Totilas KWPN-erkend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 22:17

janderegelaa schreef:
MargreetB schreef:
Er staat niet dat hij gáát dekken, maar áls hij veulens zou krijgen dan komen die in het Vb. Voor echte goedkeuring zou hij idd eerst nog een verrichtingstest moeten lopen en aan de veterinaire eisen voldoen. Die medische molen hoeft dus kennelijk niet (meer) voor de erkenning, aangezien er staat dat het veterinaire rapport ids zal worden geplaatst; daaruit maak ik op dat dat dus al gewoon bekend is.

(edit: ik ben trouwens wel erg benieuwd naar dat rapport)

De veterinaire eisen voldoet hij blijkbaar aan want ze gaan het publiceren in IDS. Hengsten die GP lopen met deze scores hoeven geen verrichtingsonderzoek te lopen en doen normaliter alleen een 5 daags onderzoek naar stalgedrag maar dat hoeft Totilas blijkbaar ook niet meer te doen.
Erkenning of goedkeuring maakt niets uit als de veulens toch in het VB komen.

Ik meen recentelijk nog ergens te hebben gelezen dat de veterinaire eisen bij erkenning soms 'losgelaten' worden. Of liever gezegd: minder strak worden gehanteerd, maar dan wel alleen maar bij hoge uitzondering en als daar wel wat tegenover staat. (Nou lijkt me dat laatste bij Totilas niet echt een vraag). Weet niet meer waar ik het gelezen heb, dacht Kwpn-site of anders IDS. Dus of hij helemaal 'voldoet' is nog maar de vraag.

Lilliputter

Re: Totilas KWPN-erkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:29

Zou erg raar zijn als de veterinaire keuring achterwege zou blijven...

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 22:34

Citaat:
Individuele erkenning Vegas, Clinton en Calvaro 13-08-2009

Regelmatig beoordeelt de KWPN-hengstenkeuringscommissie DP en SP welke internationaal vermaarde hengsten in aanmerking kunnen komen voor een individuele erkenning als KWPN hengst

Om erkend te worden moeten hengsten zich zeer nadrukkelijk hebben bewezen op het hoogste niveau in de internationale topsport, hetzij door middel van hun eigen optreden hetzij via hun kinderen, hetzij door een combinatie van beide.
Individueel erkende hengsten worden niet door de hengstenkeuringscommissie getoetst op exterieur en correctheid van de bewegingen. Zij hoeven reglementair niet te voldoen aan de KWPN-eisen ten aanzien van de constitutie (röntgenfoto’s, ademhalingsapparaat etc.). Indien zij hieraan niet voldoen, wordt hiervan melding gemaakt. De hengstenkeuringscommissie neemt echter de röntgenologische status van de betreffende hengsten zwaar mee in de besluitvorming.

Zoals vermeld worden KWPN erkende hengsten dus niet door de hengstenkeuringscommissie op eigen exterieur en beweging beoordeeld maar uitsluitend getoetst op hun eigen sportcarrière en/of fokkerijresultaten. Veulens van een erkende hengst worden als veulen geregistreerd in het veulenboek en kunnen vanaf driejarige leeftijd dus zonder aanvullende voorwaarden in het stamboek worden opgenomen.
De hengstenkeuringscommissie springen heeft het algemeen bestuur geadviseerd om de springpaarden Vegas, Clinton en Calvaro te erkennen welk advies het algemeen bestuur gisteravond omgezet heeft in een besluit.

In de bijlage treft u een korte introductie aan van deze nieuw erkende hengsten

KWPN, overname zonder bronvermelding toegestaan

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:35

ik hoop echt dat hij NIET gaat dekken zou zonde zijn van zijn sportcarriere, kan hij wel doen tijdens zijn pensioen, mooi tijdverdrijf ;)

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:50

Mousmous schreef:
Het KWPN heeft Totilas eerst de deur gewezen, en nu willen ze straks weer een hoop eer opstrijken door hem nu te erkennen. Hebben het talent dus eerst niet herkend, hadden in die tijd zeker oogkleppen op en die zijn er nu plotseling vanaf gevallen.????

