Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kon het niet laten..
Het is een merrie en komt in Maart, ze is op precies dezelfde dag geboren als mijn hengst veulen dus alleen al dat vond ik super. Dan kunnen ze samen opgroeien.
merrie en een hengstje is leuk ! dat wordt dat een echte kudde
Hengstjes geloof ik vanaf 10 maanden al.
nou suc6 met het fokken van je eigen paarden-kudde ozzyke!

frenia schreef:ik krijg dus echt de kriebels als ik lees: gooi hem op de wei, vooral niks mee doen, hij wordt vanzelf wel opgevoed en de rest leert hij als hij 3 is
wij hebben een hengstveulen gekocht van 5 maand oud dat uit de kudde kwam en dus niets kende
daar doe je dus al niet meer mee wat je wilt, zo'n klein ding heeft al enorm veel macht
als hij nu bepaalde regels, gedragscode ed niet leert, nou dan wens ik je veel succes als je dat wilt gaan proberen als hij 3 is...
en omgaan met paarden is niet hetzelfde als omgaan met mensen
die van ons staat wel met ander veulen en ouder paard samen, dat moet ook voor het sociaal contact, maar we zijn er wel dagelijks even mee bezig om hem op te voeden (voeten geven, halstermak maken, borstelen,...)
ons eigen veulen kent dit vanaf dag 1 en dat is zó veel makkelijker... óók voor het veulen trouwens, want er komt veel minder stress ed van...
het draait allemaal om respect en consequent zijn en rustig blijven
bij echt verkeerd gedrag (zoals bijten, slaan, steigeren) kan een flinke tik/mep zeker geen kwaad, gecombineerd met een krachtige "nee"
je moet je veulen niet verrot gaan slaan natuurlijk, dat is uiteraard ook verkeerd
maar je veulen moet wel duidelijk weten dat slecht gedrag negatieve gevolgen heeft
ze worden ook echt niet kopschuw van een klets op de neus, wanneer die op het juiste moment gegeven wordt (lees: wanneer hij zich misdraagt)
in ons geval was het zelfs zo dat we eerst vertrouwen moesten winnen omdat we niet bij hem in de buurt konden komen, maar zelfs dan heb ik hem meteen op zn plaats gezet als hij zich misdroeg
en dat heeft hem zeker niet schuwer gemaakt, eerder het omgekeerde, omdat hij dan leiderschap voelt en zich juist veilig gaat voelen bij jou in de buurt

hij schrok er overigens zelf al van hihi
hij respecteert mn ruimte wel altijd keurig, die van andere mensen ook... alleen met wandelen let ie soms niet op en duwt zn hoofd ineens in mn rug omdat hij iets harder gaat dan het gebruikelijke gesjok
(hij loopt altijd keurig achter me, heb haast geen touwtje nodig:))
Dat is niet van even niet opletten... Als mijn jonkie 'per ongeluk' met z'n hoofd tegen mijn merrie's achterkant beukt omdat hij even niet oplet, dan heeft ie een trap vast...
Maar je beschrijving klopt i.m.o. niet helemaal.
maar ben altijd wel zo dat ik even na ga of hij er iets aan had kunnen doen of niet..
die van mij heeft 2 keer gesteigerd (ok, eerlijk is eerlijk, hij kwam met zn voorbenen van de grond en daar is ook alles mee gezegd) toen heeft hij van mij op vriendelijke doch strenge wijze om de oren gekregen en heeft het nooit meer gedaan... bijten zelfde verhaal... hoewel hij nu een nieuwe passie heeft gevonden; hout opeten. daarvoor krijgtie wel elke keer een zacht tikje op zn neus. zacht genoeg om hem geen echt ongemak te veroorzaken, hard genoeg om hem te vertellen dat het niet mag