Merrie lekt sinds twee dagen melk, erg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:41

Ik weet er alles van en juist dat maakt je zo onzeker..maar weet je, gewoon je eigen gevoel volgen! (en dat wat je DA zegt!) Dan komt het vast allemaal goed :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:43

Diablo, dat zei mijn DA dus ook (dat het niet erg is). Mijn veulen had ook meer dan voldoende te drinken en heeft het prima gedaan.
Volgens mijn DA was wat nu weg liep dus geen biest dus moederloze veulens hebben er ook niet veel aan, hoogstens misschien als 'buikvulling', maar er zit nu dus nog nagenoeg geen 'voeding' in. Eigenlijk is't meer wit water.

Ik zou me dus niet al te ongerust maken als ik jou was. Benen van je merrie beetje schoon houden, die van mij kreeg jeuk van de opgedroogde prut en verder gewoon afwachten tot je veulie er is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 16:50

Francis, mijn da vond het wel een goed idee om het op te vangen voor evt. andere veulens. Ik heb ook iemand gesproken die in verbinding staat met de veulencentrale en die zei het ook.
Dit is ook absoluut geen waterachtig goedje hoor, het is echt dikke melk.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:52

Nou TS, ik vind het advies van je DA prima klinken hoor! Als de bevalling enz. lekker voorspoedig loopt, ben je deze melk niet nodig, maar je kunt het nooit weten natuurlijk en dan is het wel handig dat je wat in de vriezer hebt staan. Ik heb geen idee of dit dan ook echt volle biest is of juist water met een kleurtje, zoals hier eerder genoemd, maar wat je hebt, dat heb je...
Hoe gaat het nu met de merrie?

Francis

Re: Merrie lekt sinds twee dagen melk, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:54

Klopt, het ziet er wel uit als melk maar is dus nog geen biest, dat komt pas als je merrie gaat bevallen, onder invloed van hormonen. Maar ik kan me voorstellen dat íets beter is dan niets voor moederloze veulens dus opvangen en invriezen kan altijd natuurlijk.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 17:19

Francis, waar heb jij dit vandaan?

Ik heb daarnet de faculteit in Utrecht gebeld en gelukkig een da van daar gesproken en zei vertelde me dat ik het zéker op moet vangen, omdat dit de biest is en die gaat nu verloren, komt ook niet meer terug. Het is wel zeker biest dus en dus wél boordevol afweerstoffen voor het veulen.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:27

Diablo ik hoop zo dat Mira snel haar veulen ter wereld brengt! Ik kom morgen ochtend de camera brengen als ik niets hoor van je oke?
Dan ga ik nu hopen dat ze nog voor 22.00uur bevalt oke?
Heb je ook een foto van hoe ze er nu uit ziet? de laatste keer was ze zo verweg...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:02

Diablo, ik heb destijds mijn dierenarts gebeld, dat was toen Bert Bokhorst van Paardenkliniek Kootwijkerbroek. Goed bekendstaand DA. Later zei de man van m'n vriendin, ook DA/paarden arts het zelfde.
Beiden zeiden dat het pas onder invloed van de bevallingshormonen biest wordt.
Lijkt me ook vrij logisch, dit melk lekken is niet heel uitzonderlijk en't zou toch raar zijn als de natuur dat niet goed opgelost zou hebben. Mijn veulen heeft na geboorte ook niks extra's gehad en m'n merrie heeft echt letterlijk een week van d'r af staan spuiten. Als het biest zou zijn zou dat dus betekenen dat m'n veulen helemaal geen biest binnen gekregen zou hebben omdat m'n merrie al d'r biest in de paddock gespoten zou hebben. Lijkt me toch sterk.
Maar goed, als je't op kunt vangen en de ruimte in die vriezer hebt is er geen rede om dat niet te doen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 19:07

Een da van de diergeneeskundige faculteit in Utrecht heeft me dit vanmiddag verteld. Ik ga er nu dan maar van uit dat zij het wel weten en vang het maar gewoon op. Ook mensen die in contact staan met de veulencentrale gaven aan dat ze het anders evt. héél graag willen hebben omdat het wel degelijk biest is.

Nouja, maakt niet uit. Hopelijk bevalt ze nu snel, maar zoals ze nu lijkt......

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:29

Ik zou het wel apart vinden dat paarden al weken vantevoren nutteloos biest aan staan te maken, terwijl andere dieren pas biest produceren na bevalling :? Daarnaast is biest een eenmalige aanmaak naar mijn weten, en niet iets wat weken geproduceerd wordt.
(Overigens ben ik niet onder de indruk van de artsen op de faculteit; ook dat zijn maar 'gewone' artsen, maar dat terzijde ;))

Maar het opvangen van de melk op dit moment is zeker wel nuttig! Mócht er namelijk iets mis gaan, dan kan je het veulen in ieder geval iets kan geven.

