Boomloos op arab?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:29

pmarena schreef:
Heb je wel een hoge pommel en een goede pad gebruikt dan bij de Barefoot , bij de merrie ?

Of was het al een oudere Barefoot waar nog niet zo veel schoftruimte was :)

kan best hoor dat het nog een ouder type was , we hebben nu al geruime tijd een trekker voor haar , dat passen en proberen was daarvoor.
Ik heb trouwens ook een trekker talent II , die op deze merrie ook voor geen meter zit .

wij controleren ook altijd na het rijden of de afdruk er zo uitziet als hieronder _/-\o_

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:14

Welke pads gebruiken jullie nou het liefst onder jullie boomloze zadels?
En waarom?

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 01:45

Ik gebruik onder de trekker zadels geen speciale pads , dat is niet nodig want door de dikke panelen onder het zadel is de schoftvrijheid en ook de ruggengraatvrijheid gewaarborgd.

pmarena

Re: Boomloos op arab?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:57

Ik hou niet van boomloze zadels met dikke kussens , dat heeft mij teveel nadelen :)

Dus ik ga voor een pad met inlages , en dan bij voorkeur echt lamsvel omdat dat zo superzacht is voor huid en haar van het paard.

Maar in de zomer is dat wel heel erg warm dus dan ga ik weer liever voor iets dat meer ademt , zoals een Hi-Tech pad of HAF-pad , of een Equitex dekje o.i.d. , als de inlages erin maar goed genoeg zijn om voldoende dik te blijven onder het ruitergewicht.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:50

Heb ook een arabier en op een boomloos Bob Marshall gereden; ik zat zelf niet goed in mijn vel op dat moment; was erg gespannen en ik had het idee dat mijn merrie daar extra op reageerde, ik had het idee dat als ik haar spanning beter voelde zij mijn spanning dus ook beter voelde en dat kan ook een ontspannen rit in de weg staan...

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:16

Mijn arabiertje heeft een BF westernzadel (maat 1, kortste model). Ik vind het een enorm voordeel dat je zelf het zadel kan "aanpassen". Wij hadden na een paar maanden een probleem dat hij achteraan (achter waar ik zat) schuurplekken kreeg. Dit waren enkel nog maar wat kortere haartjes, maar hij begon ook achterwaarts te gaan als ik wou opstappen en ik kreeg verzet in galop. Hij had toen ook een magnesiumtekort wat werd aangevuld. En voor mijn zadelprobleem contacteerde ik BF, die heeft de hulp ingeroepen van de ontwerpster van de zadels. Die zei dat met een extreem kort paardje men moest zorgen dat het zadel kon blijven bewegen en raadde me aan om een dikke hoogpolige schapenvacht onder de pad met inlages te leggen. Die gebruik ik nu nog, maar leg het wel achter de schoft omdat anders alles schuift. ;) Dit gaat prima! *D
En omdat mijn paardje vlug reageert ben ik wel zeker dat alles in orde is, dus ik maak me ook geen zorgen over de beugelophanging. Hij is vrij "lui" van karakter, maar op buitenwandelingen was hij (tot voor kort) zeer explosief en het zadel bleef altijd netjes liggen en ik zat er ook vast op. Dus wij zijn tevreden. *D

Bijke

Re: Boomloos op arab?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:43

Ik heb zelf net mijn boomloze zadel verkocht om een op maat gemaakt westernzadel te kopen.
Door het boomloze zadel ging mijn zit achteruit en mijn paard kreeg er rugpijn van (lag achteraan niet stabiel en daar kwamen ook zijn klachten), waarvoor de osteopaat al geweest is (en natuurlijk kan je dit ook krijgen met een boomloos zadel dat niet past).
Daarom heb ik ervoor gekozen een zadel op maat te laten maken. Met een jong paard zou ik dat niet doen, ik zou opteren voor passend zadel, boomloos als je paardje het ermee eens is en anders eentje met boom (eventueel met verwisselbare boom, dat je het eventueel nog kan aanpassen).