Ik zou er als hengstenhouder al niet eens aan mee willen werken
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Binky_Zephyr schreef:hij wilt graag pony`s van zijn eigen merrie`s .. nouja goed al hij dat wil .. hier hebben wij toch niet mee te maken ..
waarom zou hij niet 4 jaar willen wachten ? hij heeft tenslotte genoeg plek om er 6 te houden ...
Sappos schreef:dus zonder zekerheid 3 wildvreemde merries laten dekken terwijl je ook zelf een merrie uit kan zoeken en daar een veulen uit kan fokken zodat je een idee hebt van wat je krijgt.
Fokken om "gewoon leuk" is geen fokken. Dat noemen we vermeerderen...
Fokken = verbeteren!
inkepink schreef:Sappos schreef:dus zonder zekerheid 3 wildvreemde merries laten dekken terwijl je ook zelf een merrie uit kan zoeken en daar een veulen uit kan fokken zodat je een idee hebt van wat je krijgt.
Fokken = verbeteren!
AMEN
en daarbij wil jij het risico dat er bv hetzelfde gebeurd als in dit topic:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=59&t=1128670 ?
inkepink schreef:Sappos schreef:dus zonder zekerheid 3 wildvreemde merries laten dekken terwijl je ook zelf een merrie uit kan zoeken en daar een veulen uit kan fokken zodat je een idee hebt van wat je krijgt.
Fokken = verbeteren!
AMEN
en daarbij wil jij het risico dat er bv hetzelfde gebeurd als in dit topic:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=59&t=1128670 ?
Sappos schreef:Of het fokken van een pony zoals Puck. Die met de afwijking aan de benen? Vaak komen dat soort uitzondering toch echt voort uit papierloze ouderdieren. Natuurlijk een genetisch foutje zit in een klein hoekje maar de kans is aanzienlijk kleiner met een correcte hengst. Het gaat niet om het lintje, het gaat om de garantie dat de hengst correct is.
Jolliegirl schreef:maar als de pony daar is heb jij geen zekerheid dat het gebeurt zoals jij dat wilt....
Bumbi schreef:In de honden wereld wisselen we wel eens en hond uit. Als de hond in het buitenland woont.
MAAR v 1 dekking is het ook hier gebruikelijk met de teef naar de reu te gaan.
Mede doordat de dames dan uit hun eigen territorium zijn.
Dus gewilliger/ schikkelijker.
En de reu op eigen grond; Zijn terrein, dus de baas daar.
Echter, laat ik mijn reu niet iedere teef dekken. Ook niet al mijn eigen teven.
Als ik paarden/ pony's zou hebben en daarmee verder zou willen, vraag ik mij de volgende dingen af;
1 Wat heeft mijn hengst te bieden; Bouw ( niet alleen v mooi, maar een goede bouw / gangwerk kan bepaalde problemen voorkomen) gezondheid/ type
2 Wat weet ik over de ouders/ half broers zussen......Inzicht in wat nakomelingen/ voorouders / familie
Inzicht in de vererving, geeft geen garantie; Maar kan een hoop voorkomen.
Beperken v ongemakken.
Vd merrie, of ze van mijzelf zou zijn of van een ander; Dan vraag ik me hetzelfde af. Zoals het bovengenoemde.
Dan ga ik ook graag na, wat deze bloed lijnen eerder gegeven samen hebben. Of een vergelijkbare combinatie.
Vervolgens komt dan de beslissing om de dekking al dan wel of niet te doen.
Voorbeeld mbt 1 v mijn honden; Hij is geweldig, het wow effect op mensen. Echter kloppen sommige punten niet in zijn bouw.
En zie ik geen meerwaarde v dit ras als ik hier mee verder zou gaan. Daarom fok ik met deze hond niet. Hoewel er belangstelling v hem is.
En dat maakt mijn liefde voor hem niet minder groot.
Ik snap dat veel mensen dit liever niet horen. Omdat ze graag iets v hun eigen geliefde hond of paard willen terugzien.
En trots zijn als iemand ze vraagt voor een dekking..........
Maar 3 merries; hetzelfde jaar door 1 hengst, die naar ik begrijp nog niet eerder gedekt heeft....., niet goedgekeurd is..........
Dat is vermeerderen.
Als degene 1 merrie zou laten dekken, vanwege het vertrouwen/ feeling in jouw hengst.........
Dan zou kijken wat dit doet.
En op grond hiervan jouw hengst daarna in zou zetten..... Dan is er dus en andere ingang.
Equidea schreef:Hmmm, dus die meneer geeft geen duidelijk antwoord als jij vraagt waarom hij zijn merries niet naar jou brengt?
Krijg je daar geen vraagtekens bij? Ik wel, ik denk dat dit erg negatief gaat uitpakken en dat je mag hopen dat je je beestje nog terug krijgt.
Krijg je er trouwens veel geld voor?
Binky_Zephyr schreef:ja mijn hengst is rontgelogisch gekeurd
..
nee hij laat me nog wat weten .. het is dus even afwachten