[KG] Is dit bruin of valk???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:35

dat komt haast niet voor bij appaloosas. zeker geen nederlandse!palomino ook niet.
bij een amerikaan kun je het nog wel tegenkomen, maar ook haast niet in de nederl. amerikaanse lijnen.dan moet je weer een import hebben...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:40

Inmiddels gaat de discussie lekker verwarrend over 2 verschillende paarden. Stalmiracle gaf op pagina 2 als voorbeeld haar eigen paard aan, en die heeft een palomino-moeder, niet het paard uit de beginpost. ;)

DubbelFun

Re: [KG] Is dit bruin of valk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:35

@Neonlight : dan moet je wat gaan knippen naar een ander topic ;) JIJ hebt de knopjes tenslotte :+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:40

Ik denk dat die van Stalmiracle een bruin is maar dan een wild-type bruin ... niet wildkleur bruin, cq Dun, die strepen enz hebben maar het recessieve bruin waarbij de zwarte aftekeningen minder opvallend zwart zijn.

Nogmaals wat betreft de TS paard ... zonder afstamming/pedigree van de ouders waarbij uitgezocht kan worden of er 'speciaaltjes' wat betreft kleur er tussen zit, blijft het een 'gewone' bruin.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:01

DubbelDun schreef:
@Neonlight : dan moet je wat gaan knippen naar een ander topic ;) JIJ hebt de knopjes tenslotte :+

Ik zie alleen geen F-AM bij mijn naam staan. ;) Ik stel gewoon voor om het over het paard van de TS te hebben en niet over het paard van stalmiracle. Als zij het daarover wil hebben kan ze een nieuw topic openen over haar eigenste, en niet dit topic volspammen daarmee zodat de oorspronkelijke vraag vervaagd.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 01:15

Hoihoi,

Morgen maak ik even foto's als hij buiten staat en ook even van zijn benen. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 01:52

Lyonesse schreef:
Ja, want een aalstreep hoort bij het wildkleur gen, niet bij Sooty. Sooty kan 1 zwarte vlek veroorzaken, maar ook meerdere vlekken en/of een valse aalstreep. Het kan bijvoorbeeld ook grijze manen en staart geven bij een zweetvos.

Zo'n donkere vlek heb ik al heel vaak gezien(vreemd genoeg zitten die altijd op de billen), ik dacht altijd dat het gewoon 'foutjes' waren, net als moedervlekken bij mensen. Maar het omgekeerde; witte vlekken, komt dat ook door het sooty gen?
Heeft sooty meer invloed dan alleen een vlek hier en daar?

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 22:59

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:28

dit is wel wildkleur bruin

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:23

Denk dat ie gewoon bruin is, en als je hem zou scheren hij valk kleurig wordt, dat is met onze man ook zo, die is bruin, 4 halfwitte benen en daarboven zebrastrepen, lichte aalstreep op zijn rug, zwarte manen en staart, en die is zomers bruin, en als hij geschoren is valk :D

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 17:54

Hoihoi,

Bedankt voor de reacties :) over de basis kleur van zijn ouders:

http://i35.photobucket.com/albums/d159/ ... nder21.jpg
(precies de zelfde foto als in het paspoort van mijn 2 jarige zit met vermelding: Vader....) :?

Ik heb me vergist in de kleur(patroon) van de moeder. Zij is Snowflake met basiskleur bruin.

De 2 jarige had als veulenzijnde hele licht onderbenen, met donkere gewrichten. Ik heb van de vorige eigenaar (volgens mij de 3de inmiddels) een paar foto's gezien van hem als klein veulen en samen met zijn moeder.
In het paspoort staat overigens 'ouders onbekend' . De fokker is M.P. Remkes...Misschien kent iemand hem/haar ????

Ik ben weer heeel benieuwd :D

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:34

gewoon bruin issie niet want dit is een echte aalstreep

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 23:00

Lastig he ?? :P :P

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:44

liesenlizzy, ik zal eens kijken of ik iets van die fokker kan vinden. De vader is in ieder geval dus Oleander.
Je hebt dus geen idee wat de naam van de moeder is?

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 09:00

@Neonlight:

Nee ik heb echt geen idee wat de moeder kan zijn. Moet er wel bij zeggen dat ik er ook nog niet zo hard naar heb gezocht. De moeder is in ieder geval wel kleiner dan de vader. Op de foto schat ik haar tussen de 145m. en 155m.

In ieder geval bedankt voor het helpen zoeken :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:12

je hebt dus een foto van de moeder? Kan je die plaatsen?

Ik heb een appaloosa met precies deze kleur gehad, is nu van Jackgirl hier op bokt, fotos staan in haar profiel.
Deze kwam uit een donkerbruine moeder en zwarte of bruine vader (Orion die sowieso geen wildkleur voert).

Dus van wildkleur of valk kan in dat geval geen sprake zijn, ik denk dan eerder aan wildkleur-type bruin, waar Peterina het over had.

In het verleden heb ik een pony met een soortgelijk kleurtje gehad, dat was een fjordXhaflinger dus waarschijnlijk had die de invloed van de fjord op de kleur, samen met het flaxen van de haflinger.
Deze had echter ook geen wildkleurkenmerken, alleen die vreemde vale kleur (in de zomer koper/oranje) met teruggedrongen zwart bij de benen.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 09:50

@randalinpony:

Ik heb alleen een foto van de moeder in het paspoort zitten. Misschien dat ik bij iemand kan proberen te scannen en op de pc proberen te krijgen. Ik heb een foto geplaatst van google waar het een KLEIN beetje op lijkt:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... aloosa.jpg

De kaken zijn egaal gekleurd. Hoe verder je naar boven gaat, hoe gevlekter ze wordt. De hals is licht gestippelt met wit. (snowflake). zoals op de foto begint de moeder ook bij de schouder wit met bruin/vos stippen. (panterbont??)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:13

liesenlizzy, om te bepalen welke factoren een rol spelen bij jouw paardje, is het patroon van de moeder niet van belang.

Iedere appaloosa heeft een basiskleur, zoals vos, bruin, zwart. Het appaloosapatroon ligt daar als het ware overheen.

Wel is het zo dat bij appaloosas de basiskleur onder invloed van het patroon ook min of meer kan 'veranderen', door het verdwijnen van pigment. En dan wordt de basiskleur lastiger vast te stellen.

Je moet dus uitgaan van de basiskleur van de moeder. :)

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 10:17

De basiskleur is bruin bij moeders ;)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:25

Ik ga mee in de mening van Peterina. Een wilkleur-bruin paard. Dus geen dun, maar een gewone bruine.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:46

Het is wel een aparte en aantrekkelijke kleur vind ik.

Ben ook benieuwd of iemand de erfelijkheid kan uitleggen? :)

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 10:49

Ik ben ook heeeel benieuwd. Maarja...hij is 2 jaar en ik weet dat appy's nog vlekken kunnen krijgen als ze ouder worden. Dit hoeft natuurlijk niet....Maar hij is gewoon te geel voor bruin :P

LOBKE_ALASKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:43

Bruin of valk?!hoe dan ook , het is een mooi paard, en de kleur vindt ik ook erg mooi.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:50

Haha, thnx... het is ook echt een geval appart, maar ben zoo benieuwd naar zijn kleurtje... :P

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:59

Als je het echt zeker wilt weten, testen.