Abrupte einde wil ik gewoon niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vanessakusje

Re: Abrupte einde wil ik gewoon niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:55

Het slaat werkelijk nergens op dat 4 maanden te vroeg is. De mijne van 4 mnd en 2 wk, trailer in en naar de opfok. Dit is morgen 3 wk geleden. Daar kreeg ze gelijk een shet als vriendinnetje en anders mocht ze bij de pony's of oudere paarden in de wei totdat er andere veulens werden/worden gebracht. Voor mij was dit nootzaak. Merrie ging er sirieus aan onderdoor en dat liet ik niet gebeuren. Bij ons thuis had ze niemand dus ik vond dat de opfok dit netjes aannam. Ik begrijp wel, dat dit een ander geval is als bovenstaande. Die hebben samen al wat meegemaakt zeg! Ik heb vanaf dag 1 geoefend met alleen in stal staan. Ja ze stond te springen en stuiteren, maar kon zich hoogstens alleen aan de voerbak beschadigen. Gelukkig niet gebeurd. Na 6 wk ging ik rustig op wed. Mijn veulen was met 4 mnd al zeer zelfstandig, at brok, dronk water en liep zelfs al bij mams weg.

Ik kan je helaas geen advies geven bij mij ging het redelijk vloeiend.. Succes meid!!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:22

Als je je verdiept in het welzijn van een paard dan zal je er toch op uitkomen dat een veulen met 4-5 maanden spenen veel te vroeg is. Dat het bij jou is goed gegaan zegt niks over of het goed is geweest voor je veulen. Hier wordt advies gevraagd en gegeven. TS wil het niet abrubt doen dus dan is het advies nog even een tijdje bij de moeder laten en dan rustig spenen. Vroeg abrupt spenen geeft aantoonbaar meer ontwikkeling van abnormaal gedrag zoals sterotype gedragingen. De natuurlijke speenleeftijd bij paarden ligt rond 9 maanden.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:38

Het ene veulen is het andere natuurlijk niet maar waarom moet er per se gedwongen worden om apart te zijn? Moet de merrie op concours oid? Zo niet en wordt ze alleen thuis getraind is het dan voor beide niet veel makkelijker om te rijden binnen het zicht van het veulen? Veulen bij de groep laten, waar hij steun kan vinden bij de rest en moeders lekker rustig aan het werk. Zo doe ik het hier ook, moeders pluk ik uit de weide, smurf blijft bij de tantes, moeders is rustig, smurf loopt wel iets heen en weer in het begin maar nu kijkt ze al niet op of om als ik mams pak.
Mijn veulen is ook van maart (de 26e) en zij loopt alleen nog bij mams voor een slok melk of een kriebeltje. Ik weet natuurlijk niet hoe het veulen zich op de weide gedraagt? Loopt deze nog constant aan mams geplakt of lopen ze echt ver uit elkaar?

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 23:51

Na vanmorgen dat ik deze topic aanmaakte voelde ik mij erg ongelukkig na een aantal antwoorden te hebben gekregen...

de vragen spookten door mijn hoofd:
- ben ik egoistisch?
- denk ik niet goed na?
- is het daadwerkelijk te vroeg?
- sommige antwoorden geven mij de indruk dat ik niet aan welzijn van mijn paarden denk, juist wel....
- sommige antwoorden hebben mij wat onzeker gemaakt omdat ik dacht dat ik echt op goede weg was...

