Is dit genoeg om een paard van te onderhouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:24

Ja, dat lijkt me wel, later zei ze dat ze krap aan €120 te besteden had, misschien zakgeld wat ze opspaart per maand??

(wel veel zakgeld dan ;-))

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:25

Je Haflinger kan wel zonder krachtvoer, maar heeft wel hooi nodig in de winter. Als je echt gratis kunt staan en er is genoeg gras, oftewel het land is groot genoeg, denk ik dat het wèl kan lukken.
Heb je al genoeg geld voor de aanschaf van het paard zelf + een zadel/hoofdstel ed? (marktplaats)
Ik zou dan in de goedkopere maanden(zomer, zonder hooikosten) je noodpotje spekken. Verder kun je dan niet lessen en moet je geluk hebben met je ziektekosten natuurlijk, mss verzekeren? Setjes kun je ook vergeten.
Als je ouders achter je staan en het is echt je droom zou ik het wèl doen.

Ik heb een tijdje minder geld gehad, had toen 1 pony die al voor 125 euro p mnd pensionkosten had. Ik reed altijd buitenritten, onderhield mijn zadel/hoofdstel goed. Vijlde zelf de hoeven bij en reed voor vaccinaties naar de DA toe om voorrijkosten uit te sparen(kon toen nog bij die DA). Deed wat langer met rijkleding. Alles wat ik aan geld kreeg ging naar het potje (verjaardagsgeld, erfenis) Toen het nog wat minder ging met de financiën heb ik 3 jaar een betalende bijrijdster gehad. Dat hoeft nu niet meer.
We hadden en hebben nog altijd veel plezier!

Het is in jouw geval ook heel belangrijk dat het land groot genoeg is, je paard samen met andere paarden staat, je er langdurig kan blijven zodat je niet halsoverkop moet verhuizen naar een dure pensionstalling.

Je hebt vaker spijt van dingen die je niet doet dan dingen die je wel doet...

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:25

Ik gaf in de zomer bijna niks uit, heel sober, alleen af en toe wat hooi als ze kort stond.. Dus dan was het alleen bekappen en ontwormen. In de winter had ik 2 pony's, dus 2 kuilbalen per maand voor 30 euro = 60 pm. Dat lijkt misschien weinig, maar daar moeten alle jaarlijkse kosten en dierenarts nog bij, neem daar een gemiddelde van en je bent heel wat kwijt! Ik heb veel geluk gehad met 1x een rekening van 200E, maar als je pech hebt (koliek/operaties) heb je echt wel meer nodig. Moet je allemaal meerekenen..

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:26

Ik betaal voor mijn verzorgpony 7,50 per keer... dus als je een beetje goed zoekt duur hoeft het nooit duur te zijn

Babsie_Flash

Re: IS HET GENOEG?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:28

xMariekee schreef:
Zeker 500 euro per maand... en daarbij zou ik ook wel 1000 euro apart houden voor eventuele dierenartskosten.

dan betaal je wel veel. Ik heb 4 paarden en ik betaal echt niet 500 per paard per maand

_Question schreef:
haha ja ik kom meestal onder de 100 per maand uit, voor 3 he..
Maar wel voor alleen voer, haal het nu bij de boer dus dat scheelt een boel gelukkig

ik dus ook, maar ik zou het niet doen als je maar 100 euro per maand te besteden hebt

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:54

kortom... €100 per maand lukt gewoon weg niet!!

spaar nog even door en kijk evt. voor een leuk bijrijdpaardje!
dit hoeft overigens geen geld te kosten!!

haflinger kan je idd heel goedkoop houden. maar een stal voor de winter periode met slecht weer zou je toekomstige haf wel fijn vinden.

daarbij denk aan wormenkuren (4 in het jaar) enting (1x per jaar)
en hopen dat ie niet ziek wordt of zichzelf verwond

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:36

In de zomer kosten m'n 3 hafjes niets aan eten (eigen weide en stalling), MAAR we kopen dan wel onze voorraad hooi en stro voor de winter, en dat kan aardig oplopen (enkele 100-en euro's, dus eigenlijk is er wel die kost!).
Wat andere kosten betreft (hoefsmid, ontwormen, enten enz): idem zoals bij iedereen hieronder. Deze week onverwacht dierenartskosten gehad: 65 euro, en dat is dan nog goedkoop (er is geen verdere behandeling nodig, da is slechts 1x terug gekomen). Dan schiet er al niet veel meer over van 100 euro...
Van tuigage en rijkledij dan nog niet gesproken: deze week van de gelegenheid gebruik maken om het tuig te laten repareren + nog wat nieuwe aankopen doen (niets is onverslijtbaar, en wat reservehalsters en touwen enz. zijn altijd nuttig!).
Kan je geen baantje doen in het weekend of zo, dan heb je toch wat extra's?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:08

Als ze 12 is mag ze nog niet werken.....

