eefke_96 schreef:sorry
ik bedopel 60
en dat is geen onzin
Jippie ik zit daar dus onder dus je wil zeggen dat ik op mijn mini kan gaan zitten

60 is echt veelste veel voor zo'n kleintje
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xAylie schreef:ik ben 1.73 & weeg veeel minder dan 60kg, dan pas ik vast nog wel op mijn mini shet van 80/85cm!!
want ik weeg minder dan 60kg hoor.
onzin.
ilovemoney schreef:Ik denk echt dat het verschilt of je pony stevig of luxe gebouwd is.
Na mijn idee maak lengte minder uit dan gewicht, het is gewoon onzettend slecht als je een té zwaar kind op je shet laat rijden.
Maar ik denk toch dat als je er een kind op zet dat rijden dat puur is voor afwisseling voor de pony, want een kind van 10 jaar of jonger kan na mijn idee de pony niet goed nieuwe dingen bijleren of voelen hoe de pony loopt. (uiteraard hebben die er wat minder verstand van wat volkomen lochies is.)![]()
Wij hebben ook wat shetlanders maar eigelijk rijden daar geen kinderen op, want als de pony's echt lekker moetten werken hebben die kindjes niet veel zin.
Leinearthur schreef:ilovemoney schreef:Ik denk echt dat het verschilt of je pony stevig of luxe gebouwd is.
Na mijn idee maak lengte minder uit dan gewicht, het is gewoon onzettend slecht als je een té zwaar kind op je shet laat rijden.
Maar ik denk toch dat als je er een kind op zet dat rijden dat puur is voor afwisseling voor de pony, want een kind van 10 jaar of jonger kan na mijn idee de pony niet goed nieuwe dingen bijleren of voelen hoe de pony loopt. (uiteraard hebben die er wat minder verstand van wat volkomen lochies is.)![]()
Wij hebben ook wat shetlanders maar eigelijk rijden daar geen kinderen op, want als de pony's echt lekker moetten werken hebben die kindjes niet veel zin.
Lengte en gewicht vind ik even belangrijk, met je lengte kan je de pony uit evenwicht halen, en met je gewicht de pony belasten.
Ik heb 2 meiden die rijden op mijn Shet, en die kunnen er toch echt wel lekker mee aan het werk hoor, natuurlijk zijn de meiden van de leeftijd niet zo van de dressuur o.i.d. Maar de beweging kunnen ze zeker goed kwijt tijdens het rijden. Dressuur matig werk doe ik dan met het longeren en lange lijnen
ilovemoney schreef:Je hebt gelijk maar naar mijn idee is gewicht erger als lengte ze kunnnen ontzettende rugklachten er van krijgen en naar mijn idee is dat met lengte wat minder? Vaak zijn de kindjes jong en voordat ze eindelijk lekker kunnen rijden zijn ze eigelijk alweer te groot. ze staan voor namelijk voor de wagen dat is ook waar ze goed in zijn. Als er wat kindjes op rijden is dat puur voor de afwisseling en vaak laten we meerdere kinderen rijden op meerdere pony's zodat ze spelende wijs kunnen paardrijden zoals; tikkertje of stoelendans.
superwoman schreef:ilovemoney schreef:Je hebt gelijk maar naar mijn idee is gewicht erger als lengte ze kunnnen ontzettende rugklachten er van krijgen en naar mijn idee is dat met lengte wat minder? Vaak zijn de kindjes jong en voordat ze eindelijk lekker kunnen rijden zijn ze eigelijk alweer te groot. ze staan voor namelijk voor de wagen dat is ook waar ze goed in zijn. Als er wat kindjes op rijden is dat puur voor de afwisseling en vaak laten we meerdere kinderen rijden op meerdere pony's zodat ze spelende wijs kunnen paardrijden zoals; tikkertje of stoelendans.
Naar mijn idee is lengte juist belangrijker.
Door je lengte en onbalans (meer lengte is meer onbalans ongeacht of je dat zelf merkt) wordt het gewicht niet evenredig verdeeld en dat zorgt dus al snel voor overbelasting.Denk aan de hefboomwerking die lengte veroorzaakt.
Ik loop liever met een tas van 20 kilo, dan met een lange ladder van datzelfde gewicht en met de ladder maakt het ook nog uit hoe dat je hem vast houdt (horizontaal of verticaal en in het midden of niet (hefboomwerking wanneer je hem niet in het midden vast houdt - hij wordt zwaarder aan het end))