* Op huidige stal staan geen andere veulens, mijn veulen staat in gemengde kudde... moeder ( 5 jaar eerste veulen), 3 jaarlingen (2 merries en 1 ruin) oudere merrie en ruin.
merrie loopt in wei afgezonderd van de rest...
* Ik heb deze stal gekozen om hen 24 uur per dag op land te hebben, niet zoals oude stal maar 4 uur... buitenlucht en beweging is goed voor hem, het voorkomt ocd en andere been/ pees problemen etc. Andere stallen in omgeving hadden wel een paar veulens maar geen 24 uur land etc en daarnaast had ik er geen goed gevoel bij. Ik heb een kaal land voor mijn merrie, gezien haar situatie, maar het veulen moet juist rijk land hebben...
* het veulen wordt in kudde goed opgevoed, beschermt door de paarden die er staan. In weiland staan merrie en veulen meters uit elkaar. Hij is zelfstandig, ondernemend... Hij eet al een tijd brok en gras. Hij is geent en kent basisvaardigheden als; vaststaand, meelopen aan halstertouw, aanrakingen, hoeven optillen, tandarts, hoefsmid etc...
* Ik scheidde mijn merrie en veulen af en toe, 3x in de week voor max 30 min. Uiteraard ernaar toe opgebouwd. Sommige doen het al bij twee weken oud om later problemen te voorkomen (moeder komt tocht terug)... In het begin heel kort, één hield zich met het veulen bezig, de ander met merrie... Daarna met veulen en merrie aan de hand gewandeld, daarna veulen terug naar het land en met merrie aan het werk.
* Mijn veulen gaat naar een zeer goede opfok, eind september/ begin oktober... Mijn merrie heeft daar als veulen ook gestaan... Hij is dan 6 maanden oud. Waarom 6 maanden? inscharing... Het is niet goed voor een veulen om later in de kudde te zetten ( op dat moment bestaande kudde) Ik moet ook aan geslachtsrijp denken, gezien er ook merries in kudde staan, maar ook de kans bestaat dat hij moeder dekt (tis al een keer gebeurd bij ons op stal). Een regel van stal is dat veulens op zijn vroegst half oud naar opfok gaan of gecastreerd moeten worden. Ik heb een aantal keer meegemaakt castratie op jonge leeftijd met slecht afloop... Ik kies er eerder voor hem hengst te houden tot hij uit opfok komt.

Zoals jullie hebben gelezen heb verscheidene methodes uitgeprobeerd...Merrie meenemen en veulen in kudde laten (oppaspaard; hij is niet alleen en voelt zich niet aan zijn lot overgelaten), naast elkaar op stal, uit gezichtsveld en gehoorafstand met één persoon bij het veulen en de ander bij de merrie, met veulen van merrie aflopen geleidelijk steeds groter afstand etc.

* Is het soms niet goed om merrie voor te bereiden op wat er komen gaat? geleidelijk aan van elkaar af te wennen? steeds langer bij elkaar weg?
* Het veulen loopt gewoon nog bij merrie, dag en nacht... Hij mag gewoon bij haar drinken. Het gaat mij alleen erom dat zij voorbereid worden op daadwerkelijk scheiding... En ik dacht dat ik er goed aandeed om ze zo nu en dan te scheiden opbouwend naar half uur zodat ik mijn merrie haar beweging kan geven...
Ik wil gewoon dat de klap zo beperkt mogelijk blijft...

Het is toch gebruikelijk om het veulen de eerste keren dat moeder weer moet werken van moeder te scheiden en op te sluiten op stal en oogje in zeil te houden. Merrie is zo ver mogelijk van veulen verwijderd zodat zij het veulen niet meer hoort, zien en ruikt... Ze werd ontspannen...

Het gaat mij niet om geld, nieuwe dekking etc maar om de welzijn van mijn paarden... ieder veulen is anders, want mijn merrie reageerde heel goed op deze aanpak... Tevens overleg ik ookk veel met vee-artsen

De opmerking "had hier eerder aan gedacht voordat je aan een veulen begon" vind ik misplaatst... Ik heb heel goed erover nagedacht...Ik heb eerdere veulens gehad. De keuze van hengst etc goed over nagedacht, hoe op te voeden etc... Ik heb het beste beentje voor met mijn paarden... Ik hoop dat het in bovenstaande verhaal dat ook wel een beetje naar voren komt... En ik vroeg gewoon naar adviezen en geen verwijten... Dit veulen is gewoon heel anders dan mijn andere veulens die ik heb gehad.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:58

Nee hoor, er wordt hier voor zover ik heb gelezen niet gezegd dat je egoistish bent of niet aan het welzijn van het veulen denkt. Als je dat niet had gedaan had je hier geen topic geopend toch? Het is echter wel een gegeven dat te vroeg spenen niet aan te raden is. Als je het veulen tot een maand of 9 (indien mogelijk langer) bij de moeder laat zal het geleidelijk spenen misschien makkelijker gaan. De 24/7 weidegang is perfect evenals de gemengde kudde! Men heeft hier alleen wat problemen met de leeftijd van het veulen en dat je het al wilt spenen. Is er echt geen mogelijkheid dit nog even uit te stellen?

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 00:13

Yinnar:

Zo bedoel ik het ook niet, maar het kwam wel op mij over (onzekerheid over mijzelf)... één van de redenen dat ik eraan begonnen was, is omdat het veulen met 6 mnd naar opfok gaat (inscharing) en op kan groeien met leeftijdsgenoten die hij nooit heeft gehad... Zijn speelkameraad is een jaarling...

