[TI] Tinker schoon houden.. regendeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HummerTime

Re: Tinker schoon houden.. regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:03

En dan hebben TS en ik bijvoorbeeld nog het probleem zweten en niet droog te krijgen TinkerTom ;)

En een beetje gemak dient de mens hoor....

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:22

momo_lover schreef:
ik ben zelf tegen het scheren, het kost wat aanpassingen en geduld maar die van mij is ook zwart en onder haar zadel netjes wit. Mensen vinden haar ook zielig totdat ik haar afzadel.

Ja er komt nog stof en zand onder vandaan maar als ik niet meer kan rijden als ze nat is geregend kan ik ooit meer rijden. Zit ze ook nog erg onder de modder een zweetmes met punten erover harde borstel en het moet maar even. Nog nooit in de 7 winters maar ook de zomers een drukplekje gehad.

Ja ik ben dus ook geen voorstander van scheren en het is ook totaal geen probleem om met een vies paar te rijden maar ik vind het idd ook belangrijk dat haar rug gewoon schoon is als ik het zadel erop leg. Was het maar alleen stof en zand, dat borstel je er idd nog wel uit maar elke keer met een spons afsponzen tot het allemaal schoon is heb ik gewoon niet altijd zin in.

Je wilt ook wel eens binnen een half uur klaar zijn met opzadelen. Als je bekijkt dat ik elke morgen de paarden voer, buiten zet en stallen uitmest en ze 's middag's weer binnen zet, voer geef en alles wat er verder nog bij komt kijkenwat ik met veel liefde doe (anders moet je geen paard aan huis nemen)

Lijkt het me heerlijk om eens niet een uur bezig te zijn voordat ik erop kan.

Ik zit gewoon niet lekker als ik weet dat er onder het zadel gewoon nog een hoop bagger ligt, dus dan maar een andere oplossing.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:30

TinkerTom schreef:
Bij een goed passend zadel en normaal werk krijgen ze er echt niet zo snel last van hoor. Paarden zijn ook weer niet van suiker...dat vergeten sommige mensen wel eens.
Van de week nog dat we wilde gaan rijden, het regende, gaan we wel of gana we niet.
Tja regenjas en en gaan met die banaan, mijn paard wordt toch wel nat of we nou gingen rijden of niet dus daar hoef je het niet voor te laten hoor.

Het heeft niks te maken met een goed passend zadel. Ook met een goed passend zadel wil je het zadel op een "redelijk " schone rug leggen omdat je niet wilt dat het zadel schuurt.

En nee, paarden zijn zeker niet van suiker, vandaar dat die van mij lekker de hele dag in weer en wind buiten staat en zich lekker vies mag maken maar daar gaat dit topic ook niet over.

En ja, ik rij ook in de regen en we komen regelmatig drijfnat thuis en ook daar gaat het niet om.

Waar het om gaat (nogmaals) is dat ik een oplossing zoek voor het feit dat ik heel veel moeite moet doen om zijn rug voor het rijden schoon genoeg te krijgen zodat het zadel erop kan. En dit komt omdat mijn stinkerd het liefst de hele dag in de modder wilt rollen en dit zo op zijn huid genesteld zit dat ik dat er niet afkrijg zonder water en spons (en zelfs dan nog echt goed moet poetsen)

Zoals Hummer zegt.. gemak dient de mens... en als ik dit kan oplossen door een regendeken en een beetje scheren.... lijkt me heerlijk.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:33

Lijkt niet alleen zo, is het ook!!! Hahahahaha...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:37

HummerTime schreef:
En dan hebben TS en ik bijvoorbeeld nog het probleem zweten en niet droog te krijgen TinkerTom ;)

En een beetje gemak dient de mens hoor....

zweet maakt niet zoveel uit zolang ze maar niet nat zijn tot de huid dan gaat die van mij gewoon nog met zweet erop weer de wei in. En met weer als dit staat ze nu te zweten in de wei. (is ook te warm voor de tijd van het jaar.)

Maar een beetje gemak is inderdaad heel handig. en heb je de middelen en vooral het geld moet je als je het zelf wilt gewoon scheren.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:41

Nou morgenochtend ga ik aan de gang met hem. Scheerapparaat heb ik al geleend, deken heb ik. Vriendinnetje komt helpen en kijken of ik wel recht scheer .... :+ :+

Ben benieuwd !

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:49

Succes, en we willen voor en na foto's natuurlijk!!! :+

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:54

UITERAARD !!