Is Totilas ooit op de HK geweest dan? Dus wat bedoel je met 'de deur gewezen'? Wat een rare reacties weer. Hoezo promotie-actie. Totilas is al een KWPN-er dus telt mee voor de rankings, daar verandert de erkende status niets aan.

weet ff niet meer wie schreef:
Heel leuk voor Totilas, hopelijk worden zijn nakomelingen net zo veel belovend. Zou ook wel op zijn plaats zijn als ze het zelfde voor Ravel zouden doen, maar dat is misschien weer een hele andere discussie!.

Dit zal nooit een discussie worden want Ravel is gecastreerd, maar dat ter zake...

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:29

Ik heb gehoord uit betrouwbare bron dat de eigenaren van Totilas er helemaal niet op zitten te wachten dat de hengst gaat dekken. Dat is me verteld nog geen maand geleden. Maar ja, een mens kan van gedachten veranderen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:37

Fijn dat hij erkend is door het KWPN, dit was in feite te verwachten. Hij zal inderdaad voorlopig nog wel niet gaan dekken, maar dit staat dan maar weer vast voor de toekomst. Geweldig toch, eerst kan hij super de sport in, en daarna staan ze voor hem in de rij om op de (waarschijnlijk iedere willekeurige) merrie te zetten.
Ik wil niet weten wat voor dekgeld hij tegen die tijd op mag gaan brengen :D

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:37

Tja dat klopt hij voegt als erkende hengst natuurlijk pas echt iets aan rankings toe als hij ook daadwerkelijk gaat dekken en goede nakomelingen levert. Verder zie ik de promotieactie er nog steeds wel in. De halve dressuurwereld volgt die hengst nu op de voet en het KWPN vestigt weer even de aandacht op zichzelf in combinatie met Totilas. Gezien de timing kan het simpelweg niet anders dat er op z'n minst over nagedacht is dat dit weer extra reclame is. Neem aan de ze bij het KWPN ook wel wisten dat dekken voorlopig niet op de planning stond.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:38

flyfly schreef:
Ik heb gehoord uit betrouwbare bron dat de eigenaren van Totilas er helemaal niet op zitten te wachten dat de hengst gaat dekken. Dat is me verteld nog geen maand geleden. Maar ja, een mens kan van gedachten veranderen.

Ze kunnen de erkenning maar binnen hebben toch? Altijd handig voor de (verre) toekomst!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:49

Nou, het is nu eenmaal een wereldpaard, ga er zo eentje maar eens zoeken. Als gerenommeerd stamboek laat je zo'n hengst echt niet gewoon rondlopen maar voeg je hem toe aan de hengstenstapel. Dat ben je aan je merriehouders verplicht en betere reclame voor je stamboek kun je toch niet hebben? Trakehnen en de andere stamboeken zullen uiteindelijk ook wel volgen.

De eigenaren zullen wijs genoeg zijn om de belangen van hun paard te verdedigen. Als de tijd daar is en hij komt ter dekking, zal er belangstelling genoeg zijn vanuit binnen- en buitenland. Ik zou er niet van staan te kijken als hij alleen beschikbaar zou komen voor de betere merries; met een passend dekgeld, natuurlijk :-). Ik ga vast sparen. 8-) *D :+

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 00:17

Bucephalus schreef:
Nou, het is nu eenmaal een wereldpaard, ga er zo eentje maar eens zoeken. Als gerenommeerd stamboek laat je zo'n hengst echt niet gewoon rondlopen maar voeg je hem toe aan de hengstenstapel. Dat ben je aan je merriehouders verplicht en betere reclame voor je stamboek kun je toch niet hebben? Trakehnen en de andere stamboeken zullen uiteindelijk ook wel volgen.

De eigenaren zullen wijs genoeg zijn om de belangen van hun paard te verdedigen. Als de tijd daar is en hij komt ter dekking, zal er belangstelling genoeg zijn vanuit binnen- en buitenland. Ik zou er niet van staan te kijken als hij alleen beschikbaar zou komen voor de betere merries; met een passend dekgeld, natuurlijk :-). Ik ga vast sparen. 8-) *D :+

Eindelijk eens een positieve reactie +:)+

Ik begrijp van de hele ophef geen snars, het komt allemaal nog al zuur en jaloers over.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 00:19

Fleurtje100 schreef:
Gezien de timing kan het simpelweg niet anders dat er op z'n minst over nagedacht is dat dit weer extra reclame is. Neem aan de ze bij het KWPN ook wel wisten dat dekken voorlopig niet op de planning stond.