Mij is altijd verteld dat inscharing heel belangrijk is en dat je nooit een veulen in een bestaande kudde moet doen. De inscharing van de opfok waar ik heen wil is eind september/ begin oktober en anders moet ik wachten tot later inscharing maar dan is hij oud genoeg om te dekken... Dat wil ik voorkomen...

De mogelijkheid tot uitstellen kan uiteraard, maar wanneer moet ik dan beginnen als hij eind september naar opfok gaat.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 00:45

De opfok ofwel een kudde met leeftijdsgenootjes is juist niet het beste wat je kan doen. Wie heeft dat jou verteld? Iedereen doet dat wel maar dat zegt niet dat dit goed is. Je gooit nl. een stel pubers bij elkaar. Wat kunnen die nu van elkaar leren? Vandaar het advies om het in een gemengde kudde te plaatsen. Je veulen wordt prima opgevoed door de oudere merries en ruinen. Het afspenen zal ook makkelijker gaan als zijn moeder erbij is. Als je de moeder wilt rijden dan heeft hij de kudde nog waar hij op terug kan vallen. De ervaring leert dat een veulen altijd wel een "tante" heeft op het weiland die op hem "past" als moeders even weg is.

Mijn hengst heeft overigens tot hij dekneigingen kreeg in een gemengde kudde gestaan. Daarna heb ik hem met een oudere ruin geplaatst. Ik heb hier veel profijt van. En hij ook. Hij is nog hengst maar een schatje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 01:51

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om het veulen vast te zetten, en ook niet om het geleidelijk aan te gaan proberen met stallen waar een veulen met zijn benen door de tralies kan komen. Wil je geleidelijk aan scheiden, zorg dan iig dat de stallen zo zijn dat je veulen niet met zijn benen door de tralies kan komen.
Heb je die gelegenheid niet, en ook geen maatje waar je hem bij kunt zetten, luister naar het veulen, kijk wat voor hem het veiligste is, stap over je eigen wensen heen en doe het dan abrupt.

Persoonlijk zou ik in jou situatie je veulen nog even wat meer tijd gunnen, vier maanden is nog wel erg vroeg om te gaan spenen. Helemaal als er geen vriendje is waaraan hij steun kan vinden.

En een veulen van een half jaar gaat misschien wel dekneigingen krijgen, maar zal doorgaans nog niet voor nageslacht kunnen zorgen. Laat hem bij zijn moeder lopen en van daaruit meteen de groep in.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:39

Een ding is zeker, je doet iig je best en je wilt ook het beste voor beide. Wij mensen, sommige denken veel te veel voor onze paarden, zo dacht ik ook zet je eerst 4 dagen naast elkaar in stal, dan de kleine ver weg in een andere stal en na een week de opfok in, Nu 3 wk geleden, ik zal heel eerlijk zijn ze was 4,5 mnd. De moeder was dr echt zat.. ennnn heeft slechts 3 a 4 keer geroepen naar de kleine maar toen de kleine alleen in de trailer stond (echt een wijs ding) nooit meer geroepen of gekeken. Ik heb beide wel duidelijk verteld, klinkt heel stom wat t plan was of ze het hoorde of niet.

Hooguit 1 dag misschien last van gehad daarna niets meer. Als jij eind sept naar de opfok gaat is hij 6 mnd. ik denk dat dat prima is. Hengsten houders hier doen het allemaal zo. Jij wilt niet abrupt scheiden, maar misschien is dit juist wel t beste. Wij kunnen alleen maar denken het beste te doen maar weten nooit of t zo is. Ach, wat maakt t uit, wie weet hoe hij over een maand is. Als je rustig doorgaat met trainen en hij staat in de wei bij de rest, wordt het vanzelf een gewoonte... maar ik zou niet 2, 3 x in de week oefenen maar iedere dag. Is hij er zo doorheen! Nogmaals succen, en verwijt jezelf niets je doet toch je best!