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:08

Diesel_09 schreef:
TinkerTom schreef:
Bij een goed passend zadel en normaal werk krijgen ze er echt niet zo snel last van hoor. Paarden zijn ook weer niet van suiker...dat vergeten sommige mensen wel eens.
Van de week nog dat we wilde gaan rijden, het regende, gaan we wel of gana we niet.
Tja regenjas en en gaan met die banaan, mijn paard wordt toch wel nat of we nou gingen rijden of niet dus daar hoef je het niet voor te laten hoor.

Het heeft niks te maken met een goed passend zadel. Ook met een goed passend zadel wil je het zadel op een "redelijk " schone rug leggen omdat je niet wilt dat het zadel schuurt.

En nee, paarden zijn zeker niet van suiker, vandaar dat die van mij lekker de hele dag in weer en wind buiten staat en zich lekker vies mag maken maar daar gaat dit topic ook niet over.

En ja, ik rij ook in de regen en we komen regelmatig drijfnat thuis en ook daar gaat het niet om.

Waar het om gaat (nogmaals) is dat ik een oplossing zoek voor het feit dat ik heel veel moeite moet doen om zijn rug voor het rijden schoon genoeg te krijgen zodat het zadel erop kan. En dit komt omdat mijn stinkerd het liefst de hele dag in de modder wilt rollen en dit zo op zijn huid genesteld zit dat ik dat er niet afkrijg zonder water en spons (en zelfs dan nog echt goed moet poetsen)

Zoals Hummer zegt.. gemak dient de mens... en als ik dit kan oplossen door een regendeken en een beetje scheren.... lijkt me heerlijk.

Ik ben ook helemaal niet tegen scheren hoor of wat dan ook, heb die van mij ook de afgelopen 2 jaar geschoren, maar het ging idd om het vuil en die van mij is net zo vies hoor die staat ook 24/7 lekker in wind zon en regen...
wanneer hij na het rijden bezweet is stap ik hem op adem en zo gaat ie nat terug de wei op. nog nooit ziek geweest.
het was ook geen aanval ofzo, maar meer van niet te moeilijk doen maar dat zal ook vast anders over komen dan ik bedoel ;)
Heb er vandaag eens op gelet, zo vies als dat ie is, heeft ook behoorlijk wat haar maar als ik tussen zijn vacht kijk is het hartstikke schoon dus schuren zal het niet zo snel.
Maar wanneer je hem scheert zal ik er geen dun regendekentje op doen maar zeker een 200 of 300 grams!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:26

njaa het is kiezen...
en bij een keuze kies je altijd voor de minst slechte...
ik heb voor scheren gekozen, niet omdat hij vies is, want hij had toch altijd al een deken op,
maar meer omdat hij altijd maar zo zweet.
van dat zweten word hij vervelend, vooral in de winter omdat de kou dan op zijn lijfje slaat terwijl hij dan zo nat is, dat vindt ik gewoon sneu :o

daarnaast heb ik gewoon echt niet de tijd om hem droog te stappen, en ook niet de tijd om hem na het rijden met een zweetdeken op stal te zetten en die er later weer af te halen(hij staat niet bij ons thuis).
soms kan de stalhoudster dat wel doen, maar om die nou elke dag te vragen?
vind ik ook een beetje banketstaaf het is immers mijn paard.

dus heb ik voor scheren gekozen...
en het went...
in het begin vond ik het hartstikke lelijk...
nu vind ik hem geschoren mooier dan zonder

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:42

Ik vind geschoren ook wel mooier, hou niet zo van dat teddybeer maar ach voorlopig vind ik het wel prima :-)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:45

Scheren en dekens, ik doe er beide niet aan. Mijn tink staat 24/7 buiten (ook best wel blubberig), en die staat er soms ook bij als een varken! Ik borstel momenteel alleen het zand eraf met een zachte borstel, en dat gaat prima! Vooral even goed waar het zadel ligt en waar de singel zit. Af en toe borstel ik wel wat uitgebreider, maar dat heeft toch niet veel zin, want de volgende dag is ze weer smerig :D En dit doe ik eigenlijk al zolang ik haar heb (6 jaar), en haar vachtje heeft er niets onder te lijden.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 23:07

Citaat:
Ik ben ook helemaal niet tegen scheren hoor of wat dan ook, heb die van mij ook de afgelopen 2 jaar geschoren, maar het ging idd om het vuil en die van mij is net zo vies hoor die staat ook 24/7 lekker in wind zon en regen...
wanneer hij na het rijden bezweet is stap ik hem op adem en zo gaat ie nat terug de wei op. nog nooit ziek geweest.
het was ook geen aanval ofzo, maar meer van niet te moeilijk doen maar dat zal ook vast anders over komen dan ik bedoel ;)
Heb er vandaag eens op gelet, zo vies als dat ie is, heeft ook behoorlijk wat haar maar als ik tussen zijn vacht kijk is het hartstikke schoon dus schuren zal het niet zo snel.
Maar wanneer je hem scheert zal ik er geen dun regendekentje op doen maar zeker een 200 of 300 grams!

