Vergeten hengsten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 13:17

Anoukie"]
[quote="rinnie1982 schreef:
Verder vind ik Weyden niet echt een vaderpaard...

Oef, laat Sarabande het maar niet horen Knipoog Haha! !

Overigens, wat vinden jullie dan van Havidoff als "vergeten" hengst? Er lopen ook nogal wat dressuurkinderen van hem rond, maar kent iemand een ggk zoon van hem? Weet wel dat er gezegd wordt dat hij of heel groot of heel klein vererft. Ikzelf heb dus een merrie van hem van 1.75 m., dus dat vergrotende kan ik beamen (moeder was krap 1.60 m.).

Ben benieuwd,...
[/quote]

In elk geval is Paganinni goedgekeurd, hetzij via de herkeuring met enkele bemerkingen. Ik vind Havidoff niet echt in het rijtje van vergeten hengsten thuishoren hoor.

Weyden is niet helemaal mijn type paard, en zijn zoon Pardon al helemaal niet! Terwijl die wel uit een hele mooie moederlijn komt. Zoals het nu lijkt vind ik hem ook meer sport- dan vaderpaard, komt natuurlijk ook door geringe aantal nakomelingen. Hierdoor heb ik (in elk geval) niet echt een heel duidelijk beeld van zijn verervingen, maar wát ik heb gezien vond ik niet buitengewoon interessant (om het even netjes te houden Haha! ).

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 13:17

Bedenk me opeens dat ik ook Partout niet vaak hoor.
Afgelopen indoorkampioenschappen in Ermelo waren er volgens mij een paar nakomelingen die het erg goed deden, nr 1 en 2 dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 13:31

_Rick schreef:
Citaat:
Zijn vader Heidelberg is een typisch voorbeeld van een overgewaardeerde hengst.

Sorry hoor maar ik vind Heidelberg in de moederlijn errug goed bij een springpaard! Liefst wel wat verder naar achter vanwege het karakter.

Liever dan Utrecht.

Volgens mij is Heidelberg niet echt overgewaardeerd. Hij gaf wel eens een lastig karaktertje, maar ook daar geldt weer dat je er mee om moet kunnen gaan. Nakomelingen van Heidelberg kunnen zowel springen als aardig dressuur lopen enzovoort. De nakomelingen die ik ken en gekend heb, hadden in ieder geval geen nare erfelijke gebreken in het bewegingsstelsel.

Weyden kwam onder Sven meer tot zijn recht als dressuurpaard, van zijn nakomelingen weet ik te weinig.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 14:17

En Haarlem? Daar hoor je ook weinig over, terwijl hij toch aardig lijkt te vererven.

Mijn vriend had een Heidelberg. Fantastisch springen maar een enorm portret die je goed in z'n waarde moest laten anders sloeg hij je de stal uit. Dressuur was hij net wat te eigenwijs voor om goed te doen, alhoewel hij wel kon marcheren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 15:03

MissHIS schreef:
Weyden is niet helemaal mijn type paard, en zijn zoon Pardon al helemaal niet! Terwijl die wel uit een hele mooie moederlijn komt.

De moederlijn van Pardon zou ik niet een heel mooie lijn willen noemen. Wullia was een heel mooie Amor merrie van intussen 23 jaar. Talisman XX heeft weinig nagelaten en Wachtmeester is erg antiek. Om een zoon van Weyden aan de hengstenstapel toe te voegen zou ik deze nooit uit een zo oude merrie gekozen hebben.
Weyden heeft volgens mij moderne langgelijnde merries nodig om een actueel interessante fokhengs te kunnen geven.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 17:41

Tsjah maar Wulia is wel een heel succesvolle fokmerrie. Ze is naast de drie hengsten Farmer (v. Voltaire), Pardon (v. Weyden) en Jimtown (v. Darco) ook moeder van bijvoorbeeld de bekende merrie Diwertje (v. G. Ramiro Z), die op haar beurt moeder is van oa de kampioen Kulia (v. Ferro) en reservekampioen UTV 97 Mopke (v. Haarlem). Mopke vind ik een erg mooie merrie, wel iets vierkant bewegen (heeft ze van haar vader) maar heel mooi type en uitstraling.
Ben het met je eens dat deze merrie waarschijnlijk niet de beste is voor Weyden, het is ook een combinatie die ik nooit zou maken. Ik vind Pardon een heel eenvoudig sportpaard, heb er nog geen nafok van gezien.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 17:44

Heb de afstammingkeuring van Pardon gezien en was daar veel minder over te spreken dan de rapportage. Vond vooral het gebrek aan schoudervrijheid erg opvallend.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 17:44

Troef heeft een Pardon enter...