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:22

Ik ken de situatie waar je je nu in bevind ;) Je Wil ze graag rustig scheiden maar soms moet je de keuze maken, om dit op een andere manier te doen. Ik heb een merrie gehad en zij heeft dit jaar haar 3e veulen gekregen, hebben alle manieren geprobeert. Rustig aan even uit elkaar ( dit was echt geen optie) merrie en veulen gingen over de zeik. En mijn mening is dat het van de 1 op de andere dag ze scheiden toch het beste werkt. Dan heb je 1 dag een merrie die hinnekt en wat onrustig is maar dit is eerder over als iedere keer 2 paarden die gestressd zijn. De kleine krijgt dan op zijn nieuwe adres genoeg indrukken en heeft het veelste druk met alles wat er om hem heen gebeurd. De merrie meenemen naar het opfok adres zou ik zelf niet doen :o want wat gaat ze doen als ze in de trailer terug over de zeik gaat. Dit kan ze beter gewoon thuis doen en de ruimte hebben. :(:) :(:) Succes

Waar ik het absoluut niet mee eens ben is dat je de kleine op een zeer stress moment vast zet. Dan snappen ze gewoon even niet meer dat ze vast staan met alle risico's vandien

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:04

Speelkameraadjes zijn belangrijk voor jonge paarden, maar minstens zo belangrijk zijn oudere paarden waar ze van kunnen leren. Zéker met hengstjes is dit belangrijk wil je later niet in de problemen komen met hem! Die moeten echt op hun plek gezet worden, en wie kunnen dat beter dan volwassen paarden?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:12

Ik weet dat veulens in de regel vroeg worden gespeend. Het is er een beetje ingebakken omdat "iedereen" het doet. Ik hoop toch echt van harte dat jij kiest voor je veulen en het nog langer bij zijn moeder laat en het over een paar maanden langzaam gaat spenen. Als zijn moeder het zat wordt en ze staan in een gemengde kudde zal de natuur zijn werk wel doen. Hopelijk kan hij na het spenen in een gemengde kudde blijven. Je zult er zijn leven lang profijt van ondervinden!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:13

6 maanden vind ik een goede leeftijd om te scheiden. Met 4-5 maanden is op zich ook niks mis.

Ik ben ook van mening dat je beter in één keer doorpakt, dan dat je wekenlang halfslachtig merrie en veulen uit elkaar loopt te trekken. Ik zou het veulen wel niet op de wei laten. Veel teveel kans dat hij over het hek probeert te gaan. Je hebt een dichte stal nodig. Bij ons op stal 'maken' ze die altijd door met platen hardboard oid de tralies dicht te maken (tijdelijk). Ook de bovendeur dicht maken! Als je het veulen dan samen met een vriendje in de stal zet (één van de jaarlingen of zo), kan er toch eigenlijk niks gebeuren? Zet je merrie dan een maandje of 2 ergens anders in pension, en je veulen gewoon bij de groep. Je zal zien dat ze alles snel vergeten zijn.

Je mag menselijke emoties niet projecteren op paarden. Het is echt niet zo'n trauma als je denkt hoor.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 09:18

Nogmaals bedankt allemaal... één klein dingetje nog. In opfok staat tussen de stelletjes pubers twee oudere...

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:32

Twee oudere ruinen neem ik aan. Hoe oud is ouder? Het kan beter maar dit is al heel wat. Beter dan die "opgeschoten kereltjes" bij elkaar. Nu ben ik nog wel benieuwd of je hem daadwerkelijk nog een tijdje bij zijn moeder laat staan. Ik meen op te maken uit je bericht van niet?

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 09:47

De laatste dagen zijn zij niet gescheiden meer geweest. Als ik mijn merrie longeerde liep hij ernaast aan longeerlijn... Hij liep niet met de merrie mee, maar hij zag dat de merrie getraind werd.. de één was met merrie bezig, de ander met het veulen... Hij was niet ontspannen omdat de jaarling waar hij mee staat op gehoorafstand is, als hij hinnekt wilt hij erheen. Maar als hij daar is (1x gedaan), wilt hij terug bij zijn moeder zijn... De twee ouderen zijn rond 10 jaar... Op het moment staan mijn merrie, veulen alleen nog met één jaarling. De andere twee zijn naar opfok gegaan en die merrie en ruin zijn naar Du verhuist.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:51