Denk je dat het feit dat zowel de nummers 1 als 2 vandaag kwpn paarden zijn niet voldoende reclame is? :D

Je kunt natuurlijk overal wat achter zoeken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:56

Diane65 schreef:
Dat is kennelijk de vraag nog maar. Maar goed, als hij beschikbaar komt, zal er denk ik wel een explosie van Totilas babies gaan plaatsvinden.

Blijf even met beide benen op de grond...dekgeld 4500,- ? En zie hoe het is verlopen met Lingh. was dekgeld ergens 2500,-

Verder is het nu nog afwachten of de "kloons" van Parzival ook in het veulenboek van het KWPN komen...
Dan kom je met een "copy" dichterbij bij een topsportpaard.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=6

En wil je verder zulke paarden fokken zul je een keer als stamboek je scoringsfomulieren moeten bijstellen.
Want we hebben het hier over wel in exterieur over 2 verschillende paarden.. Fokken blijkt toch iets meer te zijn dan dressuurindex x dressuurindex o.i.d.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:18

Bucephalus schreef:
Trakehnen en de andere stamboeken zullen uiteindelijk ook wel volgen.

Trakhenen denk ik niet...dat is een semi gesloten stamboek die laten als vreemd bloed alleen (arabisch)volbloed toe. ;)

Maar Oldenburg en Hannover wellicht wel.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:39

jannie86 schreef:
ik hoop echt dat hij NIET gaat dekken zou zonde zijn van zijn sportcarriere, kan hij wel doen tijdens zijn pensioen, mooi tijdverdrijf ;)

Ik hoop dat hij alleen mag dekken als hij aan de veterinaire eisen van het KWPN voldoet ... ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:44

Idd een goed sportpaard is in C nog geen goede dekhengst.
Verder zijn die speculaties over dat veterinaire gedoe een beetje off topic. Er is eerder eens in een vorig topic een uitval geweest, die toen terecht door Nicole de kop is ingedrukt.

Laten we dus maar gewoon genieten van het feit dat dit prachtige paard over enkele jaren mss de fokkerij kan dienen.
Verder blijf ik voorlopig tevreden met zijn verschijning in de ring en hop naar 2012! :-)

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 09:01

bulck schreef:
Idd een goed sportpaard is in C nog geen goede dekhengst.
Verder zijn die speculaties over dat veterinaire gedoe een beetje off topic. Er is eerder eens in een vorig topic een uitval geweest, die toen terecht door Nicole de kop is ingedrukt.

Laten we dus maar gewoon genieten van het feit dat dit prachtige paard over enkele jaren mss de fokkerij kan dienen.
Verder blijf ik voorlopig tevreden met zijn verschijning in de ring en hop naar 2012! :-)

1. Welke speculaties? Er wordt alleen maar gezegd dat 'we' benieuwd zijn naar dat rapport. Ik heb nog erg weinig speculaties gezien...
2. Waarom is dat off-topic? Juist niet lijkt me. Het gaat om een hengst die nu erkend is door het KWPN en in de toekomst vermoedelijk enorm veel gebruikt zal worden. Dan is de inhoud van dat rapport toch júist heel interessant? Dat kun je m.i. niet los zien van dit topic / de erkenning.

dunemole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:15

En dan te bedenken dat Totilas nog volle broertjes heeft,ben benieuwd naar de toekomst.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:24

Omdat Totilas niet onbekend is in de kwpn molen. Ik meen me te herinneren dat hij ooit is voorgesteld als jonge hengst,maar toen niet werd aangenomen. Maar elk dier dat voorgesteld wordt, dient al veterinair in orde te zijn, dus daar hoeven we ons geen zorgen om te maken. Bovendien loopt dit dier op het hoogste niveau, dus zal hij volledig in orde moeten zijn.

