[TI] hoe is jullie tinker gestald?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:20

Zomers 24/7 buiten en vanaf Oktober weer lekker binnen s'avonds.
Dan gaat ie vanaf s'ochtend9 uur tot 5 uur s'middags naat buiten.
Hij krijgt geen deken op.

Hij vind het zelf wel prettig in zijn stal.
Dus ik doe hem er wel een plezier mee dat ie weer naar binnen mag s'avonds. :(:)

Eefste

Re: hoe is jullie tinker gestald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:25

Ik heb mn tink op een kleine pensionstalling.
Van begin maart tot en met eind okt staan ze 24/7 op het land. Hopelijk nog wat langer.. tis net hoe het weer is..
Daarna gaan ze snachts op stal, en overdag (vanaf 7u in de ochtend tot 19/20uur in de avond) naar buiten. Afhankelijk van het weer in het weiland of in hele grote paddocks met hooi(waar ze ook kan rennen ed)
Aan dekens doe ik niet..

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:26

mijn tink staat op een pension stal
zomers van 9 tot 5 op het land en snachts op stal (wegens niet kunnen vangen na een tijdje)
in de winter van 9 tot 12 in de paddock
ze heeft een eigen grote box
in de winter heeft ze een deken op, moet haar scheren helaas, chronische bronchtis, dus 1 koudje en ik zit weer aan die ellendige hoest vast
verder wel zo veel mogelijk uit stal en frisse lucht

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:54

sorry dribbelkont, nog ff offtopic:

wij hebben het vat idd gehalveerd met de haakse slijptol, randjes bewerkt en rekken erop van betongaas (7cm maas) en die liggen weer vast met kettingen want Gam sloopt alles eruit als hij de kanskrijgt, onder het mom waarom moeilijk eten als het gemakkelijk kan. }>

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:58

Hendrik staat thuis, overdag van 9 tot 9 buiten, 's nachts in een stal van 3 x 4, luiken wel altijd open. Geen deken, dus hier ook een teddy

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:00

Mijn tinker staat op een "pensionstal". Kan het niet echt een pensionstal noemen, maar iig bij iemand anders. :D
Hij staat overdag de hele dag buiten met weidegenootjes en gaat rond een uur of 5 op stal. Hij heeft een buitenstal, wat betekent dat hij naar buiten kan kijken en ook flink wat frisse lucht krijgt.
Afgelopen 2 jaar heb ik hem wel onder dekens gehad. Vorig jaar heb ik hem zelfs geschoren, omdat ik hem niet meer droog kreeg. Is toen heel goed bevallen. Deze winter heb ik hem zonder deken staan, omdat hij flinke schuurplekken heeft die maar niet over willen gaan. Dus eerst wil ik die weg hebben voordat ik weer met een deken begin. Daarbij rijd ik minder vaak en fanatiek als vorig jaar, dus ik hoop dat ik hem gewoon droog krijg na het rijden deze winter. Werkt het allemaal niet, dan scheer ik hem weer in december en zet ik hem alsnog onder een dekentje.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:08

ik heb de Tinkers aan huis staan, elk een stal van minimaal 3.5 bij 3.5 meter. minimaal 12 uur weidegang per dag in een kudde van 4. een Tinker heeft een stal van 4 bij 4 meter en heeft er een shetlander bij in lopen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:48

Nienke, droogrijden is zo goed als onmogelijk in de winter (of je moet 3 uur de tijd hebben om uit te stappen :P ), als je zorgt dat je Tink op adem is en het lichaam is afgekoeld dan kan je hem gewoon op stal of in de wei zetten. Heb ik altijd zo gedaan en die van mij hebben er nooit iets van over gehouden.

