[H]welke hengst voor mijn merrie v Parcival

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: [H]welke hengst voor mijn merrie v Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:27

ik ga me helemaal niet bemoeien met namen e.d. daarvoor heb ik niet voldoende verstand van het fokken en ja, dat geef ik ook netjes toe.
ik weet alleen dat ik koss een *piep* karakter vind hebben en ken meerdere nakomelingen van hem die ook niet bepaald braaf zijn

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:40

Je kan geen namen noemen van hengsten die een goed karakter vereven, daar heb je niet voldoende verstand van..

...maar je hebt er wel voldoende verstand van om te zeggen dat de Koss kinderen niet deugen...

hmmmm bijzonder.

Kijk iedereen kan van iedere hengst wel minder brave broeders vinden.
Zoals eerder gezegt in dit topic: er zijn genoeg brave van te vinden. En die minder brave hebben ook een moeder.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 07:56

het gaat niet alleen om een goed karakter, ook om wat er op deze merrie past wat verbeterpunten betreft. dat bedoel ik met niet genoeg er van weten.

wel apart dan dat we 3 nakomelingen uit die merrie hadden en alleen de koss zo was ;)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:15

aangezien de koss de eerste was denk ik dat jullie toch wat hebben bijgeleerd omtrent opvoeden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:19

Ja dat zegt niets. 3 nakomelingen uit 1 merrie. Je kan pas iets zeggen als je naar een hele grote groep paarden kijkt. En ik hoor de meeste mensen over de Koss kinderen niets dan goeds zeggen.

En wat is een slecht karakter...er zijn mensen die mijn paard moeilijk vinden. Ze is heet en werkwillig. Tja ik kan dat niet moeilijk vinden.

Geen druppel Amor in te vinden overigens...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:55

stoffel schreef:
aangezien de koss de eerste was denk ik dat jullie toch wat hebben bijgeleerd omtrent opvoeden.

de sirius was de eerste ;)

natasja: de merrie was ook wel heet en werkwillig, daar heb ik absoluut geen problemen mee. wel met gericht meppen met de voorbenen (en ja, uiteraard werd dat zeer consequent afgestraft) en gericht bokken naar de longeur

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:15

Als jij Koss in Hengelo al eng vond neem ik dit ook maar met een zak zout. Maar kom nu eens met een passende hengst voor deze merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:29

Wij zijn het er over eens dat de merrie vanwege haar interessante Gelderse lijn behouden moet blijven voor de Gelderse fokkerij. Maar is de eigenaresse dat ook?

Met een Parcival merrie zit je momenteel ontzettend moeilijk, het is hopen dat er wat overblijft van de doorverwezen hengsten. Als de TS een dressuurpaard wil fokken uit deze merrie dan zou een jonge Upperville een goede combi zijn! Ook qua karakter, Cabochonbloed is doorgaans superbraaf.
Rubus B en Sirius zou ik ook nog niet van het lijstje halen. Ik ben benieuwd wat de TS van de hengsten en hun nakomelingen vindt, de hengstenshow in februari gaat voor het dekseizoen uit en is een goede mogelijkheid om wat meer info te krijgen over de Gelderse hengsten.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:45

hallo
een kennis van mij heeft ook een gelderse merrie.
Die heeft in 2009 een veulen gekregen van UPHILL (die kreeg een 1ste premie op de keuring bij de rijpaarden dressuur.
Het is een erg mooi veulen kan super kopen.
Dus misschien is UPHILL of de vader Oscar iets voor je merrie

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:58

Ja..kan..maar dat zou dan weer erg jammer zijn van dit mooie Gelderse lijntje.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 19:15

Mag ik eens vragen waarom deze merrie een intressante Gelderse lijn heeft ? wat maakt het intressant en waarom ik dat dan moet behouden..?
en waarom zou een rijpaardtype "zonde" zijn ?
zelf vind ik rijpaardtype's eigenlijk mooier als Gelderse,vandaar dat ik liever voor een rijpaardtype ga,dus ben wel benieuwt waarom jullie graag een Gelderse zien,misschien kan ik mening bijstellen.

