[WN] Welke kleur is dit en krijg ik waar voor m'n geld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 12:07

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:56

Ik vind het een hele hoop geld, zeker omdat je hier eigenlijk alleen voor de kleur betaald. Beide ouders zijn leuke paarden maar, voor zover ik weet, hebben ze ( nog) geen prestaties op hun naam staan en van de directe voorouders heb ik daar ook mijn twijfels over.Qua fok beleid zou ik hier zowiezo al liever geen paard kopen.

Voor dit soort bedragen haal je nu dus paarden met een top pedigree uit Amerika, waarschijnlijk ook nog met dit soort kleurtjes.
Er stond een mooi artikel over de waarde van een paard in de laatste Western Horseman, buiten het bekende "wat de gek ervoor geeft" werd er daar dus ook heel duidelijk gesteld dat een "kleurtje" zo $ 1000,- of meer doet terwijl een paard uit exact dezelfde ( of betere) bloedlijen in een "gewoon" kleurtje veel goedkoper kan zijn.
3,5 jaar geleden kon ik een heel mooi Palomino hengst veulen kopen ( CeeBee Command lijn) voor $3500,- ( = 2500, - euro). Prachtige kleur, prachtige bloedlijnen. Zelfs met de kosten van transport zou dat dier uiteindelijk rond de 7500,- euro hebben gekost! Maar dan wel een echt reining/ cow gefokt paard.
Ik denk dat je hetzelfde veulen nu koopt voor ca. $ 1000,- ( 750,- euro) !!
In dat opzicht zijn bovengenoemde prijzen redelijk buiten proportie. Zie mijn profiel voor het veulen ( intussen ruim 4 jaar oud) wat ik toen gekocht heb en wat dus in aanschaf, toen al, in verhouding beter geprijsd was en van betere kwaliteit.

Francis

Re: Welke kleur is dit en krijg ik waar voor m'n geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:09

cremellogek, ja, dat vind ik extreem hoog en echt belachelijke prijzen voor veulens van deze kwaliteit (daarmee niet oordelend over de kwaliteit van deze veulens overigens, ik ben van mening dat er maar zelden een veulen in Nederland gefokt wordt wat deze prijs rechtvaardigt)
Maar ik schreef het hier al eerder, het wordt gevraagd (en niet alleen door de Eagles Ranch) en mensen laten zich vertellen dat dat normale prijzen zijn en betalen het dus.
Want dit soort stallen verkopen hun meeste veulens toch aan betrekkelijk 'verse' westernmensen... mensen die de sport en de markt nog niet goed kennen en op de 'grote naam' (lees; grote advertenties) af komen. Ze komen de naam vaak tegen dús zal het wel een bekende stal/hengst zijn en dús zal het wel goed zijn.
Ik heb ooit een paardje bij me op stal gehad om te verkopen van iemand die het dier ONGEBOREN!! voor 7000 euro gekocht had bij een stal waar ik nog niet gratis een veulen van zou willen (maar ik ben een zeikerd ;) ) Gewoon omdat die mensen niet beter wisten en ze verteld was dat 'bont' duur was en dit veulen grote kans had om bont te worden (uh.. combi van ouders gaf hoogstens zo'n 50% kans op bont berekende ik later maar goed...)
Kortom, de prijs hier in Nederlan wordt veelal meer bepaald door goede marketingstrategiën dan door de kwaliteit...
En zolang men zich niet beter laat informeren voor men tot aankoop over gaat en de 'gek' dit voor een veulen neer telt, zal het gevraagd worden. Zeg nou zelf... als jij je veulen met gemak voor 6000 kunt verkopen ga je er ook geen 2000 voor vragen.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:33

zodoende zijn er dus mensen die een andere weg inslaan!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:19

Ik had gemist dat dit veulen bij de Eagles ranch vandaan komt.
Was het niet de Eagles Ranch die bewust OLWS drager met OLWS drager kruisen in de hoop op het Overo patroon?
Was het niet de Eagles Ranch die - ondanks dat ze van het probleem afweten - vorig jaar een OLWS veulen hadden?
Ik zou persoonlijk een aan te schaffen veulen niet bij een fokker vandaan willen halen die bewust dergelijke risico's neemt. En dat is mijn niet-zo bescheiden mening.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 17:44

Nee, zij komt niet daarvan hoor, ze staat ook niet in NL.

Ik had die link er alleen even bij gehaald om de vraagprijzen te vergelijken, in texel zijn imo minder goede/mooie veulens 1000-1500 euro duurder.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:23

4500 euro vind ik duur voor dit veulen, maar hoe is ze precies gefokt?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:17

Als je nog een paar maanden wacht gaan de prijzen voor de veulens vanzelf flink omlaag! Dan moet het hele spul op stal en als daar geen plaats/ geld voor is koop je hetzelfde dier waarschijnlijk zo voor 1000,- of 1500,- minder.
(Jonge) paarden en veulens moet je eigenlijk tegen het eind van het zomerseizoen kopen; nu is het nog "wat de gek ervoor geeft" , tegen de herfst winter is het "we moeten ze kwijt" als het om de prijzen gaat.
Kijk voor de grap maar eens naar de prijzen van de jaarlingen bij de Eagles Ranch, de prijzen zijn hetzelfde of minder als de prijzen voor de veulens en dan zijn ze een jaar ouder en de hengsten vaak gecastreerd.

