Is dit een arabier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:47

Als ik die foto zie ben ik als leek zelfs overtuigd :D het is echt sprekend , tot aan de blik aan toe. Ik laat de foto aan me jongste dochter zien( 9 jaar) ik zeg wie is dat , zegt ze xanta :D

Ik weet ook niet precies hoe dat gaat, ik weet wel dat je moet weten wie de vader is om dna test te kunnen doen (heb ik eens over gebeld) , maar als het ook kan als je een vermoeden hebt ga ik het zeker doen, want ik wordt nu dus echt wel nieuwsgierig

Even over haar leeftijd , toen we haar kochten stond in haar koop papieren dat ze 9 was, dan zou ze nu 13 zijn, maar de veearts kwam met 14 (ze zou dus bij aankoop toen 11 a 12 geweest zijn) dus de leeftijd moeten we een beetje in het midden laten, want die is niet heel zeker

Haha dit begon uit nieuwsgierigheid van dochter lief :D

Amber weet jij hoe dat zit met dna testen?

anneliesdj

Re: Is dit een arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 03:05

Kais heeft veel meer dish dan de merrie van TS, dat is iets wat vaak goed doorgegeven wordt dus als dat de vader is zou de moeder een erg rechte en lange neus gehad moeten hebben, lijkt me niet waarschijnlijk.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 03:37

Dat vind ik niet, die foto van Kais vertekent nogal. Dit is bijvoorbeeld een andere foto van Kais, en hier is er nog één. De moeder van Kais (dochter van Balaton) had ook niet veel dish en datzelfde geldt voor bijvoorbeeld deze dochter van Kais. Daarbij denk ik dat het paard van de TS in werkelijkheid juist een iets chiquer hoofd heeft dan de foto's doen vermoeden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 03:41

Op die foto's heeft hij nog steeds veel meer dish dan het paard van TS, de vorm van de neus is ook anders, ook die van de merrie's die je laat zien, die hebben wel minder dish maar nog steeds een andere neusvorm.
En dan ga ik voornamelijk af op de eerste foto die TS heeft geplaatst, ze heeft een lange rechte neus met eerder iets vooruitstaande neusgaten dan iets terugstaande neusgaten zoals Kais, zijn moeder en zijn dochter hebben.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 03:51

Ik vind het moeilijk te beoordelen, vooral die neusgaten, want die zien er sowieso steeds weer anders uit. :P Jammer dat we ze niet letterlijk op een rijtje naast elkaar kunnen zetten. ;) Op basis van alle foto's die voorbij gekomen zijn zou ik niet zeggen dat Kais onmogelijk de vader kan zijn. Neemt niet weg dat ik het op Balaton houd haha. Word ik al irritant? O:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 04:01

Nee niet onmogelijk idd, maar dat geld voor bijna elke arabische of half arabische hengst :P

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 04:04

Oja, dat is waar ook. _O-

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:26

haha nee hoor niet irritant :D

ik zal even kijken of ik nog meer foto's van xanta heb waar ze weer anders op staat :D

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:44

Vindt het knap dat je adh van foto's kan zien wie de vader is van dit paard :o

Je kan wel vergelijken en zeggen ja die lijkt sprekend maar er zijn wel tig voshengsten, hier is niet eens duidelijk of het wel een AV betreft! Wie zegt dat de hengst die kleur vererft wie zegt dat de hengst zelfde aftekeningen doorgeeft? Die kans is er ja maar 1 op 1000 eerlijk gezegd.

Als je wilt weten wat de afstamming is en of het daadwerkelijk een AV is dan kan je beter je energie steken in het zoeken naar de fokker dan plaatjes te gaan vergelijken :o want daar kom je gaan stap mee verder

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:31

Ja dat weten we hoor, het is puur nieuwsgierigheid en absoluut geen moeten weten. Dat er wat suggesties gedaan worden is alleen maar leuk
:D snap dus je felle berichtje niet helemaal? :o

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:46

Xantaatje schreef:
Ja dat weten we hoor, het is puur nieuwsgierigheid en absoluut geen moeten weten. Dat er wat suggesties gedaan worden is alleen maar leuk
:D snap dus je felle berichtje niet helemaal? :o

Rhealover reageert niet fel, ze is juist erg nuchter hierin. ;)
Ik zou het knap vinden van mensen die adv een foto kunnen zien wie de ouders zijn ;)

als je het graag wilt weten laat dan een dna test doen *D

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:31

Lijkt wel Arabierig, maar lijkt ook wel wat NRPS of New Forest.

Heb je foto van lichaam?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:38

RhealLover schreef:

Je kan wel vergelijken en zeggen ja die lijkt sprekend maar er zijn wel tig voshengsten, hier is niet eens duidelijk of het wel een AV betreft! Wie zegt dat de hengst die kleur vererft wie zegt dat de hengst zelfde aftekeningen doorgeeft? Die kans is er ja maar 1 op 1000 eerlijk gezegd.

Niet bepaald hoor, een vos kan namelijk alleen maar voskleurige nakomelingen geven, zelfs als de moeder een andere kleur heeft is de kans op vos nog vrij groot tov de rest.
Maar afgezien daarvan ben ik het met je eens dat het je met gokken niets opschiet, maar dat is al vaker gezegd en dat stadium waren we dus al voorbij, had je ook kunnen lezen trouwens.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:46

Marengo1 schreef:
Lijkt wel Arabierig, maar lijkt ook wel wat NRPS of New Forest.

