Welke hengst voor mijn Fries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 20:05

horseyfries schreef:
Nee, de hengsten worden niet meer voor natuurlijke dekking ingezet dus je kunt niet meer "naar de hengst" in die zin. Je kunt wel met een hengstenhouder afspreken om je merrie op het station te stallen om zo betere begeleiding te hebben zodat ze op het juiste moment geïnsemineerd wordt, maar het insemineren gebeurt tegenwoordig bijna altijd middels KI. Alleen Rypke en Olrik dekken natuurlijk.

okee, maar wat ik hier dus uit opmaak is dat alleen Rypke en Olrik natuurlijk dekken en de andere hengsten KI? En dat je je merrie daar wel kan stallen en dat ze dan door hun geinsemineerd word? Hoe gaat dat dan??

horseyfries

Re: Welke hengst voor mijn Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:12

Dat gaat zoals ik het beschreef?? Wat bedoel je?

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 19:39

horseyfries schreef:
Dat gaat zoals ik het beschreef?? Wat bedoel je?

kan je de merrie naar de hengstenhouder brengen en haar daar laten insemineren?? Dat is mijn vraag :D

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:28

Ja hoor, bij de meeste hengstenhouders kan dat.
Maar waarom zou je dat willen? Meeste merries worden makkelijker drachtig in een vertrouwde omgeving?

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 21:37

vanRijnwoude schreef:
Ja hoor, bij de meeste hengstenhouders kan dat.
Maar waarom zou je dat willen? Meeste merries worden makkelijker drachtig in een vertrouwde omgeving?

Ja dat is waar :o Maar ik dacht dat het soms misschien handiger was :o

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:38

Ymediem schreef:
[kan je de merrie naar de hengstenhouder brengen en haar daar laten insemineren?? Dat is mijn vraag :D

Dat staat er toch?

horseyfries schreef:
Nee, de hengsten worden niet meer voor natuurlijke dekking ingezet dus je kunt niet meer "naar de hengst" in die zin. Je kunt wel met een hengstenhouder afspreken om je merrie op het station te stallen om zo betere begeleiding te hebben zodat ze op het juiste moment geïnsemineerd wordt, maar het insemineren gebeurt tegenwoordig bijna altijd middels KI. Alleen Rypke en Olrik dekken natuurlijk.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 18:14

ja sorry was mijn fout :o

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:06

Misschien kun je eens bij wat henstenhouders langs gaan.
Dat geeft misschien iets meer helderheid.
Wij hebben van de zomer onze haflinger ook laten dekken we wisten er niet zo veel van en zijn naar de kymmelshof geweest, die mensen hebben ons super geholpen met wat voor hengst we wilden. We lieten haar daar achter en ze werd daar geinsimineerd.

Heb je je fries toevallig uit Hartwerd in Friesland vandaan?
Ben je toevallig het achternichtje van Fallon? :o
Ik had daar ook bijna een paardje vandaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:23

De informatie die je bij hengstenhouders krijgt is wel altijd zo dat altijd hun eigen hengst het beste bij je merrie past, beetje mee oppassen dus! ;)

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 20:25

Lennek schreef:
Misschien kun je eens bij wat henstenhouders langs gaan.
Dat geeft misschien iets meer helderheid.
Wij hebben van de zomer onze haflinger ook laten dekken we wisten er niet zo veel van en zijn naar de kymmelshof geweest, die mensen hebben ons super geholpen met wat voor hengst we wilden. We lieten haar daar achter en ze werd daar geinsimineerd.

Heb je je fries toevallig uit Hartwerd in Friesland vandaan?
Ben je toevallig het achternichtje van Fallon? :o
Ik had daar ook bijna een paardje vandaan.

haaii
ja ik ben idd het achternichtje van Fallon ;)
Ze had het verteld ja dat je paardje was afgekeurt ofzo...
Ze werd tegelijk met die van mij gekeurt :o
Idd wel handig om is lang te gaan enzo :D

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 14:45

Zou Fabe bij mijn merrie passen?
Natuurlijk moet ik dan nog wel op het inteelt letten, maar ben benieuwd of jullie hem bij haar zouden passen. Of Dries?

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:03

ik zou een hengst kiezen waarmee het verwantschap en het inteeltpercentage aan de lage kant blijft.

Wij hebben 2 Jasper nakomelingen en 1 Gjalt nakomeling op stal (zie mijn profiel) de verwantschap en inteelt met de moeder x de hengst van onze nakonelingen is aan de lage kant. Dit jaar hebben we voor Haitse gekozen.

Moet zeggen dat we wel onder de indruk zijn van Gjalt, hij fokt erg grote veulens. Als je lid bent van de KFPS dan kun je ook een code aanvragen om op hun site in te loggen. Hun site berekend automatisch welke hengst qua verwantschap en inteelt het beste bij je merrie past. Je kan ook naar de hengstenkeuring gaan en je daar verdiepen in verschillende hengsten!

Ik zou zeker geen rassen met elkaar kruisen, maar dat is mijn menig.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 17:48

brenda1982 schreef:
ik zou een hengst kiezen waarmee het verwantschap en het inteeltpercentage aan de lage kant blijft.

Wij hebben 2 Jasper nakomelingen en 1 Gjalt nakomeling op stal (zie mijn profiel) de verwantschap en inteelt met de moeder x de hengst van onze nakonelingen is aan de lage kant. Dit jaar hebben we voor Haitse gekozen.

Moet zeggen dat we wel onder de indruk zijn van Gjalt, hij fokt erg grote veulens. Als je lid bent van de KFPS dan kun je ook een code aanvragen om op hun site in te loggen. Hun site berekend automatisch welke hengst qua verwantschap en inteelt het beste bij je merrie past. Je kan ook naar de hengstenkeuring gaan en je daar verdiepen in verschillende hengsten!

Ik zou zeker geen rassen met elkaar kruisen, maar dat is mijn menig.

bedankt voor je reactie :D De hengst die ik dan zou gaan kiezen moet wel barok vererven omdat ik liever geen luxe sporttype wil. Ik ga ook zeker niet kruisen. Er zijn wel hele leuke kruisingen moet ik toegeven maar als ik echt ga kruisen dan doe ik dat omdat het veulen dan zeker blijft. Nu wil ik het veulen ook houden maar eerst wil ik toch een fries erop zetten.

joycevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:48

De HK is van 7 tot 9 januari. Op 9 januari zie je alle hengsten een voor een (in leeftijdscategorie) voorbij komen.
Entree is € 17,50
Je kunt in de stallen de hengsten van dichtbij bekijken. (Dan kun je het hoofd goed zien) want vanaf de tribune is dit vaak iets lastiger.

Truusant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 01:24

Een van de mindere punten is dat Adel soms niet wilt en de andere weer wel ;)

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 11:37

joycevg schreef:
De HK is van 7 tot 9 januari. Op 9 januari zie je alle hengsten een voor een (in leeftijdscategorie) voorbij komen.
Entree is € 17,50
Je kunt in de stallen de hengsten van dichtbij bekijken. (Dan kun je het hoofd goed zien) want vanaf de tribune is dit vaak iets lastiger.

Dankje :D Ga kijken of ik er naartoe kan
Waar is het??

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:05

WTC Expo Leeuwarden!