KWPN en leeftijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 13:05

Niet meer dan welke andere vorm van toetsing ook in wedstrijdverband. Dan kan je dressuurwedstrijden wel afschaffen voor alles onder de vier jaar.

Dat de ggk hengsten bovenaan staan is neit zo heel vreemd, omdat ze van zichzelf sowieso meer show hebben en vaak gewoon in hele goede handen zijn. Ik rijd Rousseau neit naar de overwinning daar, hoe hard en vaak ik ook zou trainen!

Suzanne F.

Berichten: 49563
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 19:48

Citaat:
Ja het is weer duidelijk voor wie je rijdt. Daar wordt meer gemopperd. En daar heb ik mijn buik weleens van vol, al dat schijnheilige veroordeel. Natuurlijk is een 4.5 jarig paard erg jong voor de Z. Maar die kritiek op de PAVO Cup an sich bijvoorbeeld, dat gaat nérgens over! Het enige wat ze hoeven te doen is een beetje stap, draf, galop, wat zijgangen en wat verruimmingen. Nou nou, daar gaan ze kapot aan. En dan het verrichtingsonderzoek, dat krijgt zóveel kritiek. Maar waarom? De jonge hengsten zouden te zwaar belast worden. Onzin! Die training is niet wat ze de das omdoet. De voorbereiding! De mensen die hun paarden als een idioot trainen en trucjes uithalen om ze te laten flitsen in Ermelo zijn de mensen die ze als eerste kunnen ophalen. Van die paarden die gewéldig in Den Bosch liepen en niet eens door de veterinaire keuring komen bij aanlevering in Ermelo. En vergis je niet, dat zijn er een hoop!


Ik zei al dat het ene paard het werk beter aankan dan de andere. Maar het verrichtingsonderzoek is een Survival of the fittest...

Daar moeten ze echt veel werk doen hoor, met of zonder voorbereiding. Het wordt juist aangeraden om de hengsten wel goed voor te bereiden andes kunnen ze het werk helemaal niet aan.

En wat is het nut vd pavo cup dan? Je kan ook naar een landelijke concours met je jonge paardje. Vind ik nuttiger en waardevoller...het draait om handel en de fokkerij, meer niet..

[FA] KWPN: Fokkerijraad bezorgd

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 09:55

[quote="Gail
Daarbij zijn de regels voor bijv. de vierjarigen in de IAN weer versoepeld. En ik geloof vooral wat Hester Klompmaker in hetzelfde nr zei: een jong paard trainen, daar is juist niks mis mee, als je het maar met beleid doet. En wie was dat, Hendrix? Die zei: de mensen die klagen zijn vaak de eigenaren van paarden die het net niet halen, de eigenaar van de kampioen hoor je niet. .[/quote]

En het is de Hamelinck die zegt: Als je rijdt om te winnen met een vierjarige dan ben je je paard kapot aan het rijden. ... Als je wilt winnen kost het je geld, als je een ander laat winnen kun je geld verdienen.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 09:58

Suzanne, Johan Knaap heeft het er zelfs nog over in de Hoefslag. Tuurlijk wordt er aangeraden de paarden te trainen voor Ermelo, maar wat ze vaak de das om doet is dat ze kapot worden getraind vóór de aanlevering!!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 14:35

Gail schreef:
Suzanne, Johan Knaap heeft het er zelfs nog over in de Hoefslag. Tuurlijk wordt er aangeraden de paarden te trainen voor Ermelo, maar wat ze vaak de das om doet is dat ze kapot worden getraind vóór de aanlevering!!


Is dit dan geen slecht beleid??? Hetgeen hier in deze topic toch wordt bestreden????

Dan kan het gebeuren dat een jong paard daar slecht uitkomt, maar mits een goed beleid zie ik het probleem niet.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 14:45

En ik snap geen hol van jouw bericht maar dat zal vast aan mij liggen.

'Beleid' kan niet voorkomen dat mensen hun paarden kapot trainen vóór aanlevering. Net als een wedstrijdorganisatie niet kan voorkomen dat iemand de dag voor de wedstrijd 15.000 x een geestdodend proefje gaat oefenen. We hebben als fokker/ruiter/eigenaar ook nog een eigen verantwoording. En dat is ook goed, en daar moet iedereen het mee eens zijn lijkt me, als je al het commentaar op regeltjes in acht neemt.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 19:33

Gail schreef:
En ik snap geen hol van jouw bericht maar dat zal vast aan mij liggen.

