shets, wintervacht, scheren hoe doe jij het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetlandfan

Re: shets, wintervacht, scheren hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:14

Waarvoor zou je met zo'n klein beetje scheren een deken op doen?

Paarden die helemaal kaal gaan hebben toch ook altijd een blote buik? Zelfs als je bijv. maar dekenpatroon scheert en deken eroverheen is de buik alsnog bloot en vaak ook nog een gedeelte hals. Dan maakt 1 zo'n streepje ook weinig uit.

Ik ga straks bij mijn pony ook een strook uit de borst en hals scheren en daar gaat echt geen deken overheen. Kan nog prima zonder en pony is er blij mee want die heeft het nu al te warm met dikke bontjas aan.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:01

zet je ze dan ook vierkant in de transportbeschermers.
ik loop in de winter ook niet zonder broek buiten :+

de meeste shets hebben trouwens een lekkere warme bos manen. en ondanks dat komt er na het scheren toch nog een beste vacht op........méér dan onze welsh-K ooooit zou krijgen.

wat veel beroerde is om hem in de winter met zeep te wassen, zodat de natuurlijk vetlaag verdwijnt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:37

xElienx schreef:
zet je ze dan ook vierkant in de transportbeschermers.
ik loop in de winter ook niet zonder broek buiten :+

Dat is onzin, je gaat niet alleen de benen scheren en bovendien zijn benen ook minder tochtgevoelig.
Als je je paard niet scheert kan die prima dag en nacht buiten staan.

Maar geef nu eens eerlijk antwoord dan; Ga jij zelf hartje winter naar buiten met de rits van je jas en je trui los?

Als je je paard in streeppatroon scheert haal jij zijn tocht en koudebescherming op de borst, buik en hals weg, hoe moet zo'n dier zich nog beschermen tegen winterse regen en wind?
Dat is net zoiets als een volledig geschoren paard met alleen een uitrijdeken buiten zetten, die krijgen het ook koud op de hals, borst en buik.
Ik ben helemaal niet van het betuttelen en gebruik zelf liever helemaal geen dekens maar ik vind wel dat als jij de bescherming tegen tocht en kou weghaalt bij je paard, je hem iets in ruil moet geven, imo past een regendeken met halve hals dan prima, beschermd iig tegen de ergste wind en regen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:56

ga jij zelf hartje winter in de sneeuw liggen slapen?

pony's zijn niet te vergelijken met mensen. :n

Afbeelding

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:58

ik scheer mijn shet absoluut niet :) Hij kan het prima gebruiken! :)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:06

Je moet kijken naar de omstandigheden mensen moet ik jullie dat nu nog steeds leren, tsssss.
Een shet is gewoon een paard hoor, als je actief wilt rjiden met een shet in de winter kunnen die haren, beslist geen kwaad alleen ze blijven extra lang nat en kunnen kou vatten en meschien wel dampig worden (jammer dat niemand dat woord meer gebruikt )
Kijk naar wat je wilt met je paard, shet of wat dat ook maar een paard wat bezweet is met lange haren droogt slecht op en loopt kans op kou vatten, daar hoef je toch geen expert voor te zijn dacht ik zo.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:58

Mijn pony gaat gerust met temperatuur onder nul midden in de sneeuw liggen slapen. En die was destijds volledig kaal geschoren dus ook benen en hoofd.

Niks geen last van de kou. 8-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 00:39

Misschien omdat ze geen betere optie heeft?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 00:43

xElienx schreef:
ga jij zelf hartje winter in de sneeuw liggen slapen?

pony's zijn niet te vergelijken met mensen. :n

http://i143.photobucket.com/albums/r125 ... e090-1.jpg

eindelijk een zinnig antwoord! pony's zijn NIET te vergelijken met mensen! dus.. waarom leggen wij dekens op? waarom scheren wij paarden?

dekens zijn níet nodig een paard is indd geen mens, hebben dat niet nodig kunnen helemaal bezweet zo de wei worden opgegooit en worden niet ziek. Scheren is níet goed voor een paard, en jij kunt niet voor je paard gaan oordelen of deze het wel warm heeft onder die deken! Of misschien té warm.
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 06-10-09 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geen foto's quoten graag!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 00:57

Ik ben het met je eens, behalve met de zin dat paarden niet ziek worden als je ze bezweet op de wei zet want dat kan wel degelijk.

Ik ben ook voor het natuurlijk houden maar tegelijk weet ik ook dat je vaak niet aan scheren ontkomt als je een beetje mee wilt doen in de sport. Ik heb zelf genoeg geschoren maar ik deed het alleen als het niet anders kon, ik geef er toch de voorkeur aan om vroeg in het seizoen vast een deken op te gooien of, met een paard wat op laag niveau loopt, maar even extra te stappen na het rijden.

