Verschil mooie arabs met veel type en gewonere arabs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:26

BraveSpots schreef:
Maar voor tig mensen, alleen al in dit topic, is dat wél hoe een arabier er volgens hen hoort uit te zien. En dan beweren dat je het hele normale kenmerken zijn van een paard. Juistja, je moet ze zelfs fotoshoppen, hoe normaal is dat dan nog?

ik hoop niet dat je mij onder die 'tig mensen' bestempeld, want dat is TOTAAL niet zo !!!
Wij houden van een mooie (rij)typische veelzijdige arab, geschikt voor show en onder het zadel, zo 'proberen' wij ook te fokken :o

Afbeelding

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:33

wanneer mag je jezelf een kenner noemen van een bepaald ras, en waar ligt de grens dat mensen echt verstand hebben van een bepaald ras..zoveel mensen zoveel meningen denk ik dan maar.
Niemand heeft de wijsheid in pacht, en het begrip rastype is voor een ieder verschillend..zolang we maar niet uit oogschouw vergeten dat het ras zoals het AV ras, aan bepaalde maatschaven behoort te voldoen.

dus:

Hoofd:
Het hoofd van het Arabische Volbloedpaard vertoont de meest karakteristieke raskenmerken. Het hoofd is kort en wigvormig. Het voorhoofd kan enigszins bol zijn tussen de ogen; dit wordt duidelijk wanneer men het paard in profiel bekijkt: men ziet dan het voorhoofd in een bolle, gebogen lijn lopen tot op eenderde van het neusbeen en doorlopen in een holle lijn. De onderkaakbeenderen zijn opvallen groot en rond. De neusgaten liggen iets hoger; de neusvleugels eindigen niet naast maar op de rug van de neus. In actie of bij opwinding staan de neusgaten wijd open en krijgt het hoofd, ook door de grote ogen, een bijzonder fraaie expressie. De ogen zijn groot en vol uitdrukking; ze bevinden zich eerder laag in het hoofd en staan ver uit elkaar (breed voorhoofd).

Romp:
De rug is kort en sterk; de lendenen zijn kort en breed. Rug en lendenen moeten bespierd zijn. In plaats van de bij andere rassen gebruikelijke 8 tot 10 ribbenparen, heeft het Arabische Volbloedpaard er slechts 7. In plaats van 6 lendenwervels zijn er meestal maar 5 aanwezig en in de regel slechts 16 in plaats van 18 staartwervels. De bovenlijn van het kruis (het heiligbeen), loopt bijna horizontaal zodat de staart hoog aangezet is en in het verlengde van de rug ligt
Zeer karakteristiek is de staartdracht van de Arabische Volbloed bij opwinding: de staart wordt dan recht omhoog gestoken of zelfs geheel over het kruis gedrapeerd.
Benen:
De benen zijn bij het Arabisch Volbloedpaard een sterk punt: dit komt het best tot uiting in uithoudingsproeven. De benen zijn rank. De hoeven zijn hard en rond.

Huid en haar:
Het Arabisch Volbloedpaard heeft een zeer dunne huid met een bijzonder fijne, zijdeachtige beharing.

Kleur:
De kleuren zijn vos, bruin en zwart. Zwart is echter zeer zeldzaam. Nog niet genoemd zijn de schimmels: schimmel (grijs) is in feite geen kleur maar een wijzigingsfactor en is een vergrijzing van de basiskleur.

Schofthoogte:
De gemiddelde schofthoogte is 1.50 m.

Aansluitend bij deze exterieurkenmerken dient er gesteld te worden dat het Arabische Volbloedpaard over enkele fysologische bijzonderheden beschikt waardoor het paard nog meer waardering geniet:

- een goede spijsvertering
- soberheid bij het eten
- een groot uithoudingsvermogen
- een snel lichamelijk herstel na grote inspanningen
- een hoge vruchtbaarheidsgraad
- een lange fok- en gebruiksduur.