Wat betreft het zweten, dat gaat in principe prima want ik rij meestal buitenritten waarbij ik het laatste half uurtje lekker laat uitstappen, dus kan hij ook zo de wei op.

Het gaat dus echt om het vies opzadelen.
Als ik tussen de haren kijk dan zie ik een zwarte vieze huid (wat normaal het hele jaar door mooi roze is) dus het vuil zit lekker aangekoekt.
En ik scheer alleen zijn borst en een gedeelte van zijn buik dus ik denk dat een 200 of 300 te warm is.
ik probeer het eerst met een 0 grams en kan altijd nog dikker.

Ik wil het gewoon voor mezelf wat makkelijker maken
en ik zag het niet als een aanval hoor maar meer van... je begrijpt niet helemaal wat ik bedoel ..
;)

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 23:09

TinkerTom schreef:
Ik vind geschoren ook wel mooier, hou niet zo van dat teddybeer maar ach voorlopig vind ik het wel prima :-)

Ha, nou als het op smaak aankomt vind ik die lange haren juist super leuk!
Die teddyberenvacht waar je lekker in kunt kroelen en je handen in kunt warmen... heerlijk !

Vandaar dat ik er maar heel weinig afscheer. Echt alleen de stukken waar hij het meeste zweet.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 16:19

Hallo hallo,

Nou nog steeds geen foto's , sorry :o

Woensdagochtend was mijn camera leeg (ontdekte ik pas toen ik foto's wilde maken)
Donderdag ben ik het gewoon glad vergeten want ik had een nogal drukke dag.
En vrijdag was het zoooo slecht weer (storm en regen) dat ik dacht, het kan nog wel een dagje wachten.
Inmiddels wel geschoren maar dat zie je bijna niet want ik heb echt alleen zijn bost en buik gedaan (en ook nog eens niet zo heel netjes :o )

Donderdag stond hij dus met deken voor het eerst buiten in het zonnetje. 's avonds bij het binnenhalen niet zweterig of zo dus ik was blij..
Vrijdag heb ik eerst gereden en toen was hij een beetje zweterig. Toch de deken opgedaan en lekker buiten gezet in de stromende regen. Kon ik mooi de deken testen.

Maar toen ik hem om 17.00 binnen haalde was de binnenkant net zo nat als de buitenkant. Echt drijfnat. Zijn hele rug was gewoon drijfnat en koud.

Ik dacht dus gelijk dat de deken niet waterdicht was. Wat vreemd was want ik heb de Amigo van Horseware en dat schijnen toch goede dekens te zijn.
Ik ben er zaterdag mee terug gegaan naar Epplejack en nu zijn ze hem aan het testen of hij echt waterdicht is.
Arme Diesel staat dus nu op stal want ik heb geen alternatief en met zo'n bloot borstje en blote buik lijkt het me vandaag te koud.

Pff. ik ben nu al helemaal klaar met dekens/scheren en heb een beetje spijt dat ik eraan ben begonnen.
Ben nl bang dat het condens van zweet is wat aan de binnenkant van de deken blijft zitten waardoor hij zo drijfnat was.
Zo vervang ik het ene probleem door het andere. Kan hem (als hij toch waterdicht blijkt te zijn) dus niet na het rijden buiten zetten onder de deken.

Nu ben ik dus aan het dubben of ik hem toch dekenloos de winter door zal laten gaan. Hij heeft hem nog maar 2 x opgehad dus zijn vacht is nog in goede (winterklaar)conditie, behalve dan zijn borst en buik.
Dus stel dat ik hem vanaf nu niet meer gebruik, kan ik hem dan toch zonder deken buiten zetten nu de temperaturen relatief hoog zijn.
Zal het op tijd aangroeien voor als het echt koud wordt.?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 00:11

Wat lastig. Maarja, soms moet je ook iets proberen om te weten of het bevalt.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de deken van binnen doornat is van het zweet. Dat is wel heel extreem. Hoop voor jou dat het aan deken ligt (wat wel heel kwalijk is) en ze jou een goede waterdichte deken ervoor terug geven. Gelukkig dat je het nog redelijk snel in de gaten had.