Eagles ranch kruist(e) inderdaad OLWS X OLWS!

Over de kwaliteit van het veulen van TS is geen zinnig woord te zeggen als de ouders ( en/ of de fokker) niet bekend zijn. 4500,- is behoorlijk aan de prijs, voor lagere bedragen zijn uitstekende veulens te koop en de veulens van de Eagels Ranch zijn te duur!, dus daarmee vergelijken heeft weinig zin.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 16:27

Tja, ik wil niet het risico lopen dat iemand haar ineens voor mijn neus weg kaapt. Maar ik kan wellicht proberen iets van de prijs af te krijgen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:59

cremellogek schreef:
Tja, ik wil niet het risico lopen dat iemand haar ineens voor mijn neus weg kaapt. Maar ik kan wellicht proberen iets van de prijs af te krijgen.

Dat is inderdaad een reden om het gevraagde bedrag te betalen; maar afdingen moet altijd. Goede kans dat je haar voor 4000,- ook hebt en dat scheelt toch weer!
Er staan veulens zat te koop en veel mensen zullen wachten tot einde seizoen om bovenstaande reden. Maar zoals ik al eerder schreef; als je hartkloppingen krijgt van het diertje, moet je er voor gaan. Anders heb je strakt spijt en dat is ook niet de bedoeling. Gewoon zeggen wat je ervoor over hebt en kijken hoe ze reageren, de kans is groot dat je het op een aardig akkoordje kan gooien.
Er zijn niet veel mensen die een dergelijk bedrag voor een veulen willen betalen ( de meesten betalen dat nog niet eens voor een volwassen paard) dus zoveel kapers zullen er niet zijn ;)

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:57

Nu ben ik wel benieuwd naar haar pedigree :P

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 08:50

Inmiddels is de koop nog steeds niet rond |(
Onderhandelen over de prijs zit er dus niet in, de fokker wil er echt 4500 euro voor hebben. Daarbovenop komt nog de verzekering en de transport kosten en dan zou ik dus boven de 5000 euro uitkomen.
Ik ben nu nogal aan het twijfelen, want ik vind het zo een hoop geld worden. En ik hoor van verschillende kanten dat die prijs eigenlijk te hoog is.
Inmiddels weet ik wel dat ze een Amber Champagne dun tovero is. Ze is daardoor dus wel een uniek veulentje qua kleur die je niet snel zal vinden. Dus als ik besluit om het niet te doen is het de vraag of ik zo'n apart kleurtje nog wel tegenkom. Lastig hoor!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:12

Dat wordt dan inderdaad een heel bedrag, te veel voor het veulen. Als je in Amerika zou gaan zoeken vind je iets dergelijks ook en ben je uiteindelijk minder/ hetzelfde kwijt. Dus die optie heb je altijd.
Uiteindelijk betaal je dus duidelijk alleen voor het kleurtje dat bedrag, er moet ook nog een leuk paard onder zitten en dat is altijd afwachten.
De paardenhandel is zo traag dat er grote kans is dat ze over 2 maanden nog te koop staat; voor minder geld!

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:32

Het is natuurlijk wel een bijzondere kleur; ben er ook weg van. :D

En misschien staat ze over een paar maanden nog te koop en zou je geluk kunnen hebben.
Als ik het geld zou hebben, zou ik nu er voor gaan!

Dit is iets wat jezelf moet uitmaken; het is veel geld; je kunt er bij wijze van spreken 2 veulens voor kopen maar die hebben niet deze kleur.
Ze is echt heel mooi :9.

Moeilijk hoor!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:38

cremellogek schreef:
Inmiddels is de koop nog steeds niet rond |(
Onderhandelen over de prijs zit er dus niet in, de fokker wil er echt 4500 euro voor hebben. Daarbovenop komt nog de verzekering en de transport kosten en dan zou ik dus boven de 5000 euro uitkomen.
Ik ben nu nogal aan het twijfelen, want ik vind het zo een hoop geld worden. En ik hoor van verschillende kanten dat die prijs eigenlijk te hoog is.
Inmiddels weet ik wel dat ze een Amber Champagne dun tovero is. Ze is daardoor dus wel een uniek veulentje qua kleur die je niet snel zal vinden. Dus als ik besluit om het niet te doen is het de vraag of ik zo'n apart kleurtje nog wel tegenkom. Lastig hoor!

Ik heb geen verstand van westernpaarden, maar wat is dit een gaaf veulen! Ik zou het veulen niet laten staan omdat ze 1000 -2000 euro te duur zou zijn. Na een tijdje ben je dat wel vergeten :D Gewoon kopen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:41

4500 voor dit veulen??? Wat voor ouders heeft ze dan wel niet??