In vergelijking met andere paardenrassen is het Arabische Volbloedpaard op later leeftijd volwassen, maar tegelijkertijd ligt de gemiddelde levensduur hoger.

Daarnaast vind ik dus dat je een echte AV zelfs, als leek, op afstand te moet kunnen herkennen als zijnde AV!
Onze AV worden zelfs door mensen die niets met paarden te maken hebben toch met regelmaat gespot als zijde arabisch volbloed(in de bossen waar ik graag rijd). Kijk en dat doet deugd, zelf met mijn witte kanjer, welke een zware hals heeft, zelfs aan hem zien ze nog dat hij een echte AV is.
Niets geen overdreven deuk of extra zwanenhals aanwezig..het is de uitstraling en inderdaad de additide die het doet. Het woordje trots staat op elke AV geschreven

Aladinnetje schreef:
Magnum Psyche http://www.youtube.com/watch?v=onCfdSi3CTY
heeft wel wat weg van een American Saddlebred; http://www.youtube.com/watch?v=Okf4iEPU7AQ

Een American Saddlebred oogt mij meer als een tuiger, en Magnum Psyche, tja zo jammer dat mensen oordelen over een paard welke eigenlijk meestal te zien is via gefotoshopte pics.
Ik ben in elke geval rete trots op onze Magnum Psyche zijn kleinzoon

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 21:11

Shadwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:06

Er is inderdaad al weer genoeg "gepraat"over hoe een arabier eruit moet zien. 8-) Ieder zijn voorkeur. Voor mij staat 1 ding vast je hebt geen show arabieren en sport arabieren. De zogenaamde show arabier moet net zo goed in de sport uitgebracht kunnen worden als de zogenaamde sport arabier op een show moet kunnen staan. :D

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:24

Shadwan schreef:
Er is inderdaad al weer genoeg "gepraat"over hoe een arabier eruit moet zien. 8-) Ieder zijn voorkeur. Voor mij staat 1 ding vast je hebt geen show arabieren en sport arabieren. De zogenaamde show arabier moet net zo goed in de sport uitgebracht kunnen worden als de zogenaamde sport arabier op een show moet kunnen staan. :D

_/-\o_ _/-\o_

Kellynoa

Re: Verschil mooie arabs met veel type en gewonere arabs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:15

Helemaal mee eens!!!!

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:02

Shadwan schreef:

Ik hoor me zelf praten.... we vallen in herhaling ;)

RhealLover

Re: Verschil mooie arabs met veel type en gewonere arabs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:59

Het verbaast me toch dat er altijd die verschillen in mening zijn, ik heb een pool en die heeft mooie grote ogen en een lichte dish. Daarnaast is hij zwaar gebouwd en stevig bespierd waardoor hij er minder elegant uitziet als de showpaarden. Het is dan toch een paard dat duidelijk te onderscheiden is van een AV, het is een gebruikerspaard en een pool is toch heel anders gebouwd als een egyptenaar.

Daarnaast heb ik nu een nakomeling van Sivmayall en daarbij zie je toch weer veel meer dat rastypische, zeer elegant hoofdje mooi gebouwd maar wel weer flink van formaat.

Ik denk dat het maar net zo is waar je van houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:24

De TS laat in de openingspost natuurlijk ook professionele foto's zien, met paarden die compleet in de bespiering zitten en opgemaakt zijn, etc.

Dat kan ook nogal een verschil maken, met hoe je het paard "dagelijks" in de wei/stal ziet staan. ;)

Voorbeeldje:
Bij fotoshoots staat er vaak een hengstige merrie voor de neus van de hengst, om de hengst z'n spieren mooi strak op te laten blazen.
In het "echte" leven loopt er natuurlijk niet continu een merrie voor z'n neus :P

En een praktijk voorbeeld, wat fotografie betreft.
Gaat hier dan wel even om een hele oude fries, maar de plaatjes zeggen genoeg denk ik:
Afbeelding Afbeelding