Ik vind het jammer dat je veulen al zoveel heeft mee gemaakt maar het is niet anders. Zou je niet als je gaat rijden hem er eerst even bij kunnen doen en dan als hij wat moe word naar binnen met wat eten en dan met de merrie gaan rijden? Zo heb ik het ook gedaan mijn veulen wilde ook niet bij mama weg al liepen ze al weken niet echt bij elkaar in de wei.
Als ik aan het instappen was ging het veulen als een gek tekeer en na 15min. was ze moe en kon ze naar stal en werd het een stuk makkelijker voor mij om dat de merrie weer mee te nemen en een rustiger veulen achter te laten in de box ze stond dan wel samen met een shetlander zodat ze niet helemaal alleen was. Mijn merrie reed ik dan ongeveer 20min door en daarna kwam het veulen weer bij het uitstappen en was het weer helemaal goed. Veulen was weer wat opgeladen en kon weer lekker spelen als de merrie uitgestapt werd. Zo heb ik steeds iets langer gereden en ging het helemaal goed op een gegeven moment bleeft het veulen al helemaal in de box als ik de merrie eruit haalde als ze opgezadeld was en kwam ze alleen met uitstappen ze vond de extra brokjes wel erg fijn toen geloof ik.

Ik hoop dat je snel de goede oplossing kan vinden voor jou veulen misschien heb je ergens in mijn verhaal er iets aan. succes.

Yinnar volgens mij staat er duidelijk in haar posten dat ze het veulen er tot september bij wil laten lopen tot 6maanden leeftijd omdat hij dan pas de opfok in kan en dat ze tot die tijd rustig wil beginnen met wat uit elkaar halen en dat opbouwen naar een halfuurtje. Of ik heb het natuurlijk helemaal verkeerd begrepen...

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 10:14

Kappiegirl, dat zou idd eens kunnen proberen... Op het moment als mijn merrie gereden word, loopt hij erbij aan longeerlijn. Hetzelfde geldt bij het longeren. De één houdt zich met het veulen bezig, de ander met de merrie.... Bij het longeren is er een klein probleempje, mijn veulen loopt niet ontspannen omdat hij op gehoorafstand is van zijn maatje in de wei... Zij hinneken over en weer naar elkaar... Als zij elkaar horen, worden zij gek... 1x geprobeerd hem terug te brengen naar maatje, maar dan was hij weer op gehoorafstand van merrie. Dit ging ook niet lukken...

Hij loopt nu gewoon waar moeders aanwezig is... Echter houd ik het veulen vast, laat ik een ander met mijn merrie bezig zijn... Hij heeft een keer iemand al het ziekenhuis ingeschopt. Hij rolde en maakte een bokkesprong, teven is hij zo sterk als een beer.

En wat jij naar yinnar schrijft, jouw interpretatie is goed.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:28

Ik heb al eerder gereageerd maar wil daar nog even wat aan toe voegen.
Iedereen doet het anders, en zeker hier op bokt waar heel veel meningen bij elkaar verzameld worden.
Als jij zo onzeker bent over hoe je het doet, neem dan wat afstand van bokt. Niemand hier ziet je veulen en wat voor het ene paard goed is is dat voor het andere niet. Mensen kunnen het op papier vaak mooi vertellen maar dat wil niet zeggen dat alles wat ze prediken ook altijd waar is, vooral omdat niemand van een afstand het volledige plaatje kan krijgen van jouw situatie. Mijn eigen mening na 4 veulens? Dat is de volgende:

Persoonlijk ben ik ook niet voor een opfok met enkel leeftijdsgenootjes. Die van mij staat wel in de opfok, maar daar staan paarden van 6 maanden oud t/m 5 jaar en een oudere ruin en 2 oudere merries, allemaal bij elkaar. Ik vind het persoonlijk iedeaal, leeftijdsgenootjes om mee te spelen en de oudere dieren om het jonge grut op te voeden. Inscharen gebeurt hier op het moment dat het veulen daar aan toe is. Dat die van mij de kudde in ging was het inderdaad even onrustig, maar omdat in de rest van de kudde de orde aardig duidelijk is had ze heel snel haar plekje in de kudde gevonden.
Ze is tot ze afgespeend is niet veel bij mams weg geweest. Mij bevalt dit gewoon goed, en ik doe het bij het volgende veulen weer op deze manier. Maar ik heb dan ook de "luxe" dat moeders met veulen aan de voet niet als rijpaard gebruikt worden maar met veulen op rust gaan. Wat ik dus zou doen als de merrie aan het werk zou moeten weet ik niet.
Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen een veulen te fokken als hij niet bij veulenmaatjes kan staan voor hij de opfok in gaat. Ik vind namelijk dat een veulen altijd minimaal 1 leeftijdsgenootje om zich heen moet hebben en veel op het land (liefst 24/7) zo moeten kunnen staan.