@ Janne,wat bedoel je met een Parcival merrie zit je moeilijk en dat het is hopen dat er wat overblijft van de doorverwezen hengsten?

Ik had op de hengst Upperville gegoogled (of bedoelde je een nakomeling van hem? ) want die hengst vond ik wel heel mooi,zo op het eerste gezicht had hij ook wel een beetje de bouw van Joni,dus zou misschien een mooie combi zijn.

@ jamestina,thanx voor de tip,ga hem zo eens opzoeken! :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:11

Upperville is helaas niet meer beschikbaar voor de gelderse fokkerij. Wellicht dat er volgend jaar een nakomeling van Upperville goedgekeurd word er zijn er 2 door naar de volgende bezichteging. maar vorig jaar is het ook niet gelukt. We wachten af.
De Gelderse fokrichting is de kleinste fokrichting van het KWPN. Het is een zeldzaam huisdierras wat tegen uitsterven beschermd moet worden. Gelderse paarden zijn mooie(zo niet mooiere) paarden. Die zeer geschikt zijn voor de (amateur)wedstrijdruiter. Ze hebben een mooi, rijk front en goede bewegingen die ze uitemate geschikt maken voor de dressuur. Daarbij hebben ze een fijner karakter dan menig gespecialiceerd gefokt paard. Koel in de kop, heet in het werk. Das een Gelders Paard.

Jouw paard komt uit een lijntje waar meedere goedgekeurde hengsten uitkomen. Dat betekend dat de moederlijn dus goed fokt.
Als je er nu een rijpaard opzet zal het best wel een goed sportpaard op kunnen leveren. maar...het fokproduct is voor het KWPN niet erg interessant. Voor de merriekeuring(als het een merrie is) zal het product te klassiek zijn om mee te kunnen bij de rijpaarden maar te modern voor de Gelderse...behalve als je voor het juiste rijpaard hengst kiest.

Farrington en Negro hebben zich zowel in de rijpaard als Gelderse fokrichting bewezen. Negro en Farrington geven bij de rijpaarden juist klassieke modelletjes.

Zo kan je een iets modernere sport-Gelderse fokken en toch GP blijven.

Vindt je je eigen paard minder mooi dan een rijpaardtype??? Nog een keer kijken graag...

Ben je al met haar naar de stamboekopname in Didam geweest? Nee zeker doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:13

o...en het leuke van een Gelders paard is dat die ook nog eens kunnen springen, voor de wagen kunnen, het bos in zonder je nek te breken, er zijn er die crossen etc, etc, etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:00

Cocochanel: van de goedgekeurde Gelderse hengsten zijn er een heleboel familie van elkaar. Koss, Parcival, Vitens, Zethar, Alexandro, Laurentz zijn allemaal vader-zoon-opa of broer van elkaar.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:53

Misschien daarom wel handig om af en toe een ander hengst te nemen om minder inteelt/lijnteelt te krijgen. Misschien moet je dekhengst nemen waarvan in stamboom paar gelderse hengsten voorkomen waarvan je paard dat niet heeft. zo heb je ook nieuw bloed en zal gelderse fokkerij maar goed te komen.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 22:03

@ Natasja,Dankjewel voor je duidelijke uitleg :)
Ga dan toch eens verder kijken bij de Gelderse hengsten.
En ik vind mijn paard wel mooi,heel mooi zelfs,maar over het algemeen vind ik de Gelderse wat minder mooi als rijpaardtype.
Nou vond ik Upperville toevallig wel heel mooi,jammer dat hij niet meer dekt,waarom niet ?

@ Janne . ja dat zag ik en aangezien ze al een keer inteelt heeft,zou ik dus graag met ander bloed willen fokken.

Zijn er ook nog mooie hengsten in het buitenland ? (maar dan niet al te ver weg dat alles heel moeilijk word,of is dat zowiezo al veel lastiger/moeilijker)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 09:52

Upperville is midden in het dekseioen verkocht naar de oekraine.

Over het algemeen hebbben menen geen idee hoe een Gelders paard eruit ziet.
Heb je die in mijn profiel al gezien? De meeste herkennen mijn paard niet als Gelderse...