Hoe groot en zwaar is jullie ruitertje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:22

eefke_96 schreef:
sorry

ik bedopel 60

en dat is geen onzin

Jippie ik zit daar dus onder dus je wil zeggen dat ik op mijn mini kan gaan zitten :+

60 is echt veelste veel voor zo'n kleintje

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:23

ik ben 1.73 & weeg veeel minder dan 60kg, dan pas ik vast nog wel op mijn mini shet van 80/85cm!!
want ik weeg minder dan 60kg hoor.

onzin. :n

marysa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:54

hoi.. ik ben elf en rij op een schetje van ong ff kijken 1.04 ik ben 50 kilo zwaar ... p.s weet niet hoe ik foto's moet plaatsen sory. ik kom nu bij zijn knie. bij eeen andere knie erover. merk wel dat de pony zijn presentaties achteruit gaan.. ik word wel tw zwaar

capopjekop

Re: Hoe groot en zwaar is jullie ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:52

Ik heb een meisje van 7 op mijn pony rijden, hoeveel zal ze wegen? Ik schat 28/30 kg. Dit is een shet van rond de 92 cm.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:23

Op mijn shetlander van een meter rijdt een meisje van ongeveer 1.35. Shetlander is smal gebouwd dus veel groter kan ook niet ;)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:30

Dinsdag komt het ruitertje voor mijn shet voor het eerst. om te kijken of er een klik is en of ze erop past. meisje is 9 jaar en de shet breed en een meter! :)

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:28

Sorry voor dat berichtje vvan ik rijd op een shet van 85 cm dat is niet waar dat heeft iemand anders gedaan!
xxx Femke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:00

Ik heb nu een meisje van 10 jaar op mijn shet van 90 cm,ze wordt echt te zwaar en te groot.(weegt ong. 30 kilo,erg mager ding)
Maar die kleine moest even doorgereden worden,nu heb ik een meisje van 5 of 6 op het oog,ze is heel erg klein,zal wel een leuk stel worden!

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:21

Mijn probleem is dat Goofy iedereen eraf gooit die hij niet goed kent. Hij probeert ze uit gaat staan bokken alsof hij gek geworden is, en dan liggen ze ernaast. Vandaar dan ook dat ik geen ruitertje kan nemen die op hem rijd. Heb er een gehad alleen die durfde niet meer. Toen heb ik hem aan de longeer lijn gepakt maar meneer vond dat het weer tijd werd haar het zand van dichtbij te laten zien. Achja shetties zijn niet altijd de makkelijktste!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:22

xAylie schreef:
ik ben 1.73 & weeg veeel minder dan 60kg, dan pas ik vast nog wel op mijn mini shet van 80/85cm!!
want ik weeg minder dan 60kg hoor.

onzin. :n

Zegt iemand dat? Arme shet! :X

Ik ken iemand van 12 die weegt 43 kilo en is 1,58 lang, ze wil op een shet gaan rijden die tussen de 90 en 95 cm is..

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:32

Ik denk echt dat het verschilt of je pony stevig of luxe gebouwd is.
Na mijn idee maak lengte minder uit dan gewicht, het is gewoon onzettend slecht als je een té zwaar kind op je shet laat rijden.
Maar ik denk toch dat als je er een kind op zet dat rijden dat puur is voor afwisseling voor de pony, want een kind van 10 jaar of jonger kan na mijn idee de pony niet goed nieuwe dingen bijleren of voelen hoe de pony loopt. (uiteraard hebben die er wat minder verstand van wat volkomen lochies is.) :o
Wij hebben ook wat shetlanders maar eigelijk rijden daar geen kinderen op, want als de pony's echt lekker moetten werken hebben die kindjes niet veel zin.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:52

ilovemoney schreef:
Na mijn idee maak lengte minder uit dan gewicht, het is gewoon onzettend slecht als je een té zwaar kind op je shet laat rijden.
Maar ik denk toch dat als je er een kind op zet dat rijden dat puur is voor afwisseling voor de pony, want een kind van 10 jaar of jonger kan na mijn idee de pony niet goed nieuwe dingen bijleren of voelen hoe de pony loopt. (uiteraard hebben die er wat minder verstand van wat volkomen lochies is.) :o
Wij hebben ook wat shetlanders maar eigelijk rijden daar geen kinderen op, want als de pony's echt lekker moetten werken hebben die kindjes niet veel zin.

Lengte en gewicht vind ik even belangrijk, met je lengte kan je de pony uit evenwicht halen, en met je gewicht de pony belasten.
Ik heb 2 meiden die rijden op mijn Shet, en die kunnen er toch echt wel lekker mee aan het werk hoor, natuurlijk zijn de meiden van de leeftijd niet zo van de dressuur o.i.d. Maar de beweging kunnen ze zeker goed kwijt tijdens het rijden. Dressuur matig werk doe ik dan met het longeren en lange lijnen :)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:58

Mijn zusje rijd er op weegt iets van 30 kilo en is 9 jaar. Op de foto zit ze een beetje voorover, maar dan heb je even een beeld erbij ;)
Afbeelding

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:00

Wat ziet dat er lief uit Ann_Pam :D

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:24

Haha ja he, het zijn allebei 2 draakjes hoor :P, maar ook een erg leuk team samen, past perfect!