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 10:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:56

Hm, ik word niet echt warm of koud van die lijnen. Ik heb er zelf niet veel verstand van, maar ik kom niet echt bekende paarden tegen bij de vader/moeder/opa/oma.

Je betaalt voor dit veulen eigenlijk alleen voor de kleur. Ik zou zelf 3500 wel een redelijke prijs vinden ivm de bijzondere kleur.

In Amerika ben je (ondanks de postzegel) denk ik goedkoper uit...

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:03

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:17

De prijs ligt inderdaad wat hoog, maar als het veulen je echt aanspreekt, als je het echt wat vindt, als je denkt dat je een paard voor de toekomst hebt aan haar, als de klik er is...
Dan zou ik het doen.

Anders krijg je gegarandeerd spijt.

Wij hebben ook ooit een groene, 3 jarige, stamboom-loze, net ingereden manegepony gekocht voor meer dan het dubbele wat ze volgens 'de normen' waarden was, maar ze is zo'n perfecte pony geweest voor ons en ze is het geld meer dan driedubbel waard geweest...

Het is misschien makkelijk gezegd, maar ik zou het gewoon doen. Wat een prachtveulen is het :wow:

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:23

Wil je haar enkel vanwege de kleur dan zou ik het niet doen. Ja het is mooi dier met een schitterende aparte kleur. Maar als er verder niets is dan zou ik er niet meer voor betalen dan ze waard is.

Is het meer dan alleen kleur, ben je er in het echt geweest en het gevoel zat meteen goed zou ik niet eens twijfelen. Een paard waar je meteen iets mee hebt is voor mij meer waard dan het prijskaartje wat erop wordt geplakt vanwege de afstamming of kleur :) .

Het is een heel leuk veulen, met prachtige ouders en de prijs is idd wel te hoog. Maar ik zou niet alleen kijken naar wat ze daadwerkelijk waard is maar wat ze waard is voor Jou.
Voor wat ik voor mijn pony heb betaald had ik er ook 2 kunnen hebben, heb idd ook meer betaald voor het kleurtje, maar niet alleen voor de kleur ook omdat het in het echt een heerlijk dier was en het goed voelde, anders had ik het niet gedaan, maar ik heb er geen dag spijt van gehad en zou zelfs het dubbele voor hem over gehad hebben :) .

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:27

Op zich geen slechte bloedlijnen, al vind je de prestatie pas verder in de stamboom. Veel Hollywood en Poco Bueno aan 2 kanten, King ( maar dat is niet zo raar), Doc Bar, veel Performance bloed ( veel cowhorses).Geen beroemde ouders of "trendy" hengsten, maar dat hoeft ook niet om gewoon een goed paard te krijgen. Mijn hengst komt ook uit "oude lijnen" , dat zijn vaak wel de lijnen waar paarden met een goed karakter en "will to please" uitrollen, al kan het cutting bloed ze wel "heet" en "wat eigenwijs" maken, daar moet je wel weer mee om kunnen gaan, al zal een merrie meestal wat makkelijker zijn dan een eigenwijze jonge hengst.
Maar hoe dan ook, toch een stevig (totaal) bedrag voor een mooi kleurtje met prima papier. Het zal zeker geen miskoop zijn, maar als je het dier niet echt in de koeien/ reining wil gaan uitbrengen, toch echt wel haar fokrichting, te duur voor een recreatie paardje. Maar het is jouw geld en als de klik er is............ Wat wil je eigenlijk met haar gaan doen?

Op allbreed vind je meer info over de (voor)ouders.
http://www.allbreedpedigree.com/dolls+union+jac lijn van de vaders vader.

http://www.allbreedpedigree.com/misty+holly+doc moederlijn.

Op Hypp testen kan je overigens wel doen, maar ik zie er, zo snel, geen Impressive bloed inzitten. Herda was wel nodig, er zit nogal wat Poco Bueno in.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 20-07-09 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:30

Elcid: ik hecht zelf niet veel waarde aan paarden die verder weg zijn dan de grootouders. De grootouders hebben ook niet echt gepresteerd, en daarom vind ik 4500 best aan de hoge kant voor dit veulen.

Maar de TS moet natuurlijk zelf weten waar ze haar geld aan uitgeeft. Ik zou het er niet snel voor over hebben, ik zoek voor dat geld liever naar betere lijnen. Dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:31

Ik weet eerlijk gezegd niet veel van QH af.
Maar ik weet dat men zelf voor Tinkerveulens met deze kleur dat bedrag wil neertellen dus waarom een QH niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:44

Het is geen QH maar een Paint.
En bij Paints komen aparte kleurtjes vaker voor dat bij de Tinkers.
Ik zou het ook teveel geld vinden, en het voor dat bedrag echt niet doen. Laat je niet gek praten dat je een dergelijk veulen nooit meer vindt. De markt is ook in Duitsland ingestort, dit veulen is echt niet zomaar verkocht voor dat geld. En indien wel, heeft een ander er teveel voor gegeven, en heb jij het geld lekker op zak.
Iedere maand dat het veulen er nog staat kost het de eigenaren geld. En als het veulen straks gespeend moet worden, willen ze vast verder onderhandelen.