Maar ik vind dat als je je paard scheert je ook de verantwoordelijkheid moet nemen een vervanging te bieden voor het haar wat je weg scheert. Ookal is dat alleen maar een streepje op de buik en hals, daar zat niet voor niets haar.
En wbt gevoel zijn paarden niet zoveel anders als wij, zij zullen het dus ook niet fijn vinden als ze met hun borst/buik op de toch staan.
En daarmee bedoel ik niet dat paarden gelijk staan aan mensen, ik heb het puur over lijfelijk gevoel; een paard voelt een vlieg zitten, is het meeste gevoelig in de liezen enz.
Dat het een paard is betekend niet dat hij minder gevoel heeft dan een mens.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 01:30

anneliesdj schreef:
Misschien omdat ze geen betere optie heeft?

Die had ze wel. Ze had ook in d'r stal in het stro kunnen slapen maar dat deed ze op dat moment niet. Buiten in het zonnetje was lekkerder.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 01:56

anneliesdj schreef:
Ik ben het met je eens, behalve met de zin dat paarden niet ziek worden als je ze bezweet op de wei zet want dat kan wel degelijk.

leg mij dan eens uit hoe het kan dat mijn pony al jaren drijfnat van 't zweet in de vrieskou buiten kan worden gezet zónder deken? en dat zónder ziek te worden ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:09

ik scheer mijn shetlander van 88 cm ook, nu al 2X geschoren, op 1 september en dinsdag weer gedaan := zo hard groeit de vacht.
helaas heeft ponylief een extreem dikke vacht, en loopt actief in lessen mee.
en mjah, hij zweet altijd onwijs, dus een glad vachtje is dan veel fijner voor hem.
ook met oog op de winter straks en de koude wind en de temperatuur met zo'n dikke natte vacht die niet opdroogt haast.
en helaas blijkt mijn shet te gaan rollen bij jeuk en zweet, ongeacht of er op gereden wordt :=
dus uit veiligheids overwegingen blijft hij gewoon 1X per maand kaalgeschoren.

wel laat ik de benen en het hoofd wollig omdat ze bij mij in weer en wind lekker de weide opgaan.
en heeft mijn kereltje een zeer foute babyroze deken op nu :+_

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:28

xElienx schreef:
daarnaast vind ik het een ramp om het ze te trainen met zo'n berenvacht, laat staan indoors rijden en lessen in een binnenbak. enkele van mijn pony's staan dan na een kwartier al te pompen en komen bij een half uur stappen nog niet op adem.

daarnaast heb ik 's avonds les en zet ik ze niet graag drijfnat buiten in de vorst. een natte deken kun je wisselen, een natte vacht niet :n

en inderdaad het punt 'dampigheid' vind ik ook belangrijk

een pony maakt een vacht aan voor de natuurlijke omstandigheden, niet voor onze gebruiksdoeleinden :n

ik heb het jaren geprobeerd zonder te scheren, met dit als resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

je kunt ze danook onmogelijk even afspoelen. met kort haar krijg je ze tenminste nog een keer schoon en droog.

afgelopen jaar heb ik voor het eerst geschoren, en dat is enorm goed bevallen. de pony's zijn ook veel vrolijker en opgewekter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:54

Maartje1990 schreef:
anneliesdj schreef:

leg mij dan eens uit hoe het kan dat mijn pony al jaren drijfnat van 't zweet in de vrieskou buiten kan worden gezet zónder deken? en dat zónder ziek te worden ;)

Ik denk dat jij een paard hebt met een erg sterke weerstand dan ;)
Ik zou het zelf niet doen en ja, vergelijk ik het weer met mensen; als je dat zelf zou doen loop je ook het risico verkouden te worden en hoe snel verschilt ook per mensen dus zal ook wel per paard verschillen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:23

Op zich kan een paard prima nat bezweet het land weer in, zodra hun vacht niet meer warm aanvoelt. Dan is door de capillaire werking al het zweet getransporteerd naar de buitenkant en is de huid dus droog.
Dat een paard nat het land inkomt, is dus geen argument om te scheren.

Wat wél een argument is, is dat dieren met zo'n dikke vacht bij intensieve training hun warmte niet kwijt kunnen. vergeet niet dat een paard het veel eerder warm heeft dan een mens. 't Is niet voor niets dat een paard dan vreselijk gaat zweten! Vaak zijn ze dan ook heel snel buiten adem en bijna niet op adem te krijgen. Het kost veel energie en leidt tot conditieverlies.
Het is dus een stuk comfortabeler voor ze om ze te scheren, indien ze intensief getraind worden.

Zelfs volledig geschoren paarden kunnen nog tot een graad of 5 boven nul zonder problemen buitenstaan, mits het droog is. Ze hebben immers geen vacht meer die hen drooghoudt.

PS Annelies: het is een groot misverstand dat mensen verkouden worden van kou. Verkouden word je van een virus, niet van zonder jas buitenlopen. Ik rijd nu nog steeds in mijn t-shirtje buiten (ja ook vandaag met die harde wind en regen) en ik ben nooit verkouden.
PS ooit een echte finse sauna meegemaakt, dus bij -10 je blote kont op een laddertje in een heus wak gestapt? Ik wel. Supergezond hoor, krijg je weerstand van!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:27

dat het paard op de huid droog is, neemt niet weg dat de buitenkant van de vacht wel nat is en met een koude wind er op de isolerende werking voor een deel terniet gaat.
de haren zijn niet voor niks zo lang. daarom kunnen ze ook beter tegen kou dan tegen nattigheid.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:35

@beantsje vind jij dat een pony met zo'n natte vacht van elienx zo het land op kan in de gure wind en regen, ik ga ook niet netgedoucht naar buiten hoor :n.

