[H] [HAFL] Welke WARMBLOEDhengst voor mijn zesjarige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saariewaarie

Re: [H] [HAFL] Welke WARMBLOEDhengst voor mijn zesjarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 16:21

Als er nog tips zijn, just let me know ;)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:28

Ik zou een tinker kiezen maar je wil een warmbloed dus dan een mooie kwpner ofzo

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 22:41

ben al helemaal niet voor tinkers, maar das een kwestie van smaak..
een tinker gaat niet bepaald veredelen denk ik, zo'n barok ras en daar ben ik natuurlijk nét niet voor te vinden in dit geval...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:46

Tinkers zijn geen barok ras :+

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 09:17

tjah whatever, tis mijn type niet :+ ze zijn wel niet écht barok, maar zien er wel zo uit, naar mijn mening... ze komen niet uit den Barokken tijd en blabla...

(tis gelijk dak mannen aant keuren ben, nee sorry te dik, te klein, te mager, te dit, te dat... ben da eigk wel aant doen ook, mr voor mijn paard)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:34

Ja, maar ik mis nog altijd de echte visie, een heel duidelijk fokdoel en een heel duidelijke omschrijving van de potentiële man. Zo zie ik bvb niet waarom Crescendo wel door de selectie komt, daar waar hij (op de foto dan toch, stilstand bij het begin van de video), exterieurmatig voor mijn gevoel toch wat terkortkomingen heeft en wel met een dressuurmoederlijn zit, maar voor mijn gevoel zeker geen lijn die verfijning gaat brengen of die exuberante bewegingen gaat inbrengen.
Voor hetzelfde geld krijg je een Salienero van 1.52m groot in Haflingerkleuren.

Je blijft hier maar advies vragen, maar ik denk dat er geen nuttig advies te geven valt, zo lang jij je niet beter hebt ingelezen en een veel betere visie hebt op wat je wil. Pas dan kunnen mensen gaan zeggen van haja, die of die hengst zou weleens in dat profiel kunnen vallen.

Wie mij bvb op datzelfde hengstenstation meer aanspreekt (op papier dan) is Gorki, waarbij je in de moederlijn Pavarotti krijgt en inbreng van Angloarabier en waarbij er ook verderop in de vaderlijn wat interessante dingen zitten. Spijtig genoeg staan er geen foto's op stand of zo op de site.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 09:44

Gorki spreekt mij het meeste aan, maar hij is nog niet goedgekeurd ;) maar hij zal allicht wel volgend jaar door keuring raken (zie enkele pagina's terug)
Laten we zeggen dat karakter echt wel heel belangrijk is en dat ik weet dat Adoradokindjes brave beessies zijn, en gorki dus zo eentje is...
inlezen zal niet voor nu zijn, nu moet ik cursussen orthopedagogiek enzo lezen :Z

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:22

Staat toch "approved BWP 2009"?
Moet ik enkele pagina's terug nog eens gaan herlezen se en dan braaf verder taken verbeteren. Die Adorado zelf sprak mij qua exterieur ook onmiddellijk veel meer aan dan Crescendo.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 11:04

maar evelien, lientjeds heeftvn ne keuringmeester gehoord dat ie niet door laatste fase is geraakt ofzo...
ie staat op site vn bwp ook niet bij goedgekeurde hengsten...
en op site vn breemeersen staat wel dat ie gekeurd is, mr prijs? video?
dus ik denk dat ie er nog nie door is, door de laatste fase...
ga er eens voor mailen denk ik, dan ben ik zeker...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:51

Ik dacht wel dat ze bij BWP de voorbije jaren een systeem hadden waarbij hengsten die door de tweede fase geraakten, een goedkeuring kregen voor dertig dekkingen, of iets in die aard. Ik zou dus zeker eens informeren!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:16

da zou heel goed kunnen Balte, maar hij staat niet bij hun dekvoorwaarden ;) dus denk niet dat er veel te informeren valt, ze gaan die 30 dekkingen niet aan een haflingermerrie spenderen vrees ik :o

Saar : Adorado staat daar ook niet tussen ze, op de website van het BWP :=

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:28

Die is ook gekeurd voor Hannover, dus no problemo, betaal je wel 150 euro "boete" omdat je door een buitenlandse hengst laat dekken (extra inschrijvingsgeld voor het veulen dus). Ze zullen hem volgens mij vergeten te vermelden zijn, want er staat toch bij dat hij in 2005 gekeurd is voor BWP dus ;)

Informeren lijkt mij toch geen kwaad te kunnen. Ze kan toch pas volgend jaar dekken, dus als ze van plan zijn om hem opnieuw voor te brengen, kan ze eventueel bij haar mogelijke keuze blijven indien hij dan wel genomen wordt.
Als ze slim zijn, stellen ze hem ook bij een ander stamboek voor natuurlijk ;)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 13:31

Adorado is idd wel gekeurd voor bwp, want mn nicht heeft er dit jaar een veulentje van en was geen probleem voor inschrijving ed... net es gebeld ;)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:33

Saar, gisteren (vanacht om 1u) bedacht ik me nog een hengst voor jouw merrie, uit onze streek, mooie condities (denk ik toch)

Bonnie Prince Charlie van bij Vereecke

Hij geeft mooie véélzijdige paarden, die bijna allemaal echt eerlijk van karakter zijn, echte paarden voor iedereen.

