Fjord door ander ras laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:12

fries x fjord

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door orienta op 12-08-09 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:12

haha ja, mijn liefde gaat uit naar tinkers dus ik ben gek op vlekjes hihihihihi

Anoniem

Re: Fjord door ander ras laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:13

Ik ben niet zo weg van op kleur fokken... :o

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:13

en die met de fries ziet er wel luxer uit dan de fjord! een strakker kontje hihihihi

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:17

die fries x quater is ook leuk ding

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:19

ellepel schreef:
wat echt ontzettend leuke en mooie kruisingen geeft is als je je fjord laat dekken door een Friese hengst :D
krijg je fjorden met een wat donkerder kleur, flink wat meer behang aan de benen
ongeveer zoiets:
http://i32.photobucket.com/albums/d42/w ... 905018.jpg

meer foto's staan hier:
[FJ] Kruisingen met fjord

Die foto's doen het bijna allemaal niet meer uit dat topic en de links ook niet.

Ik denk dat een fjord een heel specifiek gebouwd paardje is, en dat het riskanter is bij kruisen met een willekeurig paard. Als je het al zou willen zou ik er qua bouw dichtbij blijven. Anders heb je kans op misbouwde dieren. Zoals die fjord/arabier met arabierenhoofd, fjordennek, arabierenrug en godzijdank voor hem, ook korte fjordenbenen (ivm de nek). Ik denk niet dat je dat risico moet willen nemen.

Maar als je een kwpn stermerrie hebt staan, snap ik het hele dilemma al bijna niet meer :P

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:20

Het is bij Loesje (mijn merrie) ook een verassing welke kleur eruit gaat komen!! Kan van alles worden maar stiekum hoop ik dat dit veulen de kleur van Loesje krijgt. Donkerbruin bont vind ik ook erg mooi hoor, ik val op zich niet zo op zwartbont!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:21

Waarom baseren jullie "leuk" als je het hele lijf niet ziet dan? Of kennen jullie het betreffende paard?
Persoonlijk vind ik de combi fjordxquarterhorse namelijk behoorlijk kansloos klinken. Nergens te registreren, uitsluitend in de sport inzetbaar bij de WRAN, dus ik zie de toegevoegde waarde van het buiten het ras fokken niet.

FjordxFries ziet er inderdaad als je d'r snél overheen kijkt leuk uit. Maar als je verder kijkt zie je een vrij lang achterbeen. Dit paard zal niet makkelijk goed de achterhand gebruiken. Dus dan vraag ik me weer af met welk gebruiksdoel zo'n paard gefokt is.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:23

ho ho... je hebt mij niet horen zeggen dat ik het een leuk paard vind.... de kleur vond ik wel apart en de kruising met de fries ziet er luxer uit! Ik heb te weinig verstand van zaken om te zeggen wat goed is en wat niet goed is hoor!!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:23

Sonja schreef:
Waarom baseren jullie "leuk" als je het hele lijf niet ziet dan? Of kennen jullie het betreffende paard?
Persoonlijk vind ik de combi fjordxquarterhorse namelijk behoorlijk kansloos klinken.
Nergens te registreren, uitsluitend in de sport inzetbaar bij de WRAN, dus ik zie de toegevoegde waarde van het buiten het ras fokken niet.

FjordxFries ziet er inderdaad als je d'r snél overheen kijkt leuk uit. Maar als je verder kijkt zie je een vrij lang achterbeen. Dit paard zal niet makkelijk goed de achterhand gebruiken. Dus dan vraag ik me weer af met welk gebruiksdoel zo'n paard gefokt is.

ik ken het betreffende paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:26

Was ook meer gericht op Orienta, die vindt de Quarterxfjord een leuk ding. Maar ik zie alleen een hoofd :D

dorieeen

Onze buurman heeft een aantal FjordxFries kruisingen, zijn erg leuke paarden hoor! er zit geen een mislukkeling tussen vind ik. wel vind ik het mooier als ze dan die grijze kleur krijgen! O:)
maar dat krijg je pas echt mooi als je een veulen uit een fjord fokt met een fries & dan dat veulen weer laat dekken door een fries.

