Kosten van opfok en wat vraagjes...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda212

Re: Kosten van opfok en wat vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:31

ik had voorheen mijn veulens altijd op een opfokstal staan maar heb hier slechte ervaring aan op gedaan mijn veulens 2 in totaal staan op een privestal samen in een grote box waar mijn andere paard ook staat en bevalt goed en je kunt ze zelf opvoeden etc

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:33

In welke regio zoek je?

Ik heb mijn hengst van zijn 1,5 tot zijn 3e in de opfok gehad. En betaalde voor 24/7 in het land (goed gras mooie groepjes van 7 leeftijdsgenoten) €60,- per maand. Daarbij is er elke dag controle en elke dag vers water.

En in de winter is een beetje moeilijk te zeggen, mijne was al te groot voor de loopstal. Dus die moest apart in een box.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:41

Todorien schreef:
Lante schreef:
Ik heb tot nu toe de opfok altijd zelf gedaan en eerlijk, ik kan het niet voor 50 euro. :) Ik snap niet dat iemand anders dat wel kan voor dat geld en er dan blijkbaar ook nog wat van over houdt (anders doe je dat niet voor een ander toch?).
Een pak goeie kwaliteit voordroog kost (hier) al gauw 30 euro en ik per paard heb je er wel 1 per maand nodig ongeveer. Dan het werk er nog bij, eventueel stro (als ze op stal staan en nog meer werk, mesten, binnen en buiten zetten e.d.)
Maar goed, als je zo'n adres hebt dan is het de moeite waard natuurlijk!

hey yvonne,

bij stal ludema staat mijn hengst voor 50 euro en als je kijkt wat er voor dat geld allemaal wordt gedaan, het zal vast wel uit kunnen want anders doen ze dat niet zou je zeggen, ze krijgen ruwvoer, en als ze het nodig hebben krijgen ze brok en 1x in de twee maanden worden de opfokboxen geleegd met een kraan en komt er nieuw stro in en elke maandag wordt er opgestrooid......... ik kan ze dus beter daar hebben staan dan thuis...... hahahahahahahaaha

Ik snap niet hoe pensionstal Ludema het kan doen van 50 euro, ik had veel meer gevraagd. ;)

Maar ik moet zeggen dat ik het ook wel heel prettig vind om de opfok in eigen beheer te hebben hoor, dat hoort bij mij bij de hobby zeg maar. :)

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:53

het zal wel uitkunnen, anders doen ze het niet, je gaat niet iets doen waar je op verliest, en het is voor hun ook voor erbij, de grootste kost halen ze uit de pensionstalling, ik had ook liever alles thuis gehad, maar een hengst in opfok thuis is moeilijker dan een merrie........

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:57

Maar brok alleen 'als ze het nodig hebben' ? Imo heeft élk veulen brok nodig.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:01

Todorien: Ik heb houd geen hengsten aan, die gaan in de verkoop (mede om reden dat ze niet handig zijn om zelf op te fokken), dus dat speelt bij ons tot nu toe niet zo. Misschien dat Atlanta dit jaar een hengst krijgt, dan is het wel een overweging waard voor volgend jaar misschien. :) Ik vind dat ze de pensionstalling ook erg goedkoop hebben. :D

Charaz: Mijn twenters krijgen ook geen brok, alleen 1e klas voordroog en wat gras als ze er nog bij kunnen met die sneeuw.
Een veel gemaakte fout is dat je jonge paarden over voert. :)

Afbeelding
Zien er prima uit zoals je ziet. ;)

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 16:08

Yvonniej schreef:
In welke regio zoek je?

Nog nergens eigenlijk, maar als het me lukt om het voor elkaar te krijgen kwa kosten, opfok, en bij de mensen waarvan ik graag een veulen van die merrie zou willen dan zou het me niet zo heel veel maken welke regio.

Okej, liefst niet gelijk ergens ver boven of onderin het land aangezien ik ong in het midden zit en je toch wel bij je beestje langswil.
Maar als het een opfok zou zijn die ik geweldig vind, vind ik dat belangrijker voor het beestje.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:55

Charaz schreef:
Maar brok alleen 'als ze het nodig hebben' ? Imo heeft élk veulen brok nodig.

ja als veulen wel maar hij is nu in zijn tweede jaar en ze krijgen alleen droogvoer, mogen ze het daar net niet goed genoeg op doen dan krijgen ze er brok bij, en dit is niet mijn eerste keer dat ik daar paarden heb staan (al wel zo'n 5 jaar dat ik daar paarden in de opfok heb) en die van mij komen er altijd super vandaan!!!!!!

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:00

Lante (yvonne) ben ik helemaal met je eens, charien hebben we ook zelf in opfok gehad, merrie, dus veel makkelijker, maar ik heb deze hengst straks voor de hengstenkeuring, wat voor mij ook een groot deel van de hobby is dus moet je er wat voor over hebben om ze ergens anders te stallen, en zo als ik al zei, voor 50 euro kan ik ze niet thuis hebben, inderdaad is ook hun pensionstalling heel erg goedkoop (heb er nu ook 1 staan en ik ben er blij mee niet veel geld en je hebt alles tot je beschikking, waar vind je dat nou?????? :D )
En ik ben het 100% met je eens over het over voeren van jonge paarden, mensen geven ze snel te veel, zodat ze zelf te weinig doen......

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:02

Mijn bijna 3 jarige hengst staat nog in de fok en komt bijna thuis.
In de winter betaalt ik 150 wormenspuit en hoevensmit komt er nog bij.
En in de zomer betaal ik 80 euro.
Ben zeer tevreden over de opfok.

Hengst staat in brabant.

nikkeia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:59

@ Maseike: waar staat die van jou precies? Komen ze daar dagelijks buiten?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:51

ceasario schreef:
De start van de opfok op een opfokbedrijf is het belangrijkste.
Je dient een veulen daar heen te brengen in optimale conditie, dus ruim afgespeend en kan brok opnemen en goed ontwikkeld.
Ik zie vaak beestjes binnenkomen op bedrijven van wat moet je ermee.
Te klein, niet goed ontwikkeld, mager, duf, slecht in de haren,etc. en dan kan je niet verwachten dat je na 3 jaar er een 'topper' weg haalt.

Deze zwarte staat bij Sophie hier op Bokt..
Vorige week bekeken en gemeten 166 cm en wordt volgende maand 24 maanden

Afbeelding

Afbeelding

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=6

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:06

nikkeia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:54

Ok, dank je!

Otje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:41

Mijn hengstveulen staat sinds november in de opfok in Nigtevecht. Ben zelf heel tevreden over het opfokadres. Alhoewel ik hem liever wat dichterbij had gehad, nog een paar jaar geduld:-)

Navayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:34

opfok is altijd een risico. Er zijn hele goede opfok adressen, maar ook adressen waar je je paard kapot terug krijgt.
Mijne kreeg ik gelukkig na 2,5 jaar in super goede glanzende conditie terug!

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:17

elbee schreef:
Opfokbedrijf On-y-va http://www.on-y-va.nl/index.htm kun je je veulen met een gerust hart naar toe laten gaan.
Professionele bedrijfsleiding, hier zijn de jonge paarden regelmatig in handen en worden sowieso iedere dag gecontroleerd. Je kunt je paard daar ook keuringsklaar of zadelmak laten maken en zelfs laten starten. Een aanrader.

daar heeft mijn merrie ook gestaan en ben er heel heel heel tevreden over geweest!!!!!!!!

Nesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:44

Heeft er iemand ervaring met een opfok tegen de belgische grens?