Heb je foto van lichaam?

Ja in die staan in eerdere berichten :D

En het zou zo kunnen hoor,ik heb dat zelf ook wel eens gedacht.

Nogmaals we weten dat dna een oplossing zou kunnen zijn , maar dan moet je wel de vader weten. Dit is gewoon een leuk topic die gestart is door mijn dochter van 13 die gewoon nieuwsgierig is en waar ieder zijn suggestie doet, Dus dit niet zo zwaar zien. Dat je daardoor wel steeds nieuwsgieriger wordt is een gevolg van. En aangezien wij een leek zijn op dit gebierd is het erg leuk om te lezen wat de arabieren kenners hiervan vinden :D

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:54

TS, waarom plaats je geen oproepje op [OV] Opsporing verzocht
Misschien kent iemand de pony nog van vroeger.
Gissen naar de ouders, daar kom je echt niet verder mee, je weet misschien op wie de pony lijkt, maar er zal geen bewijs komen.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:58

Ja ga ik vanavond even doen :D

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:04

ik heb een dnatest laten doen voor mijn paardje, ik moest een haar inleveren en het was zo gedaan...

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:08

En wist jij wie eventueel de vader was?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:11

Xantaatje schreef:
En wist jij wie eventueel de vader was?

ja, dat wel, maar er staat een hoop dna geregeistreerd. Ik heb ook nog een haar van de papa meegezonden...Bleek Krimh ox in te zitten :o

Maar veel dna is er bekend dus misschien heb je geluk....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:47

De moeder geeft toch 60% door aan het veulen?? Waarom dan alleen naar de hengsten kijken?

Misschien kun je fokkers mailen met de vraag of ze jouw paard herkennen...

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:17

anneliesdj schreef:
RhealLover schreef:

Niet bepaald hoor, een vos kan namelijk alleen maar voskleurige nakomelingen geven, zelfs als de moeder een andere kleur heeft is de kans op vos nog vrij groot tov de rest.
Maar afgezien daarvan ben ik het met je eens dat het je met gokken niets opschiet, maar dat is al vaker gezegd en dat stadium waren we dus al voorbij, had je ook kunnen lezen trouwens.

Dat vindt ik toch heel bizar wat je nu vertelt, zit zelf in de KWPN fokkerij al jaren en voor me eigen in de AV's. Bij de KWPN heb ik dus echt heel andere resultaten gezien, vos+vos=bruin, of zwart en zelfs schimmel. Uiteraard ook enkele vos kleurige nakomelingen, maar van 1 hengst heb ik toch op de 4 vos merries toch geheel andere kleur veulens uit zien komen dan vos :o

Dan zou ik ook willen weten hoe je verklaart dat mijn veulen bruin is terwijl beide ouders en in de grootouder allemaal schimmel zit :+

Dit is genetisch aangelegd een vos hengst brengt dus echter niet altijd vos kleurige nakomelingen.

Dat stadium is voorbij ja en dit topic volg ik al enige tijd maar men blijft gissen naar een onmogelijk iets vandaar dat ik me even laat horen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:20

RhealLover schreef:
Dit is genetisch aangelegd een vos hengst brengt dus echter niet altijd vos kleurige nakomelingen.

Nee, daar heb je gelijk in. Een vos heeft twee genen voor vos, dus elke vos heeft van beide ouders het gen voor vos meegekregen. Een paard met één vosgen is geen vos, maar wel drager van vos. Vossen dragen dus zeker weten twee genen voor vos, maar bruinen, zwarten en schimmels kunnen allemaal drager zijn van het vosgen.

RhealLover schreef:
Dat vindt ik toch heel bizar wat je nu vertelt, zit zelf in de KWPN fokkerij al jaren en voor me eigen in de AV's. Bij de KWPN heb ik dus echt heel andere resultaten gezien, vos+vos=bruin, of zwart en zelfs schimmel. Uiteraard ook enkele vos kleurige nakomelingen, maar van 1 hengst heb ik toch op de 4 vos merries toch geheel andere kleur veulens uit zien komen dan vos :o

Dan was die hengst stiekem waarschijnlijk toch geen vos, want vossen hebben dus niets anders dan vosgenen (eventueel een verdunning, maar in elk geval geen bruin, zwart of schimmel).

Edit: dat een vos geen gen voor bruin kan hebben is niet helemaal waar, maar anders wordt het een nog ingewikkelder verhaal. Een vos kan in elk geval geen bruine geven zonder dat de andere ouder bruin of zwart is.

RhealLover schreef:
Dan zou ik ook willen weten hoe je verklaart dat mijn veulen bruin is terwijl beide ouders en in de grootouder allemaal schimmel zit :+

Dat is simpel. Als een paard één gen voor schimmel heeft ziet het eruit als een schimmel, maar dat gen hoeft hij/zij dus niet door te geven aan de nakomelingen. Er zijn ook schimmels die twee genen voor schimmel hebben en die geven alleen maar schimmels, wat voor kleur de andere ouder ook heeft.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:29

bij schimmel x schimmel heb je 25% kans op een gekleurd veulen.
Mits ze allebei heterozygoot zijn ;)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:23

Laatst bijgewerkt door Binckydenice op 02-12-09 09:48, in het totaal 2 keer bewerkt

vanTroje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:30

:o Ik kan de vraag niet beantwoorden, maar wat een prachtige foto!!!