Ik worstel met hetzelfde scheerdilemma. Waarschijnlijk laat ik het dit jaar zo. Maar volgend najaar ga ik zeker zijn borst scheren. Hij loopt eigenlijk al vanaf september enorm te zweten.
Hij staat 24/7 buiten en heeft een nul grams regendeken op. Na het rijden even uitzweten en daarna krijgt hij zijn deken weer op (hij is dan nog steeds behoorlijk nat) en gaat hij naar buiten. Het is een bucas met zweetafvoerend fleecelaagje aan de binnenkant. Zijn vacht is altijd mooi droog en zacht, ik zie de dag erna ook geen opgedroogde zweetplekken ofzo.
Dus wat jij wil kan zeker, je hebt nu gewoon pech gehad met de deken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:17

Dit heb ik ook nog nooit gehad,
en gillie gaat meestal ook meteen naar buiten met zijn dekentje op
(tenzij hij heel erg extreem nat is, dan staat hij eerst binnen onder een zweet dekentje)
dus denk(en hoop voor jou) dat het aan de deken ligt.

sabinefidder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:26

Dus je wilt dat hij geschoren word?

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 15:04

Nou vanmorgen naar Epplejack gegaan en de deken blijkt dus inderdaad te lekken (gelukkig, het ligt dus niet aan het zweten van Diesel zelf)

Ik heb nu een 1200 denier ipv een 600 en een fleecedeken voor na het rijden.
Kan ik die er even een uurtje onderdoen zodat dat het ergste zweet opneemt en dan weer afhalen. (paard staat aan huis dus dat kan gelukkig allemaal even tussendoor ;) )

Kan hem vandaag mooi uitproberen want het is weer kl... weer !

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 15:04

sabinefidder schreef:
Dus je wilt dat hij geschoren word?

Aan wie vraag je dit sabine?

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 15:08

Grit schreef:
Wat lastig. Maarja, soms moet je ook iets proberen om te weten of het bevalt.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de deken van binnen doornat is van het zweet. Dat is wel heel extreem. Hoop voor jou dat het aan deken ligt (wat wel heel kwalijk is) en ze jou een goede waterdichte deken ervoor terug geven. Gelukkig dat je het nog redelijk snel in de gaten had.

Ik worstel met hetzelfde scheerdilemma. Waarschijnlijk laat ik het dit jaar zo. Maar volgend najaar ga ik zeker zijn borst scheren. Hij loopt eigenlijk al vanaf september enorm te zweten.
Hij staat 24/7 buiten en heeft een nul grams regendeken op. Na het rijden even uitzweten en daarna krijgt hij zijn deken weer op (hij is dan nog steeds behoorlijk nat) en gaat hij naar buiten. Het is een bucas met zweetafvoerend fleecelaagje aan de binnenkant. Zijn vacht is altijd mooi droog en zacht, ik zie de dag erna ook geen opgedroogde zweetplekken ofzo.
Dus wat jij wil kan zeker, je hebt nu gewoon pech gehad met de deken.

Ja tis voor mij ook nog steeds een dilemma hoor!
Het liefst zet ik hem zo buiten maar ik moet je wel eerlijk bekennen dat hij de laatste paar dagen (gisteren stond hij een dagje binnen omdat de deken bij ej werd getest en ik geen vervanging had) ook een super schone rug heeft (en heel zacht ;) )
Hij heeft evengoed nog fijne stront en piesplekken aan de zijkanten van het liggen in de stal maar dat maakt me niet uit. Het gaat uiteindelijk om de rug en dat is nu wel even een verademing.
Kan hem zo opzadelen als ik wil, heeeeerlijk :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:13

Hier ook, modderhals, buik en benen. Ook niet echt wit meer.
Maar wel een mooi schoon, droog, zacht lijf :D

Hopelijk gaat het voor jou op deze manier nu ook goed werken!!

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 15:48

Ja ik ga het vanmiddag zien :+

Mooie kleur Tinker heb je trouwens :D

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:10

KURKDROOG :D

ramiro04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:16

was het maar altijd droog dan hadden we er geen last van....
of net als in curacao altijd droog en een enkele dag regen voor de plantjes;)