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:40

Als ik dit na lees, heeft iedereen "de ideale" stalling voor zijn Tink.
Helaas heb ik, (denk als enigste) geen "ideale stalling" voor Balou.
Ik sta nl op een pensionstalling, waar hij veel op stal staat.
Wel heb ik een eigen weide die gelijk naast de pensionstalling ligt.
Omdat ik 32 uur werk (nu 16 uur, deeltijd ww), heb ik geen tijd om hem 'smorgens buiten te komen zetten.
Als ik thuis kom van het werk ga ik wel gelijk naar Balou en zet hem dan op de wei en doe zijn stal en voer verzorgen.
Na een uurtje of 2 haal ik hem dan weer binnen.
Wel heb ik een vriendin, waarmee ik de wei deel en die met diensten werkt, die Balou en zijn vriendinnetje buiten zet als ze middagdienst heeft, waarnaar ik ze binnen haal zodra ik klaar ben met de stal enz. (dit pas NA het werk), dan staan ze een uurtje of 5 buiten.
NU werk ik (voorlopig) 16 uur per week, dus heb ik meer tijd over voor Balou.
Hij staat nu dan ook meer buiten op de wei en wordt ook vaker gereden.
Wij kunnen fijn rijden in het bos wat grenst aan de pensionstalling.
Nu dat de winterperiode aankomt en vroeger donker wordt , is het 's avonds rijden NA het werk ook niet meer mogelijk!!

Dus helaas, IK heb NIET de ideale stalling voor Balou!!
O ja, en Balou heeft ook geen deken!!!

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:53

hier ook geen ideale stalling, in de wintermaanden hele dagen op stal, tot nu toe kunnen ze overdag nog naar buiten dus dat is nu al 7 maanden van het jaar!

de andere maanden losgooien in de paddock en rijden, gelukkig gooien we elkaars paard ook los dus komt hij er gemiddeld 4 uur per dag uit

nou ja hij vind het ook niet erg om op stal te staan het is een beetje een watje, want vaak als ik hem weer binnen wil zetten staat hij al te popelen in tegenstelling tot mijn vorige tinker die kon je met weer en wind buiten laten staan!

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:45

In de winter overdag in kleine paddock met krat vol hooi.
Ik zet em zelf binnen en buiten en kijk hoe het ons uitkomt per dag. Zijn stal is 3x5m,dus ook geen drama !

In de zomer een paar dagen per week weidegang(overdag) in schemavorm,de rest van de dagen en evt de nacht in zijn paddock.

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:47

24 uur buiten, stalling alleen bij extreem slecht weer.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:29

Hier ook allebei aan huis en 24/7 buiten in wei/paddock/inloopstal. Onbeperkt hooi en 2x per dag kuil in de winter (nou ja, vanaf 1 oktober). 's ochtends gaan ze een half uurtje op stal om te eten en zodat ik de wei/paddock mestvrij kan maken. Ze hebben geen dekens op, lekker wollie.

Trouwens, goed idee die vaten, ga er meteen ook eentje zoeken/maken. Nu ligt alles op de grond en dat wordt een puinhoop...

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:51

tinker waar ik nu af en toe op rijd, staat 24/7 buiten met schuilstal, zomer en winter zonder deken.

xx

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:15

Vasthi schreef:
Nienke, droogrijden is zo goed als onmogelijk in de winter (of je moet 3 uur de tijd hebben om uit te stappen :P ), als je zorgt dat je Tink op adem is en het lichaam is afgekoeld dan kan je hem gewoon op stal of in de wei zetten. Heb ik altijd zo gedaan en die van mij hebben er nooit iets van over gehouden.

Bedankt voor je reactie! Mijn tinker zweet heel erg snel. Daarbij komt dat ik hem flink aan het werk zet, waardoor hij meestal kletsnat is. Vorig jaar, toen ik hem geschoren heb, ging het prima! Even uitstappen en dan hup de deken weer op. Nu stap ik hem goed uit, zadel hem af, doe een zweetdeken op en stap aan de hand nog even droog. Zet hem dan nog even ergens anders en ga dan nog even de stal doen ofzo. Gaat nu nog heel erg goed, hopelijk blijft dat ook zo.

