[TI] Sober voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakota_75

Re: Sober voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:48

Nog even weer een vraagje.... Ik kan Cros nu 24/7 bij iemand op de wei zetten en daar staat echt nog volop gras (mooi groen gras ook niet geel ofzo) zij heeft haar eigen twee paarden en nog een pony daar ook staan en die worden niet bijgevoerd en doen het prima op alleen dat gras, ze zijn zelfs wat aan de te dikke kant.... Zou Cros daar dan ook genoeg aan hebben denken jullie? Of zouden jullie toch ook hooi bij gaan voeren.

En zou het kwaad kunnen als hij van de ene dag op de andere van een schrale wei naar een mooie volle wei nu gaat?

hdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:29

ik heb gister mijn paard van een ontzettend schrale wei overgezet naar een mooie volle wei, ik heb eerst een klein stuk afgezet, zodat ik dit elke keer een stukje kan opschuiven misschien is dat een idee, of is dat niet mogelijk?

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:14

Nee dat is helaas niet mogelijk, de wei is daar overal zo mooi vol zeg maar ;).

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:47

En als je niets bijvoert, moet je wel denken aan vitaminen en mineralen! En evt een liksteen ofzo.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:48

Ja daar had ik inderdaad ook al aan zitten denken ;), maar dat is een goeie tip.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:59

hier krijgen onze paarden 2 keer per dag 2 plakken hooi. Spet krijgt 1/4 kg muesli (pavo) en 1/4 kg biks (pavo liga) appeltje en soms wortel. Megan hetzelfde. Spet krijgt op 's morgens 2 plak en 's avonds 3 plak omdat hij niet genoeg aan 2 heeft 's nacht. 4 plak wordt te veel, dan laat hij het staan. Megan is zowiezo dik en valt denk ik niet snel af. Spet moet in de winter wel extra gevoerd worden omdat hij anders afvalt.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:22

very krijgt onbeperkt hooi
en 1 keer per dag wat kuil
en dan een half kg bix (basisbrok) per dag en 1\4 kg muslie per dag (zonder haver)

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:08

Brian krijgt onbeperkt hooi en 3 x een handje biks (om niet overgeslagen te worden als de rest wel kiloos krijgt)
Als ik gereden heb,krijg ie weles wat extra biks,maar ben eigenlijk op zoek naar een goede muesli hiervoor....
Af en toe peentje of stukje brood,maar niet zo veel/vaak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:18

Ik kijk niet in boekjes over de hoeveelheid voer. Ik kijk naar het paard en pas het hooi daarop aan.
Hier krijgen de tinkers alleen a kwaliteit hooi (echt geen baal per dag) en een mineralenliksteen.
In de zomer werkt men hier met strookbegrazing en worden de paarden aan het weiden gewend.
De tinker wordt niet bereden en verder niet bijgevoerd.
Eenmaal bereden ga ik kijken naar krachtvoer, maar echt wel sober. Na het geven van Summerfitkoeken is de zomereczeem getriggered en veel suikers en dergelijke gaan niet goed bij hem, hij krijgt een megadikke manenkam, opgezwollen en heet met diepe groeven. Als ik hem voer zoals mijn kwpn'er dan stuitert ie van de jeuk, dus dat doe ik niet. Heel fijn dat sommigen hun paarden alles maar kunnen voeren, maar het is niet standaard lijkt me. De weide wordt hier verder alleen bemest door oude mest in februari en verder lopen er schapen en geiten en paarden, verder niet. Paarden komen niet op pas bemeste weides.