Het is belangrijk dat jij je eigen gevoel volgt en je niet van de wijs laat brengen door bokt. Inlichtingen in winnen is goed, maar jij bent uiteindelijk degene die besluit wat jij goed vind voor jouw veulen en de moeder. Ik kan wel roepen dat je het veulen bij de kudde moet laten maar als hij door de sloot gaat ben je ook snel klaar en leert het veulen dat hij niet binnen de omheining hoeft te blijven. En zo kan alles wel verdedigd of tegengesproken worden.
Neem de meningen aan en haal er uit wat voor jou bruikbaar is maar laat je niet van de wijs brengen.
jij doet je best voor moeder en veulen, je probeert te verbeteren als je ziet dat het niet gaat en meer kun je niet doen.

edit: typfoutje

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 10:37

thx ladymagic...

Iedereen doet het idd anders... De eigenaren op stal waar ik op het moment sta, heeft zelf 14 veulens gefokt... Hij scheid ze vanaf week 1... Paar weken later rijdt hij zijn merrie 1,5 uur in het bos, op het strand etc... veulen stond dan gewoon in stal... Nooit problemen mee gehad... Hij liet het veulen langzaam wennen aan het feit even zonder moeder te kunnen...

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 10:43

Mijn veulen zou op oude stal een veulenmaatje hebben gehad, maar door omstandigheden heb ik besloten uiteindelijk te verhuizen (andere merrie bleek rond uitrekendatum niet drachtig te zijn schijnzwanger)... Huidige staleigenaren zetten als zij de enige waren met merrie en veulen, de paarden tussen de koeien...

Ik heb ook naar stallen gekeken voordat ik hierheen verhuiste naar de mogelijkheden... er waren weinig stallen met veulens in omgeving... 1 stal gevonden, tevens met opfok... Daar mocht ik alleen komen als ik mijn hengst bij hen in opfok zou zetten, slechte verhalen daarover gehoord...

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:52

Uhm...je wilde het toch op een goede manier doen? Men zegt hier alleen wat het beste is voor het veulen. En spenen op jonge leeftijd is nu eenmaal niet echt goed ongeacht wat een ander doet. Kijk, als jij hem wel nu op deze leeftijd wilt spenen dan moet je dat doen. Je hebt al besloten dat hij hoe dan ook nu gespeend moet worden begrijp ik uit je bovenstaande bericht. Volgens mij plaats je een topic om informatie te vergaren. Natuurlijk moet je je niet gek laten maken door de reacties. Je wilt geen abrupte scheiding. Dan denk ik dat er inmiddels genoeg ideeen zijn aangedragen. Kies er één uit waar jij je goed bij voelt en het veulen wel bij vaart. Want dat laatste was volgens mij de bedoeling van je topic.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 11:13

zoals bovenstaande bericht is het veulen al een aantal dagen niet gescheiden geweest, ik wil dit op het moment zo houden. Als ik mijn merrie ga rijden, loopt een ander met het veulen (wel erbij)...

De aangeraden ideeen zijn super, daar heb ik volgens mij ook de mensen voor bedankt... Ik heb veel informatie binnengekregen en daar heb ik zeker wat aan

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:26

gottegot, spenen is iets anders dan ma een uurtje weg halen hoor. Het is ook niet mijn keuze, maar het veulen staat toch nog niet 24/7 zonder mams?
TS, blijf lekker bij je gevoel, je doet je best en meer kan je niet doen. En als je echt heel erg twijfelt, laat ma en veulen dan nog even op rust staan, dan heb je het dilemma niet en kan je er even rustig over nadenken wat je gaat doen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:34

ladymagic schreef:
gottegot, spenen is iets anders dan ma een uurtje weg halen hoor.

Wie heeft het hier over een uurtje weghalen? Dit topic gaat toch over het spenen van het betreffende veulen? Ik snap je reactie niet helemaal eigenlijk. :?

ladymagic schreef:
TS, blijf lekker bij je gevoel, je doet je best en meer kan je niet doen. En als je echt heel erg twijfelt, laat ma en veulen dan nog even op rust staan, dan heb je het dilemma niet en kan je er even rustig over nadenken wat je gaat doen.

Dat is ook zeker de bedoeling dat ze dat doet maar ze wil advies in belang van haar veulen anders zet ze haar vraag niet op dit forum.