'Beleid' kan niet voorkomen dat mensen hun paarden kapot trainen vóór aanlevering. Net als een wedstrijdorganisatie niet kan voorkomen dat iemand de dag voor de wedstrijd 15.000 x een geestdodend proefje gaat oefenen. We hebben als fokker/ruiter/eigenaar ook nog een eigen verantwoording. En dat is ook goed, en daar moet iedereen het mee eens zijn lijkt me, als je al het commentaar op regeltjes in acht neemt.


Dan moet je is goed lezen, met 'beleid', of management bedoelen we hier de wijze waarop een paard wordt voorbereid op zulk een evenement.

Het lijkt mij toch dat als dit op een professionele manier gebeurt, er toch weinig kan fout gaan.

Hetgeen jij beschrijft is puur amateurisme, ook mooi, maar dat is hetgene dat iedereen hier inderdaad niet goedkeurt.

Een jong paard gaat niet 'dood' van wat training, het doet hem zelfs goed, maar dan moet het wel op een goede manier gebeuren,...

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 11:45

Heb 'is' goed gelezen, vind je tekst nog niet erg duidelijk (lees: snap er nog niks van) maar zal wel aan mijn blonde haren liggen..?? Verward
Word alleen zo moe van alle kritiek op verrichtingsonderzoek, iedereen denkt dat dáár alle paarden uitvallen door wat ze dáár moeten doen terwijl het volgens mij juist mis gaat bij de voorbereiding en j ehebt als stamboek nou eenmaal weinig invloed op wat mensen thuis allemaal doen voor aanlevering. Als jij dát slecht beleid noemt, prima, maar kom dan maar eens met een voorstel hoe je dat wilt veranderen.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 01:06

Gail schreef:
Heb 'is' goed gelezen, vind je tekst nog niet erg duidelijk (lees: snap er nog niks van) maar zal wel aan mijn blonde haren liggen..?? Verward
Word alleen zo moe van alle kritiek op verrichtingsonderzoek, iedereen denkt dat dáár alle paarden uitvallen door wat ze dáár moeten doen terwijl het volgens mij juist mis gaat bij de voorbereiding en j ehebt als stamboek nou eenmaal weinig invloed op wat mensen thuis allemaal doen voor aanlevering. Als jij dát slecht beleid noemt, prima, maar kom dan maar eens met een voorstel hoe je dat wilt veranderen.


Nee, nee, dan heb je me echt niet begrepen, dit is een misverstand. Ik bedoel met voorbereiding het volgende: Bijvoorbeeld, en ik trek het nu in extremen, een hengst die wordt voorbereid door Anky voor het verrichtingsonderzoek, daar is volgens mij niets mis mee, zulke mensen weten wat ze met een paard mogen doen, met een oog op een toekomstige sportcarrière, zij zullen die hengst niet overvragen. Dit is het goed 'managen', of 'begeleiden' van een hengst naar het verrichtingsonderzoek toe.

Maar spijtig genoeg worden worden veel hengsten niet door de juiste mensen voorbereid, dat is in mijn ogen slecht beleid' en dan niet van het KWPN, maar wel van de desbetreffende hengstenhouder, en dat noem ik amateurisme.

Ik denk dat vele mensen hier onder deze topic dat ook denken.

En begrijp me niet verkeerd, ik ben volledig voor het verrichtingsonderzoek!!! De beste manier om een hengst te kunnen beoordelen, en ik vertrouw de mensen van het KWPN er zeker op dat zij dit op een professionele manier doen, die ALTIJD ten gunste is van de hengst.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 11:18

Jan_VT schreef:
[ Ik bedoel met voorbereiding het volgende: Bijvoorbeeld, en ik trek het nu in extremen, een hengst die wordt voorbereid door Anky voor het verrichtingsonderzoek
[/quote]


Anky rijdt in de regel nooit groene paarden en nu zeker niet meer dus die valt af (oeps dubbelzinnig) Haha!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 15:15

sarabande"]
[quote="Jan_VT schreef:
[ Ik bedoel met voorbereiding het volgende: Bijvoorbeeld, en ik trek het nu in extremen, een hengst die wordt voorbereid door Anky voor het verrichtingsonderzoek
[/quote]

Anky rijdt in de regel nooit groene paarden en nu zeker niet meer dus die valt af (oeps dubbelzinnig) Haha!


Ja, ja da is waar, maar ik haalde dat maar aan om duidelijk te stellen wat ik bedoel met een ruiter die een paard op een fijne manier zou kunnen voorbereiden,...