Andrea_: Tot voor kort stond ik ook niet op de ideale stalling. Paard stond in de zomer hooguit 4 uur buiten en in de winter max. een uurtje. Stalling was 5 min. fietsen voor mij dus ging ik 2x per dag ernaartoe om hem beweging te geven of uit stal te halen. Asterix leek er geen problemen mee te hebben, maar afgelopen april toch besloten om te verhuizen naar een andere stalling waar hij langer naar buiten gaat. Hij heeft het super naar zijn zin en is heel erg verandert. Ben blij dat ik dat gedaan heb, snap ook wel jou frustratie. Had ik ook heel lang! ;)

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:59

Mijne staan thuis.. overdag buiten, ook als het wat slechter weer is, ze hebben een schuilstal..

's Nachts binnen op stal, alleen in de hele warme zomerdagen staan ze 24/7 buiten..

Zonder dekens..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:15

-thuis of pension
Thuis

-24 uur weidegang of snachts op stal?
24/7 buiten kan in en uit de stal als hij het wilt tenzij we wedstrijd hebben of dat er iemand in de bak komt rijden dan moet hij op stal

- een eigen box of gezamelijke grote
Eigen box

-deken op ja of nee in de winter?
Ja hier word het altijd redelijk koud we hadden deze winter -27 toen stond hij onder 850 gram
geen teddy dus

reden dan kan ik nog geen 15 rijden dan is hij kledder nat hij word dan heel moeielijk droog ook niet fijn voor hem heb ik een jaar gedaan daarna niet meer

mvg

Maschar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:07

hOI

Mijn Tinker staat in een pensionstalling waarbij ze elke dag 6 tot 10 uur naar buiten gaat (afhankelijk van eht seizoen). Ze staat op vlas en krijgt een beetje krachtvoer en goed kuil/hooi. Ze heeft geen deken op in de winter, daardoor wordt ze wel een teddybeertje maar het is goed te handelen; als ze bezweet is zorgen dan ze wat opdroogt en dat de huid weer afgekoeld is. En natuurlijk dat ze neit op de tocht staat op stal.

Groetjes Mascha

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:59

Mijn verzrogtinker staat 24 uur buiten maar soms in de nacht binnen. ;)

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:05

shadow staat aan huis.
24/7 buiten in zomer en winter een inloop stal te delen met een mini schetlander..
gaat prima.

hij krijgt geen deken op dus een lekkere beren vacht zit er al wer aan te komen

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:06

mijne staat sinds kort op een pensionstal.

Elke dag buiten van 7 uur tot 19 uur (soms langer) en daarna op stal met haar veulen.
Stal is 4 bij 4 dus ruimte genoeg.
Ze staat nu op vlas, even wennen maar wel makkelijk uitmesten.

Ze draagt geen dekens, niet nodig. Ze zweet ook heel snel maar inderdaad goed op adem laten komen en dan regelt de huid het zelf wel (daar hebben ze nou hun haren voor)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:18

mijn tink staat 24/7, er is wel beschikking over stallen dus moest het eens nodig zijn dan zou hij op stal kunnen.
Maar vorig jaar heeft hij zon 4 x een keer snachts binnen gestaan dus hij staat vrijwel altijd buiten.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:48

snowdon staat bij een melkveehouder.

hij staat in een kudde met 6 andere paarden. in de winter en 's nachts staan ze op een paddock van 12x40 en een plaat van 12x12 met een schuilstal. in de zomer gaan ze overdag op de wei. voor in de regio rotterdam dus een ideale plek!

owja snow heeft geen deken want zijn grootste hobby is rollen in de modder :)

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:30

mijne staan op dit moment nog 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden helaas.
ik mag er ook geen stal op zetten dus hoop ik ze binnenkort te kunnen verhuizen waar ze snachts op stal komen en overdag lekker buiten....

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:51

Die van mij staat op een kleinschalige pensionstal
met 10 uur weidegang en 's nachts op stal.
In een 4x4 dus heerlijk ruim.

en verder dekenloos af en toe een regen of zweetdekentje.