En er zijn ook gewoon mensen die het leuk vinden om de gok te nemen om een apart veulentje te fokken, daar kiest TS toch voor?

Anoniem

Ha vandaar!

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:27

word moeilijk rijden zo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:27

dorieeen schreef:
En er zijn ook gewoon mensen die het leuk vinden om de gok te nemen om een apart veulentje te fokken, daar kiest TS toch voor?

:j Is een keuze
En ik ben dol op pizza met salami dus ik heb er ook geen moeite mee :D

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:30

Ik ken een kruising Connemara X Fjord die best leuk gelukt is. Heb je toch dat sportieve er in, maar wel een pony-ras als vaderdier. Als je wilt kruisen zou ik gaan voor een sportieve pony. Dus New-Forest zou ook leuk zijn. Denk dat je er dan minder voor hoeft te vrezen dat de boel een beetje uit verhouding raakt.

@Kick1972
Wow, jij hebt echt een héle leuke kruising. Mooi beest!

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:31

:o :o :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:33

Connemaraxfjord ligt ook veel dichter bij elkaar. Ik denk dat je dan idd verbeteringen aan kunt brengen.

Die van Kick1972 is inderdaad een verrekte leuk gelukte kruising.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:35

@Sonja:
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar fokken is en blijft altijd gokken. Ook met raspaarden. Ik ken een aantal rassenkneusjes en ik ken ook een aantal zéér geslaagde kruisingen. Als TS nou paardje voor zichzelf fokt, dan moet dat wel kunnen.
Op een papier kan je nog altijd niet rijden en gelukkig zijn er zat recreatieruiters die geen problemen hebben met een papierloos paard. Neemt niet weg dat je wel zorgvuldig te werk moet gaan bij het kruisen.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:36

ik denk dat het voor hobbyfokkers voor eigen gebruik een hele leuke uitdaging kan zijn

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:37

en over kneusjes gesproken..... mijn paard is top maar ik ben het kneusje hahahahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:38

_Sigrid_ schreef:
Neemt niet weg dat je wel zorgvuldig te werk moet gaan bij het kruisen.

En dáár twijfel ik dus aan als ik zie dat er getwijfeld wordt over kruisen met zwarte arabier, en als ik dan lees wat de behoud- en verbeterpunten zijn. Dat is geen fokken. Dat is vermeerderen. En hoe hard het ook klinkt, maar dat gebeurt uiteindelijk (vaak ongewild!) voor de vleeshandel... En daar staan mensen vaak onvoldoende bij stil.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:41

Klopt inderdaad Sonja. Is ook helemaal waar.
Ik zou TS ook niet aanraden om er (duur) Arabisch bloed in te mengen. De kans dat daar dan weer iets heel leuks uit komt acht ik klein. Maar voor eigen gebruik een leuk sportief ponyras erop, dat zou wel kans van slagen hebben.

TS, vraag me ook af waarom je persé voor zwart kiest. Als je wilt dat je veulen ook zwart is, moet je een homozygote zwarte vader vinden en dat zijn lang niet alle hengsten. Bovendien is kleur zoals Sonja al eerder aanstipt, eigenlijk van ondergeschikt belang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:42

Sonja schreef:
En ik ben dol op pizza met salami dus ik heb er ook geen moeite mee :D

Waarom denk je dat kruisingen sneller met z'n allen op reis gaan naar het zonnige zuiden? Aparte kruisingen, zeker met een kleurtje, liggen vaak beter in de markt dan het gemiddelde zuivere fjorden/haflinger hengstje of de zoveelste bruine matig gefokte kwpner. Het is apart en dat willen mensen graag, ongeacht of het beestje helemaal functineel gebouwd is.

_Sigrid_ schreef:
Bovendien is kleur zoals Sonja al eerder aanstipt, eigenlijk van ondergeschikt belang.

Kleur zegt inderdaad niets over de kwaliteit van de pony maar wel deste meer over de marktwaarde.

Edit: post's samengevoegd

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:47

vullesbakkies zijn beliefd hahahahaha