Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Romy18 schreef:Hey
Wij doen redelijk wat veulens op de praktijk en hebben ook redelijk wat ervaring met moederloze veulens. Eerste vraag voor mij is dan ook is er een antistoffen test gedaan? Veulens maken zelf de eerste 4 maanden geen antistoffen alle weerstand die ze hebben komt uit de biest van de merrie. Omdat de merrie zo ziek was is de kans groot dat er weinig antistoffen in de biest zaten. Daarom is het belangrijk om te weten hoeveel antistoffen het veulen heeft. Mocht dit niet voldoende zijn kan er dmv een infuus met plasma (bloedplasma van een ander paard waarin antistoffen verwerkt zitten) toegediend worden zodat de weerstand van het veulen op het juiste niveau zit.
Daarnaast heb je nog een mini merrie staan zonder veulen, mij lijkt het heel verstandig om deze merrie op te starten. Hiermee wil ik zeggen de merrie hormonaal te maken zodat deze melk gaat geven en het veulen accepteerd. Op die manier heb jij een stuk meer rust en leert het veulen paard te zijn. Flessen veulens zijn vaak niet de makkelijkste omdat ze niet weten hoe ze paard zijn en een gebrek aan respect voor mensen hebben.
Meer info over medicatie en de werkwijze van antistoffen test etc stuur ik je wel even per pb.
Succes met de uk!