Keuringklaar maken van een haflinger dame van 2,9 jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prissey

Re: Keuringklaar maken van een haflinger dame van 2,9 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:39

Maarjaa ik kan daar nu weinig aan veranderen en ik vind het persoonlijk het mooist aan 1 kant en welke kant heb ik geen verschil in gezien.. Dus vandaar ik vroeg of de jury er minpunten of geeft als de manen dus links hangen..

Gr pris

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:29

Als je haar in een goede conditie en netjes getraind heb zie ik geen reden waarom ze niet in het stamboek opgenomen wordt.

Haar kleine sokjes moeten er niet af maar voor de opname en/of keuring zou ik dit wel doen want dit staat gewoon veel netter.
De kleur wordt pas in je nadeel als ze echt richting bruin/grijs aangaan. Dat had ik helaas een keer met een haflingerveulen

Ik zou trouwens niet gaan scheren maar knippen, dit ziet er netter uit. Ikzelf doe het een week voor de keuring en de dag ervoor, voor het wassen knip ik het nog is bij.

Ik zou een keuringshalster gebruiken als ze niet echt sterk is en geen hoofdstel, juist wel met een hengstenketting maar een met een lange kettig, zo kan je haar voldoende houden en ervaring leert dat ze gewoon normaal lopen

enne.. Niet binnenzetten hoor, is nergens voor nodig, wel beetje opletten met het gras wat ze binnen krijgt eventueel

Als je manen links hangen stel je gewoon je paard net de andere kant op zodat ze de manen niet zien, ik heb ook haflingers waar de manen links hangen en dan laat ik de rechterkant zien, bij de paarden met de manen rechts is het net andersom\

Inschrijvingspapieren krijg je vanzelf bij de post!

Vaseline kan maar babyolie is makkelijker in gebruik

@ Alves.. Van welke HH heb je dit geleerd? Ik ben een tijdje op stage geweest bij een HaflingerHH (2x) en ook meegeweest naar de HK maar die scheren niet maar die knippen alleen de sokken
Bovendien is wit absoluut niet gewenst.

Zo dat was het volgens mij :+

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:33

Pauk volgends mij is dit alles
en ja met opstellen met de manen was ik aan het twijfelen of je gewoon op de andere kant op kunt stellen ik dacht het wel maar jij zegrt dat het mag dus dan is dat zo haha ;)

Eigenlijk vraag ik me dat ook wel af van wie je dat geleerd hebt wou het eerst niet vragen maar als karen me voor is haha dan wil ik het ook wel weten :P

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:34

Kan gewoon hoor, Pauk heeft bijvoorbeeld dr manen links en Alonna volgens mij ook (ff uit het hoofd) en Kyra weer rechts.. Het wordt alleen maar lelijk als je ze de andere kant op wil hangen dus je kan beter anders opstellen en het lekker laten hangen..

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:35

Okee heel duidelijk dus.. gewoon andere kant opstellen.. Ze is niet grijs maar gewoon donkerder niet extreem maar wel iets

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:37

Ik heb even je foto's doorgekeken maar ze lijkt me niet onwijs donker ofzo

Deze merrie van mij is ook een stuk donkerder dan m'n andere maar daar heb ik nooit nadeel van gehad:
Afbeelding

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:47

Okee super..

Ja ik bedoelde gewoon te zeggen dat ze niet zo hele lichte bijna witte haflinger is..

maar als ik me eind januari lid maak van de kvth en haar op me naam laat zetten ben ik toch wel gewoon optijd voor de inschrijving?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:51

Ja hoor maar waarom zou je het nu gelijk niet doen?
Nu is het veulenseizoen nog niet in volle gang en heb je de papieren vlug terug

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:56

Omdat ik even moet wachten tot mijn geld gestoord is kost 65 euro om lid te worden en volgens mij zitten er ook nog kosten aan voor het op naam zetten.. Heb nu eerst een DA rekening te betalen.. Ik maak rond 25ste januari het geld over en stuur het paspoort. daarvoor bel ik nog even met het KVTH voor de info voor het betalen en opsturen

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:58

het kost 15 euro dan om op naam te laten zetten

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:01

okee dus 80 euro en dan is alles geregeld en kan ik me inschrijven voor de keuring als de inschrijving begint?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:09

Witte onderbenen zijn wel gewenst! Het moet niet te ver doorlopen en tuurlijk wel allang onder de knieen stoppen.
Ze zien liever wit dan kleur!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:12

Mijn merrie heeft geen witte beentjes.. alleen links achter een klein stukje wit maar ook echt heel klein

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:59

Nou Alves, witte aftekeningen betekent aftrek op je punten
tenzij je dit bedoelt maar dit is gewoon normaal bij een haflinger, dit is geen wit, wit is een witte aftekening en dus een lichte huid eronder en dat is zeker weten niet gewenst
Afbeelding
Maar opscheren is daarvoor niet nodig, zou ik zelfs gewoon helemaal niet doen.. Alleen de sokken knippen is ruim voldoende

80 euro en dan is het geregeld ja, de keuring in ZH is gratis en de stamboekopname 10 euro

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:52

Ja die benen zijn toch wit tot onder de knie, dat bedoel ik dus. hehe... Sommige hafjes hebben donkere benen.