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:27

past idd perfect :))

één van mijn combi's staan in mijn onderschrift! :j

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:38

Leinearthur schreef:
ilovemoney schreef:

Lengte en gewicht vind ik even belangrijk, met je lengte kan je de pony uit evenwicht halen, en met je gewicht de pony belasten.
Ik heb 2 meiden die rijden op mijn Shet, en die kunnen er toch echt wel lekker mee aan het werk hoor, natuurlijk zijn de meiden van de leeftijd niet zo van de dressuur o.i.d. Maar de beweging kunnen ze zeker goed kwijt tijdens het rijden. Dressuur matig werk doe ik dan met het longeren en lange lijnen :)

Je hebt gelijk maar naar mijn idee is gewicht erger als lengte ze kunnnen ontzettende rugklachten er van krijgen en naar mijn idee is dat met lengte wat minder? Vaak zijn de kindjes jong en voordat ze eindelijk lekker kunnen rijden zijn ze eigelijk alweer te groot. ze staan voor namelijk voor de wagen dat is ook waar ze goed in zijn. Als er wat kindjes op rijden is dat puur voor de afwisseling en vaak laten we meerdere kinderen rijden op meerdere pony's zodat ze spelende wijs kunnen paardrijden zoals; tikkertje of stoelendans.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:48

Ja dat is natuurlijk ook leuk! :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:51

Ik vind 40 kilo ook echt te zwaar hoor.

Heb zelf een pony van 82 cm waar mijn nichtje af en toe wel eens een rondje op heeft gezeten (aan de hand). Nu is ze 5 en wel aan de grote kant voor haar leeftijd, maar ze mag er niet meer op hoor. Vorig jaar was de laatste x geweest.
Moet trouwens ook zeggen dat mijn pony onbeleerd is en dat het zonder problemen ging. Durf te wedden dat als de ruiter zwaarder en groter was geweest de pony heftig had gereageerd, dus zadelmak maken hoeft echt niet door een meer ervaren ruitertje(dus ouder,groter en zwaarder) te bebeuren.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:55

40 kilo voor een shet van 82 cm, maar voor bijvoorbeeld voor een shet van 1,07m
vind ik 40 kilo nog wel kunnen :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:58

ilovemoney schreef:
Je hebt gelijk maar naar mijn idee is gewicht erger als lengte ze kunnnen ontzettende rugklachten er van krijgen en naar mijn idee is dat met lengte wat minder? Vaak zijn de kindjes jong en voordat ze eindelijk lekker kunnen rijden zijn ze eigelijk alweer te groot. ze staan voor namelijk voor de wagen dat is ook waar ze goed in zijn. Als er wat kindjes op rijden is dat puur voor de afwisseling en vaak laten we meerdere kinderen rijden op meerdere pony's zodat ze spelende wijs kunnen paardrijden zoals; tikkertje of stoelendans.

Naar mijn idee is lengte juist belangrijker.
Door je lengte en onbalans (meer lengte is meer onbalans ongeacht of je dat zelf merkt) wordt het gewicht niet evenredig verdeeld en dat zorgt dus al snel voor overbelasting.Denk aan de hefboomwerking die lengte veroorzaakt.
Ik loop liever met een tas van 20 kilo, dan met een lange ladder van datzelfde gewicht en met de ladder maakt het ook nog uit hoe dat je hem vast houdt (horizontaal of verticaal en in het midden of niet (hefboomwerking wanneer je hem niet in het midden vast houdt - hij wordt zwaarder aan het end))

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:58

Leinearthur schreef:
40 kilo voor een shet van 82 cm, maar voor bijvoorbeeld voor een shet van 1,07m
vind ik 40 kilo nog wel kunnen :)

idd, maar die van de ts is 84 cm, vandaar ;)

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:07

superwoman schreef:
ilovemoney schreef:

Naar mijn idee is lengte juist belangrijker.
Door je lengte en onbalans (meer lengte is meer onbalans ongeacht of je dat zelf merkt) wordt het gewicht niet evenredig verdeeld en dat zorgt dus al snel voor overbelasting.Denk aan de hefboomwerking die lengte veroorzaakt.
Ik loop liever met een tas van 20 kilo, dan met een lange ladder van datzelfde gewicht en met de ladder maakt het ook nog uit hoe dat je hem vast houdt (horizontaal of verticaal en in het midden of niet (hefboomwerking wanneer je hem niet in het midden vast houdt - hij wordt zwaarder aan het end))

Ja dat is ook wel zo, eerlijk gezegt heb ik dat nooit zo op die manier bekeken!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:48

Mijn shet is 1 meter , best breed en ik heb iemand van 1.50 en 40 kg.
Ik heb mn pony nog nooit zo lekker zien lopen & is ook braver dan normaal.

Maar wat ik niet snap ik zat IETJES ( dus niet 30 cm te groot maar net niet meer mooi voor het plaatje) te groot zo erg is want met voltige zitten er soms 4 mensen boven elkaar op.. kan iemand mij dit uitleggen?

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:51

HeleneDas ; iemand van 1,50m is te groot voor een shet van 1m. Ik heb een ruitertje van 1,32m en een ruitertje van 1.36m en dat past beide mooi. Maar groter dan 1,40 moet je echt niet gaan :n