Pas vanaf je 13e mag je een krantenwijk!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:11

100 euro??? Doe maar een paar extra nullen erbij! Sorry, maar dat ga je echt niet redden... als dat echt zo was, had ik er ook allang 1 gekocht! :D

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:14

HorseyDude schreef:
100 euro??? Doe maar een paar extra nullen erbij! Sorry, maar dat ga je echt niet redden... als dat echt zo was, had ik er ook allang 1 gekocht! :D

Dat is niet helemaal waar, van die extra nullen erbij.
Het gaat niet om de aanschaf van het dier, maar €100 voor voer e.d.
Stalling is gratis

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:15

xMariekee schreef:
Zeker 500 euro per maand... en daarbij zou ik ook wel 1000 euro apart houden voor eventuele dierenartskosten.

dit vind ik wel weer het andere uiterste hoor :=

Maar zoals de rest al zegt; mochten er een keer onverwachte kosten komen, dan ben je daar niet op voorbereid. En alleen voer is dus niet genoeg, denk aan hoefsmid, wormkuur, als een keer iets kapot is..

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:18

het kan wel hoor absoluut maar vergeet niet geld extra apart te zetten voor da en hoefsmid

ikben 75 euro per maand kwijt 24/7 weidegang

leg iedere maand 25 euro apart voor onvoorziene kosten

hoefsmid 20 euro 1 keer in de 8 a 9 weken ,wormenkuur 20 euro 1x per 3 maanden

het is echt maar net hoe gek jij het wil maken

de 1 geeft 500 per maand uit en de ander net 100 euro

ik ben in elkgeval 100 a 125 per maand kwijt incl weidegang en andere dingetjes en de rest zoals ziekenkosten doe ik apart houden

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:40

er komt veel meer bij kijken dan alleen voer enzo. Denk niet dat dat gaat lukken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:52

Waar kopen jullie toch allemaal je voer, dat je zo verschrikkelijk veel geld kwijt bent?

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:58

Als je in ermelo woont waarom ga je dan niet een haflinger leasen bij stal van zundert. Ligt tegen ermelo aan en dat kost geloof ik 75 euro tot 100 euro in de maand. Je mag hem dan iedere dag rijden maar hij word wel een paar keer in de week voor de lessen gebruikt op iedere week dezelfde tijden. Verder worden alle kosten betaald en hoef je dus geen dierenarts of hoefsmid te betalen. Veel handiger toch?

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:01

ik denk dat je het alleen voer makkelijk red, maar de dierenarts, hoefsmid(als je paard ijzers heeft :D )
maar je moet gewoon overal vragen voor een verzorgpony!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:12

Er wordt nu wel zo gehamerd door sommige dat de stalling toch gratis is.
Maar wie geeft de TS de garantie dat dat de komende jaren zo blijft???
En qua voer zou het makkelijk gaan inderdaad.
Maar er komt zoveel meer bij kijken.
Je moet spullen aanschaffen, onderhouden en van tijd tot tijd vervangen.
Je moet ontwormingskuren kopen, entingen betalen, tandarts betalen, hoefsmid betalen (en dat hoeft lang niet altijd om de 8 of 9 weken te zijn, ken paarden die tussen de 4 en 6 weken al moeten)..
En inderdaad, wat als het paard iets krijgt...koliek bijv...is ook geen goedkope behandeling.
Kijk, je kunt het geluk hebben net zoals ik, heb mijn paardje 3,5 jaar en heb op al die jaren naast het enten nog maar €100 extra aan dierenartskosten gehad, maar er zijn ook paarden die het veel slechter treffen.
Allemaal dingen die naar gekeken moeten worden.

En komt je paardje daar met een maatje te staan?
Ook dat is heel belangrijk.

En gekeken naar jouw leeftijd: Ga je het redden met school? En als je ouder bent, ben je dan bereid het uitgaan en een deel van je sociale leven op te geven omdat je naar je paardje moet en dus nee moet zeggen tegen vrienden?
Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden, want als dat allemaal niet lukt dan is je paardje straks de dupe ervan en daar wordt niemand beter van.
Laatst bijgewerkt door Silence op 11-10-09 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:12

Ik zit ook al met volle verbazing te lezen hoeveel veel mensen kwijt zijn voor hun paard(en).

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor soort paard je hebt qua voer. Mijn tinker krijgt op haar nieuwe
stalling alleen kuil, en als ze gereden heeft krijgt ze een halve tot een hele schep brok. en misschien
af en toe wat brood, een wortel of een appel. Meer niet.... Dat kost me de kop nou niet echt.

