Wat voeren jullie je haffie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:19

hafjegek schreef:
1 baal hooi! per dag 1 baal hooi, gedeeld door 2 haffies en een minishet en ze zien er perfect uit zelfs mn shet! mn hoefsmid gaf me nog complimenten omdat ie alle haffies en shetjes die hij kent waar hij komt allemaal veeeeelste dik vind, en klopt ook vaak wel ze worden veelste vet gehouden vaak.

en af en toe voor het lekkere een flinke schep pavo nature's best musli. ze zijn er dol op, maar mn ahfjes werken verder niet ofzo, ben nu wel heel zachtjes mn vierjarige aan het inrijden en dan gaat ze wel een sportbrokje er bij krijgen, een kwartje per dag om te beginnen en als ze te dik word een handje en als het te weinig is krijgt ze meer, dat moet ik nog bekijken.

offtopic maar mag ik even complimenten geven over je 23 jarige haflinger , ze ziet er top uit!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:32

melody93 schreef:
Sita_ schreef:

Nou, dan meld zich ( mede voor jou dan ;) ) de eerste wiens Haf onwijs dik en loom werd van veel brokken.. :Y)
Mijn Haflinger kreeg eerst 2 kg Liga brok per dag..
Ze was al maanden niet vooruit te branden, futloos en aardig aan de dikke kant etc. Binnen 20 minuten werken was ze op, echt totaal geen energie.. Steeds het krachtvoer opgeschroeft, want ze moest meer energie = dus krachtvoer er in.. Het werd alleen maar erger..
Ik heb toen het krachtvoer drastisch geminderd naar 2 handjes brok per dag.. Verder alleen hooi/gras..

Binnen 2 weken begon ze te veranderen, werd energieker en begon af te vallen..
Binnen 2 maanden was ze mooi slank, energiek en begon de sterren van de hemel te lopen.. :)

Opzich ook niet heel raar als je eerst liga voerde... Daar zit natuurlijk heel weinig energie in he :D

Dat is waar, maar eerst kreeg ze dus een sportmenegeling toen had ze het ook..
En toen gingen we allemaal over op Liga, dus moest ik ook zoveel voeren wilde ik een zelfde resultaat boeken.. Ze is gewoon gevoelig voor die veel voedingsstoffen..

Net als mijn Irish Cob, wanneer zij teveel brok krijgt uit dat zich in zware mok.. Ze kan de afvalstoffen niet kwijt..
Bij mij Haf uitte zich dat dus ik dik en loom worden..

Aelin

Re: Wat voeren jullie je haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:56

mijn verzorg hafjes

Amaretto

s'ochtends (s'avonds krijgt hij percies het zelfde alleen s'winters nog peen er bij)
1 kilo sport brok
1 kilo musli
1 schep bietenpulp
1 kilo haver
3 plakken kuil/hooi

Aurore:
halve kilo basisbrok
1 kilo pulp
en 3 plakken hooi/kuil en dan het land op

dan het land op (in de zomer dag en nacht op het land)

Maris89

Re: Wat voeren jullie je haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:04

Goldy krijgt 3/4 muesli (Pavo nature's best) per dag. Verder 4x per dag hooi.

Goldy mag ook geen bix omdat ze gevoelig is voor hoefbevangenheid. Daarom heeft de DA Pavo aangeraden :) .

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:08

hee,,

iedereen heel erg bedankt..
ik ga nu eerst kijken ik heb al wat bedacht wat ik wil gaan doen, zeg maar even hoe jullie er over denken, ben zelf heel benieuwd hoe ze er op gaat lopen:

één kwart gewone brok,
één klein handje muesli,
en granenmix+ na hoe ze het heeft gedaan met rijden, was ze te voorwaarts iets minder was ze te sloom een klein beetje meer...
en een schepje of half schepje knoflookpoeder.
en dat dan door elkaar mengen :D :P....

ik hoor wel wat jullie er van vinden ;)

PEET_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:10

Over dat knoflook geven, daar was ooit een topic over en dat heb ik even terug gezocht:
[VS] Knoflook: Goed of Slecht voor paarden???

Een wat ouder topic weliswaar maar..........
Daar zijn de meningen dus over verdeeld!
Misschien dat er inmiddels echt iets wetenschappelijks over bekend is??
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar!