ik zag ineens het topic bij mijn berichten staan en dacht eens even kijken hoe het er voor staat hihi geweldig, veulentje dus ! ben benieuwd naar de foto's !
Ontzettend bedankt dames, ben idd enorm gerustgesteld..ze begon zaterdagavond opeens hard te waxen, honing kwam er uit dr uiers, maar nog heel speels en gek doen in de zon.. Bevalling is helemaal goed gegaan, merrie had het wel zwaar toen wij dr met veulen aantroffen al staand (verdorie net gemist de geboorte), gelijk lekker wat eten gegeven, maar het regende enorm hard, de kleine heeft een paar uur gestaan eer hij lekker ging liggen.. Hier een opgedroogde foto van gister eind vd middag.
O whahaha ik moest al ff lachen om je vraag, had IK dus niet goed gelezen
Amy77
Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-09 12:34
Ah ik zie het, het is verkeerd gegaan, zo lukt ie wel
Ja, het veulen is in de stromende regen geboren. Nu kwam hij gelukkig met een lekker vachtje ter wereld. We hadden ze liever op stal gehad, maar de merrie komt uit een grote kudde en op stal vind ze doodeng in dr uppie(koeienbedrijf). Na de geboorte hebben we wel geprobeerd ze saampjes naar de stal te brengen meerdere malen (moet je helaas eerst paar hectare land door), maar het veulen snapte nog niet dat het mee moest lopen en de merrie raakte vreselijk in paniek, dus we hebben het gelaten, gezien de lucht opentrok. Als het zo was blijven regenen hadden we hulpconsorten ingeschakeld. Di ehadden we niet geroepen nog, ook weer omdat de merrie erg eenkennig is en de man van de eigenaresse al niet eens in de buurt mag komen.... Soms moet je kiezen tussen '2 kwaden' en deze leek ons het beste, op vertrouwde plek, tussen de kudde..
Schattig ding hoor, zo zag die van ons er vorig jaar ook uit.
Alleen zou ik me echt helemaal niet prettig voelen bij het idee dat een pasgeboren veulen meteen al in de stromende regen moet bivakkeren. Ik zou echt doodsbang zijn dat hij ziek wordt.....
Klopt Diablo, wij dachten er zo ook over hoor..het was heel dubbel..enerzijds omdat de meeste ijslanders gewoon zo worden geboren in de kudde en het wel vaker dit weer is..anderzijds, de wetenschap dat je een stal hebt klaarstaan, alleen hoe je zoiets moet doen zonder dat het ellende wordt..maar tos goed gekomen gelukkig, 4 uurtjes later was het droog en een licht zonnetje af en toe..maar leuk was anders idd.