@ xelienx heb jij je andere pony's ook al geschoren wij gaan volgende week in het weekend scheren omdat het deze week nog een paar dagen lekker weer wordt voor ze om nog lekker in het land te staan :) en het gaat nu nog nét wat betreft zweten.
ik vind het bij jou helemaal niet storend dat hij zijn kousen nog heeft, maar bij die van mij staat dat zo lomp!jammer genoeg slaat die ene het scheerapparaat uit je handen als je haar benen wil scheren, nog tips???? :o

sorry nu weer ontopic, paarden kunnen overdag, mits het niet regent best wel een paar uur zonder deken hoor, ik heb het idee dat mijn pony's dat ook wel lekker vinden om even de boel te luchten, dat moet ook geen probleem zijn.
als er een streeppatroon wordt geschoren kan er gewoon een dunnen regendeken overheen maar hoeft er geen heel dikke deken overheen naar mijn mening, maar dan net even om het gure af te stoten zullen we maar zeggen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:45

marrianne schreef:
@beantsje vind jij dat een pony met zo'n natte vacht van elienx zo het land op kan in de gure wind en regen, ik ga ook niet netgedoucht naar buiten hoor :n.

Dat moet je ook niet doen; ik neem tenminste aan dat je ook niet zoveel haar hebt als een pony! :+
Je moet het zien als een regenjas, die van buiten nog nat is maar van binnen goed droog. Daar kan je prima mee naar buiten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:48

xElienx schreef:
dat het paard op de huid droog is, neemt niet weg dat de buitenkant van de vacht wel nat is en met een koude wind er op de isolerende werking voor een deel terniet gaat.
de haren zijn niet voor niks zo lang. daarom kunnen ze ook beter tegen kou dan tegen nattigheid.

De ondervacht is droog en die zorgt voor de isolerende luchtlaag. De nattigheid zit alleen aan de buitenkant. Net als een niet-bezweet paard dat gewoon in de regen staat.
Daarbij zijn juist de paarden uit natte streken degenen met heel lang haar, omdat daar het water gemakkelijk langs af loopt. Bijv. Tinkers.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:48

beantsje schreef:
marrianne schreef:

Dat moet je ook niet doen; ik neem tenminste aan dat je ook niet zoveel haar hebt als een pony! :+
Je moet het zien als een regenjas, die van buiten nog nat is maar van binnen goed droog. Daar kan je prima mee naar buiten.

een natte regenjas is koud als deze op je huid plakt met de wind er op

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:49

xElienx schreef:
een natte regenjas is koud als deze op je huid plakt met de wind er op

OK een gevoerde, dikke winterjas met een waterdichte buitenkant.
Je moet het natuurlijk wel willen begrijpen.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:51

Ik ga me er verder niet mee bemoeien hoor.

Maar kunnen de anti deken mensen dan ook een uitleg geven waarom mijn paard net een draak is als die in de winter met sneeuw en al zonder deken buiten staat?

Als ik gewoon netjes opbouw met de dekens is mijn paard niet grijnsig of wat dan ook. Ze heeft het naar haar zin het is makkelijker met rijden omdat ze anders zeik en zeik nat is. Aangezien als ik mijn paard eens goed door rij ze wel eens het zweet van haar hoofd afschut en het bij haar benen naar beneden loopt. (in de zomer dan)

Maar zet ik mijn paard zonder deken heel de winter dan is het niet mogelijk om te rijden bijna heel de tijd staat ze boos te kijken en is niet te genieten ze gaat heel de tijd in staking en alles.

Dus vertel het mij is mijn paard zonder deken zetten?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:52

ik begrijp het, maar ben het er niet mee eens.

ik ga af op wat ik zie, en dat zijn trillende pony's als ze de hele dag in de regen staan. ik neem dan aan dat de ondervacht niet droog is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 00:09

beantsje schreef:
PS Annelies: het is een groot misverstand dat mensen verkouden worden van kou. Verkouden word je van een virus, niet van zonder jas buitenlopen. Ik rijd nu nog steeds in mijn t-shirtje buiten (ja ook vandaag met die harde wind en regen) en ik ben nooit verkouden.

Longontsteking dan, zere keel enz, je kunt genoeg krijgen van in je blote kont buiten lopen.
beantsje schreef:
PS ooit een echte finse sauna meegemaakt, dus bij -10 je blote kont op een laddertje in een heus wak gestapt? Ik wel. Supergezond hoor, krijg je weerstand van!

Dat is iets waar je voor kiest, niet iedereen zal daar blij van worden.
Je paard kan niet zelf kiezen en omdat jij niet weet of je paard uberhaupt zo'n 'finse sauna' leuk zal vinden vind ik niet dat je hem ertoe moet dwingen. In dit geval dus niet (half) geschoren buiten met weer en wind.