Ik vind gewoon dat bokt niet het ideale medium is om dergelijke zaken inhoudelijk te bespreken. Er zijn zoveel meningen en ideeen, dat 'verkeerdelijk geinterpreteerde' informatie al snel als waarheid aanschouwt kunnen worden en als dusdanig een eigen leven gaan leiden. Dus laat ons gewoon dat rapport afwachten en daaruit conclusies trekken. Ook Totilas zal niet elke merrie kunnen dienen.
Tuurlijk is de inhoud interessant en van belang voor de geinteresseerde fokkers, maar alsnog is hij net erkend. Dus geduld is een mooie deugd.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:42

ThePast03 schreef:
Fleurtje100 schreef:
Gezien de timing kan het simpelweg niet anders dat er op z'n minst over nagedacht is dat dit weer extra reclame is. Neem aan de ze bij het KWPN ook wel wisten dat dekken voorlopig niet op de planning stond.

Denk je dat het feit dat zowel de nummers 1 als 2 vandaag kwpn paarden zijn niet voldoende reclame is? :D

Je kunt natuurlijk overal wat achter zoeken.

Natuurlijk want waar eerder niet direct in de media vernoemd wordt dat het om een KWPN hengst ging, zal nu wel even per abuis genoemd worden dat na deze prestaties het KWPN besloot de hengt te erkennen. Persbericht is op donderdag verstuurd, dus het komt terecht in de goedgelezen vrijdag en zaterdagedities, kan dit weekend nog mee in de Paardenkrant etc. Daar is niets vergezochts aan, dit is gewoon zoals het gaat. Bedoel ik verder ook niks negatiefs mee t.o.v. het KWPN>

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:51

dunemole schreef:
En dan te bedenken dat Totilas nog volle broertjes heeft,ben benieuwd naar de toekomst.

Als die ook zo is...dan is het voor fokkerij interessant want dan heb je meer zekerheid op een fokvaste moeder.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=6

Zo zie je bv. ook een verschil bij Painted Black I en II alhoewel PB II een goede verrichting liet zien. Dus de ruiter speelt ook een grote rol.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:05

De volle zus van Totilas staat ook bij Edward.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:48

bulck schreef:
Er is eerder eens in een vorig topic een uitval geweest, die toen terecht door Nicole de kop is ingedrukt.

Dat was een opmerking dat Totilas zou weven.. Ongegrond opgemerkt door iemand. Terecht daar een tegenopmerking op kwam.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:32

ik vind het helemaal niet zo'n stomme zet van het KWPN, ik bedoel, de meeste paarden worden goedgekeurd voordat zo ook maar een proefje hebben moeten lopen.

Totilas heeft ruimschoots bewezen dat het een paard is dat kan lopen, wil werken en er nog mooi uitziet ook.

dat wil niet zeggen dat het ook een goed vader dier is, maar dat weten we bij geen van alle hengsten die mogen dekken.

ik zou (al zou ik een merrie hebben) best een veulentje van hem willen, ik vind dus ook dat het dekgeld voor iedereen betaalbaar moet blijven en niet alleen voor de juppies!!!!!

Citaat:
Ik vind gewoon dat bokt niet het ideale medium is om dergelijke zaken inhoudelijk te bespreken. Er zijn zoveel meningen en ideeen, dat 'verkeerdelijk geinterpreteerde' informatie al snel als waarheid aanschouwt kunnen worden en als dusdanig een eigen leven gaan leiden. Dus laat ons gewoon dat rapport afwachten en daaruit conclusies trekken. Ook Totilas zal niet elke merrie kunnen dienen.
Tuurlijk is de inhoud interessant en van belang voor de geinteresseerde fokkers, maar alsnog is hij net erkend. Dus geduld is een mooie deugd.

Citaat:
Ook Totilas zal niet elke merrie kunnen dienen.
en dit geldt dus voor alle hengsten en niet alleen voor Totilas.

ik hoop dat hij nog lekker even alleen in de sport blijft en niet daarbij ook nu al moet gaan dekken, alles in 1x lijkt me niet geslaagd!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:42

volledig met je eens Nuka