Geeft héél mooi exterieur (veredelen zal die wel doen!), nette bewegingen en een mooie sprong. Maar vooral dus een gouden karakter!

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 10:21

bedankt voor de tip, ga eens kijken ;)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 10:28

Op het eerste zicht ziet dat er wel iets uit, wel spijtig dat ik bitterweinig foto's en zo zie...
straks eens verder piepen :P

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:37

Die liep deze winter nog gewoon mee in LRV, reed daar een jong meisje mee, was superbraaf en héél mooie verschijning.

K zie die dit weekend, da ruiterke op JP, k zal der dan ne keer achter vragen, kan je hem gewoon es live ah werk zien!

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 10:51

dat zou wreed lief zijn ;)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:20

http://www.allbreedpedigree.com/bonnie+prince+charlie2

Daar ga je exterieurmatig en qua bewegingen toch nooit mee verbeteren als je die inzet om een dressuurpaard uit een Haf te fokken?
De SF is nu niet echt gekend voor een exterieur dat geschikt is om dressuurpaarden te fokken.
Ik vind dat een beetje een spijtige instelling hier in België. Ze fokken nog liever een springpaard dat een klein beetje deftig kan lopen om dat dan een dressuurpaard te noemen dat dan ze een echt dressuurpaard fokken.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:25

Balte: op zich heb je gelijk, maar in een ander Topic zegt saar dat ze een springhengst wil, een all-round paard, etc...

Een echt dressuurpaard ga je nooit fokken uit een haf, ook geen echt springpaard.

Ik heb al een 10tal Bonnies zien lopen, allen superinstelling, mooi exterieur, redelijke sprong.

En ik denk dat dit het enige is wat onze TS nodig heeft, een braaf veelzijdig paardje.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:36

Tis daarom dat ik al enkele malen gezegd heeft, dat ze een veel duidelijkere visie moet ontwikkelen wat haar keuze betreft. Zo wordt er ook gezegd dat er geen volbloed mag inzitten, maar als je eens wat dieper in de bloedlijnen van die Bonnie gaat graven, zit het daar ook vol volbloed ;)

Ik blijf er nog altijd bij dat als je bvb goeie gangen in een paard wil fokken, dat je moet zoeken naar een hengst met exuberante gangen, de gemene deler van gewoon + goed kan nog altijd "redelijk goed" worden, daar waar je bij gewoon + ongelooflijk goed meer kans hebt om op een goed uit te komen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:21

balte, voor ongelooflijk goed betaal je ook veel meer geld ;)

Lientje, die van B is toch een bonnie e? want ik vind die écht wel mooie gangen hebben inderdaad :j

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:53

Niet noodzakelijk he Paljassofie, gewoon voor een jonge hengst kiezen en dan betaal je evenveel geld als de bedragen die hier genoemd zijn voor de voorgestelde hengsten.
Heb hier trouwens een filmpje geplaatst van een bijzonder goed bewegende hengst, wiens afstamming een goed karakter laat vermoeden, het dekgeld bedraagt 650 euro. Als ik vandaag mijn merrie zou dekken, ik zou geen seconde twijfelen om deze te nemen.
Ik denk bvb ook aan Alabastro, in termen dan van dekgeld en kwaliteiten als bewegingsvererver. Dekgeld bedraagt nu 800 euro maar in zijn iets jongere jaren was dat nog een stuk minder, ik denk dat ik nog gedekt heb aan 700 euro en dat hij als piepjonge hengst maar iets van een 600 euro was.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:02

mss cicero van Peamel?maar zijn dekgeld is 1100 euro...
of Boris van de heffinck,zijn dekgeld is 900 euro en hij heeft een goed karakter.
fantast van de zwarte pannenhof is ook een goede hengst,zijn nakomelingen hebben een goed karakter(we hadden er een op pension staan in de manege) dekgeld 600euro

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 10:33

Ik ga je hengsten eens bekijken, Quebelle...
Nu ben ik volop aan het rondneuzen én mijn mening aan het vormen ;)