merrie klaarmaken voor de keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pcb

Re: merrie klaarmaken voor de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:20

oke kwam me al bekend voor die foto haha,
doe je haar niet meer weg ?
ze staat er nog wel op zag ik wel een knappert is het hoor

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:52

amika, wat wil je graag. Dat je paard gewoon een stamboekertje wordt of ook nog een predikaat scoren.

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:00

voor mij zou allebei wel mooi zijn natuurlijk haha
en bij jouw amika?

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 10:58

Ik doe haar niet weg, heb haar net gekocht hahaha!
Ik wil met haar gaan fokken dus het liefst predikaten soren.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:33

Als je dat graag wilt moet je het keuringsklaar maken lekker uitbesteden aan een prof dan vergroot je de kans op het krijgen van predikaten.

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 12:06

Ja, van de ene kant zeg ik ja.Van de andere kant vind ik het zonde om het uit te besteden. Ik heb ook wel eens gehoord dat het er maar net aan ligt wie de merrie voorbrengt. Erg is dat hoor. Ik ben nog een beetje huiverig.
Zijn jullie zelf ook met een paard naar de keuring geweest?
Wie heeft ervaring met uitbesteden?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:13

Ik doe het zelf en merrie staan er altijd tiptop voor. Ik ben geen prof gewoon hobby. Kan je niet eens bij iemand gaan kijken en vragen hoe zij het doen.
Ookwel eens een merrie uitgesteed, maar die kocht ik gedurende het traject. Ze was keuringsklaar gemaakt en door verwezen naar NMK. Daarna IBOP. Dat doe ik niet zelf.
Merrie van mijn vriendin van afgelopen jaar door een prof gedaan. Wat een aanfluiting. Merrie werd voorgesteld met 2 dikke benen en een wond erop. Tussen neus en lippen door werd even snel gezegd, o ja komt omdat ze vast heeft gelegen vannacht. Merrie liet niets zien en gevolg slecht punten.

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:12

Daar ben ik dus ook bang voor.... moet dan wel een beetje bekend staan /zijn denk ik.....

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 10:47

Amika, voorbrengen zelf doen? Dan moet je wel heel hard kunnen lopen.
Ik wil helemaal niet sneu doen maar als vrouw moet je dan al behoorlijk aan de lengte zijn en verschrikkelijk hard kunnen rennen. Het gebeurt vaak dat op keuringen te kleine vrouwtjes de baan in komen en doordat ze niet sterk genoeg zijn en dat tempo niet hebben dat het niks wordt. Een paard in de baan aan de hand is wat anders dan thuis. Ze moeten flink heet zijn om zich van de beste kant te laten zien.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:01

Op de stamboekopname hoef je 2 keer een kort stukje aan de hand te stappen en te draven. Daarna vrijbewegen. Dat kan ik als vrouw ook nog.
Op de centrale keuring en de NMK is dat anders. Dan heb ik idd dat ik een voorbrenger vraag.

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 12:51

Tja, die van mij is al flink heet van zichzelf. Ben afgelopen jaar ergens gaan kijken waar ze niet eens voorgeleid werden maar waar ze vrij in de baan moesten. Schijnbaar is daar ook nog een verschil in dan. Dat was ook gewoon een stamboekopname. Geeft het trouwens geen problemen als een "vreemde"met een hete merrie moet lopen? Die van mij gaat heel erg op vertrouwen, als er dan een "vreemd" iemand komt...?

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 12:53

tjady schreef:
Sommige doen een register A merrie eerst naar de keuring en als dat goed uit pakt dan PROK, cornage en een IBOP als ze 3 jaar zijn.
Als de merrie voor jezelf is en je haar niet wilt verkopen, zou ik ook deze volgorde aanhouden. Het kost allemaal veel geld.
Commercieel gezien doen mensen soms het PROK en Cornage vooraf. Als dat dan niet goed is, gaan ze dan soms niet meer mee naar de keuring.

Mag dat dan? Ik dacht dat ze dan niet deel mochten nemen?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:45

Volgens mij mogen ze dan wel deelnemen, alleen worden de punten dan niet verwerkt. Hoe de hoog de punten dan ook zijn, de merrie kan dan niet opgenomen worden en geen predicaat krijgen. Jij kan ook je merrie aanbieden na het afleggen van een IBOP test, waarna een stamboekopname ter plaatse gedaan kan worden. Als je haar dan ook PROK hebt, dan ben je gelijk klaar. Mist ze slaagt voor de test.
Je zei ergens in je begin post, dat ze al deels gerontgend is en je dan nog enkele foto's bij moet maken. Let wel op dat je foto's niet onbeperkt kan aanbieden. Vraag ook even na hoe oud de foto's maximaal mogen zijn, anders zou ik nu al voor het PROK gaan.
Voor de zekerheid moet je even naar KWPN bellen met je vragen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:34

tjady schreef:
Volgens mij mogen ze dan wel deelnemen, alleen worden de punten dan niet verwerkt. Hoe de hoog de punten dan ook zijn, de merrie kan dan niet opgenomen worden en geen predicaat krijgen. Jij kan ook je merrie aanbieden na het afleggen van een IBOP test, waarna een stamboekopname ter plaatse gedaan kan worden. Als je haar dan ook PROK hebt, dan ben je gelijk klaar. Mist ze slaagt voor de test.
Je zei ergens in je begin post, dat ze al deels gerontgend is en je dan nog enkele foto's bij moet maken. Let wel op dat je foto's niet onbeperkt kan aanbieden. Vraag ook even na hoe oud de foto's maximaal mogen zijn, anders zou ik nu al voor het PROK gaan.