Het is gewoon jammer dat Weyden te lang in de sport is doorgegaan, daardoor is hij zijn glans een beetje verloren.
Ik geloof trouwens dat hij afgelopen Pavo het hoogste percentage nakomelingen had mee lopen,
van die paar dekkingen die hij gehad had in dat jaar liepen er veel mee en niet onverdienstelijk ook!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 19:09

Sjuimpje schreef:
Ik geloof trouwens dat hij afgelopen Pavo het hoogste percentage nakomelingen had mee lopen,
van die paar dekkingen die hij gehad had in dat jaar liepen er veel mee en niet onverdienstelijk ook!

Dan lijkt me het toch geen hengst die het slecht doet, qua vererving. Deze hengst voert heel erg mooi duits bloed die met de juiste merries zeker goed tot zijn recht kan komen. Daar komt het ook nog bij dat hij zeer verdienstelijk heeft gepresteerd in de sport.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:04

Ik heb een maand of 3/4 een nakomeling van Elcaro gereden. Hij was op stal erg rustig en met rijden erg makkelijk. Toonde veel inzet.
Springmanieren waren ook best heel redelijk. Hij had aan beide achterbenen OCD gehad en was geopereerd. Aan 1 kant was het niet helemaal goed gegaan, want zijn spronggewricht sprong snel op slot. Dit gaf af en toe nogal enge situaties, daarom ben ik met hem gestopt.
Vond ik toen erg jammer, want het was een mooi en fijn paard.
Verder ben ik nooit een nakomeling van Elcaro tegengekomen

Mijn eigen paard is een Uniform en is in de omgang echt geweldig. Ze is gek op knuffelen en zou het volgens mij geweldig vinden om op een manege te staan en daar de hele dag door allerlei penny-meisjes geknuffeld en geborsteld te worden.
Met rijden is ze braaf. Wel makkelijk afgeleid en wat schrikkerig. Maar dat is goed binnen de perken te houden. Ik ben het er wel mee eens dat het moeilijk is haar echt aan het werk te houden. Netjes lopen is geen probleem, maar als je net effe dat extra vraagt, krijg je toch vaak je handen vol aan haar.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:16

en welt hitt II dan? Ik vind het een leuke en mooie hengst. Ken een jaarling van hem. Mooi paardje (voor zover ene jaarling mooi kan zijn Haha!)
En ook een goed karakter. Moeder van dit veulen is vreselijk nerotisch en bang, terwijl t veulen juist gelijk naar je toe komt. Kortom nieuwsgierig Lachen
Maar ik ben wel benieuwd naar jullie mening over deze hengst...

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 21:14

Ik ken 2 weydens. Een ruin en een merrie. Allebei heel leuke paarden. Vooral de ruin is erg gaaf en kan vast ver komen. Allebei een ook een goed karakter.

Ik ken ook een Elcaro. Leuk paard, maar een draak op stal. Hij staat de hele dag heen en weer te draaien in zn box. Elke drie weken nwe ijzers.

We hebben ook nog een Inspecteur bij ons op de manege staan. Hij heeft alleen artrose. De eigenaresse heeft em gekregen omdat hij anders naar de slacht moest(hij was pas net 4 en zo heeft hij nog een paar leuke jaartjes)Hij heeft een leuk karakter.

We hadden ook nog een Utrecht. Maar dat was echt niks. Net een kameel. Superstijf. Wel een lieverd.

Ik heb Inspecteur zelf trouwens een paar keer bij Coby van Baalen gezien. Dan reed er een meisje van stal op in de les. Een heel leuk paard, ik vind dat hoofd zo leuk.

PJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 21:47

Laatst bijgewerkt door PJ op 14-05-03 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:00

JA daar kom ik weer maar wat vinden jullie van Kingston dan, en dan vraag ik vooral Sjuipje om haar uitgesproken mening. Jij bent tenminste altijd eerlijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:45

PJ schreef:
[Zijn dit geiten?[edit]link aangepast[/edit]

Wellicht kan je de foto's wat kleiner maken, dan blijft het topic leesbaar
en ook vertellen welke paarden op die foto's staan dus afstamming van 2 kanten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 00:20

Elke hengst heeft natuurlijk wel enkele eyecatchers rondlopen, maar dat wil nog niet zeggen dat hij verbeterd, als je een sterke moederlijn hebt zal er allicht geen brandhout uitkomen.
Trouwens, zo'n hengst (Moderator; kunnen die foto's niet in links veranderd worden?)

