet meer 'gehandeld' kunnen worden.
Elisa2 schreef:Ja ik vind ook dat een merrie minimaal ster moet zijn..maarja dan krijg je weer van die merries die blessures hebben en nooit naar de keuring gekund hebben.Of uit een stam komen waar ze gewoon nooit naar de keuring zijn gegaan ermee terwijl het wel goede paarden allemaal zijn.Dat blijft dus een moeilijk en vooral discusieerbaar punt.
het gaat ook niet hoeveel toppaarden je al gefokt hebt voor je een mening mag hebben. Het is gewoon een feit dat veel hobbyfokkers met een merrie gewoon naar hun zogezegde droomhengst gaan (een die iedereen hun heeft ingepraat) en vergeten wat de plus en minnen van hun merrie zijn. Dit is ook niet goed voor die droomhengst want die krijgt de foute merries. Sommigen hebben een stamboek nodig om hun merrie te kennen (waar niks mis mee is), anderen baseren zich op de sport of de ervaring. De rijkdom zit in de verscheidenheid en naast de weg liggen nog meer wegen
amaze schreef:Dr index tenminste 120 en ex en bew tenminste 100 :Briar ,Biotop ,Democraat ,Florencio,Houston,Inspecteur,Jetset D,Junior,Kennedy, Kimberley,Kroonjuweel,Lancet,
Metall , Montecristo,Negro ,00 seven, Oscar,Rhodium,San Remo,
*edit : Er zijn er trouwens nog meer , ik heb ,zie ik achteraf ,90% betr aangehouden...maar die ga ik niet meer opzoeken![]()
misterA schreef:Jij bent dan ook erg veeleisend !Een aantal voldoen niet aan de door mij genoemde eisen wat betreft vererving. Zelf vind ik dit nog niet hoog genoeg.
Van een aantal twijfel ik sterk aan de beschikbaarheid, Montecristo, Briar, Biotop, Passen moeten ze toch allemaal ?!Citaat:Van de overige hengsten die je noemt, zijn er een aantal nog steeds populair, Florencio, Oscar, San Remo.
Blijft over, Houston, Jet Set, Junior, Kroonjuweel,OOSeven. En die moeten echt passen of hebben een ernstige beperking-bemerking. OOSeven bijv.
Dan is een eigen hengst toch het makkelijkst !Citaat:Bij mij ligt de lat vrij hoog zoals je merkt.
Ook wat beschikbaarheid betreft, de merrie moet wel drachtig zonder wildemansritten door Nederland/Duitsland met merrie + veulen, of koelbox.
En dat soms meerdere malen voor elke merrie. Bovendien nog belachelijke dekvoorwaarden.
merelhof schreef:Citaat:Jannepauli schreef:
Dat lijkt me nou helemaal niet zo lastig te verzinnen....
veel mensen kijken niet verder dan hun neusje lang is en hopen daarmee andermans sucessen (uiterlijk, centjes, roem en succes) te evenaren Dat dit niet altijd een goede gedachte is mag duidelijk zijn en resulteert helaas ook in hittepetitterige paarden die door de gemiddelde amateur-ruiter niet meer 'gehandeld' kunnen worden.
CoopersB schreef:
er wordt door "hobby" fokkers vaak niet verder gekeken dan naar de hengsten die de meeste bekendheid hebben.
Mensen lopen vaak mee met de "trends"die op dat moment zijn zoals Jazz enz.
En dat terwijk die hengsten vaak niet eens bij de merrie passen! er wordt te weinig gekeken naar de achtergrond van de merrie en de hengst.
Het doel is namelijk het beste van de 2 naar boven te halen en dat in 1 veulen krijgen.
Ha er zijn fokkers opgestaan het volmaakte paard fokken.
Want als "anderen" het allemaal fout doen, doe je het dus op zijn minst zelf veel beter, anders doe je dit soort ongefundeerde uitspraken niet.
Ik ben benieuwd naar de geweldige veulens die bij jullie geboren zijn en of worden.
/quote]
zeggen deze mensen dat alle anderen het misdoen?het gaat ook niet hoeveel toppaarden je al gefokt hebt voor je een mening mag hebben. Het is gewoon een feit dat veel hobbyfokkers met een merrie gewoon naar hun zogezegde droomhengst gaan (een die iedereen hun heeft ingepraat) en vergeten wat de plus en minnen van hun merrie zijn. Dit is ook niet goed voor die droomhengst want die krijgt de foute merries. Sommigen hebben een stamboek nodig om hun merrie te kennen (waar niks mis mee is), anderen baseren zich op de sport of de ervaring. De rijkdom zit in de verscheidenheid en naast de weg liggen nog meer wegen
CoopersB schreef:Jammer weer z`n opmerking....ik geef alleen aan dat IK VIND dat er te veel verkeerd gefokt wordt?
LDRD schreef:Elisa2 schreef:Ja ik vind ook dat een merrie minimaal ster moet zijn..maarja dan krijg je weer van die merries die blessures hebben en nooit naar de keuring gekund hebben.Of uit een stam komen waar ze gewoon nooit naar de keuring zijn gegaan ermee terwijl het wel goede paarden allemaal zijn.Dat blijft dus een moeilijk en vooral discusieerbaar punt.
Wat voegt ster toe voor een sportpaard?
niet een sportpaard..
sarabande schreef:CoopersB schreef:Jammer weer z`n opmerking....ik geef alleen aan dat IK VIND dat er te veel verkeerd gefokt wordt?
En ik vind dat een denigrerende en arrogante opmerking naar fokkers die je niet kent en die met hun hele ziel en financiële zaligheid de passie die ze voor het fokken hebben, uitvoeren.
Of dat in jouw ogen goed of verkeerd is doet er niet toe, ze komen daar zelf wel achter.
Op deze manier over anderen een oordeel vormen, zonder daar zelf iets tegenover te zetten, vind ik verkeerd.
CoopersB schreef:Het doel is namelijk het beste van de 2 naar boven te halen en dat in 1 veulen krijgen.