Hoeveel vragen voor een veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Re: Hoeveel vragen voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:55

Maar goed, als de nakomelingen van jouw merrie allemaal goed presteren in de sport heb je zomaar een prestatie merrie, wellicht is ze goed op de foto, is ze PROK-waardig, zelf goed gepresteerd, is ze sport, nou, daar ga je al, toch?

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 01:38

Sammie schreef:
Waarom zou dat goed zijn? Wat heeft jou op dat idee gebracht om dat te denken? Er zijn tig merrie's die noooit een veulen krijgen en die hebben er ook geen last van hoor.

Er zijn vrij veel merrie's die interne problemen hebben die erg opknappen van het krijgen van een veulen. Dus niet zo snel met je conclusie, want het is wel degelijk waar wat er aangegeven wordt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:17

BJ05 schreef:
Er zijn vrij veel merrie's die interne problemen hebben die erg opknappen van het krijgen van een veulen. Dus niet zo snel met je conclusie, want het is wel degelijk waar wat er aangegeven wordt.

Nou dat vind ik ook nogal een snelle conclusie. Hoe weet TS van te voren dat het krijgen van een veulen goed voor haar merrie is. Welke indicatie geeft de merrie daarvoor. Die vrij veel merries kan je dat aangeven in procenten.
Het lijkt me nogal een kul opmerking.
Het zal best wel eens voorkomen, maar vrij veel betwijfel ik.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:46

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:44

Ceasario toch;je bent zelf vast geen vrouw :Y) ... je kunt een vrouw toch niet met een merrie vergelijken ! }:0

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:03

amaze schreef:
Ceasario toch;je bent zelf vast geen vrouw :Y) ... je kunt een vrouw toch niet met een merrie vergelijken ! }:0

Het valt onder de categorie Zoogdieren.
Je wist zeker niet dat Academisch Utrecht nauw samenwerkt met Utrecht Veterinair.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:57

bulck schreef:
Eeerlijk is eerlijk. Predikaten is een ding, maar laten we eerlijk zijn. Voor een merrieveulen is dat interessant, maar hoeveel hengsten worden niet geruind. Uiteindelijk is een leuk sportpaard overhouden of fokken toch ook een mooi doel.
Verder zeggen predikaten van de ouders niets over het veulen.
En hoe snel heb je al niet gewoon een stermerrie. Een beetje correcte bouw en beweging en je hebt een predikaat.
Vind dat je je niet enkel en alleen daar aan mag verkijken.
Heb zelf jaren met een gewone sportgefokte merrie gefokt.
Dus wel een leuk papier in de merrie, maar ze had geen predikaten. Wel een heel goed sportpaard geweest, dat we nooit getwijfeld hebben om te fokken met haar. Veulens gingen allemaal van de hand voor 2.500-5.000 euro.
Ze had altijd hengstveulens, mooie paarden die allemaal in de springsport zitten.

Ik koop nu zelf geen veulens. Maar op papier afgaan is 1 ding, maar het is wel wat je voor je hebt staan dat van tel is.
En prijs is altijd wat de grootste zot ervoor wil geven.

Kijk eens in het Merries naar de keuring-topic, een ster krijg je echt niet zomaar. Daarbij komt dat een goede sportmerrielijn een veulen zeker aantrekkelijker maakt voor de sport. Predikaten van voorouders vergroten de kans op goede genen gewoonweg, en dat zegt wel wat over het veulen.

Dat wil niet zeggen dat een pedikaatloze of minder predikaatrijke stam niet een talentvol veulen kan brengen, maar de kans is kleiner, plus dat er een grotere zekerheid op talent is bij succesvolle voorouders. Iets waar kopers veel waarde aan hechten bij het investeren in een paard.

Maar goed ik heb niet het idee dat TS zich iets zal aantrekken van de binnengekomen kritieken.

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:34

Ayo schreef; "een ster krijg je echt niet zomaar"
daar zet ik toch wel mijn vraagtekens bij.....

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:49

....en wat vindt TS van al het vorengaande...??

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:41

sarabande schreef:
BJ05 schreef:

Nou dat vind ik ook nogal een snelle conclusie. Hoe weet TS van te voren dat het krijgen van een veulen goed voor haar merrie is. Welke indicatie geeft de merrie daarvoor. Die vrij veel merries kan je dat aangeven in procenten.
Het lijkt me nogal een kul opmerking.
Het zal best wel eens voorkomen, maar vrij veel betwijfel ik.

Dat weet je pas als je er een veulen bij fokt. Vooraf is dat door niemand te bepalen. Ik heb echter vrij veel merries zien opknappen van het krijgen van een veulen.

Of het foktechnisch interessant is om bij deze merrie een veulen te fokken is een heel andere vraag.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:56

he wat grappig,dat jou merrie ook van usselo afstamt, zelf heb ik een directe usselo van 23 jaar (stamboekmerrie) heb daar een merrie uit gefokt (A register) die is ster/PROK.
de andere merrieveulens die ik eruit heb gefokt waren zeer goed (rontgelogische en klinische)
ook de merrieveulens uit haar dochter zijn rontgelische en klinische zeer goed,nu loopt er bij de dochter een hengstveulen van voice bij,ook geen verkeerde.
maar zoals de meeste hier zeggen: verkopen is in deze tijd moeilijk,weet waar je aan begint.
maar het is wel genieten van een veulen aan de voet van de merrie :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:37

Ayo, een correcte merrie met een leuk papier en goed naar het doel gefokt haal gemakkelijk predikaten.
Je moet als eigenaar wel de moeite doen om ze te willen behalen.
Ik ga niet beweren dat het allemaal elite merries worden, maar ster is echt geen uit de lucht gegrepen doel.

Verder ben ik het ook eens dat het hebben van een veulen vaak ten goede komt van een merrie. Zowel lichamelijk als geestelijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:08

BJ05 schreef:
Ik heb echter vrij veel merries zien opknappen van het krijgen van een veulen.

Daar staan dan de merries die lichamelijk aftakelen dan weer tegenover... :)
We hebben het hier wel over een leven die je de wereld op helpt, niet over een experimentje om te zien of het voor deze merrie wel of niet goed is om een kleine te krijgen... De méns maakt daar een probleem van.. het dier of het lichaam zelf absoluut niet.. :)