Ieder zijn eigen manier, knippen kan ook, maar ik vind scheren wel mooier en strakker.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 19:57

Okee... ben benieuwd hoe de benen van melody zijn straks in het voorjaar en de zomer uiteraard.. Oke de bedragen zijn me dus duidelijk even regelen eind januari...

Maar mijn pony gaat zonder ijzers naar de keuring geen probleem toch?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:37

In princiepe geen probleem maar het mooie voor een opname is om ze voor op ijzers te zetten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:05

Die haf van pauk heeft geen witte onderbenen hoor...
Voor echte witte onderbenen dus sokken of wit voetje krijg je aftrek 1tje zou mogen bij 2 krijg je punten aftrek

Maar als je alleen stamboekopname wilt en je merrie kan goed bewegen en goed correct gebouwt dan word ze vast en zeker opgenomen zou ik me niet druk om maken

En alves als jij geschoren benen mooiervind moet je dat doen... niemand die je tegenhoud maar ik persoonlijk vind het afschuwelijk ieders eigen smaak hè ;)

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:29

Hoe het in Nederland zit weet ik niet, maar hier in België worden hafs heel vaak voorgesteld met een gewoon wit halster en wit halstertouw.
Of anders met een zwart of wit hoofdstel, met teugels of hengstenketting, of met een showhalster. Maar voor zover ik kan zien in het ledenblad, zie ik voor 95% hafs met een wit halster.
Verder worden de hafs hier toch zoveel mogelijk in hun "natuurlijke staat" voorgesteld, dus niet te veel geschoren of bijgeknipt. Sokken mogen er eventueel af, maar de benen worden niet opgeschoren. Bij de oren kan je de overtollige plukken wegknippen, maar zeker geen snorharen (of de rest van het hoofd) scheren of de oren niet uitscheren. Staart en manen moeten wel mooi wit gewassen zijn, en de manen mogen links of rechts hangen. De hoeven worden liefst ingevet, heb zelf die tip gekregen van de jury (elk puntje meer is mooi meegenomen haha). Maar voor de rest is een haf nog altijd een sterk buitenpaardje, geen barbiepop (wie ooit al eens op de website van het Amerikaans haflinger stamboek gaan kijken is, weet wat ik bedoel... daar staan hengsten op met van die roosjes in hun gevlochten manen, zoals bij de echte trekpaarden à la Shire, Clydesdale enz. Vind ik een beetje pijnlijk om te zien, een haf hoort er zo niet uit te zien).

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:33

Witte halsters of zowiezo een normaal halster maakt het hoofd van je paard veel te grof en dat is zonde. Je wilt toch punten scoren dus dan kan je beter een keuringshalster of een hoofdstel zonder neusriem (of met neusriem ligt aan je paard z'n hoofd) omdoen, net wat beter staat

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:57

Gentlegiant schreef:
Die haf van pauk heeft geen witte onderbenen hoor...
Voor echte witte onderbenen dus sokken of wit voetje krijg je aftrek 1tje zou mogen bij 2 krijg je punten aftrek

Maar als je alleen stamboekopname wilt en je merrie kan goed bewegen en goed correct gebouwt dan word ze vast en zeker opgenomen zou ik me niet druk om maken

En alves als jij geschoren benen mooiervind moet je dat doen... niemand die je tegenhoud maar ik persoonlijk vind het afschuwelijk ieders eigen smaak hè ;)

Apart, ik vind dus wel dat de benen van die van Pauk wit zijn. Welke kleur hebben ze dan volgens jou?
Ik hou van geschoren benen, doe het sowieso keuring of geen keuring, onderhoudsvriendelijk en lekker fris.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:22

die benen zijn niet wit, want dan heb je ze nog lichter en een witte huid eronder, en dat heeft deze merrie dus niet.
Maar ik heb er nog nooit van gehoord dat als de benen wat donkerder zijn dat dat een probleem is.. ook niet op m'n cursus toendertijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:39

Alves schreef:
Ja die benen zijn toch wit tot onder de knie, dat bedoel ik dus. hehe... Sommige hafjes hebben donkere benen.

Ieder zijn eigen manier, knippen kan ook, maar ik vind scheren wel mooier en strakker.

Dan maakt niet uit hoor.

Hofdame (mijn bijrijdhaf) heeft dat ook niet. Ze is nog op haar kleur ofzo afgerekend. En heeft toch alle 3 de predicaten die er te halen zijn ;)

Afbeelding

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:35

Joh wat apart Yvank.
Wel blijf ik erbij dat de benen van die van Pauk wit zijn.
Prissey dan heb je geluk, want het is geen probleem...

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:37

Toch moet je dan maaris goed kijken als je een haflinger tegenkomt met een witte aftekening..
want dan is het een mega verschil en heeft de mijne ineens geen witte benen meer in jou ogen hoor..