Als je een weiland gratis kan gebruiken scheelt dat enorm, dan kost het je alleen het ruwvoer in de winter
en eventueel met bijvoeren in de zomer. Hier kost zo'n enorme baal kuil tussen de 23 a 26 euro, en daar doen
ze (bij ons met twee paarden toendertijd op de oude stalling) 9 a 10 dagen. Ontwormen doe ik volgens
mestonderzoek, en ik ben er al wel achter dat dat minder geld kost dan om de zes a acht weken (vaak onnodig)
ontwormen. Hoefsmid is mijn stalgenoot, dus heb geluk dat ik minder hoef te betalen als een gewone hoefsmid, plus
dat ik binnenkort een lesje van haar krijg met bijraspen. Scheelt ook enorm als ik dat zelf bij kan houden!

Ik vind dan eerlijk gezegd wel dat je erg jong bent om zelfstandig hiervoor te moeten te gaan zorgen. Als je
ouders je niet willen of kunnen helpen, dan is het fijner om zelf een beetje een inkomen te hebben om het ook
zelf te betalen, en daarvoor ben je echt nog te jong! Ik was 23 toen ik mijn tinker kocht, en had een vaste baan
en ik wist zeker dat ik haar financieel zelfstandig kon onderhouden. En tot nu toe lukt dat ook. Ik zou zeggen wacht
even tot je wat ouder bent om zelf een paard aan te schaffen. Je hebt nog tijd zat ;)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:13

ik denk dat ze dat wel red hoor!
ik heb 3 paarden w.o. 2 haflingers en een shetlander.

10,15 sportbrok voor 25 dagen.
9,90 muesli voor 15 dagen
8 pakken hooi ( 24 euro) voor 1 week
hoefsmid is 25 euro p.p bekappen 1x in de 6 weken

dus kortom:

2,85 per week aan sportbrok
4,62 per week aan muesli
24euro voor het hooi
4,16 in de week voor de hoefsmid

35,63 x 4(weken)= 142,52 voor 3 paarden!!!!!!

dus komt uit op 47,50 per maand dus kan makkleijk

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:19

ik heb zelf ook drie paarden
ben gemiddeld 95 euro kijt
dus 2 balen hooi is 35 per baal is 70 euro
+ 10 euro voor brok x 2 is 90 euro
plus winters 4 balen stroo is 12 euro is dus 102 euro gemiddeld
nou en die 10 euro voor een wormen kuurtje en eens per 8 weken ze dehoefsmid is niet zo duur tandarts hoef je enkel te hebben als je paarden iets aan het gebid hebben en de dierenarts is ook enkel 1 keer per jaar voor spuitje

je moet natuurlijk wel wat centen apart hebben liggen voo het geval je pony ziek wordt maar voor de rest zal hjet je echt wel lukken hoor voor 100 euro
zou wat je elke maand over houd want dat hij je zeker apart leggen voor de hoefsmid wormenkuur tandarts en dierenarts zou daarbij apart 20 euro leggen voor xtra

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:42

Aranel schreef:
xMariekee schreef:

dit vind ik wel weer het andere uiterste hoor :=

Maar zoals de rest al zegt; mochten er een keer onverwachte kosten komen, dan ben je daar niet op voorbereid. En alleen voer is dus niet genoeg, denk aan hoefsmid, wormkuur, als een keer iets kapot is..

bij mij is het helaas wel zo.. ik heb een hardstikke gezond paardje gekocht
maar helaas heeft ze allemaal problemen gekregen. Daar moet je vind ik toch rekening mee houden.
Als je een paard hebt moet je gewoon zorgen dat je dat ruim kan betalen,
ze kunnen altijd ziek worden of andere problemen krijgen ;)

amybartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:16

voor bartje moet ik een half uur tot 3 kwartier fietsen in dan kan ik alleen een beetje hobbelen want hij wil altijd achter een ander paard/pony aan :( dus dat word niks :(

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:23

zoals ik al heb gezegt lukt het mij met gemak 3 ponys te onderhouden met zeker wel minder dan 100 per maand. wel heb ik gewoon genoeg geld voor als ik een keer een 'dure' maand heb, zoals hoefsmid of een of ander zalfje, kapot halster ect.ect.
Ik vijl zelf de hoeven bij, heb gras in overvloed, dit jaar zelf gehooit dat bespaard allemaal een hoop

Wel moet je er ook aan denken dat er nog andere dingen in het leven zijn dan je pony. als je wat ouder word zou je ook uit willen gaan en andere dingen willen kopen voor jezelf of niet voor je paardje je moet dus niet al je geld in je paardje steken je moet ook nog gewoon geld hebben om gewoon te kunnen leven

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:25

je kan toch ook les nemen met bartje

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:29

amybartje schreef:
voor bartje moet ik een half uur tot 3 kwartier fietsen in dan kan ik alleen een beetje hobbelen want hij wil altijd achter een ander paard/pony aan :( dus dat word niks :(

Dat is pony-eigen. denk je echt dat dat anders gaat zijn als je zelf een haflinger koopt?