Verder niet te druk over maken en gewoon lekker genieten van de spanning ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 20:43

Potverdorie, heeft ze net, terwijl wij aan het eten waren, een hengstveulen gekregen!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:47

Haha Diablo! Wat een paard! Gefeliciteerd!! Foto's!!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:02

Gefeliciteerd! lekker is dat stiekeme Mira!
Hoe is het met mams en zoon?
Ben ook heel benieuwt naar foto's! he jammer hoor hoef ik morgen nog niet de camera te brengen, nou ja we komen gauw op kraamvisite voor mira en knuffel visite voor D'amour heb er nu al zin in.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:06

jeetje wat appart!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 23:53

Zo, moeder en kind staan op stal. Had nog heel wat voeten in de aarde, want moeders wou absoluut niet verder dan 30 cm. bij zoonlief vandaan.
Jee, die Mira.....dit had ik dus echt nooit verwacht he? Ik heb niets aan haar gemerkt (behalve dan twee dagen melk spuiten....). Ze was helemaal net als anders, vlak voor het eten nog gemolken en huppekee, zo even en veulen uitgepoept.
Hier is ie dan, mag ik jullie voorstellen aan Whiskey:

Afbeelding
Mira had dus de hele dag lopen heen en weren voor de draden omdat ze naar de andere paarden wou, dus ze heeft daar de grond helemaal kapot gelopen, en juist dáár besluit ze een veulen te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is trouwens het evenbeeld van Amaretto vorig jaar, alleen is hij volgens mij iets lichter.

Wel moeten we even Mira in de gaten houden, want de nageboorte is er nog niet af. Als het er over een half uur nog niet is, moet de da komen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 00:29

Zo zie je maar.. .die merries lezen gewoon al die boekjes niet! :D
Gefeliciteerd met jullie veulen. 't Is een flinkerd zo te zien!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:19

is de nageboorte er al af gekomen?wel een pracht van een veulen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:41

Gefeliciteerd! Prachtig veulentje. Is alles goed met moeder en zoon?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:24

Oh whaw hij is prachtig en wat is ie licht van kleur, kom gauw op kraam visite haha.

Hoe is het verder gegaan met de nageboorte? Moest ze nog gepelt worden of is ie er alsnog vanaf gekomen?
Amaretto is toch de volle broer van Wiskey?

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:30

Proficiat! Prachtig veulen! De moeder is ook een plaatje, superlieve foto's ook. Je kinderen die heel voorzichtig het veulentje aanraken terwijl die mama het is aan het drooglikken, prachtig!

Ik was dit topic aan het volgen owv de tegenstrijdige reacties ivm biest-geen biest.
Heb je het veulen nu de ingevroren melk gegeven? Of er toch maar op vertrouwd dat de moeder nog biest gaf?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 10:53

Gisternacht is de da nog geweest, omdat de nageboorte er niet af kwam. Na een infuus en met wat hulp van de da is die er vanaf gekomen. Verder is alles prima, alleen heeft Whiskey een navelbreuk.

De biest ligt nog in de vriezer. Een merrie geeft zo'n drie dagen biest en dit had Mira nog niet gedaan, dus het veulen krijgt nu nog biest van mams zelf. Ik had de veulencentrale al gebeld om mijn gegevens door te geven aan mensen die biest zoeken, maar dat was niet de gewoonte. Ze wilden dat ík iedereen af ging bellen die biest nodig had. Daar begin ik dus niet aan. Het is graag of niet hoor, ik ga niet overal met mijn biest lopen leuren......

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:00

jeejtje het is wel een flinke veulen vind ik... wel een mooierd!!! gefeliciteerd

Kwendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:17

Diablo, zo zie je maar weer hoe ze je iedere keer weer kunnen verrassen. Maar het is een prachtig ventje, daar mag je gerust trots op zijn.

Gefeliciteerd en dat je veel plezier met hem mag hebben.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:58

Proficiat!!!
Zo zie je maar weer, die merries blijven je verrassen :D

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:30

Wat is het toch wat met die stiekeme merries. Ik heb 3 weken opgezeten bij een spuitende merrie en pas toen haar zus ook was uitgerekend hebben ze samen, 5 min na elkaar een kind eruit gepoept :S Ik was net even gaan liggen en mn opa hield de wacht. Als een merrie een paar dagen melk lekt dan doet dat geen afbreuk aan de biest. Die komt vrij met de hormonen die ook de allereerste ontsluiting regelt. Als ze echter langer dan een week melk spuit kan de biest wel verdunnen en is het goed om wat op te vangen. Een merrie melken moet je eigenlijk nooit doen is mij verteld want dan stimuleer je alleen maar meer en zal de biest sneller verdunnen. Ook een veulen uit een fles met te groot gat laten drinken is niet handig... worden ze 'lui' van en krijg je ze niet meer aan de uier. Hebben we vorige week gemerkt met een koppeling van een moederloos veulen en een veulenloze merrie.

Geniet van je veulen! Mooierd!