Kingston is voor mij niet zo intressant gefokt, maar op zich wel heel intressant bloed. Ook schijnen zijn basisgangen nog heel net te zijn, zeker voor een springpaard.
Ik vind hem exterieurmatig te ouderwets, van zijn nakomelingen hoor je nog weinig tot niets. Maar ik vraag me ook af wat voor merries deze hengst heeft mogen bedienen, hij is eigenlijk door de toenmalige eigenaar zelf in de vergetelheid gebracht. Je moet je paard toch een beetje promoten, het komt niet helemaal aanwaaien, ook al is het een heel aparte.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 00:23

heb dat ook al aangekaard, gewoon je regels afbreken dus

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 00:33

Volgens de site is de vos een Mooiman x Donnerschlag en bij de donkere zit er Recruut achter.

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 10:26

Citaat:
en welt hitt II dan? Ik vind het een leuke en mooie hengst. Ken een jaarling van hem. Mooi paardje (voor zover ene jaarling mooi kan zijn )

Dit vond ik wel zo'n slappe dweil zelf vanachter, kon je de bak mee vlak slepen Tong uitsteken Maar wel een mooie hengst en volgens mij heeft ie wel wat gedekt ook in die tijd.

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 11:03

Wat vinden jullie van de hengst Hollywood? ook wel behoorlijk vergeten denk ik. Hij loopt in Duitsland 1.40m-1.50m rubrieken. Hij heeft een afstammeling die op hetzelfde niveau loopt. En Ojasper is geloof ik ook een afstammeling van hem. Ik heb zelf ook een afstammeling van Hollywood. Het zal nooit een Z2 dressuurpaard worden, maar het is wel een verdomd goede springer, al zeg ik het zelf Knipoog

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 11:44

Ik wil even jullie mening weten over de nakommelingen van de volgende hengsten;

Zeoliet (ben ik dus echt geen fan van) Scheve mond

Rex Magna ( zeer pijnlijke ervaringen mee) Verward

Mytens ( zeer postief werkwillige paarden)

Maar nu heb ik dus een bonte merrie, ze is 2 en nu wil ik haar gaan dekken maar wel oud bloed ze is zelf ook uit een oude bloedlijn gefokt

vader was een Samber x Jasper en moeder M.Pershing x Hugenoot. Ik wil liever geen fransbloed erin doen wie heeft hiet nog suggesties voor....
Alvast bedankt!

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 17:32

Sjuimpje schreef:
Elke hengst heeft natuurlijk wel enkele eyecatchers rondlopen, maar dat wil nog niet zeggen dat hij verbeterd, als je een sterke moederlijn hebt zal er allicht geen brandhout uitkomen.
Trouwens, zo'n hengst (Moderator; kunnen die foto's niet in links veranderd worden?)

Kingston is voor mij niet zo intressant gefokt, maar op zich wel heel intressant bloed. Ook schijnen zijn basisgangen nog heel net te zijn, zeker voor een springpaard.
Ik vind hem exterieurmatig te ouderwets, van zijn nakomelingen hoor je nog weinig tot niets. Maar ik vraag me ook af wat voor merries deze hengst heeft mogen bedienen, hij is eigenlijk door de toenmalige eigenaar zelf in de vergetelheid gebracht. Je moet je paard toch een beetje promoten, het komt niet helemaal aanwaaien, ook al is het een heel aparte.

Je hebt gelijk hoor door zijn vorig eigenaar is hij in de vergetelheid gebracht als het ware. Vprig jaar heeft hij 30 merries gedekt en dit jaar stijgt het aantal. Ik moet wel zeggen dat de veulens zeer brutaal zijn. En hij vererft weinig wit. Hij kreeg voor zijn stalkaratker een 9 en die verdient hij ook echt. Met opstrooien laat ik gewoon zijn deur open staan. Hij verzet geen stap. Ingrid Langel is nu met hem aan het dressuren en springen. Gaat wel goed allemaal.