Afstammelingen van Sorento moeten alleen een aanlegtest doen om in het stamboek te worden opgenomen. En uiteraard de stamboekkeuring.
Natuurlijk is het wel belangrijk als je een prokwaardige merrie hebt, maar volgens mij heeft Sorento zelf het prok-en cornage certificaat.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:36

misterA schreef:
tjady schreef:

Afstammelingen van Sorento moeten alleen een aanlegtest doen om in het stamboek te worden opgenomen. En uiteraard de stamboekkeuring.
Natuurlijk is het wel belangrijk als je een prokwaardige merrie hebt, maar volgens mij heeft Sorento zelf het prok-en cornage certificaat.

Kan ik hier uit concluderen dat als een buitenlandse hengst, zelf het prok- cornage certficaat heeft, de nakomelingen daar dan niet aan hoeven te voldoen als je ze aanbiedt voor stamboekopname? Behalve een aanlegtest dan. Of is dat bij Sorento dan om een andere reden.

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 15:54

Dat zou ideaal zijn! Ja, ze is rontgenologisch al goedgekeurd. Heb 21 foto's van haar laten maken 2 weken geleden. Hoe gaat zo'n aanlegtest te werk dan?
Ik zal komende week eens contact opnemen met KWPN.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:10

Amika123 schreef:
Dat zou ideaal zijn! Ja, ze is rontgenologisch al goedgekeurd. Heb 21 foto's van haar laten maken 2 weken geleden. Hoe gaat zo'n aanlegtest te werk dan?

Dan zou ik zeker kijken of je haar PROK kan krijgen als je de al reeds gemaakte foto's daarvoor ook kan gebruiken en eventueel bij kmoet maken.
Op de site van het KWPN staat alles over de aanlegtesten. Een IBOP of een EPTM test.

Daylerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:55

Jibbel schreef:
Lekker wegbrengen en keuringsklaar laten maken!
Dan weet je zeker dat het gebeurd door kenners en dat er een goede training achter zit. Zij zien ook vaak al of het paard het wel of niet in zich heeft.
Zo voorkom je teleurstellingen en je hebt er zelf minder zorg van.

Dit ben ik ook van plan. :j

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:30

Amika123 schreef:

Hoogstwaarschijnlijk zijn die foto's niet geschikt voor prok-beoordeling,
De opnamen moeten gemaakt zijn door een door het kwpn erkende dierenarts, ze moeten speciaal voor het prok zijn gemaakt
nl. onder nummer (dus geen naam van paard of eigenaar), en volgens strenge technische richtlijnen.

Nogmaals, afstammelingen van Sorento hoeven voor stamboekopname niet geprokt en gespiegeld te worden.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:40

misterA schreef:
Amika123 schreef:

Hoogstwaarschijnlijk zijn die foto's niet geschikt voor prok-beoordeling,
De opnamen moeten gemaakt zijn door een door het kwpn erkende dierenarts, ze moeten speciaal voor het prok zijn gemaakt
nl. onder nummer (dus geen naam van paard of eigenaar), en volgens strenge technische richtlijnen.

Nogmaals, afstammelingen van Sorento hoeven voor stamboekopname niet geprokt en gespiegeld te worden.

Zou je nog willen toelichten waarom dat hoeft. Alvast bedankt.

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:18

Nog steeds aan het wachten op het antwoord van het KWPN...

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 20:28

Bericht van KWPN,
Sorento afstammelingen moeten idd een aanlegtest doen om opgenomen te worden.Was nogal een onduidelijke mail. Ik heb om verduidelijking gevraagd. Wordt vervolgd.

Silvesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:19

Het weg brengen en klaar laten maken voor de keuring is geen garantie voor een predicaat. Je moet een correcte merrie hebben. Je zou de merrie kunnen laten beoordelen door een kenner en vervolgens zelf klaar maken voor de keuring. Als je elke dag een uur er aan besteed en er soms iemand langs komt om tips en adviezen te geven, kun je dit zelf ook. Dek jij zelf dat er op een professionele stal de paarden elke dag door de eigenaar zelf getraind worden? Echt niet en dit kan ook niet als ze 30 of 40 op stal hebben staan. Mooi zelf doen, je bespaard kosten en het is ook leuk om zelf te doen en je leert er veel van.

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 21:39

die uitleg van KWPN laat wel ontzettend lang op zich wachten!

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:09

Ga je nog heen?